Bemutatók

2009. március 16. hétfő, 00:52

Tuningbemutató: BMW M3 - Ördög a javából

A bajorok ismét megmutatták a világnak, miként kell lenyűgöző sportautót készíteni egy középkategóriás modellből. Az M3-as legújabb generációja igazi kábítószer.

Tuningteszt

Versenypályán a helye az ilyen fenevadnak; a több fokozatban állítható elektronika tombolni is enged, de megvéd a rizikós helyzetektől. Körülbelül 2 ezer euróért kiiktatható a végsebességet 250 km/órára korlátozó elektronika; az extraszolgáltatás mellé vezetéstechnikai tréninget is ad a BMW

Több mint húsz évvel ezelőtt, 1986-ban kezdődött a történet: az E30-as szériából született az első gyári kivitelű sportmodell, majd sorban jöttek a többiek, most a negyedik generációnál tartunk. Az alap, ahogy eddig is, a 3-as kupé, de a tervezéskor sok részletet átdolgoztak. A külsőn rögtön látszik a különbség: csak a szélvédők, az ajtók, a lámpák és a csomagtérfedél öröklődött a „sima” kupéról, a középen kidomborodó motorházfedél, a szélesített sárvédőelemek, az átformált lökhárítók (hátul diffúzorral), a hangsúlyos küszöbök és az egyedi tükrök kivétel nélkül az M sajátjai, s az M6-osnál már alkalmazott sötétszürke szénszálas erősítésű műanyag tető sem hiányzik. Belül már kevesebb a feltűnő divatkellék, bár a sportülések, a háromküllős sportkormány, a küszöbdíszek, a szövött bőrt mintázó műszerfalbetét és a 330 km/óráig skálázott sebességmérő árulkodnak a helyszínről.

Hátul kis spoiler csücsül a csomagtértetőn, alul négy cső muzsikál. A zenei aláfestés minden autófanatikust megbabonáz

A technikai részletek mellett azonban mindezek a „külsőségek” háttérbe szorulnak. Van egy vadonatúj fejlesztésű V8-as blokkunk (volt már ilyen M3-as orrában: egy kisszériás, potom 250 000 euróba kerülő M3 GTR-sorozat hordott 430 LE-s V8-ast 2002-ben); a főtengely kovácsolt, speciálisan hangolt a dupla Vanos szelepvezérlés, nyolc különálló fojtószelepet építettek be, az egyes hengersorokon dolgozó négy-négy szelepet önálló léptetőmotorok mozgatják, s a szabályozás folyamata teljesen elektronikus. A szívómotor 420 lóerőt küld a hátsó kerekekre, csúcsnyomatéka pedig 400 Nm, amely 3900-as fordulatnál ébred. A futóműnek szinte valamennyi alkatrésze alumíniumból készült, az elöl háromszög-lengőkaros, hátul öt karból álló független rendszert az M3-as karakteréhez igazították. A fékbetétek elöl 360, hátul 350 mm-es bordázott tárcsákat markolnak. Az M3-asban elektronikák garmadája dolgozik, egy részük a biztonságot szolgálja, a többi a vezetés örömét növeli: különböző módon állítható a kitörésgátló karaktere és a motorvezérlés, a feláras MDrive-rendszerrel

A nedves karteres kenési rendszer extrém helyzetekben is eljuttatja az olajat a megfelelő helyre. Az erőforrás blokkja a BMW landshuti precíziós könnyűfémöntödéjében készül, ahol a Forma–1-es versenygépek blokkjait is építik. A forgattyúsház anyaga különleges alumínium-szilícium ötvözet

módosítható a kormányszervo rásegítésének mértéke, az elektronikus csillapítás-szabályozás (EDC) gombjával pedig háromféle lengéscsillapító-beállítás közül választhatunk. Nem hiányzik az élvezeti cikkek köréből az M-differenciálzár sem.

A kényelemre sem lehet panasz a luxusszalon hangulatú beltérben. A fordulatszámmérő piros zónája addig csúszik egyre feljebb a kijelző szélén, ameddig a motor hőfoka el nem éri az üzemmeleg szintet

A BMW a dél-spanyolországi, Alberto Ascariról elnevezett versenypályát jelölte ki teszthelyszínnek. A több mint 5 km-es aszfaltcsíkon megtudtuk, milyen a 4,8 másodperces 100-as sprint, hogyan fordít a kasztnin a precíz és közvetlen kormány, milyen, amikor a 9000-es tartomány közelében járó motorral kilövünk a hoszszú egyenesben, majd gangolunk a határozott kezet kívánó, de igen precíz váltóval, hogy a fizika határait feszegetve végül lazán bevegyük a szélsebesen közelítő kanyarkombinációt. Káprázatos képességek, s a hajunk szála nemcsak ettől, hanem a négycsövű kipufogón át visongó V8-astól is égnek állt.

Az autóval való közelebbi megismerkedéshez legalább 20,5 milliónyi magyar valutára lesz szükség. De egy biztos: minden befektetett forint nyomát érezzük az M3-as üléséből.                        

KaMi

Az Autó2 újság 2007/8. számában megjelent cikk rövidített változata

Műszaki adatok

Motor: V-elrendezésű, nyolchengeres, 32 szelepes, dupla vanos változó vezérléses benzinmotor

Hengerűrtartalom [cm3]: 3999

Teljesítmény [LE/kW (1/min)]: 420/309 (8300)

Nyomaték [Nm (1/min)]: 400 (3900)

Gyorsulás 0–100 km/h [s]: 4,8

Átlagfogyasztás [l/100 km]: 12,4

Végsebesség [km/h]: 250

Az Autó2 újság 2007/8. számában megjelent cikk rövidített változata.

Comments

comments

Címkék:
nyomtatóbarát verzió

Hozzászólások

Comments

comments

Powered by Facebook Comments

Eseménynaptár

Friss anyagok

Hangos Az Autó! – 8. rész

Az 8. rész az első téma alatti lejátszóval indítható...

Első ecoMobility Day a Magyar Autóklub szervezésébenElső ecoMobility Day a Magyar Autóklub szervezésében

Rendhagyó közlekedési témájú konferencia és környezetbarát járműveket bemutató nyílt...

A Nokian Tyres Romániában kezdi meg az első zöldmezős, CO2-mentes gyárának építését

A finn abroncsgyártó vállalat Nagyváradon építi majd meg új...

Hangos Az Autó! – 7. rész

Az 7. rész az első téma alatti lejátszóval indítható...

Legyen saját címoldala!

Lepje meg rokonait, barátait, üzletfeleit, vagy akár saját magát...

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás