Bemutatók

2010. április 27. kedd, 10:32

Első próba: Citroën C-Zéro - A jövő autója

Elsőként Citroën-emblémával próbálhattuk ki a PSA és Mitsubishi által fejlesztett elektromos városi autót. Képességei már most meggyőzőek, ára azonban még irreális.

A kapszula-formájú 3,48 m hosszúságú C-Zéro fejlesztése és gyártása is japán, Mitsubishi megfelelője i-Miev néven már 2006-ban megjelent

A Citroën felmérései alapján a napi átlagos autózás nem több 38 kilométernyinél, sőt, az utazások 70 százaléka 30 km, 40 százaléka pedig 5 km alatti, az autók pedig az életciklusuk 92 százalékában parkolnak. Azaz a telitöltött akkumulátoraival 130 km-es hatótávra képes C-Zéro gyakorlatilag az utazások túlnyomó részéhez megfelel.

A 3,48 m-es (a C1-nél 5 cm-rel hosszabb) négyüléses kisautó gyakorlatilag a C1

Kívülről matricázás nélkül csupán egy praktikus, városi miniautónak tűnik a C-Zéró

helykínálatát hozza: négy felnőtt is komolyabb kompromisszum nélkül elférhet benne, csomagtere alaphelyzetben 166 literes, de a hátsó ülések előrehajtásával 1300 l áll rendelkezésre, a C-Zéro érkezhet kétüléses haszonjármű verzióban is.

A hajtáslánc már nem meglepetés: 64 lóerős, 180 Nm nyomatékú állandó mágneses, elektromos szinkronmotor, egyfokozatú váltón keresztül hajtja a hátsó kerekeket, a motor a hátsó tengelyhez, a 88 darab 50 Ah kapacitású cellából összeépített, 330 Voltos, összességében 16 kWh kapacitású akkumulátor-csomag pedig a padlólemez közepéhez, az ülések alá került. A vezető automata váltót kapcsolhat: D, azaz előremeneteli, Boost, azaz erőteljes és Eco, vagyis takarékos, valamint R, mint hátramenet állásba. A kormány elektromos szervós, a fordulókör parányi: 9 m átmérőjű. A piacra ez év végén érkező C-Zéróval elsőként csak egy rövid próbakört, utasként tehettünk.

A beltér anyagai miniautósan egyszerűek, az automata (elektromos) klímaberendezés alaptartozék, a navigáció feláras

Teli utastérrel, azaz négy férfival a fedélzeten is döbbenetesen gyorsult a villanymotoros, hangja minimális, fékezéskor jól kivehető az áram-visszatáplálás.

A C-Zéro műanyagjai miniautósan puritánok, de nem bántóak, felszerelése (elektromos ablakemelők, automata klíma, ESP, 6 légzsák – 4 EuroNCAP csillag, automata fényszóró-kapcsolás, CD-rádió és Bluetooth kihangosító, valamint beépített segélyhívó-rendszer) nagyvonalú, ehhez felárért még navigációs rendszer

Két felnőttnek nem szűk a második sor, az ülések osztottan dönthetők

vagy haszonjármű-átalakító készlet választható. Utóbbi nem mellékes, hiszen a tervezett nettó alapár 7 850 000 Ft, ami személyautó esetén további 1 962 500 forint áfával hízik. A teljesen emissziómenetes és csaknem zaj nélküli kisautó itthon egyelőre egyetlen támogatást élvez, regisztrációs adója kedvező, mindössze 190 000 forint. Magyrországon egyelőre a „tankolása” sem teljesen megoldott, bár a C-Zéro lítium-ion akkumulátorai a hagyományos konnektorból bárhol 6 óra alatt telíthetők, a fél órás, 80 százalékos töltöttséget adó gyorstöltésre egyelőre még nincs lehetőség. A karbantartási költségeket minimálisnak ígérik, bár sejthető: az elvileg karbantartás-mentes elektromos rendszer hiba esetén csak drágán javítható. A C-Zéróhoz a 2 év általános garancián túl 3 év/30 000 km jár az (egyébként teljes élettartamra tervezett) akkumulátorra és 3 év/10 000 km a hajtásláncra.

Alapesetben 166 literes az üléshajtással 1300 l-ig bővíthető, hibátlan nyíláson keresztül pakolható csomagtér

Az elektromos autó már a jelen, elterjedése azonban még vízió, utóbbit infrastruktúra és állami támogatás támogathatja, ilyenek lehetnek a forgalmi (behajtási, parkolási) és pénzbeli kedvezmények. A nem is annyira jövőbe mutató lehetőségek között a vezeték nélküli, elektromos térrel történő akkumulátor-töltés is szerepel. A márka kalkulációja szerint, ha figyelembe vesszük a teljes élettartam költségeit, a C-Zéro már most alternatívája a belső égésű motoros autókénak (üzemanyagköltsége 100 kilométerenként 500 forint körüli), árának legjelentősebb tétele, az akkumulátor, azonban az elkövetkezendő években jelentősen olcsóbbodhat, így az elektromos autó akár már 5 év múlva is csábító ajánlattá válhat. A C-Zéro 130 kilométeres végsebességével és 15 s 0-100 km/órára gyorsulásával kielégíti a kisautókkal támasztott és a hazai távolságokhoz valójában elegendőnek is számító igényeket, a vegyes ciklus szerinti 130 km-es hatótáv pedig a töltőhálózat elterjedésével már elég is lenne. Kíváncsian várjuk a további fejleményeket!

Comments

comments

nyomtatóbarát verzió

Hozzászólások

Comments

comments

Powered by Facebook Comments

Eseménynaptár

Friss anyagok

A Vinfast és az Autobest együttműködése

A 2017-ben alapított, 2018-ban pedig az Autobest által is...

Új IVECO T-WAY, az off-road haszonjármű

Az Iveco kiegészíti Iveco Way nehézgépjármű sorozatát új off-road...

Itthon az új Lexus NX: itt a plug-in hibrid hajtás!

A márka legfontosabb modelljéből - 2014 óta - több...

Szeptembertől érkezik a Kia EV6 Magyarországra

Megtapogathattuk, beleülhettünk a Kia első tisztán elektromos hajtásra tervezett...

A Renault Trucks 2021 évi fejlesztései

Változik a dizájn, megújul a kormányoszlop, az ülések, és...

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás