Bemutatók
Bemutató: Honda Insight - Áramlástan
Olcsó és divatos hibriddel keres vevőket a Honda.
A Toyota és a Honda fejlesztői nem csupán a vásárlóközönséggel, a politikusokkal is megkedveltették a hibrid (benzin-elektromos) hajtást. Mindkét márka több mint tíz éve mozog otthonosan ezen a pályán, a nagyközönség ugyanakkor eddig inkább a Toyota Priushoz kötötte a hibridautó fogalmát. Pedig a Honda is aktív volt, igaz, a Priushoz hasonló technikájú, nagysorozatú modellel eddig nem rukkolt ki, és talán kisebb csinnadrattával reklámozta típusait. Első sorozatgyártású hibridje az 1999-es Insight volt, amit elsősorban Észak-Amerikában próbáltak sikerre vinni, Európában mindössze az angol kereskedőhálózat kapott belőle. Aztán jött a nálunk szintén kevéssé ismert Civic IMA 2003-ban,
![]() | |
![]() | ![]() |
![]() | |
| |
![]() |
s 2006-ig kellett várni a technikájában hasonló Civic Hybrid megjelenésére. A Hondákban nem a Priusnál is használt, a belső égésű és az elektromotort külön-külön működtetni képes soros-párhuzamos rendszer (belső égésű motor + állandó mágneses, háromfázisú villanymotor + bolygóműves váltó) adja a mozgási energiát, hanem az IMA (Integrated Motor Assyst, azaz összehangolt hajtásrendszer) elnevezésű párhuzamos egység, ahol a benzinesé a fő hajtóerő, a villanymotor csak kisegítő. Az Insightban a Civic Hybrid továbbfejlesztett, 1,3-as, hengerenként kétszelepes, változó vezérlésű (88 LE, 121 Nm) benzinmotorja és a lendkerékházba épített, a benzines főtengelyére behajtó állandó mágneses (14 LE, 78,5 Nm) villanymotor együttese dolgozik. Hozzájuk a Civicénél rövidebb végáttételű fokozatmentes (CVT) automata váltó kapcsolódik. Az elektromos hajtás akkucsomagja 19 százalékkal kisebb és 28 százalékkal könynyebb, mint a Civicé, így jól elfér a csomagtér padlója alatti rekeszben.
![]() | |
![]() | ![]() |
![]() | |
| |
![]() |
Menet közben a benzinmotornak többféleképpen segíthet a villanymotor. Erős gyorsításnál többletteljesítményt ad, s ha a telepek töltöttsége megfelelő, álló helyzetben a benzines helyett működteti a segédberendezéseket (például a légkondicionálót is). Az akkukat töltheti a benzinmotor, de a villanymotort generátorüzembe kötve a fékezési energia is visszajut a telepekbe. Motorfékben az égés mindegyik hengerben leáll, a szelepek zárva maradnak. Így megszűnnek a szívási, pumpálási veszteségek, a villanymotor/generátor nagyobb hatékonysággal üzemelhet, és még több visszanyert energiával töltheti az akkumulátorokat.
![]() | |
![]() | ![]() |
![]() | |
| |
![]() |
Az Insight technikája képes arra, hogy amikor kevés energia kell az autó mozgatásához – sík úton, 55 km/óráig, mindössze néhány kilométeren keresztül –, a benzinmotort leállítja, de nem választja le a hajtásláncról, a szelepek zárva maradnak, a dugattyúk járnak. Az Insight különféle figyelemfelkeltő rendszereket is bevet, hogy a vezetőt a környezettudatos gázpedálkezelés felé terelje. Az extraként sebességváltó kapcsolófülekkel is felszerelt kormánytól balra van az Econ-gomb. Ha benyomjuk, az autó gazdaságos üzemre vált: többek között négy százalékkal csökkenti a teljesítményt, „finomítja” a vezető gyorsítási parancsait (optimalizálja a pillangószelep helyzetét, csökkenti a motor fordulatszámát, így mérsékli a fogyasztást), alapjáraton a szokásosnál hoszszabb ideig nem indítja be a benzinmotort, növeli a fékenergia-visszatáplálás mértékét, s álló helyzetben kikapcsolja a klímát. A műszerfali információs kijelző mutatója a kilendülés irányával és nagyságával is utal a gáz és a fék helyes vagy helytelen kezelésére. A digitális kilométeróra háttere zöldről zöldeskékre, majd sötétkékre vált, ha az IMA-rendszert feleslegesen terhelik.
A Honda reményei szerint évente 200 000 kél majd el az új, japán gyártású hibridből. Áprilistól nálunk is kapható, s a Honda nagy meglepetésre készül: nemcsak a Priusnénál, de a Civic Hybridénél is kedvezőbb ár várható, a forgalmazó tervei szerint 5 milliónál olcsóbban lehet majd Insighthoz jutni Magyarországon.
![]() | ![]() | ||||||
|
|
| |||||
![]() |
KaMi
Bővebben Az Autó 2009/3. számában olvashat a cikk témájáról!
Comments
Eseménynaptár
Friss anyagok

Nyáron újra csináljuk a fesztivált, találkozzunk Hévízen, a részletekért...

A gyújtógyertyák elsődleges feladata a levegő/üzemanyag keverék begyújtásához, valamint...

Az Autobest összeurópai zsűrije a Renault Austral-t választotta 2023...