Újautó

2009. március 16. hétfő, 00:52

Tesztnapló: Dacia Logan 1.4 Ambiance - Józan ész

A Dacia tágas családi négyajtós, ésszerű áron, elviselhető kompromisszumokkal.

Első oldal

A Logan elemeinek kétharmada Renault-eredetű, a magas építésű futómű ideális a hazai utakra
A Dacia Logan józan autó. Mivel kifejezetten a kelet-európai, sőt szerkezeteiben sok szempontból harmadik világbeli viszonyokra tervezték, egy átlagos négytagú család minden igényét kiszolgálja. Az 1,4-es alapmotorral viszonylag dinamikusan és takarékosan használható, s a hazai vásárlóknak legkedvesebb extrákkal (vezetői légzsák, szervokormány, központi zár, légkondicionáló) felruházva is igazi költségkímélő lehetőség.

Karosszéria és utastér
A Logan utasterében a műanyag az úr. Mivel tervezésénél az egyszerű javíthatóság és a lehető legkevesebb alkatrész felhasználása volt a cél, nem meglepő, hogy az ajtóburkolatok, sőt a teljes műszerfal is egyetlen fröccsöntött darabból áll.

A műszerpult egyetlen fröccsöntött elem, rossz úton sem zörög
A szürke anyagok látványa kifogástalan, de az ajtók kartámasz-domborulatába mélyesztett kapaszkodókról és az itt-ott sorjás öntésekről kiabál az olcsóság. Az ajtókra egyáltalán nem jutott szövet, s az ülések burkolata is egyszerű, kopásálló szürke. Az utastérben még rossz úton is teljes a csend, semmi sem zörög. Az utasfülke a kilencvenes évek végének Renault-hangulatát árasztja, a kezelőszervek könnyen járnak, egyszerűen kezelhetők, de az enyhén lefelé forduló középkonzol alsó részére szerelt kapcsolók kezelése kifejezetten kényelmetlen, s a kormány is kellemetlenül „olcsó” fogású. Az ülések franciásan kényelmes tömetűek, hosszabb távon is elviselhető bennük a loganozás. A pakolóhelyek elöl átlagosak, alapáras a két pohártartó, és mivel az Ambiance-kivitelnek alapáron nincs utaslégzsákja, a kesztyűtartó fölött jól kihasználható rekesz várja az úti apróságokat. Az üvegfelületek nagyok, a tetőoszlopok vékonyak, így előre és oldalra megfelelő a kilátás. A három hátsó fejtámla nem süllyeszthető, ezért tolatáskor zavarnak; a magas lépcsős far teljesen láthatatlan, szokni kell. A hátsó utasoknak egyáltalán nem jár pakolóhely, de a hosszú párnájú, puha kárpitozású padon ketten hosszú utakon is kényelmesen ülhetnek, a vállszélesség és a lábtér kellemesen bőséges, s a középső helyre is befér egy középméretű felnőtt. A fejtér legfeljebb csak átlagos. A kárpitozott oldalú csomagtartó óriási, a kizárólag kívülről és csak kulccsal nyitható csupasz fedél magasra nyílik, a forgópántok azonban belógnak a térbe, s a magas lökhárító miatt pakoláskor nagyokat kell emelni.
A tágas csomagtartó teljesen kárpitozott, de a pereme magas
A hátsó támla fix, a raktérbővítést a csomagtartót az utastértől elválasztó merevítőelem is akadályozza, rögzítők nincsenek. (Néhány tulajdonos szerint a hátsó támla egy- két csavar oldása után könnyen kivehető, a merevítőlemez is leszerelhető, így házilagosan viszonylag könnyen megoldható a csomagtérnövelés – kár, hogy a Renault ezt kihagyta.)

Motor, erőátvitel
A Dacia 1700 alkatrészéből több mint 1200 Renault-eredetű, így a teljes erőátvitel is a franciák gépeiből való. A Renault-kba már régóta nem szerelt nyolcszelepes, egy felülfekvő vezértengelyes 1,4-es átlagos dinamikával mozgatja a Logant. Használható nyomatékot csak 2000-től szolgáltat, de a dinamikus haladáshoz teljes terheléssel sem kell 3000/perc fölé húzatni. A sebességváltó hosszú utakon, csekély erővel kapcsolható, a kar megvezetése kissé laza, de nem pontatlan. 

Vezetés, menettulajdonságok
Az erőforrás városban legfeljebb a negyediket kedveli, a komolyabb előzésekhez országúton is legalább ide kell visszakapcsolni. A Logan autópályán is jól mozog, s bár nyomatékrugalmassága legfeljebb csak átlagos, 130 km/óráig viszonylag csekély a zaj, 130 fölött azonban a gördülés és a motor hangjai is felerősödnek. Hosszú távon zavaró a szél süvítésével keveredő gumimoraj és a mély tónusú motorbúgás. Az egyszerű szerkezetű futómű csillapítása tökéletes a hazai utakra, a tekintélyes hasmagasságú autó rezzenéstelenül nyeli el a kátyúkat, s a fekvőrendőrökön is nagyautós puhasággal gurul át. A jó úthibaelnyelés ára a kanyarstabilitás csökkenése, a karosszéria oldaldőlése már kis sebességű kanyarokban is jelentős, telepakolt csomagtérrel pedig érezhetően túlkormányozottba vált az üresen semleges vagy enyhén alulkormányozott Logan. Városban mindössze a láthatatlan far és a tükrök átlagosnál nagyobb holttere zavar, egyébként könnyen navigálható a fordulékony Dacia.

Felszereltség
Az Ambiance-szinten a lényegesebb extrák közül mindössze a vezetőoldali légzsák, az indításgátló, a hővédő üvegezés, az öt állítható fejtámla és hárompontos öv, a központi zár, a csomagtér-világítás, a fényezett lökhárítópár, a fényszórómagasság-állítás és a belső levegőkeringetés alapáras. A 100 000 forintos szervokormányt és a 200 000-es légkondit is megvásárolva az 1 929 000 forintos indulóárú Logan 2 229 000-ért vihető haza.

Költségek 
A Dacia háromévi vagy 100 000 kilométeres garanciát vállal, a védőszárny-szolgáltatás két évig ingyenes. A szervizintervallum kellemesen hosszú, 30 000 kilométeres, az átrozsdásodás elleni garancia hat év. A Logan várható értéktartása legfeljebb átlagos.

Szécsényi G.

Az Autó2 újság 2006/1. számában megjelent cikk rövidített változata

Előnyei – hátrányai

Előnyei Hátrányai
Tágas csomagtér
Egyszerű felépítés
Széles utastér
Kényelmes hátsó ülés
Magas far
Egyszerű anyagok az utastérben
Nincs oldal- és függönylégzsák
Nagy sebességnél motor- és szélzaj
Holtteres külső visszapillantók
Nem bővíthető, csak kulccsal nyitható csomagtér
Tolatáskor zavaró, nem betolható hátsó fejtámlák

Az Autó2 újság 2006/1. számában megjelent cikk rövidített változata

Műszaki adatok

Folyadékhűtéses, soros négyhengeres benzinmotor elöl keresztben beépítve. Egy fogazottszíjhajtású felülfekvő vezérműtengely, hengerenként két szelep. Hengerűrtartalom: 1390 cm3, furat 79,5 mm, löket 70 mm. Kompresszió: 9,5:1. Teljesítmény: 75 LE/55 kW (5500/min). Nyomaték: 112 Nm (3000/min). Ötfokozatú kézikapcsolású sebességváltó, elsőkerékhajtás. Elöl McPherson-felfüggesztés, hátul csatolt lengőkarok, elöl kanyarstabilizátor. Elöl tárcsafékek belső hűtéssel, hátul dobfékek. Gumiméret: 165/80 R14. Csomagtér: 510 l. Üzemanyagtartály: 50 l. Hossz x szélesség x magasság: 4250x1735x 1525 mm. Tengelytáv: 2630mm, Saját tömeg/megengedett össztömeg: 1050/1535 kg. Gyorsulás (0–100 km/h): 13 s. Végsebesség: 162 km/h. Fogyasztás (város/városon kívül/vegyes): 9,2/5,5/6,8 l/100 km. Tesztátlag: 7,1 l/100 km.

Alapára: 1 929 000 Ft

Az Autó2 újság 2006/1. számában megjelent cikk rövidített változata

Comments

comments

Címkék:
nyomtatóbarát verzió

Hozzászólások

Comments

comments

Powered by Facebook Comments

Eseménynaptár

Friss anyagok

Hangos Az Autó! – 8. rész

Az 8. rész az első téma alatti lejátszóval indítható...

Első ecoMobility Day a Magyar Autóklub szervezésébenElső ecoMobility Day a Magyar Autóklub szervezésében

Rendhagyó közlekedési témájú konferencia és környezetbarát járműveket bemutató nyílt...

A Nokian Tyres Romániában kezdi meg az első zöldmezős, CO2-mentes gyárának építését

A finn abroncsgyártó vállalat Nagyváradon építi majd meg új...

Hangos Az Autó! – 7. rész

Az 7. rész az első téma alatti lejátszóval indítható...

Legyen saját címoldala!

Lepje meg rokonait, barátait, üzletfeleit, vagy akár saját magát...

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás