Bemutatók

2009. október 20. kedd, 12:38

Bemutató: Alfa MiTo 1.4 Multiair - Zongoralecke

A Fiat új, hidraulikus elvű változó vezérlése és ezzel felszerelt 1,4-esei az Alfa MiTóban mutatkoztak be.

A MiTo az új motorok megérkezésével alig változott, de a 170 lóerős Multiair géppel minden eddiginél nagyobb féktárcsák járnak

Az elvről már írtunk részletesen (Az Autó 2009/5), most csak röviden: a Multiair motorok a korábbi és ma is futó 1,4-esek műszaki alapjaira épülnek, motorblokkjuk acélöntvény, hengerfejük alu. A lényeges különbség a vezérlésben van: a Multiairek változatlanul hengerenkénti négyszelepesek, de a korábbi kettő helyett csak egy vezérműtengely forog bennük. Éppen itt rejtőzik a trükk. A szíjhajtású vezérműtengelyen hengerenként három bütyök dolgozik. Ezek közül kettő a kipufogószelepeké – ebben nincs is semmi különös, hiszen egy-egy bütyök mozgat egy-egy szelepet, fix vezérlési időkkel –, a harmadik azonban kis motorolajjal töltött hidrohengert lökdös. Ennek olajtöltése és olajnyomása mozgatja a két szívószelepet egyszerre. A kis hidrohenger és a szívószelepeket nyitogató ugyanilyenek közötti olajtöltésbe hengerenként egy-egy számítógép felügyelte mágnesszelep is beleszól. Ha zárva van, a szelepnyitások tökéletesen követik a

A Multiair felmetszett hengerfeje. Látszik az egyetlen, szíjhajtású vezérműtengely, a hengerenkénti két kipufogószelepet működtető kettő és a két szívót nyitó-záró egyetlen bütyök. Látható a szívószelepeket mozgató hidrohengerpár, valamint a szelepnyitó olajtöltésbe beleszóló mágnesszelep (sötétpiros)

vezérműbütyök profilját, ha ki-kinyit, akkor egy „profillefutáson” belül változhat a nyitási kép, sőt a szívóütemben akár többször is kinyithatók, majd újra bezárhatók a szívószelepek. Az előny: nagyobb teljesítmény (kb. 10%), több forgatónyomaték (kb. 15%), kisebb fogyasztás (kb. 10%), és kevesebb emiszszió (NOx akár 60, részecske kb. 40%). Ugyanakkor a fojtószelep szinte a teljes üzemi tartományban teljesen nyitott, hiszen a motor szabályozása a szívószelepeken keresztül egyszerűen megoldható.

Az új motorból szívó (105 LE, 130 Nm) és turbós is van, az utóbbiból mindjárt kettő (135 LE, 206 Nm és 170 LE, 250 Nm), valamennyi Euro5-ös.

Bővebben az Az Autó 2009/10. számában olvashat a cikk témájáról!

Comments

comments

Címkék: , ,
nyomtatóbarát verzió

Hozzászólások

Comments

comments

Powered by Facebook Comments

Eseménynaptár

Friss anyagok

XVI. Lotus-Retro Mobil Concours d’Elegance, 2023 Hévíz

Nyáron újra csináljuk a fesztivált, találkozzunk Hévízen, a részletekért...

A gyújtógyertyák feladata

A gyújtógyertyák elsődleges feladata a levegő/üzemanyag keverék begyújtásához, valamint...

Megvan Európa legjobb vétele!

Az Autobest összeurópai zsűrije a Renault Austral-t választotta 2023...

Miért fontos az olajszűrő?

Ha a motorban az olaj hosszabb ideig szűretlenül marad,...

Hangos Az Autó! – 8. rész

Az 8. rész az első téma alatti lejátszóval indítható...

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás