Újautó
Tesztnapló: Audi A3 Sportback Ambition 1.4 T FSI - Traxióma
Az Audi agyoncsapta az axiómát: a hengerűrtartalmat már nemcsak a nagyobb hengerűrtartalommal lehet legyőzni.
Tesztnapló
![]() | |
![]() | ![]() |
![]() | |
| |
![]() |
Az eladásait a leggyorsabban növelő prémiumgyártó, az Audi ahogyan (VW) csoportjában szokás, a down-sizing: a kisebb motorokkal elérhető teljesítményemelés irányába is elmozdult. A hegyek nem egeret szültek.
Karosszéria, utastér A prémiumrangtól nem megnyomorított karosszéria mindazt kínálja (belteret, csomagteret, dinamikát, gazdaságosságot, felszereléseket), amit az alsó-középkategóriában elvárnak, és azt is, amit a prémiumtól: a jó kiviteli minőséget, a magas árat. A gyártó nagy profittal dolgozik, és parasztvakító, hiszen Golf-struktúrára aggatja a vaskos árcédulát, igaz, az anyagválaszték és a belső kivitel eléri a prémiumszintet.
![]() | |
![]() | ![]() |
![]() | |
| |
![]() |
A kicsit kényelmetlenül erőszakos oldaltartású vezetőülés (akárcsak az utasé) magasságban, a kormány két síkban állítható, a vezetési helyzet kényelmes, az átláthatóság nagyon jó, nagy a csomagtér, a hátsó utasok fönt ülnek, a kilátás jó, lábhelyük hatalmas, a plafon ugyan nem magas, a középső merevítő ellenben az.
Motor, erőátvitel A tesztautó legérdekesebb pontja a motorja. A csökkentett belső súrlódású, 1,4 literes, a hengerenkénti kopogásgátlóval figyelt, acélöntésű blokk hengerfejében két vezértengely hengerenkénti négy szelepen zongorázik, a levegőt a vízzel hűtött (!) köztes hűtőn át (az erősebb kompresszor-turbó kombináció helyett) itt csak egy turbó pumpálja, benzint a nagynyomású (110 bar) adagoló a hatfuratos porlasztókon át közvetlenül a hengerbe nyomja. Turbóhoz képest a kompresszió meglehetősen magas (10:1). Ez az összeállítás azonban az átlagos turbókhoz viszonyítva egészen másképpen viselkedik, megdöntve azt régi axiómát, hogy a hengerűrtartalmat csak hengerűrtartalommal lehet pótolni. A változó szívószelep-vezérlésnek is köszönhetően turbólyuk – bátran mondhatjuk – egyáltalán nincs, a nyomaték a pincéből indul (80 százaléka már 1250-től dől), és folyamatos ömlése sokkal nagyobb motoroknak is becsületükre válna.
A kis 1,4-es nagyobb társait megszégyenítő kiegyensúlyozottsággal, rendkívül alacsony alapjárati fordulatszámon (700/min) forog, és turbómotortól teljesen szokatlan módon, már 1000-es fordulaton jól használható, nagy nyomatékot ad. Ennek jól érzékelhető jele, hogy a kipörgésgátló visszajelző fénye minden fordulatszámnál akár folyamatosan égve tartható. Ettől az alacsony értéktől egyvégtében húz, a nyomaték maximum (200 Nm [!]) 1500-as percenkénti fordulaton érkezik, a legnagyobb teljesítmény 125 LE. A hatfokozatú váltó szokatlanul finoman kapcsol, és fokozatkiosztása is megfelelő, az egész erőátviteli lánc nagyon csendes, holtjáték nélküli, és jól csillapított.
Vezetés, menettulajdonságok A kis motor az erőátviteli lánccal bearanyozza a vezetési tulajdonságokat. Az egy az egyben a VW Golf padlózatára, elöl McPherson-, hátul független, összetett lengőkarjaira tett, amúgy is csendes, rezonanciaszegény karosszériát halkan és dinamikusan repíti. A rugózás kifejezetten jó a 225/45 R17-es téli gumis kerekeken, az útfekvés sportos, a háromfordulatos elektromos szervokormány áttétele kissé nagy, a gyors irányváltás lehetőségét éppenhogy hozza, a fordulékonyság és az egyenesfutás példamutató. A négy tárcsafék jól végzi dolgát, a pedálrend borzalmas: a gáz mélyen, a fék magasan, viszont a jól áttételezett fékpedált öröm használni, akárcsak az alul csuklós telitalpas gázt. Okos biztonsági megoldás, hogy az önindító csak kinyomott kuplunggal hozza működésbe a motort.
Felszereltség Az Ambition-felszereltség a második a sorozatban, valamennyi alap kényelmi felszerelésen kívül hat légzsák, az automata klíma és a kipörgésgátló is a része. Megdöbbentő, hogy az alapváltozat (Attraction) csupán rádió-előkészítést ad.
S. P.
Az Autó2 újság 2008/2. számában megjelent cikk rövidített változata
Előnyei-hátrányai
Előnyei | Hátrányai | ||||||||||||||||||||||||||||
|
|
Az Autó2 újság 2008/2. számában megjelent cikk rövidített változata
Mûszaki adatok
Négyhengeres soros, hengerenkénti négyszelepes benzinmotor elöl keresztben beépítve, turbófeltöltővel, vízhűtéses köztes hűtővel. Hengerűrtartalom: 1390 cm3, furat: 76,5 mm, löket: 75,6 mm. Teljesítmény: 125 LE/92 kW (5000/min). Nyomaték: 200 Nm (1500/min). Hatfokozatú kéziváltó, elsőkerék-hajtás. Elöl McPherson-, hátul összetett karrendszerből álló független felfüggesztés. Elöl-hátul tárcsafékek, blokkolásgátló. Gumiméret: 225/45 R17. Csomagtér: 370–1100 l. Üzemanyagtartály: 55 l. Hossz x szélesség x magasság: 4215x1765x1420 mm. Tengelytáv: 2580 mm. Gyorsulás (0–100 km/h): 9,8 s. Végsebesség: 203 km/h. Fogyasztás (város/városon kívül/vegyes): 8,6/5,3/6,5 l/100 km. Tesztfogyasztás: 9,0 l/100 km. Általános és fényezési garancia: 3 év kilométer-korlátozás nélkül. Rozsdagarancia: 12 év. Szervizintervallum: 30 000 km vagy 2 év. Védőszárny-szolgáltatás: 3 év.
Ára: 6 297 400 Ft
Az Autó2 újság 2008/2. számában megjelent cikk rövidített változata
Comments
Eseménynaptár
Friss anyagok

Nyáron újra csináljuk a fesztivált, találkozzunk Hévízen, a részletekért...

A gyújtógyertyák elsődleges feladata a levegő/üzemanyag keverék begyújtásához, valamint...

Az Autobest összeurópai zsűrije a Renault Austral-t választotta 2023...