Aktuális
Nagy teljesítményű autók adóztatása - Erőre kapnak
Nem ez a vagyonadó veti vissza az új autók forgalmát, de lesújthat a külföldön regisztrálókra is.
![]() | |
![]() | ![]() |
![]() | |
| |
![]() |
Újabb adót fizethetnek be májusban a kijelölt személyautó-tulajdonosok. Nehezen megmagyarázható, hogy a vagyonra kivetett új adó nem az érték, hanem a teljesítmény alapján számol. A válasz körmönfont: az érték azért nem az érték mérője, mert az adózás önbevalláson alapul, az autó értéke pedig nem vallható be, mert bizonytalan. A teljesítmény azonban jól ismert, elég a forgalmiba pillantani. Ez természetesen nem igazságos, a törvény mégis abból indul ki, hogy a nagy teljesítmény és a nagy értékű vagyontárgy két egymáshoz közel álló fogalom. És valóban: az autó tényleg vagyontárgy, ekképpen újólag meg lehet adóztatni. Így lesz e luxusadóban vagyonrokonná az egyaránt 170 lóe rős (1 LE = 1 kW*1,36) Alfa Mito 1.4 Turbo (5 595 000 Ft) és az Audi Q5 2.0 TDi 4×4 Aut (12 266 000 Ft). Ez még kisebb tévedés ahhoz képest,
hogy a törvény vagyonossá tesz mindenkit, akinek ősi batárja alig ér többet a fabatkánál, de a teljesítménye meghaladja a 170 lóerőt (128 kW-t).
A vagyonadó legkisebb mértéke az idén alaposan megnövelt teljesítményadó (más néven gépjárműadó vagy megőrzött nevén súlyadó) kétszerese. A két részletben, március 15-ig és szeptember 15-ig minden autós által befizetendő teljesítményadó mértéke az autó kora szerint enyhül, és ez érvényesül a vagyonadóban is. A még nagyobb teljesítmény pedig három lépcsőben fok
![]() | |
![]() | ![]() |
![]() | |
| |
![]() |
ozódó adózást von magával. A befizetett teljesítményadó levonható a vagyonadóból, így a legenyhébb esetben 170 lóerő fölött csak megduplázódik a fizetendő összeg. Az új adó alól felmentettek az OT-rendszámos veteránautók, 50 százalék kedvezményt kapnak a hibrid- és az elektromos autók és egy személyautó erejéig a háromgyerekesek.
A Pénzügyminisztérium és a legtöbb presztízsmárka-forgalmazó egyetért abban, hogy az új adó aligha hat a nagy értékű új autók keresletére. Mindössze három
![]() | |
![]() | ![]() |
![]() | |
| |
![]() |
márka, a Chevrolet, a Dacia és a Fiat új autóit nem érinti a törvény, de a többiek sem készülnek arra, hogy árváltoztatással vagy a határértéknél kisebb teljesítményű új motorok gyakori rendelésével kövessék a változásokat. A képviseletek szerint majd mindegyik márka képes most is a 170 lóerős helyett ugyanolyan korszerű, például 140 lóerős motorokat kínálni, ha egyáltalán visszariad a 8-10 milliós autó vásárlója a néhány tízezer forintos teher láttán. A tuningműhelyeknek nincs mitől félniük, beavatkozásuk teljesítménye nem jut el az adóhivatalig. A márkaképviseleteket inkább az aggasztja, hogy a teher újabb érv amellett, hogy a tulajdonosok külföldön regisztráltassák az autójukat.
Bővebben az Az Autó 2010/3. számában olvashat a cikk témájáról!
Comments
Eseménynaptár
Friss anyagok

Nyáron újra csináljuk a fesztivált, találkozzunk Hévízen, a részletekért...

A gyújtógyertyák elsődleges feladata a levegő/üzemanyag keverék begyújtásához, valamint...

Az Autobest összeurópai zsűrije a Renault Austral-t választotta 2023...