2009. március 16. hétfő, 00:52
Termékteszt: Mitac Mio 168 + Destinator 3 - Zsebből navigál
A vita ma már arról szól, hogy az autóba épített fix navigációk vagy a PDA-k jobbak-e.
Első oldal
|
 | |
|
A Mitac viszonylag nagy fény- és hangereje jól szolgálja a használhatóságot. | |
|
Magyarországra még el sem értek az autóba építhető navigációs eszközök térképei (egyébként az idén jönnek), és már látszik, hogy lehet, jobban jár a vásárló, ha autós navigáció helyet más eszközt, autótól független megoldásokat vagy például egyszerű PDA-t vásárol navigációs célzattal. Ezekhez az eszközökhöz ugyanis már vannak Magyarország-térképek is, ráadásul a kocsiból kiemelve is használhatók, térképeik részletesebbek, és a PDA-k nem csak és nem is elsősorban navigációra használhatók, hanem a személyi számítógép, vagy ahogyan a nevük mondja (Personal Digital Assistant) a személyre szabott digitális segítő szerepét is betöltik.
A piac számtalan ilyen eszközt kínál, de vannak közöttük olyanok is, amelyeket a navigációra is kihegyeztek, ezekbe beépítették, és ezért nem kell hozzájuk külön GPS-t (műholdas navigációs egységet) csatlakoztatni. Mivel ezek a legolcsóbbak közé tartoznak, közülük próbáltunk ki egyet.
A navigációs célra fogott PDA-nak több szempontnak kell megfelelnie, de talán az alkalmazott térképeknek van még nagyobb jelentőségük. Már csak a navigációs program, illetve térképcsere lehetősége miatt is ezek a kézi eszközök lényegesen jobban használhatóak, mint az autóba épített fixek vagy a kifejezetten csak navigációra árusított változatok.
A kiválasztott Mitac(a piacon Yakumo néven fellelhető lényegesen olcsóbb, 89 000 forintos, hasonhű másolata is) megfelel a leglényegesebb navigációs követelményeknek. A megjelenítője viszonylag nagy, a fényereje napfényben is épphogy elég, a hangja még zajosabb autóban is megteszi. A hozzá adott szerelvénycsomag is gazdag (az üvegre cuppantható rögzítő-tartó primitív, de erős, hálózati és autós tápegysége egyaránt van, valamint USB-kábele a számítógéphez csatoláshoz), kis kihajtható antennája még a városi forgalomban a viszonylag meredek Suzuki Vitara szélvédője mögül is, a szűkebb belvárosi utcákban is vételképes maradt. De van antennacsatlakozója is, és a kis mágneses antenna szinte még a sikátorokból is kilát.
|
|  |
|
Fontosabb manőverek listaként hívhatók le | |
|
Aki nem használta, nem is gondolná, hogy a térképek egy része házszámpontossággal navigál, ezért is választottunk egy ilyet, mégpedig a világ egyik legismertebb változatát, a kanadai Destinatort, annak is Magyarország-térképét a cég hazai forgalmazójától (Navi-Gate Kft.) kaptuk meg. 307 település részletes térképét tartalmazza, nemcsak a házszámokat, hanem a kanyarodási szabályokat, az egyirányúsítást és mindent, ami a szabályos eljutáshoz kell. A fejlesztés folyamatos, de vannak kisebb hibák, lemaradások, ez azonban nem veszélyezteti a célt. A Destinator mindig a ház elé akar vinni, ezért az sem mindegy, hogy milyen házszámot adunk meg, mert úgy tervezi meg az utat, hogy ne az utca másik oldalára vigyen. Az érintőképernyőn az adatokat érintőceruzával kell bevinni; természetesen az úti cél a PDA-ban tárolt címjegyzékből is, és a térképre rábökve is kiválasztható. Az útvonaltervezést két szempont, a legrövidebb vagy a leggyorsabb út szerint lehet elvárni. A Mitac 300 MHz-es processzora a városi célhoz gyorsan kalkulálja az utat, a képernyőn színeivel jól is jelöli, nyilakkal a kijelző tetején jelzi a következő forduló irányát, kiírja a következő utca, tér stb. nevét és távolságát; a kritikus kereszteződéseknél nagy irányjelző nyilakat és hangos irányító üzeneteket is használ, alul pedig az aktuális utat, utcát, teret stb. jelzi. Az egymást követő utcákat és fordulókat sorrendben és irányjelző nyíllal (itiner) is fel tudja sorolni. A térképet hagyományos módon, két dimenzióban és madártávlatból is láttathatja. A javasolt útról letérve gyorsan újra számol, alternatív pályát ajánl. Az előrejelzés precíz, képben, hangban időben érkezik. Az alapvető szolgáltatások az érintőképernyőn ujjbeggyel is elérhetőek.
|
 | |
|
A madártávlati képet is ismeri, sőt éjszakai fénye is van | |
|
A Mitac Mio 168–Destinator-párosítást alapvetően jó megoldásnak találtuk. Aluljárókban vagy a műholdas vételt árnyékoló egyéb körülmények között persze elveszíti a fonalat, de nagyon hamar ismét megtalálja. Az átlagos pontossága mintegy 20 méter, ami nagyon jó eredmény. A megoldás számottevő előnye, hogy a megfelelő térkép feltöltése után Európa jelentős részén házszámpontossággal lehet programozni, nagyon sok fontos adatot (közigazgatási, egészségügyi, szórakozóhely-, kúthálózati címet) tárol archívumában, aminek itthon és külföldön egyaránt nagy haszna lehet, annyira, hogy az ember egy idő után el sem mer indulni a páros nélkül.
Surányi Péter
Az Autó2 2005/5-ös számából.
Előnyei – hátrányai
Comments
comments