Technika
MCE-5, változó kompressziójú benzinmotor - Változó viszonyok
Az MCE-5 próbamotor csak 1,5 literes, de már most 220 lóerõs, turbós és változó kompressziójú.
A kompresszió viszonyszám, hivatalos neve is erre utal: sűrítés, sűrítési viszony vagy arány. Azt mutatja meg, hogy a motor eredeti térfogatának hányad részére nyomja össze a beszívott töltetet. A kompresszió értéke így a motor egy hengerének és az ahhoz tartozó égéstér méretének ismeretében könnyen kiszámítható. Alapigazság, hogy a belső égésű motorok termikus hatásfoka – azaz a beszívott keverék elégetésének minősége – a kompressziótól is függ: minél nagyobb, annál jobb, mert nőhet a teljesítmény, vagy csökkenhet a fogyasztás. A benzinmotorok sűrítése nem növelhető a végtelenségig, mert a benzin-levegő keverék nyomásállósága nem végtelen. Hogy pontosan mekkora,
![]() | |
![]() | ![]() |
![]() | |
| |
![]() |
azt az oktánszám mutatja meg. Minél magasabb az oktánszám, a benzin-levegő keverék annál kevésbé hajlamos az öngyulladásra, azaz a nagy oktánszámú benzinből készített keverék jobban összenyomható, és ettől jobb hatásfokkal égethető el. Nagy sűrítésű motort alacsony oktánszámmal járatva a keverék már a dugatytyú felső holtpontja előtt öngyullad, azaz nem a gyertya gyújtja be. Ettől kopogásosan, rossz hatásfokkal és a motor belső szerveire is veszélyesen ég el.
A motorfejlesztők már a nyolcvanas évek közepe óta kísérleteznek változtatható kompressziójú benzinmotorokkal. Céljuk, hogy kis terhelésnél – amikor nincs szükség nagy teljesítményre – a lehető legjobb hatásfokkal, azaz kis fogyasztással működjön a benzines, de ha teljesítmény kell (például gyorsításkor), legyen gyorsan mozgósítható tartaléka. A látszólag ellentmondásos követelmények a kompresszió változtatásával viszonylag könnyen teljesíthetők, de az ehhez kellő műszaki megoldások kicsit sem hétköznapiak. Az MCE-5 új 1,5-ös soros négyhengerese kis terhelésnél dízeleknek is becsületére válóan magas, akár 20:1-es sűrítéssel dolgozik, de gázadásra 7:1-ig is lecsökkentheti kompresszióját.
![]() | ![]() | ||||||
|
|
| |||||
![]() | ![]() | ![]() |
Bővebben Az Autó 2009/4. számában olvashat a cikk témájáról!
Comments
Eseménynaptár
Friss anyagok

Nyáron újra csináljuk a fesztivált, találkozzunk Hévízen, a részletekért...

A gyújtógyertyák elsődleges feladata a levegő/üzemanyag keverék begyújtásához, valamint...

Az Autobest összeurópai zsűrije a Renault Austral-t választotta 2023...