Bemutatók
Tuningbemutató: Mitsubishi Lancer Evo IX - Befejezett szinfónia
Egy kőkemény raliautó utcai változatával randevúztunk. A találkozó maradandó élményt nyújtott.
Tuningbemutató
![]() | |
![]() | ![]() |
![]() | |
| |
![]() |
A háromgyémántos márka 1992-ben indította útjára Evolution-sorozatát, amely a ralibajnoki futamokon szereplő versenygépek alapjául szolgált és szolgál a mai napig. A gyár Európában hivatalosan csak 2004-től forgalmazza az Evót.
A „csapat” legújabb tagja már a IX-es számot viseli, és elődjéhez képest sokat finomodott. A korábbi 265 LE-s teljesítmény 280 LE-re növekedett, maradt viszont a 355 Nm nyomaték. Ez utóbbi 3500/perc fordulaton felkínálja magát, így a 9000-ig kalibrált fordulatszámmérő mutatóját elég
![]() | |
![]() | ![]() |
![]() | |
| |
![]() |
a középtartományban tartani a hátba vágós gyorsulásért. A kétliteres gép úgy harap, mint egy megvadult harci kutya, nem győzünk a váltó után kapkodni. Százig mindössze 5,7 másodperc telik el, de a kétszáz sem tart tovább sokkal 20 másodpercnél.
Az új évad hatfokozatú váltót hozott az Evo számára, a pontos szerkezet kapcsolásához határozott mozdulat kell – legalább érezzük, hogy versenygépben ülünk. Az első kanyarban még csak ízleljük a Lancert, de ahogy faljuk a métereket, egyre jobban ráérzünk a lényegre. Ilyen összkerékhajtásban nem mindennap részesül az ember: részben önzáró differenciálzár elöl, elektronikus zárú, aktív központi differenciál a két tengely között, aktív differenciálmű hátul. A versenypálya aszfaltján mindezekből azt észleli a pilóta, hogy a kanyarból kijövet finom farcsúszás nyomja fel az adrenalint, majd a következő pillanatban már tapad is a gumi a másik ívre. A marokba simuló volánnal csak minimális korrekcióra van szükség, a többit elvégzi az elektronika: az aktív hátsó diffi úgy osztja el a nyomatékot a hátsó kerekek között, ahogy a kanyar íve megkívánja, vagyis „besegít” a kormányzásba.
![]() | |
![]() | ![]() |
![]() | |
| |
![]() |
A rugózás persze kőkemény, a gyár Bilstein-gátlókat alkalmazott. Lassításkor jól jön a testre feszülő biztonsági öv, a Brembo-fékrendszer hosszú kínzás után is ereje teljében van, (elöl 320, hátul 300 mm méretben) hatékonyan birkóznak meg a közel 1,5 tonnás sportautóval. A rugózatlan tömeg csökkentése céljából és az extrém igénybevétel miatt új, különlegesen könnyű, 17 colos BBS öntöttalumínium felnikre szerelték a 235/45 R17-es Bridgestone Potenza-abroncsokat.
Csupán egy dolgot sajnáltunk: miközben a bőr- és alcantarahuzatú versenyülésben figyeltük a lassítókat, a rázókövet, kipufogó muzsikáját alíg hallottuk – egy ilyen bombázóban jólesik, ha az ember füllel is érzi, ahogy a lóerők dolgoznak. De ez legyen a legnagyobb baj: a közel 11 milliós utcai versenyző akusztikus tuning után teljesíti minden autómániás elvárásait.
Karner M.
Az Autó2 újság 2006/6. számában megjelent cikk rövidített változata.
Műszaki adatok
Motor: soros négyhengeres, DOHC, 16 szelepes, MIVEC változó szelepvezérlésű benzinmotor, turbófeltöltő, töltőlevegő-hűtő.
Hengerűrtartalom [cm3]: 1997
Teljesítmény [LE/kW (1/min)]: 280/206 (6500)
Nyomaték [Nm (1/min)]: 355(3500)
Gyorsulás 0-100 km/h [s]: 5,7
Átlagfogyasztás [l/100 km]: 10,6
Végsebesség [km/h]: 250
Az Autó2 újság 2006/6. számában megjelent cikk rövidített változata.
Comments
Eseménynaptár
Friss anyagok

Nyáron újra csináljuk a fesztivált, találkozzunk Hévízen, a részletekért...

A gyújtógyertyák elsődleges feladata a levegő/üzemanyag keverék begyújtásához, valamint...

Az Autobest összeurópai zsűrije a Renault Austral-t választotta 2023...