Aktuális

2009. július 31. péntek, 15:24

Bicikliszállítás - Több kerékkel

Biztonságos kerékpárszállításhoz több módszert választhatunk.

A tetőtartó olcsó, de macerás: nem csak csomagtartórendszer kell hozzá, tornamutatványokra is szükség lesz, hogy feltegyük rá a bicajt

Családi kiránduláshoz, túrázáshoz sokan szívesen magukkal vinnék kerékpárjaikat. A drótszamarak hurcolásához speciális eszköz való. Először el kell dönteni, hogy hol szorítsunk helyet a sporteszközöknek. A legelterjedtebb módszer a tetőtartó. Ehhez a biciklitartón kívül szükség lesz alaprendszerre, amit a tetőhöz vagy a gyárilag felszerelt tetősínhez rögzítünk. Ilyen jellegű biciklitartóból számosat találni az áruházakban, egyszerű acélból készült, alumínium és műanyag kombinációjából gyártott, több tízezer forintos egyaránt szerepel a kínálati listán. Bár a váznál jellemzően csavarosan rögzíthető műanyag pofákkal, a kerekeknél pedig hevederrel leszorító termékek zöme teljesen megfelel egy átlagos kerékpárhoz, érdemes figyelni néhány részletre: mennyire egyszerű a vázrögzítés, befér-e a sínbe a hegyi kerékpár vastag gumija, képes-e befogadni a női vázas kerékpárt, van-e rajta tolvajokat elrettentő zárszerkezet stb. A tetőtartók többségénél nem kell kivenni az első abroncsot, de létezik olyan változat, ahol az első villát szorítjuk be, s a kereket a csomagtérben vagy egy speciális bakon szállítjuk.

A vonóhorogra szerelhető eszközökhöz egy szabályos horogra is szükség van, ugyanakkor ez a legpraktikusabb: az alacsonyan ülő sínekbe szinte „begurítjuk” a bringát. Ennél és a hátfalra szerelhetőnél szervezzük meg előre a csomagolás menetét: ha fenn vannak a kerékpárok, nem könnyű lehet már a poggyásztérben matatni

Mind jobban terjednek a hátfalra vagy a vonóhorogra illeszthető eszközök. Míg a tetőtartók esetében minden bringa külön tartóval rögzíthető, utóbbi típusoknál három vagy akár négy bicikli elfér egy eszközben. A hátfalra szerelhetők több ponton fekszenek fel a hátsó ajtóra, a kapaszkodókarmok a résekbe illeszkednek, és így tartják meg az eszközt. Ezeknél nem mindig szükséges kiegészítő lámpákat és rendszámtáblatartót felszerelni, mivel sok esetben nem takarják az autó láthatóság szempontjából fontos részeit. Ugyanakkor egy keresztbe csíkos, piros-fehér színű, fényvisszaverős táblát célszerű felpántolni a leghátsó bringa vázára. A vonóhorgos tartók masszívabbak, de több helyet foglalnak, s a rájuk tett 3-4 kerékpár helyzete a legtöbb autó esetében megköveteli a kiegészítő lámpákat.

Az utólagos rendszerek között feltűnnek olyanok is, amelyeket nem kívülre, hanem az utastérbe kell beépíteni. Főként nagy kombikhoz, terepjárókhoz és egyterűekhez valók, amelyekben belül elfér egy vagy több kétkerekű. Ezeknél az autó saját csomagrögzítő rendszeréhez vagy egyéb alkalmas szerkezeti eleméhez hozzáillesztett tartó a kerekek nélküli első villát fogja, a hátsó felnit pedig hevederrel lehet leszorítani. Az utastérben szállított csomagoknál azért fontos a megfelelő fixálás, mert egy erős fékezésnél vagy balesetnél nagy pusztítást végezhet az elszabaduló több tíz kilós rakomány. Kaphatók autógyártók által fejlesztett egyedi biciklitartók: az Opel a lökhárítóba rejti kihúzható, két bringához megfelelő szerkezetét, mások külső, ilyen célra kialakított felfogatási pontokhoz készítenek különféle szállítórendszereket.

Az Opel ötletes megoldása: egy karral kipattintjuk, néhány mozdulattal összeillesztjük, s máris kész a tartó. Még külön lámpát is adnak hozzá

A termékválasztásnál fontos, hogy előre döntsük el: mire van szükségünk. Nem mindegy a tartó minősége sem, ugyanakkor nem feltétlenül a legdrágábbal járunk a legjobban. A vásárlás előtt keressünk fel szakáruházakat, autósboltokat, ahol nemcsak kiválaszthatjuk, de ki is próbálhatjuk a különböző változatokat, így még ott helyben kiderülhet, ha egyik vagy másik módszer akár autónk kialakítása, akár a mi felkészültségünk miatt nem felel meg számunkra.

A legegyszerűbb szerkezetek (egy bringához megfelelő tetőtartó) 4000-6000 forintért beszerezhetők, a minőség és a kialakítás akár 60-80 ezerig is felsrófolhatja az árat, a legdrágábbak a vonóhorgos változatok.

KaMi

Bővebben az Az Autó 2009/8. számában olvashat a cikk témájáról!

Comments

comments

nyomtatóbarát verzió

Hozzászólások

Comments

comments

Powered by Facebook Comments

Eseménynaptár

Friss anyagok

Bemutatkozik a Hangos Az Autó

Bemutatkozik a Hangos Az Autó, kiadónk podcast adása. Érdekli,...

Munkába állt az első elektromos Renault Trucks D

Az akkumulátoros elektromos járműveket már Európa-szerte alkalmazzák a városi...

Megvan Európa legjobb vétele!

Az Autobest immár 32 tagú zsűrije a tisztán elektromos...

Oktatás a Magyar Autóklub vezetéstechnikai pályáján (x)

Hasznos és élményekkel teli programmal vár mindenkit a MAK...

Ecobest Challenge 2021, Electrified by Vinfast

Az Autobest idén is megrendezte Spanyolországban a nagy villanyautó-tesztjét.

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás