Újautó

2009. március 16. hétfő, 00:52

Tesztnapló: Mazda MX-5 2.0 MZR Sport - Pályamódosítás

A legnagyobb számban gyártott és eladott roadster továbbra is sikerpályán marad

Karosszéria, utastér, motor, erőátvitel

Bukócsövek az ülések mögött, a farrész viszonylag nagy csomagteret rejt, nincsen pótkerék, csak defektjavító készlet
Bukócsövek az ülések mögött, a farrész viszonylag nagy csomagteret rejt, nincsen pótkerék, csak defektjavító készlet

Évek óta szinte kizárólag a Mazdán múlik, hogy a kis angol és olasz sportautók korábbi divatja folytatódik. A szinte fénymásolt angol formát most önálló, stílusteremtőre cserélték.

Karosszéria, utastér A forma szakított a tradiciókkal, és önálló stílust diktál: nemzetközi alakzat, Olaszországtól az Egyesült Államokig mindenhol emészthető. Szilárdságban, formában, résezésben szokatlanul finom munka, némi túlzással, nyitott tetővel egyetlen ajtóbecsukás elárulja ezt. Talán ennek eredménye a kétüléseshez kicsit kényelmetlenül fent vitt felső ablakszegély (rákönyököléshez túl magas) és az utastérben magasan tartott középső merevítő, ez a jobb kar egyetlen létező pihenőhelye (nem lehet a jobb kezet az ölbe ereszteni). A Mazda kemény műszerfala finom munka, történelmet átugró önálló elképzelés jó áttekinthetőséggel és praktikummal, a szabályos osztású kormányküllőzet kicsit kényelmetlen használhatóságával. A vezető mélyen ül, a csak sugárirányban állítható kormánnyal a sporthelyzet jól beállítható, a műszerfal, a kormány, de maga a motorháztető is alaposan beletakar a kilátásba. A lábtér a vezetőnek a gázpedál oldalán, az utasnak a bal lábnál szélességben korlátozott, a hoszszú utat ez kényelmetlenné teszi. A rakodóhely még sportkocsihoz mérten is átlagalatti, ajtózseb egyáltalán nincs, a kesztyűtartó átlagos, a hátfalba rakott tároló nem nagy, és kényelmetlen helyen van. 

A motort alaposan hátratolták, még az akkumulátort is, a futóműveket híd köti egymáshoz
A motort alaposan hátratolták, még az akkumulátort is, a futóműveket híd köti egymáshoz

A vászontető viszont remeklés: egy karral a vezetőülésből egyszerűen nyitható, hátracsapva magától rögzül, és az autóból könnyen csukható is.

Motor, erőátvitel Hátsókerékhajtásával megtartotta a kis sportautók leghagyományosabb tulajdonságát, ennek kitörésveszélyességét jól korlátozza a kitörésgátló, ami nem is ad szabad kezet a drifteléshez, powerslide-oláshoz: az átlagvezető számára rendellenes mozgást csírájában fojtja el. Mindehhez a dinamikát a 2,0 literes, a súlyelosztás miatt az akkumulátorral is jócskán hátratolt, csupa könnyűfém, kétvezértengelyes, hengerenkénti négyszelepes, változó szívószelep-vezérléses adja, az első négy fokozat háromkúpos szinkronjával igen jól kapcsolható és áttételezett, hatfokozatú váltón, és – csak a legdrágább változatban kínált – önzáró differenciálon át.

Az Autó2 újság 2006/7. számában megjelent cikk rövidített változata

Vezetés, menettulajdonságok, felszereltség, költség

A műszerfal sem a múltra mereng, anyagai kemények, de minőségi megjelenítésben. A két bukóvédőcső között felhajtható örvényháló. A Bose hangrendszere húsz fillért sem ér
A műszerfal sem a múltra mereng, anyagai kemények, de minőségi megjelenítésben. A két bukóvédőcső között felhajtható örvényháló. A Bose hangrendszere húsz fillért sem ér

Vezetés, menettulajdonságok A súlyelosztás, az egység nagy torziós és hajlítási szilárdsága, a jó (2,7 fordulatos) kormány, a motor zenéjének hangoltsága, a felfüggesztések (elöl kettős keresztlengőkaros-spirálrugós, hátul összetett lengőkarrendszer) egyetlen dolgot, a vezetési élmény fokozását szolgálják – teljes sikerrel. A 160 lóerő és a 188 Nm nyomaték elég is ehhez. A nem is drasztikusan sportosra hangolt futóművek még a szuperperes (205/45 R17) gumikon is kényelmes és sportos autózást engednek meg, a kormányzási tulajdonságok semlegesek, és 170 km/órás sebesség alatt minden unalmasnak és – ami roszszabb – cammogásnak tűnik.

A lehúzott vászontetővel a szél nem zavaró, de felhúzva a tető oldalsó hátsó része sokat kitakar a képből, de ami zavaróbb, nagyon erős szél- vagy inkább tetőhanggal kell számolni. Így legalább a szerencsétlenül gyenge hangú, azonnali cserére érett Bose-rendszert sincsen értelme bekapcsolni – igaz, ennél a tempónál az egyébként nagyon szépen muzsikáló motorból sem érteni semmit.

Kis tárolóhely a két kényelmes ülés között
Kis tárolóhely a két kényelmes ülés között

A fűthető, hátsó, valódi üveg ablak a vászontetősök nagy értéke. Szellemes ötlet, hogy a nyitott tetőhöz illeszkedő szellőzésszabályozást külön jelölik. A fékek nagyon hatásosak, még a könnyen elérhető 200 km/órás tempón is. A hosszú utak élvezetét a szűkös lábterek lerontják.

Felszereltség, költség A próbáltnál felszereltségben sokkal szerényebb, 1,8 literes motorral szerelt alapváltozat ára (5 499 900 Ft) a roadstervilágban értékarányos, különösen a Mazdák élettartamát, megbízhatóságát, értéktartását és az MX-5 kultuszát figyelembe véve. A legdrágább változat felszereltsége: négy légzsák, kitörésgátló, önzáró differenciál, szervokormány, automatikus klíma, automatikus fényszóróállítás, elektromos ablak- és tükörmozgatás, ködlámpák, hátsóablakfűtés, indításgátló, távirányított központi zár, CD-rádió (6 lemezes), bőrkárpit.

– Surányi –

Az Autó2 újság 2006/7. számában megjelent cikk rövidített változata

Comments

comments

nyomtatóbarát verzió

Hozzászólások

Comments

comments

Powered by Facebook Comments

Eseménynaptár

Friss anyagok

Hangos Az Autó! – 8. rész

Az 8. rész az első téma alatti lejátszóval indítható...

Első ecoMobility Day a Magyar Autóklub szervezésébenElső ecoMobility Day a Magyar Autóklub szervezésében

Rendhagyó közlekedési témájú konferencia és környezetbarát járműveket bemutató nyílt...

A Nokian Tyres Romániában kezdi meg az első zöldmezős, CO2-mentes gyárának építését

A finn abroncsgyártó vállalat Nagyváradon építi majd meg új...

Hangos Az Autó! – 7. rész

Az 7. rész az első téma alatti lejátszóval indítható...

Legyen saját címoldala!

Lepje meg rokonait, barátait, üzletfeleit, vagy akár saját magát...

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás