Újautó

2009. március 16. hétfő, 00:52

Tesztnapló: Mercedes-Benz R-osztály 320 CDI L - Megasztár

A többség a vitamindús gyümölcslevek helyett a kólát választja. Ezért sikertelen az Egyesült Államokban gyártott R-osztály

Karosszéria, utastér, motor, erőátvitel

A fogyasztók többségének nem feltétlenül az kell, ami jó, hanem aminek jó a marketingje. Az indulásakor világviszonylatban még sikertelen R-osztályt is ez sújtja.

Egyterű szabadidőautó az ML-osztály műszaki alapjain. A normálváltozat tengelytávja is hosszú, 2980 mm, a próbált hosszított változat 3215 mm-en nyújtózkodik. A láthatóan csillogóbb nanofényezés karcállóbb a hagyományosnál
Egyterű szabadidőautó az ML-osztály műszaki alapjain. A normálváltozat tengelytávja is hosszú, 2980 mm, a próbált hosszított változat 3215 mm-en nyújtózkodik. A láthatóan csillogóbb nanofényezés karcállóbb a hagyományosnál

Karosszéria, utastér Divatos, de elegánsan megoldott egyterű forma, külsőleg jó minőségben. Az ezzel együtt járó összes előny a szellősen magas beltér, különösen a próbált hosszú tengelytávú változatban nagy lábtérrel, hat üléssel, a leghátsó kettő könnyű elővarázsolhatóságával és eltüntetethetőségével és megközelíthetőségével. Kényelmesen magas vezetési helyzet elektromosan állítható ülés- és fejtámlamagassággal, kétirányú kormányállíthatósággal, finoman kialakított műszerfallal, látszólag még jó, de tapintásra a cégtől nem megszokott anyagokból.

Motor, erőátvitel Az erőátvitel az igen jó felépítmény fölé lép. A 320 CDI motorizáltságban a legjobb alternatíva a korszerű könnyűfém csomag hengerenkénti négy szelepével, közvetlen befecskendezésével, a változó geometriás turbón és annak köztes hűtőjén nyert 224 lóerejével, a még fontosabb 510 Nm-es nyomatékával, aminek kezelését csak tovább javítja a hétfokozatú (7G-Tronic), automata, a kormány mindkét küllőjéről le-fel kézzel is kapcsolható, a lejtüzemet korrektül felismerő, sport- és gazdaságos üzemre is állítható váltójával.

Mindezeket hendikep nélkül teszi kihasználhatóvá nagy sebességű autózáshoz és rossz útviszonyokhoz a gomb vagy kapcsoló nélküli elektronikusan szabályozott (állandó) négykerékhajtás (4-Matic) és a hátsó légrugóval elintézett, szabályozható hasmagasság. Ráadásul ez az összes elem nagyon jól végzi dolgát. A nyomaték maximumát már 1600-as percenkénti fordulaton elérő motor folyamatosan és csöndesen húz. A váltó automatában észrevétlenül és jókor kapcsol, kézzel a kormányról kényelmesen és fürgén, ha kell, gyorsan hozva a motorféket is, valamennyi fokozatában képes a tengelykapcsolót áthidalni, ettől a motorfék kéziváltósan jó. A kormányra tett billenőkapcsolók helyett a kormánynyakra tett stabil kapcsolási lehetőség azonban összehasonlíthatatlanul jobb lenne.

Az Autó2 újság 2006/8. számában megjelent cikk online-ra szerkesztett változata

Vezetés, menettulajdonságok, felszereltség, költség

Igényes belső, a Mercedeshez mérten mindennaposabb anyagokból
Igényes belső, a Mercedeshez mérten mindennaposabb anyagokból

Vezetés, menettulajdonságok A magas építés adta jó kilátás élvezetes az utasoknak is. A második üléssor állítható üléstámlájú, külön üléseinek egyszerű elmozdíthatóságával könnyű a harmadik sor üléseire bejutni. Az elülső igényes kettős keresztlengőkaros spirálrugós; a légrugóra támasztott összetett hátsó felfüggesztés rugózási komfortját nem ismerjük, de a csupa légrugós (Airmatic) tesztautó viszonylag nagy tömegével méltóságos rugózási kényelmet hoz. Ez a négykerék-légrugózás alkalmazkodó lengéscsillapító-szabályozásával (ADS) rossz úton 5 centivel is emelheti az R-osztály hasát, 120 km/óra fölött automatikusan 2 centivel ereszti lejjebb a légellenállás javítására.

A motor is csendes, a szélzaj is csak akkor válik hallhatóvá, ha elektromosan hátrasiklik a teljes tetőteret beborító hatalmas üvegtető jókora elülső része, de ez normális is. A 3,25 fordulatos kormány túlságosan nagy áttétellel, de előírásos erővel mozdít a kerekeken, a fordulókör méretarányos. Lassú tempónál a kormány visszatérítő ereje lehetne kicsit nagyobb, de a hátsókerékhajtásra specializálódott gyárak termékein ez szinte általános hiba. A gyors fordulókban a négykerékhajtásnak is köszönhetően nincsen sodródás, a karosszéria nem nagyon dülöngél, a lengéscsillapító (háromállású: sport, automatikus, kényelmi) kapcsolóját sportállásba billentve tovább javítható a helyzet. A fékek (négy tárcsafék) hatásosan, viszont a mai általánosnál nagyobb pedálutakkal dolgoznak. A gyorsulás kifejezetten jó, a kipörgés- és a kitörésgátló jól teszi a nyomatékot az útra, a váltó időben rakosgatja a fokozatokat, hevesebb gyorsításoknál vissza is.

Felszereltség, költség Minden megvan. Két elülső, kétfokozatú légzsák, elülső oldallégzsákok, két függönylégzsák a hátsó két ülésig, kipörgés- és kitörésgátló, hárompontos (minden ülésen feszítős és határolós) öv és fejtámla minden ülésre, (felárért aktív Neck-Pro-fejtámla, a hátsó ütésre 44 mm-rel mozdul előre és 30-cal felfelé), állítható hasmagasság, navigáció, két holttérmentes külső tükör, elülső és hátsó tolatássegítés, sebességtartó és -határoló automatika, kétzónás klíma. Extrapénzért szinte minden megvásárolható, így a Pre-Save (korai veszélyfelismerő) rendszer is. Ez feszít az elülső öveken, a legjobb helyzetbe állítja az elülső utasülést, a tolótetőt is becsukja.

Az R-osztály sokoldalú autó, megjelenésével és márkajelével a szabadidőt, az üzleti célokat vagy akár a családot is, szinte útviszonyoktól függetlenül, biztonságosan szolgálhatja, nem olcsó áron.

Surányi Péter

Az Autó2 újság 2006/8. számában megjelent cikk online-ra szerkesztett változata

Comments

comments

nyomtatóbarát verzió

Hozzászólások

Comments

comments

Powered by Facebook Comments

Eseménynaptár

Friss anyagok

Hangos Az Autó! – 8. rész

Az 8. rész az első téma alatti lejátszóval indítható...

Első ecoMobility Day a Magyar Autóklub szervezésébenElső ecoMobility Day a Magyar Autóklub szervezésében

Rendhagyó közlekedési témájú konferencia és környezetbarát járműveket bemutató nyílt...

A Nokian Tyres Romániában kezdi meg az első zöldmezős, CO2-mentes gyárának építését

A finn abroncsgyártó vállalat Nagyváradon építi majd meg új...

Hangos Az Autó! – 7. rész

Az 7. rész az első téma alatti lejátszóval indítható...

Legyen saját címoldala!

Lepje meg rokonait, barátait, üzletfeleit, vagy akár saját magát...

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás