Aktuális

2009. március 20. péntek, 14:50

Bevezetés az objektív felelősségbe - Névadás

Kicsit abszurd, új a rendezés: a rendõr mellett a színpadon a másik fõszereplõ, az üzemben tartó, mögötte a használó. A vezetõ csupán epizodist

Bevezetés az objektív felelősségbe

Nem kell lát­ni a gyors­haj­tó ve­ze­tő ar­cát, elég a rend­szám. Ja­nu­ár és má­jus kö­zött húsz­ezer­nél is több tá­jé­ko­za­tó le­ve­let kül­dött ki a ha­tó­ság ar­ról, hogy sza­bály­sér­té­se má­jus­tól már bün­tet­he­tő lesz. Má­jus el­ső két he­té­ben hét­ezer ügy­ben szü­le­tett ha­tá­ro­zat

Vége a névtelenségnek! A törvényalkotó elunta, hogy tömegesen hülyének nézzék, és a szabálysértés nyomán postázott, az elkövető kilétét tudakoló adatlapot „jogom van nem megmondani” fordulattal küldjék viszsza a hatósághoz. Fájdalmas lehetett tehetetlenül nézni, hogy bújnak ki mosolyogva tízezrek a felelősség alól, és látni a következményeket: a romló közlekedési morált, a balesetek növekvő számát, a sok halottat. Ám fegyelmezetten tűrt, és éveken át kivárt. De most itt az új rend, május elseje óta az objektív felelősség – rég nem látott fegyelem költözött az utakra. Az objektív felelősség és vele a közigazgatási bírság a táblázatban felsorolt főbűnökre terjed ki, minden más kilengés esetére maradt a hagyományos szabálysértés a maga tól–ig bírságával, a vezető megnevezésének a közvetlen hozzátartozóra hivatkozó megtagadási jogával. A közigazgatási eljárás célszemélye azonban a gépjármű üzemben tartója (hiányában a tulajdonosa), a vezető kiléte közömbös. Az úton ebből sok nem látszik. Legfeljebb annyi a változás, hogy hátulról is villanhat érvényesen a traffipax, és nem kell feltétlenül örömhírnek venni, ha bizonyos esetekben nem szab ki helyszíni bírságot az autóst rajtakapó rendőr. Mert ő tudja, hogy közigazgatási és szabálysértési pénzbírságot egyszerre nem lehet kiróni – ne legyen kétszeres a büntetés –, de azt is tudja (amit a táblázat láttat), hogy fix és drága a közigazgatási tarifa. Az autósnak nemcsak a szabályokat, hanem a saját helyzetét is ismernie kell: vajon ő vezető, használó vagy üzemben tartó? Ha üzemben tartó, akkor nagy eséllyel számíthat arra, hogy szabálysértéskor megállítva nem szabnak ki rá helyszíni bírságot, nehogy később, a közigazgatási eljárás során törvényességi aggályok keletkezzenek az egyszer már kivetett büntetés miatt. Ha kiszabták a közigazgatásit, és szabálysértési eljárás is folyik az üzemben tartó autós ellen, akkor a másodikban már nem lehet pénzbírsággal sújtani. Büntetőpont viszont járhat, bár a lépés törvényessége (nem marasztalták pénzbüntetésre, mégis pontozzák) még mindig vitatott. Az év első négy hónapjának baleseti adatai kedvezőek. Több mint egyharmaddal kevesebb a halálos áldozat az egy évvel korábbihoz képest. Napi átlagban 2-3 halálos baleset, a korábbi 3-4 helyett jelentős csökkenés – nagyobb is lehet, érdemes tenni érte. A közigazgatási eljárásban nincs jelentősége, hogy ki vezeti a járművet, csak annak, hogy ki az üzemben tartója, vagy hogy ki használja. Nem feltétlenül a vezető. Ha az üzemben tartó benyújt egy nyilatkozatot, amelyben valaki más kijelenti magáról, hogy ő a gépjármű használója, akkor a közigazgatási eljárás átszáll rá. Ám ez az elismerés sem bizonyíték arra, hogy a szabálysértéskor ő lett volna a vezető. Mivel szabálysértési eljárás csak a vezetővel szemben lehetséges, marad a régi szisztéma, megnevezni a sofőrt, vagy letagadni a csillagot is az égről. Ám a közigazgatási eljárás kemény: a használatba vevő hiába dobná tovább a labdát, és állna elő egy következő nyilatkozattal, amelyben újabb használó jelentkezik, az objektív felelősség csak egy üzemben tartót vagy a helyette helytálló használót ismer. A helyzetet bonyolítja, ha a közigazgatási eljárású szabálysértést elkövető vezető és az üzemben tartó azonos személy, például amikor a tulaj vezeti a saját autóját. Ilyenkor kétszer is a hatóság látóterébe kerül, mert a közigazgatási mellett szabálysértési eljárás is indul vele szemben, legfeljebb az utóbbiban nem szabnak ki pénzbírságot. A kettősség oka a szabályozás felfogása, amely szerint abból kell kiindulni, hogy mindig az üzemben tartó a felelős. Csak kivételes helyzetben mentheti ki magát a bírság megfizetése alól (ha jelentkezik a használó). A hatóság helyzete végre kényelmes. Ám a rendőrség nem kíván a jövőben csupán a nyilvántartóban kotorászva felelősöket találni, céljuk, hogy a szabálytalankodó vezetőt is megbüntessék. Ezért továbbra is igyekeznek a rendőrök megállítani a szabálysértőt. Ha ez sikerül, és a szabálysértési eljárás megindul a vezető ellen, az üzemben tartó akkor sem nyugodhat, a közigazgatási bírságot neki tartogatják. Ha a vezető és az üzemben tartó nem ugyanaz a személy, akkor a sofőr ellen végigfut a szabálysértési eljárás, a vége bírság és büntetőpont. Az autó gazdája jól teszi, ha kétszer is meggondolja, kinek engedi át a slusszkulcsot – szemünk előtt máris számtalan családi vihar, kettétört barátság rémképe lebeg. Még az sem jelent teljes biztosítékot, ha a használatba vevő a tényről idejekorán magánokiratban nyilatkozik. Ha ugyanis rajtakapják, ám nem fizet, és nem is lehet behajtani a bírságot, a fizetési kötelezettség visszaszáll az üzemben tartóra. Sokat ér a neve.

