Haszonjármű
Ülőpróba: Scania Irizar PB 480 EB6x2x4 - Útravaló
Koronás tesztjárművünk példázza, hogy a buszos utazás, sőt még a vezetése is lehet élvezet. Legszívesebben le se szállna róla az ember…
Ülőpróba
![]() | |
![]() | ![]() |
![]() | |
| |
![]() |
A Scania buszcsaládjának „Super luxury” kivitelű távolsági változatának, az Irizar PB-nek 12 literes motorját újraprogramozták, még erősebb lett, a normákat pedig scaniásan csípőből – adalékolás nélkül teljesíti. Erről persze belül semmit nem venni észre, csak a rendkívül nyugodt erőátvitelt, a három tengely kiegyensúlyozott rugózását és a kifinomult fokozatváltást érzékelheti a figyelmes utazó – már amennyiben törődik egyáltalán az ilyesmivel az ultra komfortos beltér ölelésében. Sokan vagyunk, akik számára egy fél kontinens turistabuszos átszelése rémálomnak tűnik, – nos, a fenséges környezetben ez az „álom” foszlik szét.
Az utasok csomagjait 10 köbméteres raktér várja, a fényszállal bevilágított folyosón székükhöz érkezők pedig öblös felső poggyásztartót tölthetnek meg úti holmijukkal. A választható székek csúcsával berendezett tesztbuszunk, akár csak egy Maybachban, finoman süppedős bőrrel, a dönthető háttámlával együtt emelkedő lábtartóval rendelkezik. A folyosó melletti székek kitolhatóak, így a tér széles utasok számára is elegendő. A helykínálat amúgy is példás, hiszen a 12,9 méteres buszba mindössze 44 utas ülést építettek be, jó két üléssorral kevesebbet, mint lehetne, ezzel viszont nagyban hozzájárultak a hosszú távú utazás kényelméhez. Magától értetődően nem hiányzik az újságtartó,
![]() | |
![]() | ![]() |
![]() | |
| |
![]() |
a felhajtható asztalka és az olvasólámpa sem. A buszszekrény teret ad egy lakókocsi mintára elkészített; könnyedén higiénikusan tartható WC-mosdó egységnek, valamint egy fedélzeti szervírozást lehetővé tevő, virsli-, kávéfőző, hűtő résznek. A szórakozáshoz hozzájárul a három monitorral szépen láthatóvá tett videó hálózat és a jó minőségű audió rendszer is.
Szemben az utastérrel, a vezetőhely kialakítása meglehetősen komoly – illik a feladathoz, hiszen, nem csak 44 becsben tartott utasra és a kísérőre kell vigyázni, de a jó 80 milliót (nettó) érő gép sorsa is a sofőr kezében van. A Scania sokat tesz azért, hogy a sofőr ne maradjon magára e tisztségében, hiszen a ma divatos segédeszközök arzenálját vetették be az Irizarnál, nem is könnyű eligazodni a cockpiton, annyi kapcsoló övezi a műszereket.
![]() | |
![]() | ![]() |
![]() | |
| |
![]() |
Csak balkézre mintegy félszáz kapcsoló jut. Még az amúgy triviális kormányon is a dudán kívül megtalálható a sebességtartó automatika, a lejtő asszisztens, és a fedélzeti info kezelője – persze ettől a bőr karikát könnyedén és pontosan lehet irányítani. Oly finom az áttételezés, hogy az útról nem jön fel semmi rezonancia, ez igaz a futóműre is. A kormány nem csak az első, de a hátsó tengely állását is befolyásolja, ezzel finomabbá válik a gördülés, az ívmenet, jobb a tapadás és kisebb a gördülési ellenállás, így a fogyasztás és a gumikopás is. A méretes pedálok közül a kuplungnak csak az elinduláskor és megálláskor van szerepe, utána már nem kell taposni, mivel az automatizált 12+2 fokozatú váltó elvégzi a kapcsolások között a minimális veszteséggel járó tengelykapcsolást. Az Opticruise-ra keresztelt robottal meghagyták a lehetőségét annak, hogy a vezető kiválaszthassa a viszonyoknak megfelelő fokozatot, mellyel azonban nem tudja túlpörgetni, vagy lefullasztani a hat hengert.
![]() | |
![]() | ![]() |
![]() | |
| |
![]() |
Egyidejűleg arra is van mód, hogy erős forgalomban ne kelljen a váltóval bíbelődnie, teljes koncentrációját a forgalomnak szentelheti.
A hengerenkénti adagoló-befecskendező egységgel szerelt, modern és csendes erőforrás derék 480 lóerőt szolgáltat, 2250 Nm nyomaték mellett. Ez tisztességes motorizáltság egy 40 tonnás kamion esetében is, nemhogy a 22 tonnás busznál. Érezhetően kiválónak is találtuk a gyorsuló és hegymászó képességét a 21,5 tonnára terhelt teszt gépnek. A motor automatikusan vezérelt kipufogóféke sem kevesebb, mint 247 kW-nyi lassítóerőt nyújt (2400-as fordulaton), melyhez a vezető segítségül hívhatja az ötfokozatú intardert. Ehhez fogható teljesítménnyel eddig még nem találkoztunk, az 550 kW-os mágnesfék a legmeredekebb lejtőn is a fékpedál taposása nélkül hozza le a buszt. Ha a vezető mégis a középső pedálra szorul, minden kerékre jutó féktárcsákat, vele EBS-t, ESP-t, borulásgátlót, és így tovább hoz működésbe.
Az átfogó menetdinamikai, biztonságtechnikai szemlélet szinte mindenben tetten érhető. A jármű hajtásláncát felügyelő elektronikában épp úgy, mint az áramvonalas fülbe integrált külső tükrökben. Az utazás kényelmét szolgáló elektronika a ceremóniamesterekké formálja az utaskísérőt, vagy épp a vezetőt, kezükbe adva a szórakoztatás lehetőségét. A megfelelő fűtés, szellőztetés szabályzása is az ő hatáskörük, a jármű egyetlen perc (!) alatt képes az utastér teljes levegőjét kicserélni – így egy utas sem mondhatja, hogy elállt a lélegzete ettől a busztól!
Domanovszky Henrik
Műszaki adatok
Háromtengelyes létravázra épített karosszéria, hajtott duplakerekes B tengellyel és kormányzott utánfutó C tengellyel, hátul légrugó, elöl parabolarugó. Hat henger soros dízelmotor, Scania HPI befecskendező egységek, hengerenként négy szelep. Hengerűrtartalom 12 000 cm3, teljesítmény 353/480 kW/LE (1900/min), nyomaték 2250 Nm (1050-1350/min). Váltó 12+2 fokozat, differenciálmű szimpla áttételezésű, mindkettő Scania gyártmány. Jármű hossz 12,9 m, szélesség 2,55 m. Saját tömeg 16 860 kg, megengedett össztömeg 22 260 kg.
Comments
Eseménynaptár
Friss anyagok

Az Autobest összeurópai zsűrije a Renault Austral-t választotta 2023...

Rendhagyó közlekedési témájú konferencia és környezetbarát járműveket bemutató nyílt...

A finn abroncsgyártó vállalat Nagyváradon építi majd meg új...