Hírek

2010. június 20. vasárnap, 21:30

Közös hajtás: Abarth Punto Evo és Abarth 500 C - Töltéskülönbség

Alapjaik már régóta ismertek, de Punto Evo és a vászontetős 500 C Abarth változata egyaránt újdonság. Az Abarth műhely két új modelljét a Fiat gyári tesztpályáján faggathattuk.

Hagyományos halogén fényszórókat és 17 colos felniket kap az Abarth Punto Evo

Ismét sikeresnek számít az Abarth, 2008-óta csaknem 22 ezer általuk átgyúrt modellt, köztük 8400 Abarth 500-ast és 2700 Abarth Grande Puntót értékesítettek. Nem meglepő a tavaly bemutatott Punto Evo és a szintén előző évi 500 C „skorpiósítása”.

Jelentősen izmosodott az Abarth Punto Evo, az 1,4 l-es Multiair, azaz szívószelepét elektrohidraulikusan kipufogáskor is nyitó, így 10 százalékkal jobb teljesítményt és 15 százalékkal jelentősebb nyomatékot termelő, ugyanakkor 10 százalékkal takarékosabb motorra még sosem tettek ekkora

Masszív oldaltartásúak az Abarth Punto Evo ülései, ESP-je nem kikapcsolható

(Garret) turbót. Teljesítménye így 165 LE, nyomatéka 250 Nm. Az Abarth Punto Evo ezáltal elődjénél 0,3 másodperccel rövidebb idő alatt, 7,9 s alatt gyorsul 100 km/órára, végsebessége pedig 213 km/óra. Jobb a fogyasztás is, vegyes érték szerint 6,0 l/100 km. Az elöl McPherson, hátul csatolt lengőkaros futóműben elöl 20 százalékkal keményebbek a rugók és a kanyarstabilizátor is vastagabb. A felfüggesztést érezhetően a komfort megtartását is szem előtt tartva hangolták, forszírozott helyzetben épp ezért a feszesítés ellenére puhának hat, még fájóbb, hogy tempós kanyarokban jelentős túlkormányozottság érezhető. A Punto Evoénál szélesebb és egyedi légbeömlőkkel fickósított lökhárítóiról elölről és hátulról is jól azonosítható a Fiat embléma helyett a skorpiós márkajelzést hordó Abarth. Előre a logó köré jellegzetes „bajusz” is került.

Forma-1-esen középre került az Abarth Punto Evo ködzárófénye és tolatólámpája

Hátul a lökhárító diffúzoros aljába Forma-1-esen középre építették a ködzáró- és a tolatófényt. Oldalról a sajátos 17 colos felnik és a hátsó sárvédőre ragasztott emblémák a leginkább meghatározóak, de a széles küszöbök és kerékjáratok is leleplezhetik az Abarthot. Belül a combos oldaltartású (opcióként Sabelt versenykagylós) üléseket, a sportos számlapú, krómgyűrűs Jaeger műszereket és a váltószoknyát egyaránt piros és sárga csíkozás díszíti. A kormánykerék mai divat szerint vágott aljú, a motorvezérlést, a gázpedál érzékenységét és az elektromos kormányszervó beavatkozását közös (Manettino) kapcsolóval lehet normál vagy sportos hangolásra állítani. A vezetőt váltásesedékesség jelző is segíti és turbós motorhoz nem illően stoptart-elektronika is jár. Ez baljós módon komoly hajtások után is leállítja a motort, így a kenés és a hűtés azonnal megszűnik. Az izmos Punto Evóhoz fékdifferenciálként is játszó ESP és 7 (egy a vezető térdét óvó) légzsák is jár alapáron. A fékrendszer nagyon izmos, elöl 305, hátul 264 mm-es Brembo.

Az 500-as akár kétszínű fényezéssel is készülhet Abarthként. Alapáras hozzá a xenonfény, választható színű teteje 60 km/óráig menet közben is nyitható

Noha az Abarth 500 C-ben is 1,4 l-es turbós benzinmotor dolgozik, ez hagyományos szelepmozgatású és kisebb turbóval töltött, teljesítménye „csupán” 140 LE, nyomatéka 205 Nm. Váltója alapáron 5 fokozatú, mi az opciós 6 fokozatú robotizálttal próbálhattuk. A futómű kevésbé kemény, a karosszéria billegősebb is, de mégis sokkal kezesebb, az 500 C forszírozott kanyarban sem válik túlkormányozottá. A robotizált váltó automata programja mellett kézzel, a kormánykerék mögötti fülekkel is kapcsolható, magas fordulaton felkapcsolva vérpezsdítő durranások hallhatók a kipufogóból.

Az 500C vászonteteje menet közben, városi tempónál is mozgatható

A sport gomb itt sem marad el, érintésére a külön házba épített fordulatszámmérőn az üzemmódra utaló felirat jelenik meg, sportosabban kapcsol a váltó, manuális módban a váltásesedékesség jelző nem a takarékosság, hanem a maximális teljesítmény elérésért ad tanácsot, ugyanakkor csekélyebb rásegítésre vált a kormányszervó, a turbó pedig padlógáznál átmeneti túltöltésre is képes, így jön össze a 8,1 s 100 km/órára gyorsítás és a 205 km/órás végsebesség. A kombinált fogyasztás kedvező, 6,5 l/100 km. Az utastérből itt sem maradt ki a sportülés és a vágott aljú kormány, a műszerblokk napellenzője bőrhuzatos. Kívül természetesen egyediek a lökhárítók és az alapáron 16, opcióként 17 colos felnik is. Az Abarth logó az orra szokás szerint „bajusszal” a hátsó sárvédőkre és hátulra önállóan került. Ötletes a harmadik féklámpa tetőspoilerbe építése, így az akár a kéttónusú színezéssel is

4. Kar helyett gombokkal vezérelhető a 500-as robotizált váltója, a 6 fokozat kézzel a vágott aljú kormánykerék mögül kapcsolható

kérhető vászontető (elektromos, 60 km/óráig menet közben is indítható) lenyitásakor is jól látszik. Az Abarth 500 C alapellátmánya különösen gazdag, sok egyéb mellett xenon fényszóró és tolatóradar is (utóbbi vélhetően a nyitott vászonnal láthatatlan far miatt) jár és megvan a 7 légzsák, valamint a fékdifferenciálos ESP is.

Hozzánk megfelelő kereskedés híján még jó ideig nem érkeznek Abarthok, a két újdonság Olaszországban már június közepe óta kapható, Európa többi országában némi késleltetéssel jelennek meg, a Punto Evo sportos csúcsmodellje 19 400 euró (~5 430 000 Ft), az 500 C-é 21 000 euró (~5 880 000 Ft). Abszolút értékben nem, de hasonló teljesítményű konkurenseikhez mérten azonban olcsónak számítanak. –katona-

Comments

comments

Címkék: , , , ,
nyomtatóbarát verzió

Hozzászólások

Comments

comments

Powered by Facebook Comments

Eseménynaptár

Friss anyagok

A gyújtógyertyák feladata

A gyújtógyertyák elsődleges feladata a levegő/üzemanyag keverék begyújtásához, valamint...

Megvan Európa legjobb vétele!

Az Autobest összeurópai zsűrije a Renault Austral-t választotta 2023...

Miért fontos az olajszűrő?

Ha a motorban az olaj hosszabb ideig szűretlenül marad,...

Hangos Az Autó! – 8. rész

Az 8. rész az első téma alatti lejátszóval indítható...

Első ecoMobility Day a Magyar Autóklub szervezésébenElső ecoMobility Day a Magyar Autóklub szervezésében

Rendhagyó közlekedési témájú konferencia és környezetbarát járműveket bemutató nyílt...

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás