Technika
Októbertől API SN motorolaj teljesítményszint E85-ös üzemanyaghoz is! - Szabványtan
Újabb osztállyal bővül az API (Amerikai Kőolajipari Intézet) motorolaj minősítő rendszere.
A magyar szervizekben is jól ismert API teljesítményszint rendszer a II. világháború után elsőként szabványosította a motorolajokkal szemben támasztott műszaki követelményrendszert, ám az utóbbi évtizedben háttérbe szorult az európai gyártású autók kenési igényeit jobban figyelembe vevő ACEA (Európai Autógyártók Szövetsége) rendszer mögött. Jellemző, hogy az amerikaiak a benzinmotorolajokra vonatkozó „S” kategóriát 2004 óta nem módosították (API SM).
Az új API SN kategória most újra a figyelem középpontjába helyezi az utóbbi években Európában kissé érdektelenné vált amerikai szabványt: az API SN minősítésű motorolajokat ugyanis 85% bioetanolt tartalmazó E85 üzemanyag használata mellett is tesztelik. A korábbi API kategóriák, mint pl. az API SH, SJ, SL, SM esetében ilyen tesztet nem végeztek! Sőt, még a legfrissebb ACEA teljesítményszintek vizsgálati követelményei között sem találunk E85-tel való összeférhetőségi tesztet.
Az E85-ös hajtóanyag várhatóan hazánkban is egyre népszerűbb lesz kedvező ára miatt, de használatakor tekintetbe kell venni a motor szerkezeti anyagaira és a kenőanyagra gyakorolt hatását is. Az API SN teljesítményszintű motorolajok minősítésekor többek között szigorúan ellenőrzik az E85-ös használata mellett előforduló rozsdaképződést, és az olaj hajlamát az emulzió- és iszapképződésre.
Az API SN bevezetésének másik fő célja, hogy hozzásegítse az amerikai autógyárakat a 2011-ben a kormányzat által bevezetendő üzemanyagtakarékossági és környezetvédelmi regulák teljesítéséhez. A kormányzati lépés várhatóan lökést ad a közvetlen befecskendezésű, szívó és turbófeltöltős benzinmotorok elterjedésének, ehhez pedig jobb alapolajból, korszerűbb adaléktechnológiával készült motorolajok szükségesek: az olajcégek csökkenteni kényszerülnek a motorolajok katalizátormérgező foszfor- és kéntartalmát, a hangsúly a szupertakarékos a SAE 0W-20, 5W-20 viszkozitás osztályokon van. Az iszapképződésnek jobban ellenálló hidrokrakkolt alapolajok és a belső motortisztaságot elősegítő korszerű hamumentes antioxidáns, detergens-diszpergens és súrlódásmódosító adalékok kerülnek képbe.
Bővebb információ:
Kertay Nándor kenéstechnikai szakmérnök [email protected] www.tribologic.hu
| Értékelés 1-10-es skálán 1=rossz; 10= kiváló | |
Elvárások a motorolajjal szemben | API SM | API SN |
Kopásvédelem | 7 | 7 |
Kipufogógáz-kezelő berendezésekkel való összeférhetőség | 6 | 8 |
Tömítőanyagokkal való összeférhetőség | 7 | 8 |
Üzemanyag-takarékosság | 6 | 10 |
Rozsdavédelem E85 üzemanyag esetén | 6 | 7 |
Emulzióképződéssel szembeni ellenállóképesség E85 üzemanyag esetén | 6 | 8 |
Párolgási hajlam 5W-XX viszkozitás osztályra | 8 | 8 |
Motoriszap képződés elleni védelem | 6 | 9 |
Dugattyú tisztaság | 6 | 10 |
Turbófeltöltő védelem | 6 | 9 |
Viszkozitás növekedés az olajoxidáció miatt (az a jó, ha minél kisebb) | 9 | 9 |
Összesen | 73 | 93 |
Comments
Eseménynaptár
Friss anyagok

Nyáron újra csináljuk a fesztivált, találkozzunk Hévízen, a részletekért...

A gyújtógyertyák elsődleges feladata a levegő/üzemanyag keverék begyújtásához, valamint...

Az Autobest összeurópai zsűrije a Renault Austral-t választotta 2023...