Hírek
Porsche-múzeum - Kékvérűek otthona
Végre méltó helyen mutatja be modelljeit a németek első számú sportautógyártója.
Élmény
![]() | |
![]() | ![]() |
![]() | |
| |
![]() |
Máig élénken él bennem az élmény, amikor a rendszerváltás hajnalán egy ausztriai családi kirándulás alkalmával addig nyaggattam türelmes szüleimet, amíg be nem vittek az aspangi veteránautó-múzeumba. Az alsó-ausztriai városka egyik kétszintes épületében rendezték be a tárlatot, én meg csak kapkodtam a fejem a teljesen ismeretlen formájú és típusú autók láttán; háromkerekű BMW Isetta, Borgward Isabella, Delahaye Tourer egy-egy példánya sorakozott a kanapék helyén az eredetileg talán szobáknak kialakított helyiségekben. Persze Porsche is volt, háromféle nyitott 356-os és a kezdeti időkből származó 911-es, de olyan zsúfoltan álldogáltak egymás mellett, hogy egyiket sem lehetett rendesen megcsodálni. Akkor, gyerekfejjel keseregtem ezen, de később kárpótolt az a sok különlegesség, amit az elmúlt évek megszámlálhatatlan autósmúzeumi kirándulásán láttam. Csak egy csöppnyi hiányérzet maradt a lelkemben: végre sok öreg Porschét akartam látni, testközelből. Nos, 2009-ben beteljesült ez a vágy is, ráadásul igen nagy töménységben kaptam az öreg német vasakból: megnyílt az új Porsche-múzeum, az eddigi aprócska kiállítótér helyett a márkához illő hatalmas csarnokot húztak fel a gyár tőszomszédságában. Az osztrák építészzseni, Roman Delugan három vaskos pillérre állította fehér falakból, messziről is jól látszó terjedelmes üvegfelületekből összeillesztett monumentális alkotását, ami szokatlan tagoltságával leginkább egy sci-fi képregény űrállomására emlékeztet. Belül többszintes kiállítócsarnok fogadja a látogatót, ahol szerencsére nem egymás sárvédőjéhez tapadva, hanem jól megvilágítva, szellősen állnak a négykerekű műremekek. A földszintről mozgólépcső visz az emeleti részbe, az ötletesen elválasztott terek között sétálva két-három óra alatt mindent meg tudunk nézni. Ferdinand Porsche márkaalapító teljes életművét megismerheti a látogató. Így feltűnik a Cisitalia, a Mercedes és a Volkswagen egy-egy modellje, utóbbi cég legismertebb típusát, a Bogarat a bejárat közvetlen közelében állították ki. Természetesen a Porsche márkatörténete végigkövethető, az 1948-as indulástól egészen a mai időszakig. A falak között elénk bukkan az első önálló Porsche, a 356 Roadster s rengeteg neves versenyautó, valamint nem kevés olyan különlegesség is, amit magánember máshol talán még nem láthatott.
Karner Miklós
Bővebben az Az Autó 2009/5. számában olvashat a cikk témájáról!
Képekben
Bővebben az Az Autó 2009/5. számában olvashat a cikk témájáról!
Videó – séta a múzeumban
Comments
Eseménynaptár
Friss anyagok

Nyáron újra csináljuk a fesztivált, találkozzunk Hévízen, a részletekért...

A gyújtógyertyák elsődleges feladata a levegő/üzemanyag keverék begyújtásához, valamint...

Az Autobest összeurópai zsűrije a Renault Austral-t választotta 2023...