Földvári András

Közlekedési szabálysértésekért kiszabható bírságok

Közigazgatási bírság megengedett sebesség túllépése esetén

Sebesség túllépés mértéke

Összeg (Ft)

50 km/óra sebességhatárig

30% – 50%-ig

30 000

 50% – 60%-ig

40 000

 60% – 80%-ig

60 000

 80% – 100%-ig

90 000

 100% – 150%-ig

130 000

150% felett

300 000

51-100 km/óra közötti sebességhatárnál

 20% – 30%-ig

30 000

 30% – 50%-ig

40 000

 50% – 70%-ig

60 000

 70% – 100%-ig

90 000

100% – 150%-ig

130 000

f) 150% felett

300 000

100 km/óra feletti sebességhatárnál:

 10% – 20%-ig

30 000

 20% – 40%-ig

50 000

40% – 50%-ig

80 000

 50% – 60%-ig

120 000

 60% – 80%-ig

150 000

 80% – 100%-ig

200 000

100% felett

300 000

Közigazgatási bírság egyéb szabálysértés esetén

A vasúti átjáró előtti megállásra vonatkozó rendelkezések megsértése

100 000

A vasúti átjáróra történő ráhajtásra vonatkozó rendelkezések megsértése

300 000

 A fényjelző készülék előtti   megállási kötelezettség elmulasztása

50 000

A tovább haladás tilalmát jelző fényjelzés figyelmen kívül hagyása

100 000

A megállás tilalmára vonatkozó szabályok megsértése

30 000

A várakozás tilalmára vonatkozó szabályok megsértése

30 000

Haladás az autópálya leállósávon

150 000

Megállás az autópálya úttestjén és a leállósávon

100 000

A behajtás tilalmának megszegése

50 000

A kötelező haladási irány figyelmen kívül hagyása

50 000

A gépjárművel engedély nélkül történő közlekedés a) védett természeti területen b) fokozot tájvédett természeti területen

a) 150 000  b) 300 000

Az engedélyezett közlekedési útról való letérés a védett vagy fokozottan védett természeti területen

100 000

Szabálysértési bírság

3 000 – 150 000 Ft

Helyszínen kiszabható szabálysértési bírság

3 000 – 20 000 Ft

Comments

comments

nyomtatóbarát verzió

Hozzászólások

Comments

comments

Powered by Facebook Comments

Eseménynaptár

Friss anyagok

XVI. Lotus-Retro Mobil Concours d’Elegance, 2023 Hévíz

Nyáron újra csináljuk a fesztivált, találkozzunk Hévízen, a részletekért...

A gyújtógyertyák feladata

A gyújtógyertyák elsődleges feladata a levegő/üzemanyag keverék begyújtásához, valamint...

Megvan Európa legjobb vétele!

Az Autobest összeurópai zsűrije a Renault Austral-t választotta 2023...

Miért fontos az olajszűrő?

Ha a motorban az olaj hosszabb ideig szűretlenül marad,...

Hangos Az Autó! – 8. rész

Az 8. rész az első téma alatti lejátszóval indítható...

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás