Aktuális

2009. március 16. hétfő, 00:52

Utazás lakóautóval, lakókocsival - Csigaház

A nyári utazások egyik alternatívája a szállás cipelése. A gördülő lakások akár bérelhetők is. Vajon kinek éri meg?

A teljes ellátást nyújtó mobil otthonok árát főként a különleges konyhák, fürdőszobák, az egyéb kényelmi berendezések srófolják fel.
A teljes ellátást nyújtó mobil otthonok árát főként a különleges konyhák, fürdőszobák, az egyéb kényelmi berendezések srófolják fel.

Az üdülőhelyeken a lakókocsik, a városokban bérbeadóik és kereskedőik tűnnek fel egyre gyakrabban. Kétségtelen a nyaralás ezen formájának töretlen népszerűsödése. Lakóautókat (önálló, de lakásként is funkcionáló járműveket) és lakókocsikat (vontatható otthonokat) egyaránt szép számmal kínálnak újonnan, használtan, bérletre és eladásra is.

A kínálatot böngészve hamar kiderül, hogy a nyaralás ezen formája sem olcsó. A takarékoskodni vágyók a haszonelvű bérletet jobb ha elfelejtik, optimális lehetőség, ha egy nagyobb család vagy baráti társaság közösen tud beruházni egy jó állapotú lakókocsiba. Ezek fenntartása és nagyjából egymillió forint közeli indulóára eltörpül a költségek alapján már luxuskategóriásnak számító lakóautóké mellett. Drágább, de kényelmesebb megoldás a bérlet, ez főként az évente csak egy alkalommal utazók számára éri meg. A legtöbb kempingező azonban – legyen szó lakóautóról vagy lakókocsiról –, életformát is vásárol, gyakorta elutazik egy-egy hosszabb hétvégére is, akár a határokon belül vagy a környező országok valamelyikébe; számukra a vásárlás a kifizetődőbb.

A teljes ellátást nyújtó mobil otthonok árát főként a különleges konyhák, fürdőszobák, az egyéb kényelmi berendezések (például légkondicionáló) srófolják fel. Míg a lakókocsiknál a legtöbb berendezés csak kempingben, 220 voltos hálózatról működik, a lakóautók esetében a 12 voltos működés is követelmény, és nem ritka a PB-gázos üzemeltetés lehetősége sem. Alapvető eltérés a lakóautók és a lakókocsik helykínálat-különbsége: egy azonos kategóriás lakóautó a biztonsági övvel szerelt ülések, a méretes műszerfal és a jármű egyéb saját berendezései miatt nagyjából feleannyi életteret kínál, mint a vele egyező kategóriabesorolású lakókocsi. Jól látható, hogy a lakókocsik és a lakóautók más-más célra készülnek. Az utóbbiak a kiépítetlen helyeken is otthoni kényelmet adnak, de áruk, fenntartásuk jelentősen drágább, a belvárosokban pedig nehéz velük közlekedni.

A legnagyobb, 3,5 tonna megengedett össztömeg feletti lakóautók már C-kategóriás jogosítványt igényelnek, drágább autópályadíjakat fizetnek, számos kempingbe és még több városi övezetbe be sem mehetnek. A lakókocsikkal valamivel lassabban lehet csak haladni, olcsóbbak, de minden esetben fizetőskempingekbe kényszerítik használóikat, ott azonban bázisként funkcionálva a vontatójármővel a környékben a lakóautókénál hosszabb és kényelmesebb utazásokat tesznek lehetővé.

Katona Mátyás

Az Autó2 újság 2006/7. számában megjelent cikk rövidített változata

Comments

comments

Címkék:
nyomtatóbarát verzió

Hozzászólások

Comments

comments

Powered by Facebook Comments

Eseménynaptár

Friss anyagok

Hangos Az Autó! – 5. rész

Letölthető és hallgatható podcast mellékletünk aktuális, júniusi adása.

Hangos Az Autó! – 4. rész

A 4. rész az első téma alatti lejátszóval indítható...

Michelisz Norbi idén két sorozatban is versenyez

A WTCR világkupa 2019. évi bajnoka 2022-ben az elektromos...

Hangos Az Autó! – 3. rész

A 3. rész az első téma alatti lejátszóval indítható...

Luxus a luxusban – Pappas Showroom a Matild Palace-ban

Magyarországon először nyílik Mercedes-Benz luxury showroom, a Pappas Auto...

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás