Haszonjármű

2009. március 16. hétfő, 00:52

Ülőpróba: Scania Irizar PB 480 EB6x2x4 - Útravaló

Koronás tesztjárművünk példázza, hogy a buszos utazás, sőt még a vezetése is lehet élvezet. Legszívesebben le se szállna róla az ember…

Ülőpróba

Az Irizar homlokfelülete jól mutatja a téglatest áramvonalassá tételének mérnöki megoldását

A Scania buszcsaládjának „Super luxury” kivitelű távolsági változatának, az Irizar PB-nek 12 literes motorját újraprogramozták, még erősebb lett, a normákat pedig scaniásan csípőből – adalékolás nélkül teljesíti. Erről persze belül semmit nem venni észre, csak a rendkívül nyugodt erőátvitelt, a három tengely kiegyensúlyozott rugózását és a kifinomult fokozatváltást érzékelheti a figyelmes utazó – már amennyiben törődik egyáltalán az ilyesmivel az ultra komfortos beltér ölelésében. Sokan vagyunk, akik számára egy fél kontinens turistabuszos átszelése rémálomnak tűnik, – nos, a fenséges környezetben ez az „álom” foszlik szét.

Az utasok csomagjait 10 köbméteres raktér várja, a fényszállal bevilágított folyosón székükhöz érkezők pedig öblös felső poggyásztartót tölthetnek meg úti holmijukkal. A választható székek csúcsával berendezett tesztbuszunk, akár csak egy Maybachban, finoman süppedős bőrrel, a dönthető háttámlával együtt emelkedő lábtartóval rendelkezik. A folyosó melletti székek kitolhatóak, így a tér széles utasok számára is elegendő. A helykínálat amúgy is példás, hiszen a 12,9 méteres buszba mindössze 44 utas ülést építettek be, jó két üléssorral kevesebbet, mint lehetne, ezzel viszont nagyban hozzájárultak a hosszú távú utazás kényelméhez. Magától értetődően nem hiányzik az újságtartó,

A vezető környezete zsúfolt, de kiismerhető, az egyik monitor csak a tesztjármű sajátja, amolyan fekete doboz kijelzővel. Alatta előre a Navi, hátra tolatókamera képét jelző LCD található

a felhajtható asztalka és az olvasólámpa sem. A buszszekrény teret ad egy lakókocsi mintára elkészített; könnyedén higiénikusan tartható WC-mosdó egységnek, valamint egy fedélzeti szervírozást lehetővé tevő, virsli-, kávéfőző, hűtő résznek. A szórakozáshoz hozzájárul a három monitorral szépen láthatóvá tett videó hálózat és a jó minőségű audió rendszer is.

Szemben az utastérrel, a vezetőhely kialakítása meglehetősen komoly – illik a feladathoz, hiszen, nem csak 44 becsben tartott utasra és a kísérőre kell vigyázni, de a jó 80 milliót (nettó) érő gép sorsa is a sofőr kezében van. A Scania sokat tesz azért, hogy a sofőr ne maradjon magára e tisztségében, hiszen a ma divatos segédeszközök arzenálját vetették be az Irizarnál, nem is könnyű eligazodni a cockpiton, annyi kapcsoló övezi a műszereket.

A térkínálat a csaknem fekvő helyzetet is megengedi. Szinte a világ végére is el lehet így utazni…

Csak balkézre mintegy félszáz kapcsoló jut. Még az amúgy triviális kormányon is a dudán kívül megtalálható a sebességtartó automatika, a lejtő asszisztens, és a fedélzeti info kezelője – persze ettől a bőr karikát könnyedén és pontosan lehet irányítani. Oly finom az áttételezés, hogy az útról nem jön fel semmi rezonancia, ez igaz a futóműre is. A kormány nem csak az első, de a hátsó tengely állását is befolyásolja, ezzel finomabbá válik a gördülés, az ívmenet, jobb a tapadás és kisebb a gördülési ellenállás, így a fogyasztás és a gumikopás is. A méretes pedálok közül a kuplungnak csak az elinduláskor és megálláskor van szerepe, utána már nem kell taposni, mivel az automatizált 12+2 fokozatú váltó elvégzi a kapcsolások között a minimális veszteséggel járó tengelykapcsolást. Az Opticruise-ra keresztelt robottal meghagyták a lehetőségét annak, hogy a vezető kiválaszthassa a viszonyoknak megfelelő fokozatot, mellyel azonban nem tudja túlpörgetni, vagy lefullasztani a hat hengert.

A WC lehetővé teszi, hogy ehhez még csak meg se kelljen állni. Gázolajból jóval több, mint 2000 km elegendő befér

Egyidejűleg arra is van mód, hogy erős forgalomban ne kelljen a váltóval bíbelődnie, teljes koncentrációját a forgalomnak szentelheti.

A hengerenkénti adagoló-befecskendező egységgel szerelt, modern és csendes erőforrás derék 480 lóerőt szolgáltat, 2250 Nm nyomaték mellett. Ez tisztességes motorizáltság egy 40 tonnás kamion esetében is, nemhogy a 22 tonnás busznál. Érezhetően kiválónak is találtuk a gyorsuló és hegymászó képességét a 21,5 tonnára terhelt teszt gépnek. A motor automatikusan vezérelt kipufogóféke sem kevesebb, mint 247 kW-nyi lassítóerőt nyújt (2400-as fordulaton), melyhez a vezető segítségül hívhatja az ötfokozatú intardert. Ehhez fogható teljesítménnyel eddig még nem találkoztunk, az 550 kW-os mágnesfék a legmeredekebb lejtőn is a fékpedál taposása nélkül hozza le a buszt. Ha a vezető mégis a középső pedálra szorul, minden kerékre jutó féktárcsákat, vele EBS-t, ESP-t, borulásgátlót, és így tovább hoz működésbe.

Az átfogó menetdinamikai, biztonságtechnikai szemlélet szinte mindenben tetten érhető. A jármű hajtásláncát felügyelő elektronikában épp úgy, mint az áramvonalas fülbe integrált külső tükrökben. Az utazás kényelmét szolgáló elektronika a ceremóniamesterekké formálja az utaskísérőt, vagy épp a vezetőt, kezükbe adva a szórakoztatás lehetőségét. A megfelelő fűtés, szellőztetés szabályzása is az ő hatáskörük, a jármű egyetlen perc (!) alatt képes az utastér teljes levegőjét kicserélni – így egy utas sem mondhatja, hogy elállt a lélegzete ettől a busztól!

Domanovszky Henrik

Műszaki adatok

Háromtengelyes létravázra épített karosszéria, hajtott duplakerekes B tengellyel és kormányzott utánfutó C tengellyel, hátul légrugó, elöl parabolarugó. Hat henger soros dízelmotor, Scania HPI befecskendező egységek, hengerenként négy szelep. Hengerűrtartalom 12 000 cm3, teljesítmény 353/480 kW/LE (1900/min), nyomaték 2250 Nm (1050-1350/min). Váltó 12+2 fokozat, differenciálmű szimpla áttételezésű, mindkettő Scania gyártmány. Jármű hossz 12,9 m, szélesség 2,55 m. Saját tömeg 16 860 kg, megengedett össztömeg 22 260 kg.

Comments

comments

Címkék:
nyomtatóbarát verzió

Hozzászólások

Comments

comments

Powered by Facebook Comments

Eseménynaptár

Friss anyagok

Indul a Hangos Az Autó!

Idén 30. évfolyamába lépett Az Autó, az autóslap, és...

Bemutatkozik a Hangos Az Autó

Bemutatkozik a Hangos Az Autó, kiadónk podcast adása. Érdekli,...

Munkába állt az első elektromos Renault Trucks D

Az akkumulátoros elektromos járműveket már Európa-szerte alkalmazzák a városi...

Megvan Európa legjobb vétele!

Az Autobest immár 32 tagú zsűrije a tisztán elektromos...

Oktatás a Magyar Autóklub vezetéstechnikai pályáján (x)

Hasznos és élményekkel teli programmal vár mindenkit a MAK...

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás