Hírek

2009. június 4. csütörtök, 10:15

Porsche-múzeum - Kékvérűek otthona

Végre méltó helyen mutatja be modelljeit a németek első számú sportautógyártója.

Élmény

Üde szín­folt a gyár­épü­le­tek között, a Por­sche fő­ha­di­szál­lá­sá­nak tő­szom­széd­sá­gá­ban fel­hú­zott épü­let. A cég évi 200 ezer lá­to­ga­tót re­mél. Nézzen körbe videónkkal!

Máig élénken él bennem az élmény, amikor a rendszerváltás hajnalán egy ausztriai családi kirándulás alkalmával addig nyaggattam türelmes szüleimet, amíg be nem vittek az aspangi veteránautó-múzeumba. Az alsó-ausztriai városka egyik kétszintes épületében rendezték be a tárlatot, én meg csak kapkodtam a fejem a teljesen ismeretlen formájú és típusú autók láttán; háromkerekű BMW Isetta, Borgward Isabella, Delahaye Tourer egy-egy példánya sorakozott a kanapék helyén az eredetileg talán szobáknak kialakított helyiségekben. Persze Porsche is volt, háromféle nyitott 356-os és a kezdeti időkből származó 911-es, de olyan zsúfoltan álldogáltak egymás mellett, hogy egyiket sem lehetett rendesen megcsodálni. Akkor, gyerekfejjel keseregtem ezen, de később kárpótolt az a sok különlegesség, amit az elmúlt évek megszámlálhatatlan autósmúzeumi kirándulásán láttam. Csak egy csöppnyi hiányérzet maradt a lelkemben: végre sok öreg Porschét akartam látni, testközelből. Nos, 2009-ben beteljesült ez a vágy is, ráadásul igen nagy töménységben kaptam az öreg német vasakból: megnyílt az új Porsche-múzeum, az eddigi aprócska kiállítótér helyett a márkához illő hatalmas csarnokot húztak fel a gyár tőszomszédságában. Az osztrák építészzseni, Roman Delugan három vaskos pillérre állította fehér falakból, messziről is jól látszó terjedelmes üvegfelületekből összeillesztett monumentális alkotását, ami szokatlan tagoltságával leginkább egy sci-fi képregény űrállomására emlékeztet. Belül többszintes kiállítócsarnok fogadja a látogatót, ahol szerencsére nem egymás sárvédőjéhez tapadva, hanem jól megvilágítva, szellősen állnak a négykerekű műremekek. A földszintről mozgólépcső visz az emeleti részbe, az ötletesen elválasztott terek között sétálva két-három óra alatt mindent meg tudunk nézni. Ferdinand Porsche márkaalapító teljes életművét megismerheti a látogató. Így feltűnik a Cisitalia, a Mercedes és a Volkswagen egy-egy modellje, utóbbi cég legismertebb típusát, a Bogarat a bejárat közvetlen közelében állították ki. Természetesen a Porsche márkatörténete végigkövethető, az 1948-as indulástól egészen a mai időszakig. A falak között elénk bukkan az első önálló Porsche, a 356 Roadster s rengeteg neves versenyautó, valamint nem kevés olyan különlegesség is, amit magánember máshol talán még nem láthatott.

Karner Miklós

Bővebben az Az Autó 2009/5. számában olvashat a cikk témájáról!

Képekben

Ahogy a mozgólépcső felvisz a kiállítótérbe, ebbe a csupasz felépítménybe botlunk. Ez a sportkocsik ősapja, az 1939-es Tye 64 alumíniumkasztnija. A Berlin–Róma hosszú távú versenyre tervezte Ferdinand Porsche, 1,1-es 33 LE-s farmotorjával 140 km/órára volt képes. Mögötte a sikeres versenygép, a négyhengeres boxerrel szerelt 718 W RS Spyder látszik
 
Az első Porsche, a 356 Roadster 1948. június 8-án készült el. Az osztrák hatóságok megengedték, hogy Ferdinand mester közúton végezze a teszteket. 35 LE-s Volkswagen Bogár-motorjával 135 km/órás tempóra volt képes, s mindössze 585 kg-ot nyomott
 
A legendás Bogár első változata feketéllik az előtérben, hátul pedig az 1924-es Mercedes Monza „paripa”, amely kétliteres, feltöltős, 170 lovas motorjával számos sprintversenyen és hegyi felfutón győzedelmeskedett
    

 

 

Porsche nemcsak sportos négykerekűeket, hanem „hasznos” járműveket is tervezett, mielőtt saját márkáját megalapította. Ez a gyors és praktikus fecskendős kocsi 1912-ből származik
 
A szokatlan karosszériakialakítású kupé, a 356 B 2000 GS Carrera GT a túraversenyek szabályainak megfelelően épült, s 155 LE-s farmotorjával 235 km/óra végsebességet ért el
 
Egy igazi legenda: James Dean egy ilyen 550 RS Spyderben száguldott utolsó útjára. Az utcai sportkocsi 1,5 l-es, 135 LE-s boxermotorjával a 240 km/órát is megfutotta
    

  

Turbók sora. Az első a most is futó 480 lovas paripa, leghátul pedig az 1989-ből származó, hathengeres, 300 LE-s boxerrel támadó korai darabok egyike
 
Tízhengeres vadorzók. Elöl az utcára szánt 1270 darab Carrera GT egyike 2003-ból: motorja 5,7 l-es, 612 LE-s, végsebessége 330 km/óra. Hátul a Le Mans-ban vitézkedő versenygép utcai változata
 
 Így fest a 917-es versenyautó szétszedett, 12 hengeres turbómotorja. 1200 lóerőt préselt ki magából, s számtalan hosszú távú versenyen segítette diadalhoz az autót
    

 

 
Így fest a 917-es versenyautó szétszedett, 12 hengeres turbómotorja. 1200 lóerőt préselt ki magából, s számtalan hosszú távú versenyen segítette diadalhoz az autót
 
Két szokatlan formájú Porsche. Előtérben a Typ 754 1959-ből, az első 911-es próbálkozás, végül azonban – szerencsére – elvetették. Mögötte az 1970-es, 350 mm-rel megnyújtott tengelytávú Typ 915, négy üléssel és szokatlan arányokkal. Utóbbira se harapott rá a közönség
 
Ebből sem lett sorozat-gyártmány: 928 Studie H 50 négy ajtóval és négy üléssel. A hátsó ajtók az elsőkkel szemben nyíltak
    

Bővebben az Az Autó 2009/5. számában olvashat a cikk témájáról!

Videó – séta a múzeumban

Comments

comments

nyomtatóbarát verzió

Hozzászólások

Comments

comments

Powered by Facebook Comments

Eseménynaptár

Friss anyagok

XVI. Lotus-Retro Mobil Concours d’Elegance, 2023 Hévíz

Nyáron újra csináljuk a fesztivált, találkozzunk Hévízen, a részletekért...

A gyújtógyertyák feladata

A gyújtógyertyák elsődleges feladata a levegő/üzemanyag keverék begyújtásához, valamint...

Megvan Európa legjobb vétele!

Az Autobest összeurópai zsűrije a Renault Austral-t választotta 2023...

Miért fontos az olajszűrő?

Ha a motorban az olaj hosszabb ideig szűretlenül marad,...

Hangos Az Autó! – 8. rész

Az 8. rész az első téma alatti lejátszóval indítható...

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás