Bemutatók
Első próba: Citroën C-Zéro - A jövő autója
Elsőként Citroën-emblémával próbálhattuk ki a PSA és Mitsubishi által fejlesztett elektromos városi autót. Képességei már most meggyőzőek, ára azonban még irreális.
![]() | |
![]() | ![]() |
![]() | |
| |
![]() |
A Citroën felmérései alapján a napi átlagos autózás nem több 38 kilométernyinél, sőt, az utazások 70 százaléka 30 km, 40 százaléka pedig 5 km alatti, az autók pedig az életciklusuk 92 százalékában parkolnak. Azaz a telitöltött akkumulátoraival 130 km-es hatótávra képes C-Zéro gyakorlatilag az utazások túlnyomó részéhez megfelel.
A 3,48 m-es (a C1-nél 5 cm-rel hosszabb) négyüléses kisautó gyakorlatilag a C1
![]() | |
![]() | ![]() |
![]() | |
| |
![]() |
helykínálatát hozza: négy felnőtt is komolyabb kompromisszum nélkül elférhet benne, csomagtere alaphelyzetben 166 literes, de a hátsó ülések előrehajtásával 1300 l áll rendelkezésre, a C-Zéro érkezhet kétüléses haszonjármű verzióban is.
A hajtáslánc már nem meglepetés: 64 lóerős, 180 Nm nyomatékú állandó mágneses, elektromos szinkronmotor, egyfokozatú váltón keresztül hajtja a hátsó kerekeket, a motor a hátsó tengelyhez, a 88 darab 50 Ah kapacitású cellából összeépített, 330 Voltos, összességében 16 kWh kapacitású akkumulátor-csomag pedig a padlólemez közepéhez, az ülések alá került. A vezető automata váltót kapcsolhat: D, azaz előremeneteli, Boost, azaz erőteljes és Eco, vagyis takarékos, valamint R, mint hátramenet állásba. A kormány elektromos szervós, a fordulókör parányi: 9 m átmérőjű. A piacra ez év végén érkező C-Zéróval elsőként csak egy rövid próbakört, utasként tehettünk.
![]() | |
![]() | ![]() |
![]() | |
| |
![]() |
Teli utastérrel, azaz négy férfival a fedélzeten is döbbenetesen gyorsult a villanymotoros, hangja minimális, fékezéskor jól kivehető az áram-visszatáplálás.
A C-Zéro műanyagjai miniautósan puritánok, de nem bántóak, felszerelése (elektromos ablakemelők, automata klíma, ESP, 6 légzsák – 4 EuroNCAP csillag, automata fényszóró-kapcsolás, CD-rádió és Bluetooth kihangosító, valamint beépített segélyhívó-rendszer) nagyvonalú, ehhez felárért még navigációs rendszer
![]() | |
![]() | ![]() |
![]() | |
| |
![]() |
vagy haszonjármű-átalakító készlet választható. Utóbbi nem mellékes, hiszen a tervezett nettó alapár 7 850 000 Ft, ami személyautó esetén további 1 962 500 forint áfával hízik. A teljesen emissziómenetes és csaknem zaj nélküli kisautó itthon egyelőre egyetlen támogatást élvez, regisztrációs adója kedvező, mindössze 190 000 forint. Magyrországon egyelőre a „tankolása” sem teljesen megoldott, bár a C-Zéro lítium-ion akkumulátorai a hagyományos konnektorból bárhol 6 óra alatt telíthetők, a fél órás, 80 százalékos töltöttséget adó gyorstöltésre egyelőre még nincs lehetőség. A karbantartási költségeket minimálisnak ígérik, bár sejthető: az elvileg karbantartás-mentes elektromos rendszer hiba esetén csak drágán javítható. A C-Zéróhoz a 2 év általános garancián túl 3 év/30 000 km jár az (egyébként teljes élettartamra tervezett) akkumulátorra és 3 év/10 000 km a hajtásláncra.
![]() | |
![]() | ![]() |
![]() | |
| |
![]() |
Az elektromos autó már a jelen, elterjedése azonban még vízió, utóbbit infrastruktúra és állami támogatás támogathatja, ilyenek lehetnek a forgalmi (behajtási, parkolási) és pénzbeli kedvezmények. A nem is annyira jövőbe mutató lehetőségek között a vezeték nélküli, elektromos térrel történő akkumulátor-töltés is szerepel. A márka kalkulációja szerint, ha figyelembe vesszük a teljes élettartam költségeit, a C-Zéro már most alternatívája a belső égésű motoros autókénak (üzemanyagköltsége 100 kilométerenként 500 forint körüli), árának legjelentősebb tétele, az akkumulátor, azonban az elkövetkezendő években jelentősen olcsóbbodhat, így az elektromos autó akár már 5 év múlva is csábító ajánlattá válhat. A C-Zéro 130 kilométeres végsebességével és 15 s 0-100 km/órára gyorsulásával kielégíti a kisautókkal támasztott és a hazai távolságokhoz valójában elegendőnek is számító igényeket, a vegyes ciklus szerinti 130 km-es hatótáv pedig a töltőhálózat elterjedésével már elég is lenne. Kíváncsian várjuk a további fejleményeket!
Comments
Eseménynaptár
Friss anyagok

Nyáron újra csináljuk a fesztivált, találkozzunk Hévízen, a részletekért...

A gyújtógyertyák elsődleges feladata a levegő/üzemanyag keverék begyújtásához, valamint...

Az Autobest összeurópai zsűrije a Renault Austral-t választotta 2023...