2009. július 29. szerda, 13:10
100 éves az Audi - Száz év csend?
Jó krimiknél is fordulatosabb az Audi 100 éve.
 |
 |  |
 |
Két autógyárat alapított, s az Auto Union 1932-es létrejöttétől még többet irányított August Horch |
|
 |
Mit is jelent az Audi név? Téves megfejtés az Auto Union Deutschland Ingolstadt. Az elnevezés a márka alapítójától, August Horchtól, illetve az ő nevéből származik. Miután 1899-től, Carl Benz üzemében dolgozott motorépítőként, majd részlegvezetőként, megalapította első vállalatát, a Horch & Cie motorkocsigyárat, tíz évvel később újabb cég és új név után kellett nézzen. Hiába volt sikeres az 1904-ben Zwickauban részvénytársaságként bejegyzett Horch, amely ekkor már a tengelyes és a féltengelyes hajtást is alkalmazta, 1907-ben az alapító összetűzésbe keveredett befektetőivel, akik úgy vélték, túl sok irányban és túlságosan költségesen fejleszt.
1909-ben megalapította új autós vállalatát, August Horch Automobilwerke GmbH néven, de egy évvel később a bíróság világított rá: nevét nem használhatja, hiszen az korábbi, már nem saját tulajdonában álló autógyáráé. Az új név keresésekor egy kollégájának fia hívta fel a figyelmét: a német „hören” szóból eredő „horch”, vagyis „hallgass” kifejezés latin megfelelője az „audi”.
Szinte fiókból előhúzható modelljeivel gyors siker várt az új márkára, 1911-ben maga a cégalapító nyerte meg a nemzetközi alpesi ralit, majd a következő három évben csapatgyőzelemmel remekelt az Audi. Az egyre híresebb gyár 34 lovas Typ C-szériája már Alpensieger (alpesi győztes) néven vonult be a köztudatba.
 |
 |  |
 |
Már első éveiben jó versenyeredményeket ért el az Audi, az 1910-es évek második felében Alpensieger, azaz alpesi győztesként emlegették az akkor még egykarikás márka modelljeit |
|
 |
Horch az első világháború végétől már csak tanácsadóként dolgozott, de a forradalmi újdonságok ezután sem maradtak el. 1921-ben érkezett Németország első balkormányos autója, az Audi Typ K, 3,5 l-es, 50 lóerős, négyhengeres motorral, majd 1923-ban a hathengeres Typ M és 1927-ben (mindössze egyetlen évvel lemaradva az ebben világelső Horchtól) a nyolchengeres Imperator. Az első világháború utáni kereslet nem volt nyitott a fényűző autókra, az Audinál így már a világválság előtt megjelent a veszteség. Hiába kapacitálták, a Horch nem akarta megvenni az Audit, 1928-ban azonban a dán Skafte Rasmussen bevásárolta magát a szebb napokat látott gyárba. Rasmussen 1916 óta próbálkozott gőzhajtású autókkal, de a „Dampfkraftwagen” sosem lépett túl a prototípuson. Cége, a DKW 1919-től azonban kétütemű motorjaival kezdetben kerékpárokhoz kínált segédmotort, majd motorkerékpárokat is piacra dobott, a név újból jelentést nyert: „Das Knaben Wunsch”, azaz a fiúk öröme. Rasmussen jól látta, hogy a harmincas évek világválsága nem a hat- és nyolchengeres modelleknek kedvez, ezért egy kisebb,
 |
 |  |
 |
A kor legfényűzőbb német luxusautóit gyártotta a Horch, ezt a 670 sport cabriolet-t hatliteres, V12-es, 120 lóerős motor hajtotta |
|
 |
elsőkerék-hajtású autó kifejlesztésével bízta meg az Audi mérnökeit. 1931-ben jelent meg a DKW Front, amelyet az Audi zwickaui üzeme gyártott, 1942-ig összesen 250 000 példányban. Míg az Audi szinte kilábalt a válságból, a többiek még a kiutat keresték, 1932-ben Rasmussen már a Horch és a Wanderer tulajdonosa is volt. A cégekben szintén érdekelt Szászországi Állami Bank ekkor fúziót javasolt: 1932. június 29-én jött létre az Auto Union AG. A négy egymásba olvadó karikában a DKW a motorkerékpárokat és kisautókat, a Wanderer a középkategóriás személyautókat, az Audi a felső-középkategóriás modelleket, míg a Horch a kifejezetten exkluzív luxusautókat jelentette. A különböző márkák már csemegézhettek egymás technikai tudásából: az 1933-as Berlini Autószalonon debütált az Audi Front a DKW esőkerék-hajtásával és a Wanderer hathengeres motorjával. Az Auto Union négy karikája önálló emblémaként jelent meg a kor rekordereinek számító versenyautókon: a 16 hengeres Auto Union Typ D 545 lóerős motorjával elsőként lépte túl a 400 km/órát.
Az Audi 100 éves történelme bővebben az e hét csütörtökön, július 30-án megjelenő augusztusi Az Autóban érkezik!
Comments
comments