Bemutatók

2009. április 4. szombat, 23:02

Bemutató: Honda Insight - Áramlástan

Olcsó és divatos hibriddel keres vevőket a Honda.

Első ránézésre priusos a külső, de aki ismeri az ős-Insight bogárszerű formáját, rájön, hogy nagyon sok dizájnelem onnan származik. A műszaki alapok a Jazztől valók, elöl McPherson, hátul csatolt lengőkaros a  futómű. A hibridrendszer és a sok, vezetést segítő elektronika a gyár szerint 4,4 l/100 km-es átlagfogyasztást és 101 g/km CO2-kibocsátást eredményez

A Toyota és a Honda fejlesztői nem csupán a vásárlóközönséggel, a politikusokkal is megkedveltették a hibrid (benzin-elektromos) hajtást. Mindkét márka több mint tíz éve mozog otthonosan ezen a pályán, a nagyközönség ugyanakkor eddig inkább a Toyota Priushoz kötötte a hibridautó fogalmát. Pedig a Honda is aktív volt, igaz, a Priushoz hasonló technikájú, nagysorozatú modellel eddig nem rukkolt ki, és talán kisebb csinnadrattával reklámozta típusait. Első sorozatgyártású hibridje az 1999-es Insight volt, amit elsősorban Észak-Amerikában próbáltak sikerre vinni, Európában mindössze az angol kereskedőhálózat kapott belőle. Aztán jött a nálunk szintén kevéssé ismert Civic IMA 2003-ban,

A metszeten hátul jól látszik a hibridhajtás akkucsomagja és a hozzá vezető hűtő légcsatornák

s 2006-ig kellett várni a technikájában hasonló Civic Hybrid megjelenésére. A Hondákban nem a Priusnál is használt, a belső égésű és az elektromotort külön-külön működtetni képes soros-párhuzamos rendszer (belső égésű motor + állandó mágneses, háromfázisú villanymotor + bolygóműves váltó) adja a mozgási energiát, hanem az IMA (Integrated Motor Assyst, azaz összehangolt hajtásrendszer) elnevezésű párhuzamos egység, ahol a benzinesé a fő hajtóerő, a villanymotor csak kisegítő. Az Insightban a Civic Hybrid továbbfejlesztett, 1,3-as, hengerenként kétszelepes, változó vezérlésű (88 LE, 121 Nm) benzinmotorja és a lendkerékházba épített, a benzines főtengelyére behajtó állandó mágneses (14 LE, 78,5 Nm) villanymotor együttese dolgozik. Hozzájuk a Civicénél rövidebb végáttételű fokozatmentes (CVT) automata váltó kapcsolódik. Az elektromos hajtás akkucsomagja 19 százalékkal kisebb és 28 százalékkal könynyebb, mint a Civicé, így jól elfér a csomagtér padlója alatti rekeszben.

A hátsó lámpák LED-ekből állnak. Mivel a tankot a Jazz-zel ellentétben nem az első ülések, hanem a hátsó sor alá építették, ezzel csökkenteni lehetett a magasságot. Elöl-hátul tárcsafékek és kitörésgátló jár valamennyi változathoz

Menet közben a benzinmotornak többféleképpen segíthet a villanymotor. Erős gyorsításnál többletteljesítményt ad, s ha a telepek töltöttsége megfelelő, álló helyzetben a benzines helyett működteti a segédberendezéseket (például a légkondicionálót is). Az akkukat töltheti a benzinmotor, de a villanymotort generátorüzembe kötve a fékezési energia is visszajut a telepekbe. Motorfékben az égés mindegyik hengerben leáll, a szelepek zárva maradnak. Így megszűnnek a szívási, pumpálási veszteségek, a villanymotor/generátor nagyobb hatékonysággal üzemelhet, és még több visszanyert energiával töltheti az akkumulátorokat.

A Civicére hasonlító műszerfal első ránézésre kicsit kusza, de gyorsan kiismerhető. A gazdaságos vezetésre ösztönző ötletes megoldások egyike, hogy a spórolós sofőr először pálcikát, leveleket, végül pedig virágot kap a műszerfal kijelzőjére. A számítógépből bármikor előhívhatók az utolsó három utazás fogyasztási és gazdaságossági adatai

Az Insight technikája képes arra, hogy amikor kevés energia kell az autó mozgatásához – sík úton, 55 km/óráig, mindössze néhány kilométeren keresztül –, a benzinmotort leállítja, de nem választja le a hajtásláncról, a szelepek zárva maradnak, a dugattyúk járnak. Az Insight különféle figyelemfelkeltő rendszereket is bevet, hogy a vezetőt a környezettudatos gázpedálkezelés felé terelje. Az extraként sebességváltó kapcsolófülekkel is felszerelt kormánytól balra van az Econ-gomb. Ha benyomjuk, az autó gazdaságos üzemre vált: többek között négy százalékkal csökkenti a teljesítményt, „finomítja” a vezető gyorsítási parancsait (optimalizálja a pillangószelep helyzetét, csökkenti a motor fordulatszámát, így mérsékli a fogyasztást), alapjáraton a szokásosnál hoszszabb ideig nem indítja be a benzinmotort, növeli a fékenergia-visszatáplálás mértékét, s álló helyzetben kikapcsolja a klímát. A műszerfali információs kijelző mutatója a kilendülés irányával és nagyságával is utal a gáz és a fék helyes vagy helytelen kezelésére. A digitális kilométeróra háttere zöldről zöldeskékre, majd sötétkékre vált, ha az IMA-rendszert feleslegesen terhelik.

A Honda reményei szerint évente 200 000 kél majd el az új, japán gyártású hibridből. Áprilistól nálunk is kapható, s a Honda nagy meglepetésre készül: nemcsak a Priusnénál, de a Civic Hybridénél is kedvezőbb ár várható, a forgalmazó tervei szerint 5 milliónál olcsóbban lehet majd Insighthoz jutni Magyarországon.

A lejtős tető miatt a 180 centinél magasabbak feje már eléri a plafont, széltében és lábhelyben azonban nem rosszabb az átlagnál
 
A csomagtartó alaphelyzetben 408 l-es, de az osztott ülések eldöntésével bővíthető. Az ötödik ajtó üvegét két részre vágták, a kilátás némileg korlátozott.
 
A padlóba süllyesztett akkuk regenerációs képessége megnőtt (vagyis a fékezés során termelt árammal gyorsabban tölthetők fel), így rendszeresebben táplálhatják a villanymotort. Az akkumulátorokra a teljes hajtásrendszerrel együtt 8 év garanciát ad a Honda
    

KaMi

Bővebben Az Autó 2009/3. számában olvashat a cikk témájáról!

Comments

comments

Címkék:
nyomtatóbarát verzió

Hozzászólások

Comments

comments

Powered by Facebook Comments

Eseménynaptár

Friss anyagok

XVI. Lotus-Retro Mobil Concours d’Elegance, 2023 Hévíz

Nyáron újra csináljuk a fesztivált, találkozzunk Hévízen, a részletekért...

A gyújtógyertyák feladata

A gyújtógyertyák elsődleges feladata a levegő/üzemanyag keverék begyújtásához, valamint...

Megvan Európa legjobb vétele!

Az Autobest összeurópai zsűrije a Renault Austral-t választotta 2023...

Miért fontos az olajszűrő?

Ha a motorban az olaj hosszabb ideig szűretlenül marad,...

Hangos Az Autó! – 8. rész

Az 8. rész az első téma alatti lejátszóval indítható...

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás