Aktuális

2010. május 13. csütörtök, 17:30

A gokart - Sámli a kanyarban

A gokartozás kiváló feszültséglevezetés és adrenalinbomba egyszerre.

Felülnézetből látszik, milyen sok védőcső van a kart szélein. Egy új hobbigépért motor nélkül akár egymillió forintot is elkérnek, több európai és amerikai cég kínál ilyet. A használt darabok ára motorral együtt 150–350 000 forint

A gokart nem régi sport, az ötvenes években jelent meg Amerikában: egy Art Ingels nevű sportember készítette az első, végtelenül egyszerű kisgépet; 2,5 LE-s West Bend fűnyírómotorral. Hozzánk 1961-re ért el, s mint új technikai sportág már a hetvenes évektől a későbbi autóversenyző tehetségek kiválogatását segítette. Több tinédzserkornál idősebb volánzsonglőr azonban sosem lépett túl ezen a kategórián. Az utóbbi tíz évben rengeteg, amatőr- és hobbigokartosokra váró pálya nyílt itthon is, ahol bárki kipróbálhatja, milyen az utcai forgalomban veszélyes és tilos száguldás, s egyszersmind védett környezetben tapasztalhatja meg saját és a fizika határait. Nincs még egy autósport-kategória, ahol ennyire közel kerülhet a vezető a pályához, a géphez és a többi versenyzőhöz, s hiába keresnénk olyan szakágat is, ahol amatőrök ilyen olcsón, kevés gyakorlással (és tudással) átélhetik a keresztben csúszást. A gokartos gyakorlatilag egy lemezen vagy csővázon ül, amit négy apró, a Forma-autókéhoz hasonló, teljesen sima futófelületű gumi tart 1-2 centivel a pálya felett. Rugózás nincs, és fékből is csak a versenygépeknek járnak elsők, az egyszerű hobbigokart egyetlen mechanikus működtetésű hátsó tárcsával lassít. A kormány sem különösebben összetett, szimpla acélrudakból összeállított, fogaskerék-áttételek nélküli, pont, mint a pedálos gyerekautókban. A verseny- és a hobbigépek között nagy a különbség, hiszen utóbbiaknál minden megspórolt kiló másodperceket jelent köridőben. Ezeken szinte minden állítható: a hasmagasság (külön elöl és hátul), a futómű-geometria, a fék érzékenysége, a fékerőelosztás. Akár négy kanyarstabilizátort is beszerelnek, ezek szintén hangolhatók. A versenyzésre szánt gokartokra csak a leszorítóerő miatt fontos műanyag spoilereket teszik fel, szemben a hobbista kivitelekkel, ahol szinte körbeburkolják a teljes vázat, s gyakran a fej fölé nyúló bukókeretet is behegesztenek, a cél a látvány és a biztonság.

Alig látszik a motor, jellegzetes kereplő hangját rövid és öblös kipufogó teszi sportossá. A többség léghűtéses, a versenyváltozatok újabban vízhűtésesek.
 
A farmotor miatt élvezetes farcsúsztatásokra lehet rábírni az egyébként jó súlyelosztású együlésest
 
A langaléta cikkíró is be tudta magát préselni a kemény és szűk ülésű bérgokartba. Van, amelyikben állítható a pedáltávolság és a kormány is. Egy „30 másodperces pályán” az amatőr 34 alá soha nem tud menni, aki tehetséges, rögtön 32-33-mal indít
    
  

Szétszerelt motorok. A nyitott pályákon tavasszal indul a szezon, előtte átvizsgálják és felújítják a gépeket. A táborokban nemritkán azt is megtanítják a gyerekeknek, hogyan állítsák be a karburátort, a féket vagy a futóművet
 
Bár a versenyváltozatok 50-60 kilójánál jóval nehezebb, a hobbikivitel elejét egy ember fel tudja emelni. Alulról látszik a csőváz és az egyenes fenéklemez, ami csak centikre van a talajtól
 
Két pedált kell csak taposnia az amatőr volánpörgetőnek, a benzintankot a kormánytengely alá préselték be. Jól látszanak a vékonyka kormányösszekötők, egy-egy ütközésekkel teli futam után ezek javítására is szükség lehet
    

  

Széles magnéziumfelni és a versenyabroncshoz képest jóval keményebb s olcsóbb (2-3 000 Ft/darab), tömlő nélküli slick gumi, mintha F–1-es kereket látnánk. Van esős időhöz való profil is. Differenciálmű nincs, helyette úgy csavarodik a vázszerkezet, hogy kanyarban az ívbelső kerék kissé el tud emelkedni az úttól
 
A pályákat gumifalak szegélyezik, hobbigokarttal szinte lehetetlen felborulni vagy súlyos balesetet szenvedni. A versenyzők tűzálló ruhát, kesztyűt és sisakot viselnek, a szabadidős sportolásnál csak a sisak kötelező. Ebben a kartban nincs biztonsági öv, de van olyan sportszer, ahol az is tartozék
 
A falon kupák és egy spéci, versenyzésből „nyugdíjba vonult” gokart; az üzemanyag, a kipufogó és a vázhoz felhasznált anyagok sem azonosak a hobbikivitelekével
    

Bővebben az Az Autó 2010/5. számában olvashat a cikk témájáról!

Comments

comments

nyomtatóbarát verzió

Hozzászólások

Comments

comments

Powered by Facebook Comments

Eseménynaptár

Friss anyagok

XVI. Lotus-Retro Mobil Concours d’Elegance, 2023 Hévíz

Nyáron újra csináljuk a fesztivált, találkozzunk Hévízen, a részletekért...

A gyújtógyertyák feladata

A gyújtógyertyák elsődleges feladata a levegő/üzemanyag keverék begyújtásához, valamint...

Megvan Európa legjobb vétele!

Az Autobest összeurópai zsűrije a Renault Austral-t választotta 2023...

Miért fontos az olajszűrő?

Ha a motorban az olaj hosszabb ideig szűretlenül marad,...

Hangos Az Autó! – 8. rész

Az 8. rész az első téma alatti lejátszóval indítható...

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás