Aktuális
Diódás fényszórók - LED-en világosság?
Elég régóta van már diódás féklámpa, helyzetjelző, újabban meg terjed az ilyen nappali fény. Jönnek a fényszórók is.
![]() | |
![]() | ![]() |
![]() | |
| |
![]() |
A LED – amint kifejtett angol neve, a Light Emitting Diode is mondja – olyan dióda, ami működése közben fényt bocsát ki. A diódákról röviden: félvezetők, fő áramköri faladatuk az egyenirányítás, azaz az áramot csak az egyik irányba engedik át, a másikba zárnak. Alapanyaguk (általában szilícium vagy germánium) két térfélre osztott, e két oldalba a gyártáskor más-más „szennyező anyagokat” kevernek, így elektromosság hatására a negatív szenynyezésű részről elektronok vándorolnak át a másik, pozitív szennyezésűre. A LED-ekben a negatív félből kiváló elektronok a túloldalra megérkezve fényként sugározzák ki annak az energiának egy részét (a többit hőként), amit kiinduláskor kapnak. A kibocsátott fény hullámhossza a dióda anyagaitól, de főleg külső bevonatától függ. Azt, hogy a fény többsége előrefelé (felfelé) lépjen ki a diódából – vagyis, hogy ne szóródjon túlságosan sok a foglalat irányába –, a félvezető rész alatti apró fényvető lencsével oldják meg.
Érvek mellette Szigorúan a mérőszámok alapján a LED-ekből összeállított fényszórók messze túlteljesítik a hagyományos halogénizzókat és a xenongázos ívkisüléseseket is.
![]() | |
![]() | ![]() |
![]() | |
| |
![]() |
Fényerejük a halogénekének átlagosan a duplája, de a xenonokét is túlnövi bő 30–50 százalékkal, azonos teljesítményfelvétel mellett. A kilépő fény hideg, hiszen lényegében teljes egészében a látható tartományba esik, nem úgy, mint a többi izzófajtánál, ahol a távozó energia többsége hősugárzás. Így a LED-eknél nem kell tartani a fényszóró szerkezetének, burájának megolvadásától, elszíneződésétől. Azonos fényerőnél a LED-es fényszórók akár 70 százalékkal is könnyebbek lehetnek, mint a mai halogének, a xenonokhoz képest – hiszen nem kell hozzájuk külön gyújtótrafó – pedig még jobban állnak. Nincs bennük izzószál, burájuk műanyag, ezért jól tűrik a rázkódást. A diódás fényforrások élettartama sokkal hosszabb a ma használatosakénál, az 50 000– 70 000 üzemóra (szemben a halogének akár 1000–2000, és a xenonok 8000–10 000 órájával) sem utópia, így egy-egy lámpa elvileg akár több autót is túlélhet. További előny, hogy a diódák kis méretben állíthatók elő igazán hatékonyan és egyenletes minőségben, így a gyártók beépítéskor általában csoportokba rendezik őket. Ezek a csoportok szabadon alakíthatók, formálhatók, sokkal egyszerűbben, mint a hagyományos, tükrös, lencsés kivitelek égői. A LED-ek gyorsan reagálnak. Ez különösen a xenonlámpákkal összehasonlítva szembetűnő, mert amíg a halogénizzóknál néhány másodperc alatt biztosan felépül a teljes fényerő, az ívkisüléses lámpákban e művelet fél percig is eltarthat.
![]() | |
![]() | ![]() |
![]() | |
| |
![]() |
A diódás lámpatestek kisebbek lehetnek a maiaknál, és nem csupán a kevesebb alkatrész miatt. Azért is, mert elhagyható belőlük a fényvető tükör. A LED-ek fényét elegendő lencsékkel irányítani. Működtető áramkörökre is szükség van, ezek azonban picik és egyszerűek, könnyen elférnek az egyes diódacsoportok mellett, alatt, a fényszórókon belül. A LED-es fény 5500 kelvines színhőmérséklete jóval közelebb áll a természetes napfényéhez (5600–8000 K), mint az eddigi legjobb xenonok 3800– 4000-es értéke. A diódák szerkezete jól tűri a feszültségváltozásokat, az autóipari kivitelek fényteljesítménye 9 és 16 V között lényegében állandó.
Érvek ellene A LED-ek „foglalatirányban” komoly hőmennyiséget termelnek, ezt kivezetéseiken adják le. Hűteni kell őket. A mai megoldásokban gyakran számítógépes irányítású ventilátorokat használnak.
A LED-es fényforrások ugyanakkor meglehetősen hőérzékenyek, különösen a diódán belül, az oldalakat elválasztó határréteg hőmérséklete fontos. Minél alacsonyabb, annál jobb. A 20 Celsiusra optimalizált dióda fényereje 30 fokon nagyjából felére csökken, –20 fokon pedig akár a duplájára is nőhet. Így nem könnyű betartani az autóipari fényerő-előírásokat. A nagy gyártók (Hella, Philips, Osram) a fényszórók belső hőmérséklet-szabályozását a hűtés okos, számítógépes irányításával oldják meg, igyekeznek viszonylag állandó szintet tartani, de a közvetlenül az elindulás utáni állapotok kezelése így is gond, nagy hidegben és forróságban egyaránt. A LED-ek foglalatirányú nagy hőkibocsátása miatt sem ajánlatos a hagyományos halogénfoglalatokba ilyen lámpákat beépíteni. A burának a hideg fény nem árt, de a foglalat és ami mögötte van, könnyen összeolvadhat. Szintén gond, hogy a több diódacsoportból összeállított fényforrást a hagyományos izzó helyére beszerelve a több pontból egyszerre érkező fény zavaróan összevissza vetül a hagyományos tükrön, nem csak rosszul világít, vakít is. A LED-eknek tehát saját, vadonatúj tervezésű fényszóróházak kellenek, valamennyi autón. Ez komolyan megnöveli az amúgy is magas előállítási költséget. Ráadásul csak a legutóbbi időkben sikerült kellően fehér fényű diódákat előállítani. A nagy lámpagyártók hisznek a LED-ben, kutatják, fejlesztik, és igyekeznek egyre olcsóbbá tenni. A tömeges megjelenést eredetileg 2009-re ígérték, most 2011 a céldátum. Előbb a helyzetjelzők lesznek mindenhol diódásak, de rögtön utánuk jön a távfény is, és akkor viszlát, rossz hatásfokú izzószál…
Szécsényi
Bővebben az Az Autó 2009/12. számában olvashat a cikk témájáról!
Comments
Eseménynaptár
Friss anyagok

Nyáron újra csináljuk a fesztivált, találkozzunk Hévízen, a részletekért...

A gyújtógyertyák elsődleges feladata a levegő/üzemanyag keverék begyújtásához, valamint...

Az Autobest összeurópai zsűrije a Renault Austral-t választotta 2023...