Technika
Téli felkészítés - Hóra várva
Beköszöntött a hideg, ideje egy kis időt szánni az autó felkészítésére.
Téli felkészítés
Állandóan visszatérő kérdés, kell-e valamit tenni az autóval télvíz idején. Egyesek azt mondják, semmi szükség a különleges felkészülésre, hiszen a mai modern típusok az általános karbantartáson kívül nem igényelnek extratörődést. Ugyanakkor műszaki szakemberek véleménye az, hogy autónk meghálálja, ha foglalkozunk vele. Nézzük például a karosszériát. A sós, nedves utakról felcsapódó lé nem kímél egyetlen alkatrészt sem: kikezdi a futómű fém- és gumielemeit, a karosszéria alsó részét és a lemezeket. Persze a cinkfürdőbe forgatott acélnak elvileg meg se kottyan a téli üzem, de elég egy apró sérülés (kavicsfelverődés, rosszul végrehajtott, nyomot hagyó padkázás), máris „kinyílik” a védőréteg, s oda a védelem; a felületen először pici barna pöttyök tudatják a rozsda felbukkanását, majd lassan elindul az átlyukadási folyamat. Megelőzésként nem csupán a rendszeres alvázmosás hasznos, a hibás részt érdemes minél előbb kijavítani: elég lehet a gyári javítófestékes kezelés, esetleg egy nagyobb darabon pótoljuk a megsérült védelmet. A karosszéria többi részét viaszolással és rendszeres nagynyomású mosással lehet óvni. A gumitömítések se maradjanak ki a sorból: a szigetelőanyag rugalmassága az évek alatt fokozatosan vész el, főleg az autó idősebb korában tapasztalhatjuk a kellemetlen tüneteket: beáznak a nyílászárók, fütyül a szél az ablakok mellett. Tízperces munka, hogy glicerines ronggyal áttöröljük a gumikédereket, ezt egy évben egyszer érdemes megtenni.
![]() | ![]() | |||||||
|
|
| ||||||
![]() | ![]() | ![]() |
Bővebben az Az Autó 2009/12. számában olvashat a cikk témájáról!
Láncot a kerékre!
Hóláncot vagy valamilyen alternatív kapaszkodóeszközt vegyünk? Kell-e egyáltalán egy átlagautósnak ilyen szerkezetet tartania? A második kérdésre könnyebb válaszolni: igen, ha télen is használjuk az autót, hiszen bármikor szükség lehet rá, még városi körülmények között is. Az első kérdés fogósabb. A ma kapható hagyományos láncok szinte kivétel nélkül praktikus rögzítőmechanizmussal készülnek, egy minimális műszaki érzékkel megáldott sofőr is elboldogul velük. Kaphatók műanyag, továbbá textilből varrt segédeszközök, korábbi próbáink során ezek nem mutattak a láncokhoz képest előnyöket, ráadásul drágábbak is. Létezik néhány szemfényvesztő megoldás (négykaros „csodahólánc”, spray formájú tapadásjavító), ezeket kerüljük el. Bármilyen eszközt választunk, gyakoroljunk! Száraz időben, illetve hóban, de nem éles körülmények között is tegyünk próbát, nehogy akkor valljunk szégyent, amikor már a hó fogságában vagyunk. Ujjaink mozgását nem gátló kesztyű és egy darab vízhatlan szőnyeg legyen nálunk, e kiegészítőkkel zökkenőmentes lehet a felszerelés.
Bővebben az Az Autó 2009/12. számában olvashat a cikk témájáról!
Izzócsere: szórakoznak?
A mai autók motorterét látva egy laikus csak vakarja a fejét: kábelek, műanyag fedelek, tartályok, szíjak és különböző felismerhetetlen alkatrészek összezsúfolva, mint egy minibolhapiacon. Ennek ára, hogy néhány fontos elemhez alig lehet hozzáférni. A legfájóbb pont a fényszóró. A homlokfal mögé csavarozott „dobozok” hátfalára szinte mindig szorosan ráépítik az akkumulátort vagy a légszűrő rendszert. Ezek elzárják az izzókhoz vezető nyílást, amelyeket csak belülről lehet a helyükről kimozdítani. Ha mégis neki akarunk látni a feladatnak, lesz munkánk bőven. Az autók használati utasításában leírják a műveletet lépésről lépésre, de arról nem szól a fáma, hogy a fedélhez milyen kézkicsavarós, sérülésveszéllyel szegélyezett út vezet. Ha mégis boldogulunk az eltávolítással, ügyeljünk a helyes pótlásra: a kialakítás (például: H1, H4 vagy H7) alapvetően meghatározza, hogy milyen izzót tehetünk bele, de a Watt-érték is fontos: általában 55 W-os a gyári előírás, kapható ugyanakkor erősebb, 80–100 W-os is, utóbbiak fényteljesítménye nagyobb. Érdemes a kezelési könyvből tájékozódni arról, hogy milyen izzót tehetünk az autóba, vagy a szervizt megkérdezni.
![]() | ![]() | |||||||
|
|
| ||||||
![]() | ![]() |
Bővebben az Az Autó 2009/12. számában olvashat a cikk témájáról!
Comments
Eseménynaptár
Friss anyagok

Nyáron újra csináljuk a fesztivált, találkozzunk Hévízen, a részletekért...

A gyújtógyertyák elsődleges feladata a levegő/üzemanyag keverék begyújtásához, valamint...

Az Autobest összeurópai zsűrije a Renault Austral-t választotta 2023...