Újautó
Tesztnapló: SsangYong Actyon 2.0 Xdi Premium 3 - Vasaló
A koreai offroad-specialista új útra tévedt. Kupéruhába öltöztette négykerékhajtásosát.
Tesztnapló
![]() | |
![]() | ![]() |
![]() | |
| |
![]() |
Masszív létra alvázra srófolt veretes terepjáró-felfüggesztések, négykerékhajtás, viszonylag kis dízelmotor, szokatlanul szűk belső és csomagtér az elvi csontváza a SsangYong legújabb kupé-szabadidőruhába bújtatott profeszszionális terepjárójának.
Karosszéria, utastér Jól észrevehető és megkülönböztető arányaival tornyosul a városi autópark fölé a maga 4,5 méterével nem is túl hosszú Actyon. A meghökkentő indítás és a még újabbra törő csapott hátú befejezés kívülről hatalmas tereket sejtet, belülről minimálméreteivel lep meg. Az 1881 kg-os össztömeg is tekintélyes, jól jelezve, hogy valójában formabontó karosszériába pakolt veretes terepjáróról van szó. Az arányok legfigyelemreméltóbb értéke a csomagtér: hihetetlenül lapos és kicsi (321 l), igaz, a hangsúlyozottan két személyre szabott hátsó ülések előrehajtásával (661-re) növelhető. A hátsó ülőlapok a padlóhoz képest alacsonyak, ettől ott az üléshelyzet a vártnál mélyebb, és a lábtér sem nagy, de a fej felett bőven van hely. Elöl – a fellépési magassággal megnehezített beszállást kivéve – a kényelemmel nincs baj, a recarósan sportos, bőrözött, ferrarivörös, Actyon-hímzéses ülések mutatósak és kényelmesek, a vezetőé még két forgatógombbal magasságban is állítható; a rádiókezelős kormány – amúgy amerikai módra – agyból billenthető. A műszerfal puha anyagból való, igényesen kivitelezett, a formaterv megítélése azonban ízlés dolga, így nem kritika tárgya, az előre felfelé törő felső ajtószélek viszont a kilátást említésre méltóan lerontják. A középső, hatalmas és kényelmes könyöklő alatti rakodórekesz nem túl nagy, a kesztyűtartó kifejezetten kicsi, az automata váltó karja előtt viszonylag nagy üreg van.
![]() | |
![]() | ![]() |
![]() | |
| |
![]() |
Motor, erőátvitel A nagynyomású (1600 baros) közös csöves, 2,0 literes, soros négyhengeres, közvetlen befecskendezéses, turbós, közteshűtős motor négyfokozatú bolygóműves váltón át, egyszerűen, elektromos kapcsolóval választhatóan hajtja vagy csak a hátsó vagy köztes differenciálon át mind a négy kereket, ugyancsak elektromos kapcsolóval érhető el a nehéz terepezést szolgáló osztómű (felező) is. A motor alapjáraton, még a mázsás gépháztetőt felnyitva is szépen forog, menet közben gázadáskor nem nevezhető csendesnek. A 310 Nm-es nyomaték, a nagy tömeg, a hidrodinamikus tengelykapcsoló módosítása és a váltó áttételezése miatt induláskor lassan jut el a kerekekig, az eredmény: igen nehezen lódul neki, az előválasztó kapcsoló (téli, erő, vagy normál) állásától függetlenül, az erő- és normál funkció között szinte különbséget sem téve. A váltó az automaták őskorát idézi, a lejtőt és az emelkedőt nemigen ismeri fel, de ha mégis, akkor fordítva: lejtőn gurulva, elvett gázzal, örömmel kapcsolgat felfelé. Kézi váltásra csak a hagyományos módon, a kulisszát rajzolgatva van lehetőség – igen lassan, ezért értelmetlenül. Az elektromos négykerékhajtás kapcsolhatósága viszont igényes és elegáns megoldás.
Vezetés, menettulajdonságok A kettős lengőkaros, spirálrugós első felfüggesztések átlagon felüliek, a hátsó merev híd, a hoszszanti és keresztirányú (Panhard rúd) kitámasztással jelzik, hogy komoly terepjárót és nem „bizsu” szabadidő-autót szolgálnak. A futóműtömegek hatalmasak ezt a „macsós” rugózás minden rezdülésével jelzi – igaz a jól öszszerakott egység miatt – zaj és nyikorgás nélkül, csendesen és tényleg férfiasan; a hátsó futóműből a kerék forgása azonban súrlódó hangot küld az utastérbe. A történelmi, 3,7 fordulatos úthenger kormányművel fordulékonyságról és a gyors kikerülés lehetőségéről nem lehet beszélni, minden mozdulat kényelmetlen vele, egyenesfutása viszont nem rossz. Az első tárcsákra és hátsó dobokra ható fékrendszer vándorló nyomáspontja nem öröm (két lenyomásra a pedálút érezhetően változik), de a fék hatásos.
![]() | |
![]() | ![]() |
![]() | |
| |
![]() |
Felszereltség A felszereltség igen gazdag. Az öt kivitel mindegyikének része a fent vázolt négykerékhajtás, a kitörésgátló, a négy ablak elektromos mozgatása, a ködfények, a központi zár, a légkondicionáló, a fűthető első szélvédő. A drágább kivitel függönylégzsákokat és automatikus klímát is tartalmaz.
S. P.
Az Autó2 újság 2007/3. számában megjelent cikk rövidített változata
Előnyei – hátrányai
Előnyei | Hátrányai | ||||||||||||||||||||||||
|
|
Az Autó2 újság 2007/3. számában megjelent cikk rövidített változata
Műszaki adatok
Közvetlen befecskendezéses, közös csöves, soros négyhengeres, két vezértengelyes, hengerenkénti négyszelepes dízelmotor, turbóval, közteshűtővel, elöl hosszában beépítve. Hengerűrtartalom: 1998 cm3. Furat x löket: 86,2×85,6 mm. Teljesítmény: 141 LE/104 kW (4000/min). Nyomaték: 310 Nm (1800/ min). Négyfokozatú automata váltó, hátsókerékhajtás, elektromosan kapcsolható négykerékhajtás és terepváltó. Elöl kettős keresztlengőkarok, spirálrugók, hátul merev híd, spirálrugók. Elöl tárcsa-, hátul dobfékek. Gumiméret: 255/75 R16. Csomagtér: 321/661 l. Üzemanyagtartály: 75 l. Hossz x szélesség x magasság: 4455x1880x1735 mm. Tengelytáv: 2740 mm. Gyorsulás (0–100 km/h): 10,8 s. Végsebesség: 166 km/h. Fogyasztás (város/ városon kívül/vegyes): 11,0/7,0/8,5 l/100 km. Tesztátlag: 12,3 l/100 km. Garancia 3 év vagy 100 000 km általános, 5 év átrozsdásodás elleni. Olajcsere-periódus: 15 000 km (védőszárny-szolgáltatás a garancia teljes idejére).
Ára: 8 270 000 Ft
Az Autó2 újság 2007/3. számában megjelent cikk rövidített változata
Comments
Eseménynaptár
Friss anyagok

Nyáron újra csináljuk a fesztivált, találkozzunk Hévízen, a részletekért...

A gyújtógyertyák elsődleges feladata a levegő/üzemanyag keverék begyújtásához, valamint...

Az Autobest összeurópai zsűrije a Renault Austral-t választotta 2023...