Technika

2009. március 25. szerda, 15:15

MCE-5, változó kompressziójú benzinmotor - Változó viszonyok

Az MCE-5 próbamotor csak 1,5 literes, de már most 220 lóerõs, turbós és változó kompressziójú.

Íme, a két véghelyzet. A bal oldalon a legkisebb (7:1), a jobbon a legnagyobb (20:1) kompreszszióhoz tartozó beállítás. A keresztmetszeten jól látszik az MCE-5 szerkezete: a dugattyú fogaslécet mozgat fel-le, ebbe kapaszkodik a hajtókar kis fejében megcsapszegezett fogasív. Az ív másik végét elektrohidraulikus állítómű mozgatja fel-le, így módosulnak a dugattyú holtpontjai és vele a kompresszió

A kompresszió viszonyszám, hivatalos neve is erre utal: sűrítés, sűrítési viszony vagy arány. Azt mutatja meg, hogy a motor eredeti térfogatának hányad részére nyomja össze a beszívott töltetet. A kompresszió értéke így a motor egy hengerének és az ahhoz tartozó égéstér méretének ismeretében könnyen kiszámítható. Alapigazság, hogy a belső égésű motorok termikus hatásfoka – azaz a beszívott keverék elégetésének minősége – a kompressziótól is függ: minél nagyobb, annál jobb, mert nőhet a teljesítmény, vagy csökkenhet a fogyasztás. A benzinmotorok sűrítése nem növelhető a végtelenségig, mert a benzin-levegő keverék nyomásállósága nem végtelen. Hogy pontosan mekkora,

A négyhengeres motorban mindegyik henger mellett egy kompersszióállító hidrohenger dolgozik, ez számítógépes vezérléssel akár 0,1 másodperc alatt, végállásai között változtathatja a kompressziót

azt az oktánszám mutatja meg. Minél magasabb az oktánszám, a benzin-levegő keverék annál kevésbé hajlamos az öngyulladásra, azaz a nagy oktánszámú benzinből készített keverék jobban összenyomható, és ettől jobb hatásfokkal égethető el. Nagy sűrítésű motort alacsony oktánszámmal járatva a keverék már a dugatytyú felső holtpontja előtt öngyullad, azaz nem a gyertya gyújtja be. Ettől kopogásosan, rossz hatásfokkal és a motor belső szerveire is veszélyesen ég el.

A motorfejlesztők már a nyolcvanas évek közepe óta kísérleteznek változtatható kompressziójú benzinmotorokkal. Céljuk, hogy kis terhelésnél – amikor nincs szükség nagy teljesítményre – a lehető legjobb hatásfokkal, azaz kis fogyasztással működjön a benzines, de ha teljesítmény kell (például gyorsításkor), legyen gyorsan mozgósítható tartaléka. A látszólag ellentmondásos követelmények a kompresszió változtatásával viszonylag könnyen teljesíthetők, de az ehhez kellő műszaki megoldások kicsit sem hétköznapiak. Az MCE-5 új 1,5-ös soros négyhengerese kis terhelésnél dízeleknek is becsületére válóan magas, akár 20:1-es sűrítéssel dolgozik, de gázadásra 7:1-ig is lecsökkentheti kompresszióját.

A motorblokk. A felső hengersor a dugattyúké, az alsó a szabályozó tolattyúké
 
Az MCE-5 külméretei nem nagyobbak egy átlagos 2,0 literes benzines négyhengereséinél
 
A mozgó alkatrészek. Jól látszik a hajtókar, a két fogasléc, a fogasív, a dugattyú és az állítómű
    

Bővebben Az Autó 2009/4. számában olvashat a cikk témájáról!

Comments

comments

Címkék:
nyomtatóbarát verzió

Hozzászólások

Comments

comments

Powered by Facebook Comments

Eseménynaptár

Friss anyagok

XVI. Lotus-Retro Mobil Concours d’Elegance, 2023 Hévíz

Nyáron újra csináljuk a fesztivált, találkozzunk Hévízen, a részletekért...

A gyújtógyertyák feladata

A gyújtógyertyák elsődleges feladata a levegő/üzemanyag keverék begyújtásához, valamint...

Megvan Európa legjobb vétele!

Az Autobest összeurópai zsűrije a Renault Austral-t választotta 2023...

Miért fontos az olajszűrő?

Ha a motorban az olaj hosszabb ideig szűretlenül marad,...

Hangos Az Autó! – 8. rész

Az 8. rész az első téma alatti lejátszóval indítható...

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás