Újautó

2009. március 16. hétfő, 00:52

Tesztnapló: Suzuki Grand Vitara 2.0 JLX AL - A divatos szamuráj

A Suzuki kategóriaalapító terepjárója továbbra is távolságot tart a szabadidőautóktól. A tulajdonos igényeitől függ, előttük vagy mögöttük jár-e.

Tesztnapló

Már a szériagumikkal is kellemes, útfüggetlen kirándulást lehet tenni a Grand Vitarával. Mély sárban, hóban, a képen látható emelkedőnél meredekebb helyeken is biztonságosan visz

A Suzuki a nevével a háborús múltra emlékeztető Szamurájjal alapozott a 80-as években, majd a Vitarával tört előre a piacon. A Grand Vitara legújabb változata a divatos és egyre bővülő mezőnyben különleges képességeket is mutat.

Karosszéria és utastér  A forma divatos, a márka új szabásmintájának alapvonásai jól festenek. Az eredeti funkciót figyelembe véve a 20 centiméteres hasmagasság korlátot jelent a terepen, az egyéb terepszögek megfelelőek, de a tesztautó optikai tuning készletéhez tartozó kipufogóvégződés letörhet. Aki szeretné és ki is tudja használni az autó képességeit, az oldalküszöböket is fölöslegeseknek találja, egyébként a karosszéria magassága nem is indokolja azokat. Az ajtók akadópontjai kemények, meredeken dőlő autóban is tartják a nyitott helyzetet.

Sportos beltér, könnyű kezelhetőség, személyautós kényelem. A szabadidőautókénál nagyságrendekkel komolyabb hajtásláncot a fűtés/szellőzés szabályozó alatti tárcsával menet közben lehet állítani. Jobb oldalon a kitörésgátló kapcsolójának helye látható – a legtöbb országban ez alapfelszerelés

Az üléstér hátul is kényelmes, a fejtér még nyúlánk alkatúaknak is elég. A hátsó ülés támlája dönthető. Az üléseket osztva lehet előrehajtani, igény esetén az elülső ülések támlájához felhajtani. A tér szabályos, a holmik négy horoggal és kampókkal megfelelően rögzíthetők. A háttámla instabil helyzetét nem jelzi semmi, és az összehajtott ülések fejtámlához való pányvázására hiányzik a felszólítás. Az ajtókárpit, az ülések és a műszerfal könnyen tisztítható, esztétikus műanyag. A pótkereket is cipelő hátsó ajtó nyitása nehézkes, parkoláskor sűrűn álló kocsik között korlátozottan nyitható, az utasoldali zsanérok miatt a rakodás balesetveszélyes lehet. A kitámasztós motortér- tetőt nehéz felemelni. Az ajtókban nincs fényvisszaverő. 

Motor, erőátvitel A motor nyomatékkarakterisztikája és az áttételezés csak nyugodt vezetési stílussal harmonizál. A dinamikus mozgáshoz pörgetett motor zajos, fogyasztása némileg meghaladja az átlagot. Az alaphelyzetben 47/53 nyomatékelosztású állandó összkerékhajtású rendszerben 80-100 km/órás sebességig menet közben zárni lehet a tengelyek közötti diffit, álló helyzetben vagy lassan gurulva pedig a terepváltó kapcsolható.

Vezetés, menettulajdonságok A vezetői helyzet ideálisra állítható minden magassághoz, a tükrök nagyok, és a körbelátás tökéletes. Az ülések tartása az offroad-mozgásokhoz is megfelelő.

A raktér háttámla előredöntéssel és ülés-előrehajtással is növelhető. A beltér akár finom vizsugárral is takarítható

A pedálrend sík, az osztás még bakancsos, csizmás kezelést is megenged. A hajtásrendszer körkapcsolója egyszerűvé teszi a zárást és a felező bekapcsolását. A Vitara a szabadidőautóknál komolyabb terepezésre is képes, megfelelő gumikkal; elsősorban mély sárban, meredek emelkedőkön és motorfékes leereszkedéskor mozog biztonságosan. A köztes diffi zárása és a terepváltó magasan kiemeli az autót a divatterepjárók tömegéből. A Vitara a motor- és a hajtóműzajt, a kissé feszes futóművet leszámítva kényelmes személyautó, amelyet terepjárásra is lehet használni. Az állandó összkerékhajtás miatt alapvetően biztonságos nyomtartású, semleges sajátkormányzással.

Felszereltség, költség  A szabadidőautókkal kényelem tekintetében versengő, de terepjárásra is fogható Grand Vitara JLA 5 690 000-ért jelenleg a piac legjobb ár/érték arányú autója a kategóriában. A tesztautó JLX-Al-modell 7 090 000 forintba kerül, de nincs benne kitörésgátló, azt 100 000-ért lehet megvásárolni. Nem fair dolog e fontos biztonsági felszerelést ebben az árkategóriában pénzért adni. Tolatóradar nem rendelhető. A tesztautó felszereléséből: szervokormány, elektromos ablakok, kulcs nélküli indítás, tempomat, automata légkondi, bőrülések, xenonlámpák, ködlámpák, napfénytető, 17-es alukerekek, hat légzsák, Isofix-csatok, pedálkiakasztás.

Csikós Gábor

Az Autó2 újság 2006/3. számában megjelent cikk rövidített változata

Előnyei – hátrányai

Előnyei Hátrányai
Állandó összkerékhajtás
Zárható köztes differenciálmű, terepváltó
Extrém közúti helyzetek és közepesen nehéz terepviszonyok között is szolgál
Kanyarodáskor, nagy sebességnél is stabil
Pontos váltó és kormány
Tágas, kényelmes utastér
Japán gyártás
Zajos motor és hajtómű
Kemény rugózás
Kitörésgáló hiánya
Nehéz motortértető nyitás
Az ötödik ajtó zsanérjai rossz helyen vannak
Hátul dobfék

Az Autó2 újság 2006/3. számában megjelent cikk rövidített változata

Műszaki adatok

Négyhengeres, soros benzinmotor elöl hoszszában beépítve, hengerenként négy szelep. Hengerűrtartalom: 1995 cm3, furat 84, löket 90 mm. Teljesítmény: 140 LE/103 kW (6000/ min). Nyomaték: 183 Nm (4000/min). Elöl McPherson-, hátul csatolt lengőkaros felfüggesztés, létraalváz. Elöl tárcsafék, hátul dobfék. Ötfokozatú váltó, állandó összkerékhajtás, elektronikusan kapcsolható terepváltó, köztes diffizár. Gumiméret: 225/65 R17. Csomagtér 398/758/1386 l. Üzemanyagtartály: 66 l. Hossz x szélesség x magasság: 4470x 1810×1695 mm. Tengelytávolság: 2640 mm. Saját tömeg/megengedett össztömeg: 1575/ 2070 kg. Gyorsulás (0–100 km/h) 12,5 s. Végsebesség 175 km/h. Fogyasztás (városban/ városon kívül): 11,6/7,6 l/100 km.

Ára: 7 090 000 Ft

Az Autó2 újság 2006/3. számában megjelent cikk rövidített változata

Comments

comments

Címkék:
nyomtatóbarát verzió

Hozzászólások

Comments

comments

Powered by Facebook Comments

Eseménynaptár

Friss anyagok

Hangos Az Autó! – 8. rész

Az 8. rész az első téma alatti lejátszóval indítható...

Első ecoMobility Day a Magyar Autóklub szervezésébenElső ecoMobility Day a Magyar Autóklub szervezésében

Rendhagyó közlekedési témájú konferencia és környezetbarát járműveket bemutató nyílt...

A Nokian Tyres Romániában kezdi meg az első zöldmezős, CO2-mentes gyárának építését

A finn abroncsgyártó vállalat Nagyváradon építi majd meg új...

Hangos Az Autó! – 7. rész

Az 7. rész az első téma alatti lejátszóval indítható...

Legyen saját címoldala!

Lepje meg rokonait, barátait, üzletfeleit, vagy akár saját magát...

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás