Hírek

2010. július 26. hétfő, 12:17

Összeomlott a hazai autópiac - A fél felénél

Az idei első félévi hazai újautó-eladások az előző félévi mennyiség felét sem érték el, az pedig csaknem negyven százalékkal múlt alul a két évvel ezelőttit. A jelentősen átrendeződött piac kedvence a Skoda Octavia. Míg Európa legtöbb autópiaca már erősödik, nálunk még nem látni az alagút végét.

Az első félév újautó eladásai

Flottás, részint állami megrendeléseivel lett a piac legnépszerűbbje a Skoda Octavia

A 2008-as eladások negyede egészen máshogy oszlik meg a márkák között, mint akár egy évvel ezelőtt. Drasztikusan változott a márkák listája, a tavaly félévkor még listavezető Suzuki most a hatodik helyre szorult. A dobogósok (Volkswagen, Skoda, Ford) egyértelműen (a részint hangulat-független állami) flottaeladásokkal tudták megtartani keresletüket. Jelentős mennyiséggel tudta növelni eladásait a Skoda, számottevővel az Audi is és néhány plusz autót a Porsche és a Jaguar is el tudott adni, de a zord helyzetben azon márkák is örülhetnek, amelyek korábbi eladásaiknak legalább felét meg tudták őrizni. Ilyen a Nissan, a Seat, a Mazda, a Volvo, a BMW és a Hyundai, valamint a Mini is. A Suzuki utáni legnagyobb vesztes a Toyota és a Dacia, valamint a prémiummárkák előretörésének ellenére a Mercedes-Benz is. A többiek visszaesése nem haladja meg számottevően a piaci átlagot.

A piac átrendeződésével nem csupán a márkák és a modellek hierarchiája változott, a kategóriák sorrendje is jelentősen átalakult. A tavalyinál drasztikusabb mértékben háttérbe szorultak a kisautók, a volument a flottás eladások miatt előtérbe került alsó-középkategória képviseli, ugyanakkor nőtt a középkategóriás és a még drágább, akár rétegautók piaci aránya is. (A modellek rangsorát és a kategóriák részletes arány-megoszlását Az Autó e héten megjelenő augusztusi számában olvashatja!)

Az európai autópiacok közül a korábban roncsautó-prémiumokat alkalmazó országoké is számottevően apadt az előző évhez mérten. Ilyen például Németország és Szlovákia is. Ellenben (a Jato Dynamics adatai szerint) Európa-szerte a hazai piac csappant a legjelentősebb mértékben és az összesített európai érték már pozitív, Európában 1,1 százalékkal több új autó talált gazdára az idei első félévben, mint tavaly.

Katona M.

Márkák hazai eladásai

Márkák hazai eladásai

Helyezés 2010-ben

Helyezés 2009-ben

Márka

2010. jan.-jún.

2009. jan.-jún.

Változás (%)

1

4

Volkswagen

3,198

4,146

-22.9

2

6

Skoda

3,065

2,679

14.4

3

3

Ford

2,898

4,949

-41.4

4

2

Opel

1,897

5,211

-63.6

5

5

Toyota

1,271

3,980

-68.1

6

1

Suzuki

1,262

9,018

-86.0

7

7

Renault

1,082

2,659

-59.3

8

11

Nissan

1,008

1,646

-38.8

9

13

Seat

832

1,485

-44.0

10

10

Fiat

822

1,755

-53.2

11

8

Honda

764

1,898

-59.7

12

9

Peugeot

759

1,801

-57.9

13

18

Audi

728

644

13.0

14

15

Kia

673

1,220

-44.8

15

12

Chevrolet

630

1,568

-59.8

16

14

Citroën

550

1,270

-56.7

17

16

Mazda

475

857

-44.6

18

20

Volvo

436

627

-30.5

19

19

BMW

415

640

-35.2

20

21

Hyundai

411

611

-32.7

21

17

Mercedes-Benz

279

704

-60.4

22

22

Mitsubishi

179

429

-58.3

23

23

Dacia

123

359

-65.7

24

26

Saab

73

135

-45.9

25

30

Porsche

66

57

15.8

26

25

Subaru

61

155

-60.6

27

27

Alfa Romeo

48

116

-58.6

28

28

Lancia

45

104

-56.7

29

24

Lexus

39

166

-76.5

30

31

Mini

33

40

-17.5

31

29

Chrysler

30

87

-65.5

32

35

Jaguar

16

10

60.0

33

33

Smart

15

33

-54.5

34

32

Dodge

14

35

-60.0

35

34

Land-Rover

10

28

-64.3

Összesen:

24,207

51,122

-52.6

Forrás: Magyar Gépárműimportőrök Egyesülete

Újautó eladások országonként

Újautó eladások országonként

Ország

2010. jan.-jún.

2009. jan.-jún.

Változás (%)

Ausztria

169,676

166,017

2.20%

Belgium

320,203

273,205

17.20%

Ciprus

7,313

8,478

-13.70%

Cseh Köztársaság

89,026

79,232

12.40%

Dánia

70,687

54,782

29.00%

Észtország

4,853

5,725

-15.20%

Finnország

62,436

52,086

19.90%

Franciaország

1,212,436

1,131,315

7.20%

Németország

1,468,787

2,059,405

-28.70%

Anglia

1,108,662

924,955

19.90%

Görögország

97,732

113,661

-14.00%

Magyarország

21,681

40,067

-45.90%

Izland

1,925

1,275

51.00%

Írország

67,934

46,711

45.40%

Olaszország

1,168,078

1,135,819

2.80%

Lettország

2,634

3,110

-15.30%

Litvánia

3,277

4,312

-24.00%

Luxemburg

29,677

24,393

21.70%

Norvégia

61,969

41,747

48.40%

Lengyelország

159,000

169,845

-6.40%

Portugália*

106,992

73,095

46.40%

Szlovákia

29,522

45,728

-35.40%

Szlovénia

32,403

29,446

10.00%

Spanyolország

605,156

432,955

39.80%

Svédország

138,079

102,794

34.30%

Svájc*

143,046

133,393

7.20%

Belgium és Hollandia

270,568

220,262

22.80%

Összesen

7,453,752

7,373,813

1.10%

Forrás: JATO Dynamics

Comments

comments

Címkék: , , ,
nyomtatóbarát verzió

Hozzászólások

Comments

comments

Powered by Facebook Comments

Eseménynaptár

Friss anyagok

XVI. Lotus-Retro Mobil Concours d’Elegance, 2023 Hévíz

Nyáron újra csináljuk a fesztivált, találkozzunk Hévízen, a részletekért...

A gyújtógyertyák feladata

A gyújtógyertyák elsődleges feladata a levegő/üzemanyag keverék begyújtásához, valamint...

Megvan Európa legjobb vétele!

Az Autobest összeurópai zsűrije a Renault Austral-t választotta 2023...

Miért fontos az olajszűrő?

Ha a motorban az olaj hosszabb ideig szűretlenül marad,...

Hangos Az Autó! – 8. rész

Az 8. rész az első téma alatti lejátszóval indítható...

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás