Technika

2010. június 15. kedd, 20:18

Októbertől API SN motorolaj teljesítményszint E85-ös üzemanyaghoz is! - Szabványtan

Újabb osztállyal bővül az API (Amerikai Kőolajipari Intézet) motorolaj minősítő rendszere.

A magyar szervizekben is jól ismert API teljesítményszint rendszer a II. világháború után elsőként szabványosította a motorolajokkal szemben támasztott műszaki követelményrendszert, ám az utóbbi évtizedben háttérbe szorult az európai gyártású autók kenési igényeit jobban figyelembe vevő ACEA (Európai Autógyártók Szövetsége) rendszer mögött. Jellemző, hogy az amerikaiak a benzinmotorolajokra vonatkozó „S” kategóriát 2004 óta nem módosították (API SM).

Az új API SN kategória most újra a figyelem középpontjába helyezi az utóbbi években Európában kissé érdektelenné vált amerikai szabványt: az API SN minősítésű motorolajokat ugyanis 85% bioetanolt tartalmazó E85 üzemanyag használata mellett is tesztelik. A korábbi API kategóriák, mint pl. az API SH, SJ, SL, SM esetében ilyen tesztet nem végeztek! Sőt, még a legfrissebb ACEA teljesítményszintek vizsgálati követelményei között sem találunk E85-tel való összeférhetőségi tesztet.

Az E85-ös hajtóanyag várhatóan hazánkban is egyre népszerűbb lesz kedvező ára miatt, de használatakor tekintetbe kell venni a motor szerkezeti anyagaira és a kenőanyagra gyakorolt hatását is. Az API SN teljesítményszintű motorolajok minősítésekor többek között szigorúan ellenőrzik az E85-ös használata mellett előforduló rozsdaképződést, és az olaj hajlamát az emulzió- és iszapképződésre.

Az API SN bevezetésének másik fő célja, hogy hozzásegítse az amerikai autógyárakat a 2011-ben a kormányzat által bevezetendő üzemanyagtakarékossági és környezetvédelmi regulák teljesítéséhez. A kormányzati lépés várhatóan lökést ad a közvetlen befecskendezésű, szívó és turbófeltöltős benzinmotorok elterjedésének, ehhez pedig jobb alapolajból, korszerűbb adaléktechnológiával készült motorolajok szükségesek: az olajcégek csökkenteni kényszerülnek a motorolajok katalizátormérgező foszfor- és kéntartalmát, a hangsúly a szupertakarékos a SAE 0W-20, 5W-20 viszkozitás osztályokon van. Az iszapképződésnek jobban ellenálló hidrokrakkolt alapolajok és a belső motortisztaságot elősegítő korszerű hamumentes antioxidáns, detergens-diszpergens és súrlódásmódosító adalékok kerülnek képbe.

Bővebb információ:

Kertay Nándor kenéstechnikai szakmérnök [email protected] www.tribologic.hu

 

Értékelés 1-10-es skálán 1=rossz; 10= kiváló

Elvárások a motorolajjal szemben

API SM

API SN

Kopásvédelem

7

7

Kipufogógáz-kezelő berendezésekkel való összeférhetőség

6

8

Tömítőanyagokkal való összeférhetőség

7

8

Üzemanyag-takarékosság

6

10

Rozsdavédelem E85 üzemanyag esetén

6

7

Emulzióképződéssel szembeni ellenállóképesség E85 üzemanyag esetén

6

8

Párolgási hajlam 5W-XX viszkozitás osztályra

8

8

Motoriszap képződés elleni védelem

6

9

Dugattyú tisztaság

6

10

Turbófeltöltő védelem

6

9

Viszkozitás növekedés az olajoxidáció miatt (az a jó, ha minél kisebb)

9

9

Összesen

73

93

Comments

comments

nyomtatóbarát verzió

Hozzászólások

Comments

comments

Powered by Facebook Comments

Eseménynaptár

Friss anyagok

XVI. Lotus-Retro Mobil Concours d’Elegance, 2023 Hévíz

Nyáron újra csináljuk a fesztivált, találkozzunk Hévízen, a részletekért...

A gyújtógyertyák feladata

A gyújtógyertyák elsődleges feladata a levegő/üzemanyag keverék begyújtásához, valamint...

Megvan Európa legjobb vétele!

Az Autobest összeurópai zsűrije a Renault Austral-t választotta 2023...

Miért fontos az olajszűrő?

Ha a motorban az olaj hosszabb ideig szűretlenül marad,...

Hangos Az Autó! – 8. rész

Az 8. rész az első téma alatti lejátszóval indítható...

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás