Bemutatók
Tuningbemutató: BMW M3 - Ördög a javából
A bajorok ismét megmutatták a világnak, miként kell lenyűgöző sportautót készíteni egy középkategóriás modellből. Az M3-as legújabb generációja igazi kábítószer.
Tuningteszt
Több mint húsz évvel ezelőtt, 1986-ban kezdődött a történet: az E30-as szériából született az első gyári kivitelű sportmodell, majd sorban jöttek a többiek, most a negyedik generációnál tartunk. Az alap, ahogy eddig is, a 3-as kupé, de a tervezéskor sok részletet átdolgoztak. A külsőn rögtön látszik a különbség: csak a szélvédők, az ajtók, a lámpák és a csomagtérfedél öröklődött a „sima” kupéról, a középen kidomborodó motorházfedél, a szélesített sárvédőelemek, az átformált lökhárítók (hátul diffúzorral), a hangsúlyos küszöbök és az egyedi tükrök kivétel nélkül az M sajátjai, s az M6-osnál már alkalmazott sötétszürke szénszálas erősítésű műanyag tető sem hiányzik. Belül már kevesebb a feltűnő divatkellék, bár a sportülések, a háromküllős sportkormány, a küszöbdíszek, a szövött bőrt mintázó műszerfalbetét és a 330 km/óráig skálázott sebességmérő árulkodnak a helyszínről.
![]() | |
![]() | ![]() |
![]() | |
| |
![]() |
A technikai részletek mellett azonban mindezek a „külsőségek” háttérbe szorulnak. Van egy vadonatúj fejlesztésű V8-as blokkunk (volt már ilyen M3-as orrában: egy kisszériás, potom 250 000 euróba kerülő M3 GTR-sorozat hordott 430 LE-s V8-ast 2002-ben); a főtengely kovácsolt, speciálisan hangolt a dupla Vanos szelepvezérlés, nyolc különálló fojtószelepet építettek be, az egyes hengersorokon dolgozó négy-négy szelepet önálló léptetőmotorok mozgatják, s a szabályozás folyamata teljesen elektronikus. A szívómotor 420 lóerőt küld a hátsó kerekekre, csúcsnyomatéka pedig 400 Nm, amely 3900-as fordulatnál ébred. A futóműnek szinte valamennyi alkatrésze alumíniumból készült, az elöl háromszög-lengőkaros, hátul öt karból álló független rendszert az M3-as karakteréhez igazították. A fékbetétek elöl 360, hátul 350 mm-es bordázott tárcsákat markolnak. Az M3-asban elektronikák garmadája dolgozik, egy részük a biztonságot szolgálja, a többi a vezetés örömét növeli: különböző módon állítható a kitörésgátló karaktere és a motorvezérlés, a feláras MDrive-rendszerrel
![]() | |
![]() | ![]() |
![]() | |
| |
![]() |
módosítható a kormányszervo rásegítésének mértéke, az elektronikus csillapítás-szabályozás (EDC) gombjával pedig háromféle lengéscsillapító-beállítás közül választhatunk. Nem hiányzik az élvezeti cikkek köréből az M-differenciálzár sem.
![]() | |
![]() | ![]() |
![]() | |
| |
![]() |
A BMW a dél-spanyolországi, Alberto Ascariról elnevezett versenypályát jelölte ki teszthelyszínnek. A több mint 5 km-es aszfaltcsíkon megtudtuk, milyen a 4,8 másodperces 100-as sprint, hogyan fordít a kasztnin a precíz és közvetlen kormány, milyen, amikor a 9000-es tartomány közelében járó motorral kilövünk a hoszszú egyenesben, majd gangolunk a határozott kezet kívánó, de igen precíz váltóval, hogy a fizika határait feszegetve végül lazán bevegyük a szélsebesen közelítő kanyarkombinációt. Káprázatos képességek, s a hajunk szála nemcsak ettől, hanem a négycsövű kipufogón át visongó V8-astól is égnek állt.
Az autóval való közelebbi megismerkedéshez legalább 20,5 milliónyi magyar valutára lesz szükség. De egy biztos: minden befektetett forint nyomát érezzük az M3-as üléséből.
KaMi
Az Autó2 újság 2007/8. számában megjelent cikk rövidített változata
Műszaki adatok
Motor: V-elrendezésű, nyolchengeres, 32 szelepes, dupla vanos változó vezérléses benzinmotor
Hengerűrtartalom [cm3]: 3999
Teljesítmény [LE/kW (1/min)]: 420/309 (8300)
Nyomaték [Nm (1/min)]: 400 (3900)
Gyorsulás 0–100 km/h [s]: 4,8
Átlagfogyasztás [l/100 km]: 12,4
Végsebesség [km/h]: 250
Az Autó2 újság 2007/8. számában megjelent cikk rövidített változata.
Comments
Eseménynaptár
Friss anyagok

Nyáron újra csináljuk a fesztivált, találkozzunk Hévízen, a részletekért...

A gyújtógyertyák elsődleges feladata a levegő/üzemanyag keverék begyújtásához, valamint...

Az Autobest összeurópai zsűrije a Renault Austral-t választotta 2023...