2009. március 16. hétfő, 00:52
TPCA gyáravatás
Hivatalosan is átadták a Toyota és a PSA csoport közös gyárát a csehországi Kolínban.
|
 | |
|
Masatake Enomoto és Jean-Pierre Chantossel (balról jobbra) a TPCA gyár elnöke, illetve elnökhelyettese Kolín város diszpolgári címét kapta a gyár ünnepélyes megnyitásakor | |
|
Ünnepélyesen is felavatták a márkák közös fejlesztésű kisautóit, a Citroën C1-et, a Peugeot 107-et és a Toyota Aygót készítő gyárat. A 2001-ben indított beruházás Közép-Európa eddigi legnagyobb zöldmezős beruházásának számít, 2002-ben a 124 hektáros földterület előkészítése után, szeptemberben kezdődött az építkezés, az első autók ez év február 28-án gördültek ki. A gyártásba a franciák elsősorban beszállítói kapcsolataikat, a Toyota pedig a teljes gyártástechnológiát hozta. A cseh gyár rendszere az információk szerint japános: a dolgozóktól folyamatosan várják a gyártást egyszerűsítő és innovatív ötleteket, a hibák észlelése esetén, ha az nem helyben és azonnal orvosolható, mindenkinek kötelessége megállítani a gyártást. Az alkatrész ellátás „just in time” rendszerű, vagyis raktározás gyakorlatilag nincsen, minden a megfelelő időben érkezik és kerül beépítésre. Az új, platform kisautók kizárólag Kolínban, ősztől két műszakban, jövő évtől évi 300 000 példányban készülnek.
|
|  |
|
A karosszériaelemek sajtolása, hegesztése, fényezése és a végső összeszerelés is kolíni gyárban történik. A szalogokon egymás után érkezik a Citroën C1, a Peugeot 107 és a Toyota Aygo. A vadonatúj, japán gyártástechnológia szellemében épült üzem kétszintű, így alapterülete kisebb | |
|
A termelés aránya a tervek szerint azonos, de a márkánként eltérő kereslet rugalmasan változathatja a gyártást; az autók 99 százalékát szánják exportra. Szeptembertől 3000 alkalmazottja lesz a TPCA (Toyota Peugeot Citroën Automobile) gyárnak, ekkor lép állományba ugyanis a harmadik teljes gyártócsapat a júniusban szerződtetett második és a február óta dolgozó első garnitúra után. Az áttételesen foglalkoztatottak száma a saját dolgozókénál némileg több, így összességében mintegy 7-8 ezer embernek teremtett munkahelyet az új üzem. A munkások 40 százaléka a gyár 50 kilométeres körzetéből érkezik, kiválasztásukkor a motiváció és a jó csapatmunka képesség mellett a fejlődés képessége is igen fontos tényező volt. A stabil, fejlődő munkahely nyújtása mellett a gyár a dolgozók fejlődését is elő kívánja segíteni. A beruházás kutatás, fejlesztés vonzata, valamint a gyártás beindításának költsége mintegy 1,3 milliárd eurót jelentett, a környező települések fejlesztésére a Toyota és a PSA 50-50 százalékos tulajdonában álló TPCA autógyár 2002-óta már több mint 867 000 eurót biztosított, idén további félmillió euróval kívánják támogatni a régiót. Az azonos, a gyár szerint a japánok elégedettségére szolgáló minőségben készülő termékek közöl hozzánk a Citroën C1 a hetekben, a Toyota Aygo ősszel, míg a Peugeot 107 csak jövőre érkezik.
Katona Mátyás
Tekintsen meg néhány képet a gyártásról!
Comments
comments