Aktuális
A MÁV-biztosító hagyatéka - Állami piramis?
Úgy tűnik, senki nem vállalja a felelősséget a milliárdos tartozásokat felhalmozó MÁV-biztosító csődjéért.
Múlt
Sz. József 2006-ban balesetet okozott. Rosszul mérte fel a féktávot, és belecsúszott az előtte álló két autóba. A papírokat kitöltötték, majd Sz. úr, annak biztos tudatában, hogy a MÁV Általános Biztosító Egyesület (MÁV ÁBE) rendezte a kárt, élte tovább az életét, és a következő biztosításváltási időszakban sem igazolt át másik társasághoz. 2009 januárjában bírósági idézést kapott a csaknem három évvel korábbi esemény miatt: a MÁV kapitulációja következtében tőle akarják beszedni a körülbelül 1 milliós kártérítést. Cseppet sem irigylésre méltó helyzet, ugyankkor a vétlen autósok helyében sem szeretne lenni senki, hiszen utóbbiak rajtuk kívül álló okból szenvedtek anyagi kárt, vagy sérültek meg. De nekik legalább volt arra lehetőségük, hogy aktív kárrendezés (amelynek során az autós saját biztosítója vállalja, hogy rendezi a kárt, később pedig behajtja a másik biztosítótól a követelést) keretén belül helyrehozathassák vagy cascójuk terhére üzemképessé tehessék törött autójukat. A fent említett esethez hasonlóból többet is felsorolhatnánk, internetes fórumokon pácban lévő autósok osztják meg MÁV-os történeteiket másokkal. Legtöbbjük kilátástalannak érzi helyzetét, hiszen károkozóként várhatóan annak ellenére nem kevés pénzt kell kiperkálniuk, hogy évekig becsülettel fizették a kötelező biztosítást, károsultként pedig szerencsétlen esetben hosszú pereskedés elé is nézhetnek. De mégis, mi történt a MÁV-biztosítóval, hogyan lehetséges, hogy embereket taszíthat anyagi ellehetetlenülésbe egy kötelezően előírt biztosítás?
Először 2002-ben tűnt fel a MÁV ÁBE név, amely mögött akkor még a Magyar Államvasutak Rt. állt. Kezdetben kizárólag a MÁV saját tulajdonú járműveit biztosították egyesületi formában, majd nyitottak egyéni és egyéb céges ügyfelek felé. Az anyacég 2006 januárjában szállt ki az akkor már egy ideje rendszeresen a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete (PSZÁF) „intőitől” sújtott biztosítóból. A vasúttársaság a szétváláskor felszólította az egyesületet, hogy a sokak számára megbízhatóságot sugalló, jól csengő nevet ne használja többé, de a vezetőség fittyet hányt a kérésre; a MÁV ÁBE az előtt csődbe ment, hogy a névhasználat miatti per véget ért volna. A PSZÁF egyébként tíznél is több alkalommal „feddte meg” a biztosítót, ám ezek közül csak az utolsó vezetett a működési engedély visszavonásához. Térjünk vissza a cikk elején is idézett esethez. Sz. úr 2006-ban okozott kárt, tehát akkor, amikor a MÁV ÁBE-t ugyan már többször elmeszelték nyilvántartásai és egyéb, a PSZÁF szerint kisebb súlyú hibák miatt, de vígan gyűjtötte ügyfeleit, reklámozta magát a biztosításváltási időszakban. Szakértő informátorunk szerint a kötelező biztosítási piac szereplői állandó konfliktusban voltak az egyesület menedzsmentjével, ugyanis a sikkasztással és csalással vádolt, előzetes letartóztatásából idén tavasszal óvadék ellenében szabadlábra helyezett MÁV ÁBE-vezér meglehetősen sok jogos kárigénnyel kapcsolatban vont vállat, azaz nem volt hajlandó elismerni és kifizetni például a casco vagy aktív kárrendezés keretében a többi cég által rendezett károkat. A MÁV a mezei ügyfelekkel sem bánt kesztyűs kézzel, számos, a PSZÁF-hez eljuttatott fogyasztóvédelmi panasz (lassú ügyintézés, elérhetetlen ügyfélszolgálat, bejelenthetetlen káresemény, megalapozott indoklás nélküli kárigény-elutasítás stb.) bizonyítja: a társaság nem úgy működött, ahogy egy biztosítótól elvárható lett volna. Nos, jogos kérdés: ha mindez már évek óta így zajlott, miért nem sikerült az egyesület körülteklintőnek nem nevezhető működését feltárni, az anyagi és erkölcsi károkozást időben megállítani? A PSZÁF szerint hiába szabtak ki bírságot, vagy szólították fel hiánypótlásra a MÁV ÁBE-t, a vétségek súlya alapján s az akkori és még cikkünk írásakor is érvényes jogszabályi környezetben nem volt lehetőségük arra, hogy rögtön a legszigorúbb szankcióval, azaz a tevékenység felfüggesztésével éljenek.
Binder István, a PSZÁF szóvivője azt mondja: folyamatosan mozgó célpontra lőttek, hiszen a MÁV szinte teljesen átalakult az évek alatt (a 2005-ben még kis egyesület állománya 2006 végére óriásira duzzadt), ráadásul nem csupán egyféle hibát észlelt a felügyelet, hanem mindig újabb területeken derítettek fényt szabálytalanságokra. A szóvivő ugyanakkor hangsúlyozza: sokkal szigorúbb szabályozással sem lehet kivédeni a bűncselekményeket, s a MÁV történetére egy milliárdos sikkasztás tett pontot. Ezek a mondatok akár meggyőzőek is lehetnének arra vonatkozóan, hogy itt szerencsétlen véletlenek sorozata és a szabályozás hiányosságai okozták a biztosító csődjét, ám ha jobban utánajárunk, látszik: a felügyelet is sáros. A Pénzügyminisztérium kérdésünkre válaszul elküldte annak a vizsgálatnak az eredményét, amelyet még idén év elején hoztak nyilvánosságra. Ennek summája: „(…) a kivonatos jelentés lényegesebb megállapításai között szerepel, hogy a MÁV ÁBE esetében nem valósult meg a kockázatok megfelelő azonosítása, azok kezelésének szigorú megkövetelése, a következetesebb jogérvényesítés és engedélyezési gyakorlat. Ezen túlmenően a piaci szereplő felügyelése során a gyors reagálás helyett a konfliktuskerülés volt jellemző, ezért a szükséges döntések elhúzódtak. A jelentés lényeges megállapítása továbbá, hogy a jogérvényesítő határozatok (összesen mintegy 16) nem váltak egyre szigorúbbá, nem voltak teljes összhangban a Felügyelet intézkedési politikájával.” Igaz, a jelentés szerint törvénysértés nem történt, egyetlen, a jogszabályok alapján előírt lépés sem maradt el, és olyan mulasztást sem követtek el a PSZÁF-nél, amivel a csőd közvetlen összefüggésben lett volna. Binder István nem volt hajlandó elárulni, hogy kik és milyen módon érintettek az ügyben, és hogy történt-e felelősségre vonás. Más forrásból azonban megtudtuk: azok a tisztviselők, akik annak idején a MÁV-os intézkedéseket is meghozták, nincsenek már a PSZÁF kötelékében.
Ha a felügyelet a kötelező biztosítási piac csaknem húsz egyéb szereplőjénél képes „fegyelmet tartani”, vajon a MÁV-nál miért nem volt képes évek alatt megnyugtató eredményre jutni? Emberi hanyagság, oda nem figyelés miatt? Ez is lehetséges, de nagyobb esélyt adnánk egy olyan változatnak, amelyről több, egymástól független informátorunk is beszélt: a történetnek vannak politikai szálai is, s semmi sem véletlenül alakult így.
Jelen
![]() | |
![]() | ![]() |
![]() | |
| |
![]() |
Most egyébként a MÁV ÁBE vagyonelszámolása zajlik. Bár a PSZÁF csak a szeptemberre tervezett sajtótájékoztatóján számol be az egyesület pénzügyi helyzetéről, néhány adatot már most lehet tudni. Eddig 800 millió forint körüli összeget fizettek ki személyi sérüléses károkra, és további 500 milliónyi igényt tartanak nyilván. Ehhez hasonló nagyságrendű követelés érkezik még külföldön történt balesetek miatt, s mindezek után lehet sort keríteni az úgynevezett pléhkárok rendezésére. Utóbbira ugyanakkor kevés az esély, mivel várhatóan vaskos tartozás marad hátra a biztosító után. Binder István a társaság vagyoni helyzetével kapcsolatosan megjegyezte: a felszámolók tavaly a MÁV két közgyűlésén is pótbefizetést javasoltak a tagoknak (azaz a MÁV ÁBE-vel kötelező biztosítási szerződést kötő autósoknak), ezt viszont a nem túl nagy létszámban megjelenő küldöttek (azaz MÁV-os autósok) határozottan elutasították. Ha másképpen döntenek, lehetséges, hogy tagonként néhány tízezer forintnyi befizetés fedezet lett volna valamennyi kárra. Jogos felvetés: lehet-e teljesen laikus, biztosítási területen nyilvánvalóan nem kompetens személyek kezébe olyan nagy felelősséget adni, hogy ők döntsenek ilyen horderejű ügyekről? Szerintünk még akkor sem, ha ezt a MÁV ügyfelei – nyilvánvalóan anélkül, hogy felmérték volna az ezzel járó felelősséget – a szerződés aláírásával vállalták. A most kártérítési fizetési kötelezettségtől rettegő károkozók sokszor cinikusnak tűnő mondatokat hallhatnak biztosítási szakemberektől: nem kellett volna a legolcsóbb biztosítást választani; várható volt, hogy ilyen összegért nem lehet megfelelő szolgáltatást nyújtani… Bicskanyitogató érvelés, hiszen aligha lehetett bárki, akinek a fejében megfordult az a gondolat, hogy egy szigorúan felügyelt területen mindez bekövetkezhet. Sajnos a MÁV-biztosító kapcsán túl sok a kérdés, és a válaszok keveseket nyugtatnak meg.
A jogalkotó okulva a hibákból nem egy szabályt megváltoztatott, illetve módosít a jövőben. Felülvizsgálták a biztosítóegyesületek kapcsán a pótlólagos befizetési kötelezettség szabályait azzal a céllal, hogy a tagok aktívabb szerepet vállaljanak az egyesület működésében. Előírják, hogy a továbbiakban rögzíteni kell az alapszabályban a tagok által teljesítendő kötelező pótlólagos befizetést arra az esetre, ha más források nem lennének elegendőek az egyesület kötelezettségeinek teljesítésére. Továbbá lehetővé tették a PSZÁF számára, hogy szükséghelyzetben megállapíthassa a pótlólagos befizetési kötelezettséget abban az esetben, ha az egyesület legfelsőbb szerve felszólítás ellenére nem teszi azt meg. Idén szeptembertől több jogosítványa lesz a felügyeletnek egyéni fogyasztóvédelmi ügyekben: amennyiben egy nagyobb ügyfélkör számára problémát jelentő vagy vagyoni hátrányt okozó termékre derül fény, elrendelheti az értékesítés felfüggesztését. Ha ez a lehetőség már korábban létezett volna, a MÁV-os biztosítottak panaszai miatt is megtehetett volna egy ilyen drasztikus lépést a PSZÁF. Felmerült lehetőségként, de egyelőre nem lép hatályba az a rendelkezés, amely további jogosítványt adott volna a felügyelet kezébe: már akkor élhetnének a felfüggesztés lehetőségével, ha papíron még minden rendben, viszont a számokból már látszik, hogy baj lehet egy termékkel vagy szolgáltatással. Ugyanakkor a 2010. január 1-jétől életbe lépő gépjármű-felelősségbiztosításról szóló 2009. évi törvény kötelezővé teszi a Magyar Biztosítók Szövetsége számára, hogy a fizetésképtelenné vált biztosítók ügyfelei által okozott károkra is fedezetet nyújtson. Ez az alap a biztosítók éves díjbevételeinek 1 százalékából töltődik, s független a kártalanítási számlától, amely a kötelező nélküli károkozók helyett áll jót. A PM kérdésünkre megerősítette: a MÁV ÁBE biztosításával nehéz helyzetbe jutó ügyfeleket az új alap nem segíti ki. De akkor mégis mi lesz velük és a vétlen károsultakkal? A Ptk. 339. § (1) fejezete így szól: „Aki másnak jogellenesen kárt okoz, köteles azt megtéríteni.” Ez a mondat szerződésen kívüli károkozásra mint felelősségi módozatra vonatkozik. Ilyen például az is, ha az autós nekimegy egy másik járműnek a forgalomban, és összetöri. A gépjármű-felelősségbiztosításra külön szabályt alkottak, a 190/2004. (VI. 8.) rendelet 2. § (2) és 7. § (1) bekezdései, kimondják, hogy a felelősségbiztosító köteles a károkozó helyett helytállni. De hiába van leírva a biztosító helytállási kötelezettsége, ha nincs kizárva a Ptk. 339. §-a alapján a károkozóval szembeni közvetlen igényérvényesítés lehetősége!
Ezt a joghézagot a felelősségbiztosítás jogszabályi hátterének kialakulásától kezdve ismerik, de eddig nem jelentett problémát (vagyis: anyagi terhet), hiszen a biztosítók ott álltak a háttérben, s a károsultnak sem jutott eszébe, hogy ne a biztos lábakon álló társaságtól, hanem a számára teljesen ismeretlen károkozótól kérje a „járandóságát”, akár évekig húzódó pereskedés árán. Jogi fórumokon több szakértő is felvetette, hogy ha a 339. § alapján a károkozó felelőssége és fizetési kötelezettsége fennállna, sérülne a Ptk. azon elve, amelynek értelmében ellenszolgáltatás jár a szerződéssel kikötött szolgáltatásért. Vajon akkor hol az egyensúly, az ellenszolgáltatásért (a befizetett biztosítási díjért) milyen szolgáltatást nyújt a biztosító?
Jogi szakértőnk, dr. Kovács Kázmér leszögezi: tudomásul kell venni, hogy a jelenlegi jogi környezet lehetőséget ad arra a vétlen félnek, hogy ne csak a biztosítótól, hanem a károkozótól is követelje a kártérítést. Ugyanakkor véleménye szerint a magukra hagyott MÁV-osok számára is van néhány lehetőség. Egyrészt keresetet nyújthatnak be a PSZÁF-fel szemben, hiszen a felügyelet magatartása hozzájárulhatott a helyzet kialakulásához. Másrészt, amennyiben egy másik, a vétlen fél kárát időközben kifizető biztosítóval találják magukat szembe, hivatkozhatnak arra, hogy a társaság túl későn (a cikkünkben szereplő Sz. úr esetében például csaknem három évvel az eset után) jelentkezett. Az is elfogadható érv lehet a védekezéskor, hogy ilyen hosszú idő elteltével a körülmények már nem rekonstruálhatók tökéletesen, s nem bizonyítható be, hogy mi történt pontosan.
A MÁV-biztosító históriája érintettnek és kívülállónak egyaránt tanulságos. Szomorú, hogy egy ilyen ügy kellett számos felügyeleti hiba és jogalkotói mulasztás napvilágra kerüléséhez. De a legrosszabb, hogy károsultak és károkozók önhibájukon kívül kénytelenek egymásnak feszülni, s reménykedni: pénzben vagy éppen abban, hogy nem kell fizetniük. A. I.
Comments
Eseménynaptár
Friss anyagok

Nyáron újra csináljuk a fesztivált, találkozzunk Hévízen, a részletekért...

A gyújtógyertyák elsődleges feladata a levegő/üzemanyag keverék begyújtásához, valamint...

Az Autobest összeurópai zsűrije a Renault Austral-t választotta 2023...