Bemutatók
Bemutató: Fiat Dobló - Ki fia?
Osztálya legtakarékosabbja az elődjét alaposan és egy kevéssel frissebb kategóriatársait is túlnövő Dobló. A személyautó- és a haszonjármű-kivitel egyszerre debütált.
![]() | |
![]() | ![]() |
![]() | |
| |
![]() |
Az ezredfordulón érkezett doboz már csak kullogott a Citroën Berlingo/Peugeot Partner páros, valamint az előbbieknél egy évvel később begurult Renault Kangoo után. Az említettek már tavaly második generációjukba léptek, most azonban a Fiat oszt. Az új (4,39×1,83×1,85 m-es) Dobló magassága továbbra is túlnövi szélességét, ám formája autószerűbb lett, hisz míg a hossz 13,5, a szélesség 11,0 cm-rel nőtt, a magasság csupán hármat hízott. Tetemes a (2755 mm-es) tengelytáv 17 (!) cm-es gyarapodása is. Az alapáron 5, opcióként (akár már az alapverziónál is) 7 üléses személyautó komfortja nem csupán emiatt lehet jobb. Új a segédalvázas McPherson- elülső és a független, több lengőkaros hátsó futómű is, így a kényelem és az immár elöl-hátul bevetett kanyarstabilizátor jóvoltából az ívmeneti jellemzők is jobbnak ígérkeznek.
Nincs elvi változás a beltérben, a váltókar a műszerfalon csücsül, a második sori ülések (2:1 osztással) puritán félbehajtás után billenthetők előre, nyoma sincs padlóba rejtős trükknek. Ha szerepelnek harmadik sori székek, azok továbbra is csak kiemelésükkel tüntethetők el a csomagtérből. Újdonság azonban, hogy az ülések
egyenként és nem csupán sorként vehetők ki, így a konditerembe ritkábban járók is könnyedén megbirkózhatnak a feladattal, s a Dobló nem csupán 5 vagy 7, hanem 6 üléses is lehet. A bővített raktér padlója egyébként sík, az alaphelyzetben (a tetőig mérve) 790 l-es üreg 3200 l-ig bővíthető. A „jobb egy” háttámlája minden verzióban ledönthető, ezért akár 2,5 m hoszszú tárgyak is beférnek a Doblóba. A csomagtérfedő roló nem, de a raktéri 12 V-csatlakozó alapáras, a leggazdagabb felszereltség többféle magasságban rögzíthető kalaptartója 70 kg teherbírású. A műszerfal és az ajtók középső sávja egyaránt harmonizál az üléskárpittal, ugyan nem puha, de textúrázott, akár színes plasztik. Praktikus az ajtók széles könyöklője és a műszerfal közepébe húzott, tenyérnyi területen a vezető oldalára is átnyúló polc, ajtózseb mindegyik ajtóra jutott, pakolórekeszek pedig még a harmadik sorhoz is kerültek. Az előző generációhoz mérten újdonság, hogy immár a hátsó (alapáron kétoldali) tolóajtók is leengedhető, akár elektromos mozgatású ablakokat kapnak, s a leghátsó oldalüvegek is kibillenthetők.
![]() | |
![]() | ![]() |
![]() | |
| |
![]() |
Hátul nem csupán a tér nagy, az ülés is méretes, a középső padlódudor csekély, bár a középső lábhelyet az elülső ülések között hátravezetett légbefúvó is csorbítja némileg. A hátsó fejtámaszok a támlák élébe tolhatók, a középső sor jobb szélső ülése a támla szélére tett kallantyúval billenthető előre a leghátra jutáshoz.
Ritkaság, hogy mindegyik motorhoz alapáras a Start&Stop elektronika, a környezettudatosság hangsúlyozásaként váltásedékesség-jelző, a dízelekhez részecskeszűrő is jár. Az egyetlen benzines továbbra is 1,4 l-es, de immár 16 szelepes (95 LE) és Euro5-normás, dízelből három is választható, csupán a belépő 1,3-as nem teljesíti az említett emissziós elvárást. Az öngyújtósok közül egyedül a középső (1,6 l-es) nem változó geometriájú turbós, viszont a többieknél hoszszabb, 20 000 helyett 35 000 km szervizperiódusú. A váltók egyelőre a két kisebb motornál öt-, az 1,6 és 2,0 l-es dízeleknél hatfokozatúak, robotizált váltós variáns hamarosan egy újabb (vélhetően 1,6 l-es, változó geometriájú turbós, 120 LE-s) dízellel érkezik, és idővel 1,4 l-es, 115 lóerős benzines/sűrített földgáz (CNG) hajtású, turbós verzió is színre lép.
Bővebben az Az Autó 2010/1. számában olvashat a cikk témájáról!
Comments
Eseménynaptár
Friss anyagok

Az Autobest összeurópai zsűrije a Renault Austral-t választotta 2023...

Rendhagyó közlekedési témájú konferencia és környezetbarát járműveket bemutató nyílt...

A finn abroncsgyártó vállalat Nagyváradon építi majd meg új...