Aktuális
Termékteszt: Mio Moov 330 - Zsákutca?
A Mio navigációs készülékek új generációja magyar szempontból érdekes helyzetben került piacra, új szoftverkészítő céget hoz képbe, miután a magyar iGO-t készítő NavNGo-val felbomlott a kapcsolatuk. Sajnálhatják.
Termékteszt
A Mio Moov 330-as háromtagú család középső tagja. Van már bluetooth-os kapcsolódási lehetősége telefonhoz, nem úgy, mint kisebb 200-asnak, de még nem használható kihangosítónak, úgy minta hasonló méretű 360-as. Jogos a kérdés: akkor meg minek a BT? Eljutottunk ahhoz a képességhez amely az új Miók egyik érdekessége, de a navigációhoz egyáltalán nem fontos, sőt az autósok jelentős része sosem fogja használni. Feltételezi, hogy valakinek útközben jön meg a játékos kedve és fényképet akar letölteni a flickr.com-ról vagy a Picassa képkezelővel Google-ra töltött képekből és azokat betöltve a Mio-ba, képekkel jelölné meg a elérendő helyeket és oda akarná irányíttatni magát. A feltételek közé tartozik egy olyan telefon, amin internetezni lehet és a zsebben egy olyan pénztárca, amely ezt állja is. A másik újdonsága viszont a mai GPS-ek közül egyedi és szenzációs ötlet, beírhatjuk a keresett címnek a nevét, úgy, ahogy kiejtjük. Például Márszej-re megtalálja Marseille-t, de, ha Kiskörösre, a Kossuth utcába jönne valaki Londonból a Kiszkorosz és Koszjusz szavak beírására megmutatja Kisköröst és ott a Kossuth Lajos utcát. Hogy a 330-as jó tulajdonságainál folytassuk: nagyon gyorsan talál fixet a GPS vevő és nemcsak gyorsan tudja hol vagyunk, hanem egészen elképesztő helyeken is működteti a programot. Az autó bármely részébe lehet tenni, fog jelet legalább négy holdról és ugyan nem életszerű, de egy kisablakos mellékhelységben is működik zsebből, ott ahol a forduljon jobbra felszólítás, ráadásul női hangon, meglepetést tud okozni.
A PNA-kat leginkább a térkép pontossága, annak kinézete és a frissítési lehetősége minősíti a program mellett. A 330-asnak oly egyszerű a grafikája, hogy az iGO8 néha túlrajzolt térképének az ellenpólusát képviseli. Keskenyek az utak rajta, különösen erős fényben nehezen látszik a haladási utat jelentő kék színezés.
Az intelligens nagyítást, ami a ráközelít a következő eseményre nem ismeri a program, helyette kis ablakban mutatja a várható szituációt a valós térképből nagyított részlettel. Ugyan apró a jövő ablak, de ebben jobb, mint az iGO8-as, ami csak az irányváltozást jelzi. A 330-asnél viszont hiányzik az iGO másik részletrajza, ami a második lépést mutatja, ez nagyon hasznos, ha gyors események követik egymást. A 330-as egyszerű grafikáját tetézi, hogy néha rosszat vagy félreérthetőt mond. Gyakran utasít forduljon felszólítással, amikor
![]() | |
![]() | ![]() |
![]() | |
| |
![]() |
nem forduló van valójában, hanem elágazás vagy enyhe hajlat. De olyat is mond körforgalomban, hogy „hagyja el a körforgalmat a körforgalmi kijáratnál”. A hazai térkép pontossága tavaly nyári állapotot tükröz, sok körforgalom, és újonnan épített út még nincs benne, de mivel a TopMap, a világ legjelentősebb navigációs szoftvergyártóinak világszerte dolgozó cége fényképezi az országot, várható, hogy utolérik a valóságot. Ugyanez a helyzet a sebességkorlátok megjelenítésével, nagyon sok helyen rossz szám villog a kijelzőn, amikor a sebességtúllépésre figyelmeztet. A frissítésre garancia a tajvani cég, amely a piacvezető iGO-val Kelet Európában első lett eladásban, Európában pedig dobogós helyen van, valószínűleg nem fogja megengedni magának ezt a mulasztást.
A program menürendszere egyszerű, valójában kezdő navigálók is egyből kiismerhetik, nem kell ötven oldalas könyvet vinni az útra. Az érintőképernyő valamennyi gombja még a legkisebbek is tévesztés nélkül megnyomhatók. A tükröződésmentesített folyadékkristályos (TFT) kijelző szélesvásznú, átlója 11 cm (4,3”) felbontása 480×272 pixel ( a készülék vastagsága 17.7 mm, hossza 130 mm , magassága 77.7 mm, súlya 171 gramm, processzora: Samsung 2443-400Mhz, memóriája: 64MB RAM / 2048MB ROM), raj¬za nem túlzottan finom, de a gyenge grafikához éppen jó. A kép sajnos nem elég kontrasztos, kicsit fakó és erős fényben gyors pillantással, amire vezetés közben gyakorta rákényszerülünk, nehezen ismerjük ki magunkat.
![]() | |
![]() | ![]() |
![]() | |
| |
![]() |
A 3D csupán stabil madártávlatot a 2D a szokásos perspektivikus nézetet jelenti. Valójában navigációra ez elég lenne, ha szoftver automatikusan nagyítana. Az iGO8-as a menet közben felbukkanó és eltűnő, a valós épületekhez csak a legjellegzetesebbeknél hasonlító 3D-s kavalkádja már szinte zavaró.
A Mio frissítése várhatóan javít majd a térképen, ráadásul azt ígérik, hogy a régi miósok is letölthetik majd az újabb változatot a már nem frissülő iGO klón helyére. A készülék ára a májusi megjelenéskor a 76 890 forintos bruttó árról 63 990-re esett (speedshop.hu), de még így is túlárazott. Ennél majdnem 20 ezer forinttal olcsóbban lehet kapni iGO8-cal futó Európa térképes navit, amelynek Kelet-Európa része három évig ingyen frissíthető, hogy a torrent oldalakról letöltött programokkal megetetett és a 330-ashoz hasonló méretű 30 ezer forintos PNA-król ne is beszéljünk. Egyébként körülbelül ez az ár, aminél majd a navigációs készülékek, remélhetőleg minél hamarabb megállnak. A Mio Moov 330 drága, van rajta javítanivaló is, de többet ér, mint noname holmik, amiknek pillanatok alatt eltűnik a forgalmazója a térképfrissítés ígéretével együtt. Ha be akarjuk sorolni a nem hekkelt navigációs PNA-k közé az IGO8-ast futtató készülékek és a turistatérképeket is használó Garmin Nüvi után következik a sorban.
Csikós Gábor
Előnyei-hátrányai
Előnyei | Hátrányai | ||||||||||||||||||||||
|
|
Comments
Eseménynaptár
Friss anyagok

A gyújtógyertyák elsődleges feladata a levegő/üzemanyag keverék begyújtásához, valamint...

Az Autobest összeurópai zsűrije a Renault Austral-t választotta 2023...

Rendhagyó közlekedési témájú konferencia és környezetbarát járműveket bemutató nyílt...