Technika
A Fiat Multiair-vezérlése - Légügyi
Fojtószelep nélküli benzineseket tervez a Fiat, trükkös változó vezérléssel.
Az új Fiat motor működése
![]() | |
![]() | ![]() |
![]() | |
| |
![]() |
A Fiat Multiair-motorjaiban egyelőre csak a szívóoldal változó vezérlésű, működése tisztán olajnyomásos. A vezérműtengelyi bütykök nem közvetlenül a szelepeket lökdösik, hanem hengerenként egy-egy, motorolajjal töltött, apró hidrohenger dugatytyúját. Ezt a hengert alapesetben teljesen motorolaj tölti ki. Az olaj mint folyadék összenyomhatatlan, ezért ilyenkor a henger végére kötött csöveken át olajnyomással mozgatott szívószelepek mozgása tökéletesen követi a bütyökprofilt. A szelepek és a vezérműtengely hidrohengerei közé azonban egy megkerülő mágnesszelepet is beszereltek, ha nyitva van, a motorolaj elfolyik, és a szívószelepek nem nyílnak. Mivel ennek a mágnesszelepnek a működését a motorirányítás szabályozza (hengerenként külön-külön), a szívószelepnyitás tetszőlegesen alakítható az „egybütyöknyi” vezérműtengely-elfordulás alatt.
Az apró mágnesszelepek csak teljes terhelésnél zártak teljesen, kis fordulaton úgy nyitnak, hogy csupán a bütyökprofil vége marad „hasznos”, a fel- és lefutó szakaszban a rendszer elengedi az olajat, s ettől a szívószelepek zárva maradnak. Csak a bütyökcsúcsot használva csökken a szelepnyitási mélység és a nyitvatartási idő, amitől finoman megemelkedik a nyomatékgörbe alja. Az összes többi terhelési helyzetben a szívószelepek a bütyökprofilt követve nyitnak, de a fordulatszámtól és a gázpedál állásától függően mindig korábban zárnak, úgy, hogy bár a bütyök még nyitva tartaná őket, a mágnesszelep elengedi az olajnyomást. Különleges üzemmódok is léteznek: a szívószelepek egy-egy nyitási ciklus alatt akár többször is visszazárhatók, majd újra kinyithatók. Ez az áramlások és a jobb benzin-levegő keveredés miatt fontos. A rendszer továbbfejlesztésével ugyanígy lehetséges a szívószelepeket a kipufogóütemben is rövid időre kinyitni. Ettől kipufogógáz áramlik vissza a szívócsőbe, és elhagyható az égési hőmérsékletet és ezzel a nitrózus gázösszetevőket hatásosan csökkentő drága kipufogógáz-visszavezető rendszer.
A Multiair már menetkész, közvetlen benzinbefecskendezéssel kiegészítve még az idén megjelenik a Fiat szívó- és turbós 1,4-es benzineseiben. De van még érdekesség: az olaszok régóta emlegetett kéthengeres 900-asa is hamarosan színre lép, ugyanezzel a vezérléssel, és ebből is lesz turbó!
Szécsényi
Bővebben az Az Autó 2009/5. számában olvashat a cikk témájáról!
Videó
A videón jól látszik a szerkezeti felépítés, és a rendszer összes üzemmódja is. A film végén a bal alsó sarokban a fordulatszámmérő mellett, a szívószelepek nyitási görbéi láthatók, vagyis az, hogy az adott terhelési helyzetben hogyan nyílnak a teljes terheléses állapothoz képest.
Bővebben az Az Autó 2009/5. számában olvashat a cikk témájáról!
Comments
Eseménynaptár
Friss anyagok

Nyáron újra csináljuk a fesztivált, találkozzunk Hévízen, a részletekért...

A gyújtógyertyák elsődleges feladata a levegő/üzemanyag keverék begyújtásához, valamint...

Az Autobest összeurópai zsűrije a Renault Austral-t választotta 2023...