Bemutatók

2010. január 7. csütörtök, 11:33

Bemutató: Fiat Dobló - Ki fia?

Osztálya legtakarékosabbja az elődjét alaposan és egy kevéssel frissebb kategóriatársait is túlnövő Dobló. A személyautó- és a haszonjármű-kivitel egyszerre debütált.

Az oldalsó irányjelzők a tükörházakba kerültek, a lökhárítók fényezése csak a második (Dynamic) felszereltségi szinttől jár, védőbetétek mindenképpen vannak az ajtókon és az ütközőkön is

Az ezredfordulón érkezett doboz már csak kullogott a Citroën Berlingo/Peugeot Partner páros, valamint az előbbieknél egy évvel később begurult Renault Kangoo után. Az említettek már tavaly második generációjukba léptek, most azonban a Fiat oszt. Az új (4,39×1,83×1,85 m-es) Dobló magassága továbbra is túlnövi szélességét, ám formája autószerűbb lett, hisz míg a hossz 13,5, a szélesség 11,0 cm-rel nőtt, a magasság csupán hármat hízott. Tetemes a (2755 mm-es) tengelytáv 17 (!) cm-es gyarapodása is. Az alapáron 5, opcióként (akár már az alapverziónál is) 7 üléses személyautó komfortja nem csupán emiatt lehet jobb. Új a segédalvázas McPherson- elülső és a független, több lengőkaros hátsó futómű is, így a kényelem és az immár elöl-hátul bevetett kanyarstabilizátor jóvoltából az ívmeneti jellemzők is jobbnak ígérkeznek.

Nincs elvi változás a beltérben, a váltókar a műszerfalon csücsül, a második sori ülések (2:1 osztással) puritán félbehajtás után billenthetők előre, nyoma sincs padlóba rejtős trükknek. Ha szerepelnek harmadik sori székek, azok továbbra is csak kiemelésükkel tüntethetők el a csomagtérből. Újdonság azonban, hogy az ülések

A padlószinttől,teljes szélességben és magasra nyitható a praktikus lehúzófüllel zárható óriási csomagtérajtó. A kétoldali tolóajtó alapáras, a tetősín és a tolatóradar a legdrágább (Emotion) szint esetén is feláras

egyenként és nem csupán sorként vehetők ki, így a konditerembe ritkábban járók is könnyedén megbirkózhatnak a feladattal, s a Dobló nem csupán 5 vagy 7, hanem 6 üléses is lehet. A bővített raktér padlója egyébként sík, az alaphelyzetben (a tetőig mérve) 790 l-es üreg 3200 l-ig bővíthető. A „jobb egy” háttámlája minden verzióban ledönthető, ezért akár 2,5 m hoszszú tárgyak is beférnek a Doblóba. A csomagtérfedő roló nem, de a raktéri 12 V-csatlakozó alapáras, a leggazdagabb felszereltség többféle magasságban rögzíthető kalaptartója 70 kg teherbírású. A műszerfal és az ajtók középső sávja egyaránt harmonizál az üléskárpittal, ugyan nem puha, de textúrázott, akár színes plasztik. Praktikus az ajtók széles könyöklője és a műszerfal közepébe húzott, tenyérnyi területen a vezető oldalára is átnyúló polc, ajtózseb mindegyik ajtóra jutott, pakolórekeszek pedig még a harmadik sorhoz is kerültek. Az előző generációhoz mérten újdonság, hogy immár a hátsó (alapáron kétoldali) tolóajtók is leengedhető, akár elektromos mozgatású ablakokat kapnak, s a leghátsó oldalüvegek is kibillenthetők.

Már az alap (Active) felszereltséghez is választható piros betétes műszerfal, a PDA-navigáció és az automata klíma extra, de a 4 irányban állítható volán, az elektromos ablakemelő és a váltásesedékesség-jelző a Start&Stop rendszerhez hasonlóan alapáras

Hátul nem csupán a tér nagy, az ülés is méretes, a középső padlódudor csekély, bár a középső lábhelyet az elülső ülések között hátravezetett légbefúvó is csorbítja némileg. A hátsó fejtámaszok a támlák élébe tolhatók, a középső sor jobb szélső ülése a támla szélére tett kallantyúval billenthető előre a leghátra jutáshoz.

Ritkaság, hogy mindegyik motorhoz alapáras a Start&Stop elektronika, a környezettudatosság hangsúlyozásaként váltásedékesség-jelző, a dízelekhez részecskeszűrő is jár. Az egyetlen benzines továbbra is 1,4 l-es, de immár 16 szelepes (95 LE) és Euro5-normás, dízelből három is választható, csupán a belépő 1,3-as nem teljesíti az említett emissziós elvárást. Az öngyújtósok közül egyedül a középső (1,6 l-es) nem változó geometriájú turbós, viszont a többieknél hoszszabb, 20 000 helyett 35 000 km szervizperiódusú. A váltók egyelőre a két kisebb motornál öt-, az 1,6 és 2,0 l-es dízeleknél hatfokozatúak, robotizált váltós variáns hamarosan egy újabb (vélhetően 1,6 l-es, változó geometriájú turbós, 120 LE-s) dízellel érkezik, és idővel 1,4 l-es, 115 lóerős benzines/sűrített földgáz (CNG) hajtású, turbós verzió is színre lép.

Bővebben az Az Autó 2010/1. számában olvashat a cikk témájáról!

Comments

comments

Címkék:
nyomtatóbarát verzió

Hozzászólások

Comments

comments

Powered by Facebook Comments

Eseménynaptár

Friss anyagok

Indul a Hangos Az Autó!

Idén 30. évfolyamába lépett Az Autó, az autóslap, és...

Bemutatkozik a Hangos Az Autó

Bemutatkozik a Hangos Az Autó, kiadónk podcast adása. Érdekli,...

Munkába állt az első elektromos Renault Trucks D

Az akkumulátoros elektromos járműveket már Európa-szerte alkalmazzák a városi...

Megvan Európa legjobb vétele!

Az Autobest immár 32 tagú zsűrije a tisztán elektromos...

Oktatás a Magyar Autóklub vezetéstechnikai pályáján (x)

Hasznos és élményekkel teli programmal vár mindenkit a MAK...

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás