Bemutatók

2009. március 16. hétfő, 00:52

Toyota Yaris 2 - Vitzen kívül!

Szülőhazájában Vitz néven már tavasz óta kapható a hozzánk legkorábban 2005 végén megérkező új Toyota Yaris. Japánban mi is körbejárhattuk az ottani modelleket.

Első oldal

A mai Toyota-formavonalba illő karosszéria 9 centit nyúlt, s tengelytávja is ennyivel gyarapodott az elődmodelléhez képest. A nyomtáv elöl 3 centivel, hátul 4-gyel szélesebb, a teljes szélesség pedig 3,5 centit nőtt
Ez nem egy szokásos Autó2-s bemutató, sőt nem is teljesen hivatalos, hiszen az Európában a szeptemberi Frankfurti Szalonon debütáló új Yarisszal merő véletlenségből futottunk össze Tokióban a Toyota egyik óriás autóplazájában, a Mega Webben. A Felkelő Nap Országában már az Európában 2000-ben „Az év autójá”-nak választott elődmodellt is Vitznek hívták, de a világ minden más országában Yarisként szerepelt a sikeres kisautó (a nálunk nem kínált lépcsős hátú Echo-kivitelt kivéve). A névválasztás önmagában érdekes, hiszen a Vitz szót pont a japánok nem tudják rendesen kiejteni (Bicünek mondják), nekik sokkal könnyebb lenne a Yaris, de számos más számukra kiejthetetlen nevű autóval is furikáznak.

Az új Yaris szinte bemutatkozásával egyidejűleg sláger lett a japán piacon, hisz áprilisban rögtön átvette a vezetést az eladási listán, és első helyét azóta is biztosan tartja. Az egyelőre kizárólag ötajtósként készülő újdonság hosszabb és szélesebb is elődjénél, s ehhez vadonatúj padlólemezt is terveztek a nagoyai mérnökök. A futómű elve nem változott, de minden alkatrész friss fejlesztés, elöl segédvázba kapaszkodik a McPherson, hátul csatolt lengőkarok dolgoznak. A változó szívóoldali vezérlésű, teljesen könnyűfém szerkezetű, csupa benzinesből álló motorpaletta Európában az Aygóban debütált háromhengeres, 1,0 literes (71 LE) alapgép mellett a régi négyhengeres 1,3-asból (87 LE) és a kissé megizmosított korábbi 1,5-ösből (110 LE) áll majd. Valamennyi erőforrás hengerenkénti négyszelepes. Dízel Japánban nincs, az öreg kontinensre a Corollában bemutatott, friss, közös csöves 1,4-est ígérik (90 LE). Japánban csak a legerősebb motorhoz kapható kéziváltó, de az alapellátmány valamennyi erőforráshoz új fejlesztésű fokozatmentes (CVT) automatát párosít. A legkisebb motorhoz csak ez kapható, az 1,3-as azonban négyfokozatú robotizált erőátvitellel is megrendelhető – igaz, kizárólag a viszkós szerkezetű összkerékhajtással, ami a többi motorhoz nem társítható.

A műszerfal teljesen műanyag, de kellemes tapintású, a középkonzol egyszerűen kezelhető
Az elődjére vonalvezetésében is emlékeztető friss Yaris utasterében sok a hibridhajtású Priusból és a Corolla Versóból is ismerős formaelem, az elülső ajtók könyöktámaszainak vonala például egészen a műszerfalig felfut. A teljesen átrajzolt, sok kopogós műanyag elemet felvonultató, mégis igényes hatású utastérben szimmetrikus kialakítású a középkonzol, méretes a kesztyűtartó, s a térképzsebek is elfogadhatóan tágasak. A műszerpult környékén sok a pakolóhely, az órák a Yarisnál már megszokott módon a középkonzol tetejére ültetett súgólyukból merednek a vezetőre. A hátsó ülés támlája az alapváltozatban egyben dönthető, a következő fokozatban aszimmetrikus osztással hajtható előre, előrebuktatható ülőlaprészek csak a csúcsfelszereltséghez járnak.

A csomagtartó mérete ismeretlen, valamennyi japán kivitelben szükségpótkerék lapul a felhajtható műanyag padlólemez alatt. A raktérből teljesen hiányoznak a pakoláskönnyítő megoldások, rekeszek, de ez az európai premierig még bőven megváltozhat. Az új Yaris hazai áráról és alapfelszereléséről egyelőre nincs információnk.        

Sz. G.

Műszaki adatok

1.0 VVT-i 1.3 VVT-i 1.5 VVT-i
Hengerszám/szelepszám 3/12 4/16
Hengerűrtartalom [cm3] 996 1296 1497
Furat x löket [mm] 71×83,9 72×79,6 75×84,7
Teljesítmény [LE/kW(1/min)] 71/52(6000) 87/64(6000) 110/81(6000)
Nyomaték [Nm(1/min)] 94(3600) 120(4400) 141(4400)
Hossz x szél x mag [mm] 3750x1695x1520
Tengelytáv [mm] 2460
Nyomtáv elöl/hátul [mm] 1470/1460
Üzemanyagtartály [l] 42
Fékek elöl/hátul Tárcsa/dob Tárcsa/tárcsa
Menetkész tömeg [kg] 980–1110
Fogyasztás (átlag) [l/100 km] 4,5 4,6 (6,2) 5,7

Comments

comments

Címkék: , , ,
nyomtatóbarát verzió

Hozzászólások

Comments

comments

Powered by Facebook Comments

Eseménynaptár

Friss anyagok

XVI. Lotus-Retro Mobil Concours d’Elegance, 2023 Hévíz

Nyáron újra csináljuk a fesztivált, találkozzunk Hévízen, a részletekért...

A gyújtógyertyák feladata

A gyújtógyertyák elsődleges feladata a levegő/üzemanyag keverék begyújtásához, valamint...

Megvan Európa legjobb vétele!

Az Autobest összeurópai zsűrije a Renault Austral-t választotta 2023...

Miért fontos az olajszűrő?

Ha a motorban az olaj hosszabb ideig szűretlenül marad,...

Hangos Az Autó! – 8. rész

Az 8. rész az első téma alatti lejátszóval indítható...

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás