Újautó
Tesztnapló: Mazda MX-5 2.0 MZR Sport - Pályamódosítás
A legnagyobb számban gyártott és eladott roadster továbbra is sikerpályán marad
Karosszéria, utastér, motor, erőátvitel
![]() | |
![]() | ![]() |
![]() | |
| |
![]() |
Évek óta szinte kizárólag a Mazdán múlik, hogy a kis angol és olasz sportautók korábbi divatja folytatódik. A szinte fénymásolt angol formát most önálló, stílusteremtőre cserélték.
Karosszéria, utastér A forma szakított a tradiciókkal, és önálló stílust diktál: nemzetközi alakzat, Olaszországtól az Egyesült Államokig mindenhol emészthető. Szilárdságban, formában, résezésben szokatlanul finom munka, némi túlzással, nyitott tetővel egyetlen ajtóbecsukás elárulja ezt. Talán ennek eredménye a kétüléseshez kicsit kényelmetlenül fent vitt felső ablakszegély (rákönyököléshez túl magas) és az utastérben magasan tartott középső merevítő, ez a jobb kar egyetlen létező pihenőhelye (nem lehet a jobb kezet az ölbe ereszteni). A Mazda kemény műszerfala finom munka, történelmet átugró önálló elképzelés jó áttekinthetőséggel és praktikummal, a szabályos osztású kormányküllőzet kicsit kényelmetlen használhatóságával. A vezető mélyen ül, a csak sugárirányban állítható kormánnyal a sporthelyzet jól beállítható, a műszerfal, a kormány, de maga a motorháztető is alaposan beletakar a kilátásba. A lábtér a vezetőnek a gázpedál oldalán, az utasnak a bal lábnál szélességben korlátozott, a hoszszú utat ez kényelmetlenné teszi. A rakodóhely még sportkocsihoz mérten is átlagalatti, ajtózseb egyáltalán nincs, a kesztyűtartó átlagos, a hátfalba rakott tároló nem nagy, és kényelmetlen helyen van.
![]() | |
![]() | ![]() |
![]() | |
| |
![]() |
A vászontető viszont remeklés: egy karral a vezetőülésből egyszerűen nyitható, hátracsapva magától rögzül, és az autóból könnyen csukható is.
Motor, erőátvitel Hátsókerékhajtásával megtartotta a kis sportautók leghagyományosabb tulajdonságát, ennek kitörésveszélyességét jól korlátozza a kitörésgátló, ami nem is ad szabad kezet a drifteléshez, powerslide-oláshoz: az átlagvezető számára rendellenes mozgást csírájában fojtja el. Mindehhez a dinamikát a 2,0 literes, a súlyelosztás miatt az akkumulátorral is jócskán hátratolt, csupa könnyűfém, kétvezértengelyes, hengerenkénti négyszelepes, változó szívószelep-vezérléses adja, az első négy fokozat háromkúpos szinkronjával igen jól kapcsolható és áttételezett, hatfokozatú váltón, és – csak a legdrágább változatban kínált – önzáró differenciálon át.
Az Autó2 újság 2006/7. számában megjelent cikk rövidített változata
Vezetés, menettulajdonságok, felszereltség, költség
![]() | |
![]() | ![]() |
![]() | |
| |
![]() |
Vezetés, menettulajdonságok A súlyelosztás, az egység nagy torziós és hajlítási szilárdsága, a jó (2,7 fordulatos) kormány, a motor zenéjének hangoltsága, a felfüggesztések (elöl kettős keresztlengőkaros-spirálrugós, hátul összetett lengőkarrendszer) egyetlen dolgot, a vezetési élmény fokozását szolgálják – teljes sikerrel. A 160 lóerő és a 188 Nm nyomaték elég is ehhez. A nem is drasztikusan sportosra hangolt futóművek még a szuperperes (205/45 R17) gumikon is kényelmes és sportos autózást engednek meg, a kormányzási tulajdonságok semlegesek, és 170 km/órás sebesség alatt minden unalmasnak és – ami roszszabb – cammogásnak tűnik.
A lehúzott vászontetővel a szél nem zavaró, de felhúzva a tető oldalsó hátsó része sokat kitakar a képből, de ami zavaróbb, nagyon erős szél- vagy inkább tetőhanggal kell számolni. Így legalább a szerencsétlenül gyenge hangú, azonnali cserére érett Bose-rendszert sincsen értelme bekapcsolni – igaz, ennél a tempónál az egyébként nagyon szépen muzsikáló motorból sem érteni semmit.
![]() | |
![]() | ![]() |
![]() | |
| |
![]() |
A fűthető, hátsó, valódi üveg ablak a vászontetősök nagy értéke. Szellemes ötlet, hogy a nyitott tetőhöz illeszkedő szellőzésszabályozást külön jelölik. A fékek nagyon hatásosak, még a könnyen elérhető 200 km/órás tempón is. A hosszú utak élvezetét a szűkös lábterek lerontják.
Felszereltség, költség A próbáltnál felszereltségben sokkal szerényebb, 1,8 literes motorral szerelt alapváltozat ára (5 499 900 Ft) a roadstervilágban értékarányos, különösen a Mazdák élettartamát, megbízhatóságát, értéktartását és az MX-5 kultuszát figyelembe véve. A legdrágább változat felszereltsége: négy légzsák, kitörésgátló, önzáró differenciál, szervokormány, automatikus klíma, automatikus fényszóróállítás, elektromos ablak- és tükörmozgatás, ködlámpák, hátsóablakfűtés, indításgátló, távirányított központi zár, CD-rádió (6 lemezes), bőrkárpit.
– Surányi –
Az Autó2 újság 2006/7. számában megjelent cikk rövidített változata
Comments
Eseménynaptár
Friss anyagok

Nyáron újra csináljuk a fesztivált, találkozzunk Hévízen, a részletekért...

A gyújtógyertyák elsődleges feladata a levegő/üzemanyag keverék begyújtásához, valamint...

Az Autobest összeurópai zsűrije a Renault Austral-t választotta 2023...