Aktuális

2009. március 16. hétfő, 00:52

Termékteszt: Mio Moov 330 - Zsákutca?

A Mio navigációs készülékek új generációja magyar szempontból érdekes helyzetben került piacra, új szoftverkészítő céget hoz képbe, miután a magyar iGO-t készítő NavNGo-val felbomlott a kapcsolatuk. Sajnálhatják.

Termékteszt

A merev tartón nem rezeg a Mio. A részletes „jövö” térkép alatt az útvonal szerkesztés menüjének, alatta a főmenü ikonja látható. A másik oldalon, az idő, a célig hátralevő idő, az érkezési idő, a haladási sebesség és a hátralevő távolság látható, bármelyik önállóan is megjeleníthető

A Mio Moov 330-as háromtagú család középső tagja. Van már bluetooth-os kapcsolódási lehetősége telefonhoz, nem úgy, mint kisebb 200-asnak, de még nem használható kihangosítónak, úgy minta hasonló méretű 360-as. Jogos a kérdés: akkor meg minek a BT? Eljutottunk ahhoz a képességhez amely az új Miók egyik érdekessége, de a navigációhoz egyáltalán nem fontos, sőt az autósok jelentős része sosem fogja használni. Feltételezi, hogy valakinek útközben jön meg a játékos kedve és fényképet akar letölteni a flickr.com-ról vagy a Picassa képkezelővel Google-ra töltött képekből és azokat betöltve a Mio-ba, képekkel jelölné meg a elérendő helyeket és oda akarná irányíttatni magát. A feltételek közé tartozik egy olyan telefon, amin internetezni lehet és a zsebben egy olyan pénztárca, amely ezt állja is. A másik újdonsága viszont a mai GPS-ek közül egyedi és szenzációs ötlet, beírhatjuk a keresett címnek a nevét, úgy, ahogy kiejtjük. Például Márszej-re megtalálja Marseille-t, de, ha Kiskörösre, a Kossuth utcába jönne valaki Londonból a Kiszkorosz és Koszjusz szavak beírására megmutatja Kisköröst és ott a Kossuth Lajos utcát. Hogy a 330-as jó tulajdonságainál folytassuk: nagyon gyorsan talál fixet a GPS vevő és nemcsak gyorsan tudja hol vagyunk, hanem egészen elképesztő helyeken is működteti a programot. Az autó bármely részébe lehet tenni, fog jelet legalább négy holdról és ugyan nem életszerű, de egy kisablakos mellékhelységben is működik zsebből, ott ahol a forduljon jobbra felszólítás, ráadásul női hangon, meglepetést tud okozni.

A PNA-kat leginkább a térkép pontossága, annak kinézete és a frissítési lehetősége minősíti a program mellett. A 330-asnak oly egyszerű a grafikája, hogy az iGO8 néha túlrajzolt térképének az ellenpólusát képviseli. Keskenyek az utak rajta, különösen erős fényben nehezen látszik a haladási utat jelentő kék színezés.

Az intelligens nagyítást, ami a ráközelít a következő eseményre nem ismeri a program, helyette kis ablakban mutatja a várható szituációt a valós térképből nagyított részlettel. Ugyan apró a jövő ablak, de ebben jobb, mint az iGO8-as, ami csak az irányváltozást jelzi. A 330-asnél viszont hiányzik az iGO másik részletrajza, ami a második lépést mutatja, ez nagyon hasznos, ha gyors események követik egymást. A 330-as egyszerű grafikáját tetézi, hogy néha rosszat vagy félreérthetőt mond. Gyakran utasít forduljon felszólítással, amikor

Az úttervezés után egy lépésben csak a várható manőverek felsorolását lehet megnézni, hiányzik a helység neve

nem forduló van valójában, hanem elágazás vagy enyhe hajlat. De olyat is mond körforgalomban, hogy „hagyja el a körforgalmat a körforgalmi kijáratnál”. A hazai térkép pontossága tavaly nyári állapotot tükröz, sok körforgalom, és újonnan épített út még nincs benne, de mivel a TopMap, a világ legjelentősebb navigációs szoftvergyártóinak világszerte dolgozó cége fényképezi az országot, várható, hogy utolérik a valóságot. Ugyanez a helyzet a sebességkorlátok megjelenítésével, nagyon sok helyen rossz szám villog a kijelzőn, amikor a sebességtúllépésre figyelmeztet. A frissítésre garancia a tajvani cég, amely a piacvezető iGO-val Kelet Európában első lett eladásban, Európában pedig dobogós helyen van, valószínűleg nem fogja megengedni magának ezt a mulasztást.

A program menürendszere egyszerű, valójában kezdő navigálók is egyből kiismerhetik, nem kell ötven oldalas könyvet vinni az útra. Az érintőképernyő valamennyi gombja még a legkisebbek is tévesztés nélkül megnyomhatók. A tükröződésmentesített folyadékkristályos (TFT) kijelző szélesvásznú, átlója 11 cm (4,3”) felbontása 480×272 pixel ( a készülék vastagsága 17.7 mm, hossza 130 mm , magassága 77.7 mm, súlya 171 gramm, processzora: Samsung 2443-400Mhz, memóriája: 64MB RAM / 2048MB ROM), raj¬za nem túlzottan finom, de a gyenge grafikához éppen jó. A kép sajnos nem elég kontrasztos, kicsit fakó és erős fényben gyors pillantással, amire vezetés közben gyakorta rákényszerülünk, nehezen ismerjük ki magunkat.

Néha idegen nyelvű szöveges információ is becsúszik, a térképrajz nagyvonalúan bánik a részletekkel

A 3D csupán stabil madártávlatot a 2D a szokásos perspektivikus nézetet jelenti. Valójában navigációra ez elég lenne, ha szoftver automatikusan nagyítana. Az iGO8-as a menet közben felbukkanó és eltűnő, a valós épületekhez csak a legjellegzetesebbeknél hasonlító 3D-s kavalkádja már szinte zavaró.

A Mio frissítése várhatóan javít majd a térképen, ráadásul azt ígérik, hogy a régi miósok is letölthetik majd az újabb változatot a már nem frissülő iGO klón helyére. A készülék ára a májusi megjelenéskor a 76 890 forintos bruttó árról 63 990-re esett (speedshop.hu), de még így is túlárazott. Ennél majdnem 20 ezer forinttal olcsóbban lehet kapni iGO8-cal futó Európa térképes navit, amelynek Kelet-Európa része három évig ingyen frissíthető, hogy a torrent oldalakról letöltött programokkal megetetett és a 330-ashoz hasonló méretű 30 ezer forintos PNA-król ne is beszéljünk. Egyébként körülbelül ez az ár, aminél majd a navigációs készülékek, remélhetőleg minél hamarabb megállnak. A Mio Moov 330 drága, van rajta javítanivaló is, de többet ér, mint noname holmik, amiknek pillanatok alatt eltűnik a forgalmazója a térképfrissítés ígéretével együtt. Ha be akarjuk sorolni a nem hekkelt navigációs PNA-k közé az IGO8-ast futtató készülékek és a turistatérképeket is használó Garmin Nüvi után következik a sorban.

Csikós Gábor

Előnyei-hátrányai

ElőnyeiHátrányai
Teljes Európa térkép
Egyszerű menürendszer
Stabil rögzítés a szélvédőn
Jó GPS vevő
„Fonetikus” címkeresés országhatárok nélkül
Nem noname készülék, szerviz és térképfrissítési háttérrel
Frissítésre váró hazai térkép
Félreérthető hangutasítások
Túlzottan egyszerű grafika, szoftveres javítás nélkül
Hiányzó térképhiba bejelentő menü a weblapról
Drága

Comments

comments

nyomtatóbarát verzió

Hozzászólások

Comments

comments

Powered by Facebook Comments

Eseménynaptár

Friss anyagok

A gyújtógyertyák feladata

A gyújtógyertyák elsődleges feladata a levegő/üzemanyag keverék begyújtásához, valamint...

Megvan Európa legjobb vétele!

Az Autobest összeurópai zsűrije a Renault Austral-t választotta 2023...

Miért fontos az olajszűrő?

Ha a motorban az olaj hosszabb ideig szűretlenül marad,...

Hangos Az Autó! – 8. rész

Az 8. rész az első téma alatti lejátszóval indítható...

Első ecoMobility Day a Magyar Autóklub szervezésébenElső ecoMobility Day a Magyar Autóklub szervezésében

Rendhagyó közlekedési témájú konferencia és környezetbarát járműveket bemutató nyílt...

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás