Aktuális

2009. március 16. hétfő, 00:52

Vezetéstechnika a BMW Jézuskájától

Gumicsikorgás, kuplungszag, hullámlovaglás, portúra, borulásmentes kormányrángatás a BMW karácsonyi ajándéka.

BMW évadzáró az Euro Ringen

Az összkerekes BMW terepjárók magas sebességgel is igen stabilan vették a kanyarokat
A BMW Magyarország az örkényi Euro Ring versenypályára szervezett gyári vezetéstechnikai road show-t a média és a kiemelt BMW vásárlók karácsonyi ajándékának szánta. A Jézuska a novemberi indián nyár anakronisztikus melegében BMW-be öltöztette a pályát és ajándékként, percre pontos menetrend szerint, a pálya három „színpadán” és az Alföld széli tájon vezető földutakon lehetett kipróbálni az xDrive összkerékhajtási rendszert, az X3 és X5 szabadidő terepjárókban, illetve a friss összkerékhajtású 3-as és 5-ös modellekben is.

Nézzük a műszaki esszenciát. Az xDrive lényege, hogy egy mindössze négy tenyérnyi és a hátsó kerekekhez vezető kardántengely nyomatékát „megcsapoló” elosztóház kuplungja, elektronikus szabályzás révén fokozatmentesen képes továbbítani a nyomatékot az első és hátsó tengely között. Ez szélsőséges helyzetekben akár az egyetlen tapadó kerék javára is történhet. A BMW 4×4-es szisztémája másodhegedűssé fokozza a kitörésgátlót, ugyanis a far vagy az orr kitörése esetén nem a motor nyomatékának visszafogásával és/vagy a kerekek fékezésével szedi össze magát az autó, hanem a nyomaték tengelyek közötti vándoroltatásával. Ha alulkormányozottan tolja az elejét az autó a hátsó tengely kapja akár a teljes nyomatékot, a hátsórész kitörésekor az első tengelyhajtás hatására kihúzza magát az autó a kitörésből. Az xDrive rendszert a kitörésgátló jeladói etetik adatokkal és elsősorban nem saját maga használja azokat. Az állandó összkerekes rendszerek nyomatékelosztása nem követi az autó stabilitásváltozását inkább gyengítik a motort és fékezik akár egyenként is kerekeket. Ez a valóságban, eltúlzott manővernél egy mafla megtorpanással jelentkezik. Még padlógáznál is fejbólintósat torpan az autó.

A BMW ezt nem engedheti meg magának, gondolták Münchenben.

A szlalomozást igen magas sebességgel lehetett az xDrive összkerékhajtású BMW-ékkel gyakorolni
A BMW rendszere passzol a márka sportos imázsához, a pályán a gyakorlatokat az autó durva provokálására találták ki. A trénerek által felhergelt vezetők lehetőleg minél nagyobb sebességgel hirtelen kormányrántással és fékezéssel párosított sávváltással próbáltak a felboríthatóság határáig elmenni, de az egyáltalán nem ideges oktatók békés nyugalommal szemlélték a hasztalan erőlködést, sőt az kapott dicséretet az ajtózsebbe rakott rádión át, aki kamikázé módjára tépett a akadály felé. Csikorgás, gumifüst, kormányrántás, 95-110 km/órás sebességről 10 méteren belül sávváltás és a várttól merőben eltérő dolog feletti viselkedés megemésztése. Egy normális autó ilyenkor a súlypont előrezuhanása miatt elkönnyült hátsórész elemelkedése okán minimum elindítja a farát, és a jobbik eset, hogy csak egyszer pördül meg. Az összkerekes BMW-k menetirányban maradtak, nem zúztak semmit össze a virtuális forgalomban. Egy másik tapasztalat gyalázás a X3-as és X5-ös terepjárók műsora volt. A felvezető autó diktálta tempóval elég combos sebességgel lehetett körözni az egyébként nagyon keskeny, a betonfal és fémkerítés hátborzongató közelségét megvillantó Euro Ringen. Az autók a magas súlypont ellenére is biztonságosan befordultak, még az elrontott kanyarokban is csak gumicsikorgással jeleztek. Ilyenkor fékeződött az autó és nem a kitörésgátló beavatkozása nyomán. A biztonsághoz a BMW-sek gumiválasztási trükkje is hozzájárult, a lamellás, puha téli gumik inkább oldalra csúsztak, mint letapadva hozzájárultak volna a magas autók billenéséhez. Ami viszont feltűnt, hogy az a bizonyos „magától elveszi a gázt és fékez” gépi beavatkozás elmaradt, még letapasztott gázpedállal is szépen kiegyenesedett a szabadidő-terepjáró. A csúszkálás előidézésére bevetett téli gumikat azért kipróbálnánk hóban is. A terepjáró karavánt ezután egy mikimausz terepre vezényelték, ahol gyakorlatilag egy pálinkás jóreggeltten felbátorodott mezőőr a Trabantjával is elaraszolna.
Biztonságos ereszkedés pedálérintés nélkül a lejtmenetfékkel
Viszont a leereszkedés jó volt arra, hogy az X5-ösök és 3-asok a gombnyomásra aktivizálódó lejtmenetféket kattogtatva bemutatták: megelőzik a kezdő terepesek leggyakoribb hibáját, a lejtőn fékezés és váltás melléfogásait. Ha komoly a terepjárási hajlam az oktatókban, nyílván azzal az örökigazsággal kezdik, hogy nem a toronyiránti felkapaszkodás a veszélyes, legfeljebb nem sikerül és másfelé megy a kezdő terepező, hanem a leereszkedés, ahol a sebességváltás vagy az érzéketlen féktaposás miatt csak a lejtő alja (fa, árok, kerítés, lehet válogatni) fékezi meg a féltéglává vált autót. A BMW-k szép lassan leengedték saját magukat és a pedáloknak még a közeléből is elcsúsztatott lábbal üldögélő vezetőt.

A pályáról induló portúrán több minden is kiderült egyszerre az autókról. Ami a show-hoz tartozott, az xDrive használhatósága mély talajon elég hatásosan, de nem elég látványosan derült ki. A falvak körüli tanyák között autózva az összkerékhajtás képessége természetessé vált, de ha lett volna ott egy hátsókerék hajtású vagy elsőkerék hajtású bármilyen márka, kiderült volna, hogy nem sok alföldi jellegzetességet látnak utasai, legfeljebb a kocsitolást lehetett volna gyakorolni. Nagyon hamar meg lehetett szokni, hogy gyors kanyarodáskor, homokban nem kell ellenkormányzással próbálkozni, az xDrive-os gép gyönyörűen kihúzta magát és nem lengette a farát. A klasszikus, itthon többnyire Ladákon gyakorolt öröm átélése ki van iktatva a béemvés tulaj életéből, nincs semmi veszélyhelyzet, út menti fa, bokor, kerítés eltakarítása. Egy utolsó kísérlettel próbálkoztunk azért a földút végén, remélvén, hogy ott ahol a por rátelepszik az aszfaltra, jó kis bemutatást lehet csapatni, és kell néhány farokcsapkodás amíg az aszfalton béke lesz. Kár volt a fáradságért, az xDrive bepecsételte a BMW agyába a nyomtartást. Egy újabb tanulságra nem volt kihegyezve a show, de tapasztalni lehetett, hogy az utazó előadás sokat gyötört autói, amiket majd valamikor tanulmányozásra szétbontanak, még a huplis, dobálós utakon sem nyöszörögtek, nem rezonáltak és a mosás után, mint az újak csillogtak.

Cs. G.

További képek

A BMW Magyarország 2005 első 9 hónapjának eredményei

A 2004. május 1-jén alakult magyar BMW leányvállalat tovább folytatta sikereit 2005 első kilenc hónapjában: a valamelyest csökkenő hazai autópiacon szeptember 30-ig a BMW Magyarország eladásai 94,8% növekedést mutatnak 2004-hez képest. Az első kilenc hónapban majdnem kétszer annyi, 99%-kal több BMW-t (509 helyett 1013-at), illetve 53,8%-kal MINIt (52-80) adtak el, mint 2004 hasonló időszakában. A fenti eredményekkel a BMW Magyarország éllovas lett a BMW csoport leányvállalatai között, hiszen nemzetközi szinten a magyar cég érte el a legnagyobb növekedést.

A folyamatosan növekvő eredményeknek két fő oka van: Egyrészt a BMW csoport modellpalettája folyamatosan bővül, illetve több új modell is leváltotta elődeit idén, amely egyértelmű növekedést eredményezett.

o 2004. augusztus: MINI Cabrio
o 2004. szeptember: 1-es sorozat (2005. szeptember: 130i)
o 2005 eleje: megújult 7-es sorozat
o 2005: február: új 3-as sorozat (2005. nyár: 3-as Touring)
o M5, M6

A másik ok a magyarországi márkakereskedői hálózat fejlesztése. A Wallis Motor Pest új szalonja 2005 októberében nyílt meg, és a BMW Magyarország tervei szerint 2006-ban újabb márkakereskedésekkel növeli a hálózatát. A vidéki márkakereskedések közül az új, békéscsabai márkakereskedést várhatóan 2006 első negyedévében adják át. Kaposváron és Szombathelyen is új márkakereskedések nyitását tervezi a cég, a békéscsabaihoz hasonlóan zöldmezős beruházások keretein belül.

Tar Ágnes, vállalati kommunikációs vezető szerint az elért eredmények a BMW csoport hosszú távú stratégiájának sikerét igazolják. „A márkakereskedőkkel való szoros együttműködés, a szolgáltatási minőség javítása, az új modellek bevezetése, illetve a magas szintű márkakommunikációs tevékenység meghozta a gyümölcsét. Az eddigi eredmények és a stratégia folytatása okán bízunk benne, hogy a BMW Magyarország 2006-ban is tovább növeli piaci részesedését a prémium szegmensben” – mondta el Tar Ágnes.

Comments

comments

Címkék:
nyomtatóbarát verzió

Hozzászólások

Comments

comments

Powered by Facebook Comments

Eseménynaptár

Friss anyagok

Hangos Az Autó! – 8. rész

Az 8. rész az első téma alatti lejátszóval indítható...

Első ecoMobility Day a Magyar Autóklub szervezésébenElső ecoMobility Day a Magyar Autóklub szervezésében

Rendhagyó közlekedési témájú konferencia és környezetbarát járműveket bemutató nyílt...

A Nokian Tyres Romániában kezdi meg az első zöldmezős, CO2-mentes gyárának építését

A finn abroncsgyártó vállalat Nagyváradon építi majd meg új...

Hangos Az Autó! – 7. rész

Az 7. rész az első téma alatti lejátszóval indítható...

Legyen saját címoldala!

Lepje meg rokonait, barátait, üzletfeleit, vagy akár saját magát...

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás