Bemutatók

2009. július 17. péntek, 12:24

Bemutató: Lexus RX 450h - Hatékonyabb

Méretesebb, nehezebb, erősebb, mégis takarékosabb.

A csúcsverzió kanyarfényszórója az autó egészéhez hasonlóan takarékos, LED-es. A felnik 18-19 colos könnyűfémek

Noha létezik tisztán benzinmotoros változata is, hozzánk kizárólag az elektromos hajtással kiegészített verzió jön a harmadik generációs RX-ből. Az ok egyszerű: a vevők a korábbi variánsból is a hibridet vitték.

A 4,77 m-es karosszéria 1 cm-rel hosszabb, 4-gyel szélesebb és 1,5-tel magasabb, mint a korábbi, tengelytávja is 2 centivel nagyobb. A forma alapvonásai változatlanok, valójában mégis minden más lett, a légellenállás az összes konkurensénél is kedvezőbb (Cd: 0,32). Elöl-hátul szélesebb a nyomtáv, újdonság a karosszériadőlést akár 40 százalékkal mérséklő, elektromos kanyarstabilizátor. Míg az első McPherson-rendszer elve változatlan, hátul teljesen új a korábbinál helytakarékosabb, kettős keresztlengőkaros felfüggesztés. A máshol opcióként kapható légrugó nálunk nem lesz.

A belső égésű motor továbbra is V6-os, változó szívószelep-vezérlésű benzines. A keresztben épített blokk 3,5 literesre nőtt, és a Lexusnál először Atkinson-ciklusú, tisztaságát kipufogógáz-visszavezetéssel emelik. Újdonság hogy a kipufogócsőre szerelt hőkicserélő melegíti a hűtővizet, ettől a hideg motor gyorsabban melegszik fel, fagypont környékén 30 százalékkal kisebb a fogyasztás. Míg a 249 lovas benzinmotor látványosan erősebb a korábbinál, az első 167 lóerős és a hátsó 68 lovas egyenáramú villanymotorok teljesítménye változatlan. Nyomatékuk ugyanakkor nőtt, és szélesebb tartományban élvezhető, az első villanymotor 15, a hátsó 35 km/ óráig teljes nyomatékkal teper. A kombinált 299 lóerős teljesítmény 10 százalékkal nagyobb, a fogyasztás 23-mal (!) mérséklődött, vegyes használatban 6,3 l/100 km. A fokozatmentes automata váltó szekvenciális kapcsolással 6 (programozott) fokozatot is kínál, a végsebesség a korábbihoz hasonlóan 200 km/óra, a gyorsulás százra 0,2 másodperccel hosszabb, 7,8 s.

A csomagtérajtó elektromosan is mozoghat. A 496 literes tér 40/20/40 arányú egymozdulatos üléshajtással lépcsőmentes térré bővíthető

A hibrid hajtáslánc 40 km/óráig tisztán elektromos hajtást is adhat, a fékezéskor kikapcsoló benzinmotor így lassú haladáskor akár több kilométeren át üzemen kívül maradhat. A kapcsolható, de önműködően is működésbe lépő elektromos program mellett egy takarékos Eco-mód is választható, ez például finomítja a darabos gázpedáltaposást, és csak mérsékelten működteti a légkondicionálót. Nem kérdés, hogy a fedélzeti elektronikák álló motornál is üzemelhetnek. A 288 V-os, 30 modulba rendezett, 240 cellás NiMh-akkumulátor most a hátsó tengely előtt a hátsó ülés alatt kevesebb helyet vesz el, és a tömegelosztást is javítja. Nem csak a telepcsomag, a vezérlő elektronika és az áramerősséget a 650 V-os hajtómotorokhoz, illetve a 14 V-os fedélzeti elektronikához alakító inverter is kisebb és könnyebb a korábbinál. Az elektromos hajtás minden gyorsításnál segíti a benzinest, hevesebb gázadáskor a hátsó villanymotorral mindkét tengelyt hajtja. Az első kerekek elforgásakor vagy a hóra hangolt (Snow) programban szintén él a tengelyek közötti mechanikus kapcsolat nélküli (drive by wire) összkerékhajtás.

A vadonatúj műszerfalhoz alapáras a gombos motorindítás, a nyitókártya zsebben is maradhat. A hibridrendszer működéséről a központi kijelzőn túl a műszerek közötti egérmozi is tudósít

Az utastérben merőben új a kétszintű műszerfal, a középkonzol tetején 8 colos az érintőképernyő. A sofőr ki-beszállását visszahúzódásával segítő elektromos kormányoszlop és az első ülések villanymotoros mozgatása, hasonlóan a bőrkárpitozáshoz, már a 15,96 millió forintos alapváltozatban is megvan. A középső felszereltség egyebek mellett fényemittáló diódás kanyarfényszórót, navigációs rendszert és tolatókamerát is jelent. A csúcs, Mark Levinson-lépcső a még profibb hifi mellett radaros (50–170 km/óra között működő) fékezésre is képes, aktív tempomattal és a ráfutásos balesetekre figyelmeztető, illetve azokat mérséklő elektronikával fejeli meg a 10 légzsákos utasvédelmet. A kitörésgátló elektronika természetesen alap, forradalmi a kétkamrás utaslégzsák.

Az RX 450h menetdinamikája, ára és főként fogyasztása, valamint 148 g/km-es CO2-kibocsátása méreteihez, kényelméhez mérten rekorder.                          

Katona M.

Bővebben az Az Autó 2009/6. számában olvashat a cikk témájáról!

 

 

Comments

comments

nyomtatóbarát verzió

Hozzászólások

Comments

comments

Powered by Facebook Comments

Eseménynaptár

Friss anyagok

XVI. Lotus-Retro Mobil Concours d’Elegance, 2023 Hévíz

Nyáron újra csináljuk a fesztivált, találkozzunk Hévízen, a részletekért...

A gyújtógyertyák feladata

A gyújtógyertyák elsődleges feladata a levegő/üzemanyag keverék begyújtásához, valamint...

Megvan Európa legjobb vétele!

Az Autobest összeurópai zsűrije a Renault Austral-t választotta 2023...

Miért fontos az olajszűrő?

Ha a motorban az olaj hosszabb ideig szűretlenül marad,...

Hangos Az Autó! – 8. rész

Az 8. rész az első téma alatti lejátszóval indítható...

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás