Aktuális
AmphiCoach GTS-1 - Vízi parádé
A légy megáll a levegőben, a gyalogosok megmerevednek, a margitszigeti futók kocogásra váltanak. Budapest legújabb látványossága, a kétéltű turistabusz érkezik, a Dunán.
Jelentős nemzetközi kooperációra volt szükség, először Máltán, majd itthon is. Összesen több mint négy náció mérnökei dolgoztak a konstrukción.
Eddig öt ilyen járművet gyártottak Máltán, ebből egy került hozzánk, kettő Dél-Koreába, egy Írországba, Belfastba, és maradt egy prototípus a gyártás helyszínén is. Persze nem kizárólag ezekben az országokban szállítják kétéltűek a szenzációra és látnivalókra éhes utasokat, vannak ilyenek Londonban és máshol is, Ivecókat viszont csak a felsorolt államokban használnak. Merthogy az alvázat az olasz Iveco-gyártól kölcsönözték, míg a katamarán hajótestet egy angol mérnök tervezte, és erre az egészre egy kínai felépítmény került. A hajótesthez csatlakozó vízsugárhajtómű szintén olasz, Castoldi-gyártmány.
Máltán úgy árulják a vízibuszt, mint aminek minden európai engedélye megvan. Ez egyszerűen nem igaz. Nagyon sok átalakításon, engedélyeztetésen kellett átesnie, hogy közlekedhessen. Pontosan 8 hónapra volt szükség, hogy a bürokrácia labirintusából kikeveredve munkába állhasson a teljesen működőképes jármű. Így a módosításokkal és engedélyeztetésekkel együtt körülbelül százmillió forintba van: a cirka 85 milliós vételáron felül még nagyjából 15 millió forintot fordított az üzemeltető cég arra, hogy Budapesten közlekedhessen az Iveco. Érdekes módon az összes folyami hajózási elvárásnak meg kell felelnie. Nem hiányozhatnak róla a hajózási fények (különböző színű mindkét oldalon), és kell külön még egy arra az esetre, ha horgonyozna, előírás a hajókürt, sőt a vasmacskák is. Mindez azonban még kevés ahhoz, hogy a Budapestet kettészelő folyón közlekedhessen. Két rádióval és üzemanyag-elzáróval is fel kellett szerelni. Amikor minden megvolt, már csak egy vezetőre volt szükség, akinek buszra és hajóra is van jogosítványa, és elég bátor, hogy beereszkedjen vele a Dózsa György út végi rámpáról a Dunába.
Bővebben az Az Autó 2009/11. számában olvashat a cikk témájáról!
Comments
Eseménynaptár
Friss anyagok

A gyújtógyertyák elsődleges feladata a levegő/üzemanyag keverék begyújtásához, valamint...

Az Autobest összeurópai zsűrije a Renault Austral-t választotta 2023...

Rendhagyó közlekedési témájú konferencia és környezetbarát járműveket bemutató nyílt...