Aktuális

2009. március 16. hétfő, 02:15

Új magyar autók - Mi lesz még a miénk?

A Mer­ce­des gyá­rat épít Kecs­ke­mé­ten, egy őriszentpéteri vál­lal­ko­zás pe­dig hib­ri­det ter­vez.

Solo

A Solo há­rom­sze­mé­lyes, de pót­szék­kel bő­vít­he­tő. A szé­ria­vál­to­zat 140 km/órás vég­se­bes­sé­get, 1,5 l/100 km át­lag­fo­gyasz­tást ígér

Önálló, hazai fejlesztésű személyautó a rendszerváltás óta nem jutott el a sorozatgyártásig. A legutolsó az egyterű Ikarus Scolo volt, Hyundai-benzinmotorral, Opel-kormányművel és más márkáktól átemelt fődarabokkal, még 1998–2000-ben. Nem lett belőle semmi. A hazai autógyártás eközben szépen fejlődik: az esztergomi Suzuki termelése idén már az évi 300 000 darabot célozza (ebből 270 000 mehet exportra), tavaly 520 000 motor és 57 000 Audi TT készült Győrben, s már nálunk gyártják az Audi A3 kabriót is. Szentgotthárdi üzemében – ahol 1992 és 1999 között csaknem 100 000 Astra és Vectra készült – az ezredforduló óta váltókat és motorokat készít az Opel. Az autógyárak közvetlenül több mint 10 000, a beszállítókon keresztül pedig 100 000 feletti hazai munkahelyet jelentenek.

A Solo há­rom uta­sa egy­más mel­lett ül, a ve­ze­tő kö­zé­pen, pe­dál min­den­ki­nek jár

Új kísérlet, a szériagyártástól még távol álló első magyar hibridautó, a Solo. Fejlesztője, a 2001-ben két autórajongó mérnök, Hegedűs Zsolt és Hivessy Géza által alapított ANTRO (Alternatív Járműveket és Energiaforrásokat Fejlesztő és Gyártó) Kht. A 3,25 m hosszú, 1,92 széles és 1,17–1,45 m magas, áramvonalas, háromüléses karosszéria a tervek szerint bioüzemanyaggal (leginkább etanollal) is működtethető belső égésű motort társít majd a négy kerékagy-villanymotorhoz. A belső égésű motor nem közvetlenül hajt, csak egy generátort forgat majd, ami a villanymotorokat és a lítiumion akkumulátort tölti.

Az ol­dal­aj­tók fel­fe­lé nyíl­nak, a vis­­sza­pil­lan­tó tük­rö­ket ka­me­rák he­lyet­te­sí­tik, a te­tő nap­ele­mes

A regeneratív, akkumulátortöltő fékezés természetes tartozék, de a kisautó a tetején napelemeket is bevet, sőt vezetőjét és utasait is munkára fogja: pedálozniuk kell, szükség esetén így termelhetnek áramot. A motor híján egyelőre csak napelemes-pedálos hajtás a fejlesztők szerint a városi közlekedéshez elég dinamikus, zajtalan és teljesen károsanyagkibocsátás-mentes. Ugyanezt a 2012-re ígért szériamodell is tudja majd, de az már belső égésű motorjával 140 km/ órás csúcstempóra lesz képes, miközben átlagfogyasztása 1,5 l/100 km, CO2-kibocsátása pedig 20-30 g/km körüli. Tervezői szerint a szériakész Solo a mai árakon 3-3,5 millió forintba kerül majd, üzemeltetési költsége – kedvező adóbesorolása miatt – 300 kilométerenként 1000 forint körüli. A

A fej­lesz­tők az ös­­szes gom­bot a fu­tu­risz­ti­kus kor­mány­ra ül­tet­ték

magnézium-könnyűfém vázra épülő, szénszálas kompozit karosszériás Solo kezelőszervei teljesen elektronikusak (drive-by-wire), önsúlya 270 kg. A fejlesztők következő dobása a Duo lesz: a 4,8 m hosszú, 1,92 széles és 1,30-1,45 magas hatszemélyes családi egyterű 160 km/ órás csúcstempót tudhat, átlagfogyasztása 2 l/100 km körül várható. Legnagyobb trükkje, hogy negyedórás munkával két (hátuljánál összefordított) Solóra bontható.

Az összeszerelés a tervek szerint egy központi referenciaműhelyen alapul, de különálló s egyben értékesítési és szervizként is működő üzemekben folyik majd.

Katona Mátyás

Az Autó2 újság 2008/7. számából

Mercedes-gyár Kecskeméten

A Mer­ce­des-Benz A- és B-osztálya a szend­vics szer­ke­ze­tű pad­ló­le­mez­be, az utas­tér alá nyúl­va épí­tett mo­tor-vál­tó egy­sé­gé­ről híresült el. A 3 év múl­va itt­hon gyár­tás­ra ke­rü­lő va­ri­áns a hí­rek sze­rint már ha­gyo­má­nyos mo­torbe­épí­tés­sel ké­szül majd

A Mercedes-Benz 2011-ben induló kecskeméti gyára nem kapacitásáthelyezés, hanem új gyártóhely. A Románia és Lengyelország elől elnyert beruházás befektetői Miskolcon és Kecskeméten néztek körül, az alföldi város közvetlen autópálya-kapcsolata s a Ferihegyi repülőtér közelsége miatt nyert. Az autóipari bérek a három ország közül nálunk a legmagasabbak, de még az ötödét sem teszik ki a németországiakénak. A kecskeméti gyár 2500 munkahelyére Budapesttől Szegedig várnak dolgozókat, de az üzem a beszállítókon keresztül több mint 10 000 embert foglalkoztathat. A három év múlva induló gyártásban az A- és B-osztályon kívül egy új alsó-középkategóriás s az azon alapuló egyterű és kabrió is szerepelhet. A 800 millió eurós (200 milliárd forintos) beruházással elinduló termelés az első évben 100 000 autót jelent, 2013-ra évi 300 000 a cél.

Az Autó2 újság 2008/7. számából

Comments

comments

Címkék: ,
nyomtatóbarát verzió

Hozzászólások

Comments

comments

Powered by Facebook Comments

Eseménynaptár

Friss anyagok

XVI. Lotus-Retro Mobil Concours d’Elegance, 2023 Hévíz

Nyáron újra csináljuk a fesztivált, találkozzunk Hévízen, a részletekért...

A gyújtógyertyák feladata

A gyújtógyertyák elsődleges feladata a levegő/üzemanyag keverék begyújtásához, valamint...

Megvan Európa legjobb vétele!

Az Autobest összeurópai zsűrije a Renault Austral-t választotta 2023...

Miért fontos az olajszűrő?

Ha a motorban az olaj hosszabb ideig szűretlenül marad,...

Hangos Az Autó! – 8. rész

Az 8. rész az első téma alatti lejátszóval indítható...

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás