Hírek

2009. július 24. péntek, 13:27

Mercedes-Benz S-osztály: az első hibrid - Áramszüret

A Mercedes-Benz presztízsmodelljét korra szabja. A kínálatban a cég elsõ hibridje is felbukkan.

Műszaki csemege

Kívülről nem sokat változott az átsimított S-osztály, a hűtőrács és az első lökhárító más. Maradt a hosszú és rövid tengelytáv, belül a kuplungházba viszont bekötözött a motor/generátor egység. Nézze meg videón is!

Királyok, hercegek grófok, államfők, kormányfők, gazdag emberek és elsősorban vállalkozók érlelték a presztízs szimbólumává a most megjelenésben és felszerelésben a kor igényeihez kicsit hozzáigazított S-osztályt. A 2005-ben kigördített jelenlegi modellből eddig 270 000 darab kelt el. A legmélyebb váltás a modellsorban a V6-os, 3,5-ös hathengeres benzinmotor és a 7 fokozatú automata váltó kuplungházába, a lendkerék mellé – közvetlenül a főtengelyre – tengelykapcsoló nélkül beépített nagy átmérőjű elektromotor: ezzel hibrid született. A 20 lóerős (160 Nm-es) motor gázelvételkor és fékezéskor a mozgási energiát generátorként, egy akkumulátort töltögetve hasznosítja, és ezt az energiát a gyorsításokat javítva használja fel. Hagyományos önindító nincsen, ez a motor indítja a V6-ost. A belső égésű motor (a jobb termikus hatásfokért) Atkinson-ciklusban dolgozik, a munkarend alacsonyabb teljesítményét a hibridüzemmel pótolja. A komponensek kiszolgálják a Stop & Go üzemmódot is, a hibrid S-osztály azonban pusztán elektromos hajtással nem képes menni.

A lítiumion akkumulátor felépítése; hűtőfolyadékának hőmérséklete a 60 fokot is elérheti

Az autóiparban szériaszerelvényként most először jelent meg lítiumion akkumulátor, ez a hibridrendszert és a motor indítását is ellátó, mintegy 20 kg-os egység 120 voltos, 7 A/h-s és folyadékhűtéses, viszonylag kis mérete miatt a szabályozórendszerrel együtt kevés helyet foglal el a motortérből. A fedélzeti hálózatot azonban hagyományos, 12 voltos ólomakku táplálja. A gyár egyik szakembere állítja, az autó teljes élettartamát kiszolgálja, ez szerinte 12 év vagy 300 000 ezer km körül van. A hibridelemeket a Mercedes-Benz a BMW-vel közösen fejlesztette ki, a gyártást pedig a Continental cégre bízta. (A Continental hasonló hajtást először a PSA-csoporttal kísérletezett ki Dynalto néven, már 1998-ban.)

Két helyen is megjelenhet a hajtás folyamatábrája, a kilométeróra közepén és a képernyőn

A megoldás a Mercedes szerint 10-12 százalékos üzemanyag-megtakarítást jelent (vegyes fogyasztása: 7,9 l/100 km), a CO2-kibocsátás 186 g/km). Ez a hibrid az S-osztály direktversenytársához, a négykerék-hajtásos Lexus LS 600h-hoz képest jóval egyszerűbb, elve és kivitele is sokkal kevésbé kifinomult, de a gyár egyik mérnöke szerint ez a megoldás takarékosabb. (Ez a lényegesen gyengébb motornak köszönhető – A szerk.) A Mercedes mérnöke azt mondja, a cég már dolgozik a BMW, a General Motors és Mercedes-Benz közös megoldásán, a kicsit komolyabb, de a Toyotáéhoz képest – nézetünk szerint – még mindig jóval értéktelenebb, úgynevezett kétmódú hibriden, amit a német cég először az ML-, majd később az S-osztályon is bevezet.

A bel­ső égé­sű mo­tor és a 7 fo­ko­za­tú (7G-TRONIC) au­to­ma­ta vál­tó kö­zé épí­tett rend­kí­vül kes­keny vil­lany­mo­tor a ge­ne­rá­tor és az ön­in­dí­tó fel­ada­tát is el­vég­zi

Az S-osztály felszereltségkínálata is megváltozott, minden megrendelhető hozzá, ami az E-osztályhoz (Az Autó 2009/4. 22. oldal), ezt az oldalszél-érzékenységet csökkentő, valamint az alul- és túlkormányozottsági hajlandóságot kiegyenlítő egységgel kiegészített kitörésgátló rendszerrel toldották meg. Rendkívül szellemes és szinte varázslattal felérő mutatvány a hatalmas színes képernyő szuperminőségű Split View képe, amely tökéletesen különböző a vezető és az utas üléséből nézve. (Amíg a sofőr a navigációt látja, addig az utas filmet nézhet.)

Az S-osztály formai átsimogatása a hűtőrácsot és a lökhárítókat érinti, csekély különbségek a beltérben is vannak.

Az S-osztály már megrendelhető, és hiába az igen kedvező, 190 ezres regisztrációs adó, a hibrid ára így is 25 566 000 Ft.

S. P.

Bővebben az Az Autó 2009/7. számában olvashat a cikk témájáról!

Videó: már vezettük a Mercedes hibridjét

Comments

comments

Címkék:
nyomtatóbarát verzió

Hozzászólások

Comments

comments

Powered by Facebook Comments

Eseménynaptár

Friss anyagok

XVI. Lotus-Retro Mobil Concours d’Elegance, 2023 Hévíz

Nyáron újra csináljuk a fesztivált, találkozzunk Hévízen, a részletekért...

A gyújtógyertyák feladata

A gyújtógyertyák elsődleges feladata a levegő/üzemanyag keverék begyújtásához, valamint...

Megvan Európa legjobb vétele!

Az Autobest összeurópai zsűrije a Renault Austral-t választotta 2023...

Miért fontos az olajszűrő?

Ha a motorban az olaj hosszabb ideig szűretlenül marad,...

Hangos Az Autó! – 8. rész

Az 8. rész az első téma alatti lejátszóval indítható...

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás