Aktuális

2009. március 16. hétfő, 00:52

YES!-manufaktúralátogatás - Igeeeen!

A németországi Großenhain városában a „yes” szó nemcsak igent vagy egy angol zenekart, hanem – nagybetűvel és felkiáltójellel írva – egy autómárkát is jelent

Véletlenül született

Ebben a keretben veszik le az első tulajdonos méreteit, itt dől el, hova kerüljön a kormány, a műszerfal, a váltókar, vagy a pedálsor. A háttérben az összeszerelő üzem
Ebben a keretben veszik le az első tulajdonos méreteit, itt dől el, hova kerüljön a kormány, a műszerfal, a váltókar, vagy a pedálsor. A háttérben az összeszerelő üzem

A volt NDK területén, a Drezdától negyven kilométerre található Großenhain városban egy volt szovjet repülőtér egyik hangárjában tevékenykedik a Funke&Will Automotive Részvénytársaság. A manufaktúra fő profilja egy YES! (= Young Engineers Sportscar, vagyis fiatal mérnökök sportkocsija) névre keresztelt könnyű roadster gyártása, de mérnöki szolgáltatásokat is nyújtanak autógyártóknak, sőt kisszériás járműveket is gyártanak.

Már kölni mérnöki tanulmányaik végzése közben elhatározta Herbert Funke és Philipp Will, hogy együtt alapítanak egy, a járműiparnak dolgozó mérnökirodát. Közösen készítették 1996-ban diplomamunkájukat, a sportkocsik alá tervezett alumíniumvázat (Space-Frame). S hogy komolyan vegyék őket, elhatározták, a vázra építenek egy műanyag karosszériás sportkocsit is, és 1999-ben a Frankfurti Autószalonon ki is állították az első YES!-prototípust, és ezzel demonstrálták, van mit keresniük a szakmában. A dolog azonban máshogy sült el, számos érdeklődő meg akarta vásárolni a karakán formájú kocsit, illetve rendelt volna egyet.

 

Az Autó2 újság 2006/7. számában megjelent cikk rövidített változata

Gyártsuk!

Szinte nem is gyár, hanem laboratórium az, ahol a YES!-ek készülnek
Szinte nem is gyár, hanem laboratórium az, ahol a YES!-ek készülnek

Az érdeklődés meglepte Funkééket, s úgy döntöttek: ha ekkora a kereslet, elkezdik gyártani a 3,63 méter hosszú YES!-t. Előbb azonban le kellett vizsgáztatni a járművet, és ennek érdekében néhány változtatást hajtottak végre rajta. A 2001-ben sorozatra szánt kocsin már más volt a lámpa, az elülső lökhárító, hátulról előrefele nyílt a motorháztető, és a közlekedési hatóság kritizálta szögletes bukócsöveket is lekerekítették. Maradt azonban a váz, a szárnyas ajtó meg a kétüléses koncepció. Mivel minden segédeszköz nélküli vezetést nyújtó rohanógépet szerettek volna konstruálni, a szervokormány, a blokkolásgátló, a menetstabilizáló szóba sem jöhetett – autójukat az utolsó igazi német sportkocsiként aposztrofálják.

Akinek azonban még ez is sok, annak az alapmodell mellett a könnyített, a szárnyas ajtót (vele együtt a központi zárat), a fűtést, a tetőt, a rádió-előkészítést is nélkülöző, de még rendszámot kapó Clubsport-kivitelt ajánlják. Az érdeklődők kérésére elkészítették a kocsi egyszemélyes versenyváltozatát is, szélvédő, lámpák nélkül, versenyüléssel, bukócsövekkel, gyorscsatlakozású kormánnyal – ez a CUP/R. A hűtőt előre, a hátsó kerekeket hajtó, hosszában beépített motort pedig mindhárom típusban az ülések mögé és a hátsó tengely közé építik – garantált az ideális súlyelosztás. A YES! Roadster és Clubsport felárért négypontos, a CUP/R pedig hatpontos biztonsági övet is kaphat, alapból jár azonban a csak előre-hátra állítható sportülés.

 

Az Autó2 újság 2006/7. számában megjelent cikk rövidített változata

Magyar is

A motor a hátsó kerekek előtt és a lyuggatott motortértetőn keresztül jut levegőhöz
A motor a hátsó kerekek előtt és a lyuggatott motortértetőn keresztül jut levegőhöz

A YES! Roadster és Clubsport ugyanazt a motort kapja. Az alap 1781 köbcentiméteres győri gyártású Volkswagen–Audi-motor egy tuningcéghez kerül (nevét homály fedi), tőle pedig a Funke&Willhez, de akkor már 286 lóerőt és 350 Nm-t nyom a 98 oktánossal az erőcsomag. Ezzel a 830 kilogrammos Roadster 4,2 mp, a negyven kilogrammal könnyebb Clubsport pedig 4,1 másodperc alatt van százon, kettőszázra pedig 12,2, illetve 11,8 másodperc alatt katapultálja a 264 km/órás végsebességű járműveket. Ezen is túltesz azonban a növelt lökettérfogatú YES! Cup/R az 1998 köbcentiméterrel 340 lóerővel, 405 Nm-es a nyomatékkal. Az 585 kilogramm saját tömeggel a végsebessége áttételfüggő, de a Funke&Will szerint 3,9 másodperc alatt százon van.

A kocsi formáján ott jártunk óta finoman módosítottak, de komolyan a következő öt évben nem terveznek változtatni, ez üdítően hangzik a mai agyonmarketingelt világban. Ennek ellenére Funkéék dolgoznak tovább, a tervek szerint elkészül a keménytetős Coupé, és szándékukban áll egy versenysorozat megtervezése is a CUP/R-tulajdonosoknak. De a Funke&Will Automotive nemcsak a YES! kocsikkal ért el sikereket. Gyártanak egy szintén műanyag karosszériás, 4,5 méter hosszú paul&paula névre keresztelt lakókocsit is, valamint az üzemben láttunk egy komoly félkész sportkocsi-prototípust is (nem fényképezhettük le, sőt leendő gyártójának nevét sem árulták el, szigorú titoktartásra hivatkozva).

Ács Tibor

Az Autó2 újság 2006/7. számában megjelent cikk rövidített változata

Comments

comments

Címkék:
nyomtatóbarát verzió

Hozzászólások

Comments

comments

Powered by Facebook Comments

Eseménynaptár

Friss anyagok

XVI. Lotus-Retro Mobil Concours d’Elegance, 2023 Hévíz

Nyáron újra csináljuk a fesztivált, találkozzunk Hévízen, a részletekért...

A gyújtógyertyák feladata

A gyújtógyertyák elsődleges feladata a levegő/üzemanyag keverék begyújtásához, valamint...

Megvan Európa legjobb vétele!

Az Autobest összeurópai zsűrije a Renault Austral-t választotta 2023...

Miért fontos az olajszűrő?

Ha a motorban az olaj hosszabb ideig szűretlenül marad,...

Hangos Az Autó! – 8. rész

Az 8. rész az első téma alatti lejátszóval indítható...

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás