Aktuális

2009. március 16. hétfő, 00:52

Termékteszt: iGO navigációs szoftver - Vezető beosztásban

Hogyan irányít az új magyar navigációs program?

Első oldal

Ugyanaz az SD-kártya bármelyik PDA-ba (Windows Mobile) berakható. Kivételkor a kártya megőrzi az új adatokat
Az autós navigálás második legegyszerűbb módja a mobiltelefonos megoldások után a tenyérméretű számítógépek (PDA) befogása a hasznos és a biztonsággal karöltve járó munkára. Itthon nemrég jelent meg az iGO (eljutok, odaérek) nevű program, amelyet az első pillanatától kezdve olyan egyszerű használni, mint az első osztályosok golyós számológépét.

A programot SD-memóriakártyára rögzítették, amit egyszerűen csak bele kell dugni a Windows Mobile operációs rendszerrel dolgozó PDA-kba. A csomagolásban a kártya dobozán feltüntetett szám a szoftver későbbi frissítésekor és a további vásárlási kedvezmények igénybevételekor jön jól. A csomag második egysége, a rövid használati útmutató fölösleges is, a kártya önmagától „feltámasztja” a rendszert, és csak azt kell kiválasztani, hogy magyar vagy angol nyelvű segítőtársat akarunk-e hallgatni, aki lehet akár nő, akár férfi. A programot nem kell telepíteni és az interneten regisztráltatni, mindazok a feladatok elmaradnak, amelyek miatt a hozzá nem értők már azt is akadémikusnak tekinthetik, aki csak egy számítógépes gombnyomásra képes.

Az iGO-t mindkét műholdas adatfeldolgozási szabványt használó GPS-vevővel kipróbáltuk: pillanatok alatta felismerte a NMEA (Xaiox Wonde XL vevő) és az új Sirf III-as (Yakumo Delta X PDA-ba építve) adatkódolást használó vevőt. Ráadásul a Xaiox Bluetooth-rádióadással kapcsolódik a Fujitsu Pocketloox 720-as PDA-hoz, a másik felállásban pedig a GPS-vevő a PDA-ba van építve – az iGO-nak tök mindegy.

A levegőkiszorítós tartók nem esnek le, de a flexibilis nyakúak remegnek. A PDA, benne az iGO-kártyával a biztonságos autózást segíti
A jó grafikának köszönhetően az ujjbegyes képernyőérintéssel is működtethető program GPS-vevő nélkül egyszerű nyomtatott atlasz digitális változatává is lefokozható azzal a különbséggel, hogy kinyomtatva a több mint 3000 település házait is mutató térképpel a csomagtartó megtelne Magyarországgal. Az iGO-t GPS-vevő nélkül, csak térképként használva címet lehet keresni, és az útvonalat is meg lehet tervezni. Ilyenkor jól jön a berepülés nevű menüpont, amikor az általunk kiválasztott helyre a program – több száz km/órás sebességgel repítve egy zöld vonalat – megmutatja, hogy „ő” hogyan vinne oda. Nem árt ellenőrizni, mert időnként megtörtént az a kivételes eset, hogy a gép elképzelése elmaradt az optimálistól.

Természetesen címkeresés és az útvonaltervezés mellett sokkal többet is tud a program. A kétféle megjelenésű, nagygombos billentyűzettel (nincs ékezetes karakter) több érintési pontot is kérhetünk egyetlen úthoz, az elérési sorrendet már az iGO önmaga fogja javasolni. Ha valamiért nem tetszik az ajánlás (útlezárás, alacsony híd, forgalmi dugó stb.), az elkerülés beállítására indulás előtt és útközben is mód van. A hangutasítás annyira részletes, hogy közvetlenül a fordulónál is figyelmeztet, ez körfogalmak kijáratainál is hallható. Erre hamar rájöttünk, de az augusztus közepe óta tartó használat elején alig vettük le a szemünket a PDA-ról. Ennek oka a tapasztalatszerzés, másrészt az eddig nem látott dinamikus térképmutatás volt. Az iGO-korszak előtti programoknál az autós nyomkodta a kicsinyítés- vagy nagyításgombokat, ha szerette volna környezetben látni autóját. Ez az automatikusan nagyító térképeknél is így volt, mert az utóbbi csak akkor ért valamit, ha a fordulók közel voltak egymáshoz.

A harmadik megoldásnál a kereszteződések előtt hirtelen megjelenő nagyított részlet egyenesen zavaró is lehet, viszont az iGO az eseményhez közeledve szépen felnagyítja a képet, majd utána visszaáll. A dinamikus képesség eredménye, hogy a program az újabb és újabb műholdjeleket felhasználva nemcsak a helyünket figyeli, hanem újra rajzolja a térkép útjainak szélességét és a feliratokat is. A térképre nézhetünk felülről és úgy is, mintha helikopterről látnánk az utakat. Ez utóbbi esetben a helikopter magassága állítható, vagyis a látószög 0–45 fok között változtatható. Az eddig ismert navigációknál a döntéskor torzan látszottak az utcák és a feliratok, vezetés közben koncentrációt követelt az értelmezés.

A Szabadság híd alatt az iGO kép és a valóság. Jól látszik a Duna és a távoli Erzsébet híd. A program jelzi, a Roosevelt tértől való távolságot és az ottani kanyarodást is, akkor és előtte is szól a vezetőnek. A kék nyíl, alatta az árnyék az irányított autó helye
Az iGO-nál a feliratok nem torzulnak, és a keretek, amelyekben látszanak, nem takarnak térképrészletet. Navigációt használók már találkozhattak a programok útra helyezési képességével, ami a pontatlan vagy gyenge GPS-jelek vételekor jön jól. Az iGO a hiba mértékéből kiszámítja és a helyzetmutató nyíllal párhuzamosan futó újabb ponttal jelzi a félreértésre okot adó szituációt.

Az irányítás pontossága a GPS-vevőtől is függ. Aki nem szeretne külső antennát dugni a vevőbe, és azt az ablakkeret mellett a tetőhöz mágnessel tapasztani, olyan műholdvevős PDA-t használjon, amiben Sirf III-as csip talál a műholdra, és dolgozik az iGO „keze” alá, vagy a PDA-val bluetoothos kapcsolaton beszélgetőt vegyen. Utóbbi azzal az előnnyel is jár, hogy ha a hővédő szélvédő mögött döglöttek a műholdjelek, a vevőt a kalaptartón hagyva kifogástalan adást kap a PDA. A hővédős üveg alá rakott Sirf III-as csipet használó vevő is ki-kihagyhat, különösen a belvárosi utcák és szűk erdei utak keserítik meg az életét, ilyenkor is hasznos a külső antenna. A térkép is lehet hibaforrás, találtunk is néhányat, de a Destinator, a Tom-Tom-navigátor és a teszteléskor forgalomban levő Aeromapnál a frissessége miatt is lényegesen pontosabb az, amit az iGO használ.

A biztonságot nemcsak a részletes, a kanyarok erősségére is utaló hangbemondás és a térkép könynyen értelmezhető megjelenése, hanem a KRESZ-szabályok szerinti irányítás is fokozza. A városok legtöbbjénél látni a sávokat, és a navigáció nem küld be a szembe forgalomba, a behajtani tilos helyekre. A kezelés egyszerűsége szintén kiemelendő, amihez hozzátartozik, hogy működésekor a PDA eredeti gombjainak megnyomásával sem lehet a navigációt véletlenül elkapcsolni.

Az iGO erogén zónája az SD-kártya. A program 128 MB-os kártyán van, és csak 33 MB helyet foglal, extraként a többféle formátumban a kezelési könyv és ajándék játékok is a kártyán vannak. Aki ezeket letörli, átmásolja, 95 MB szabad helyhez jut. Azoknak, akik zenét szeretnének hallgatni, videót nézni vagy más programot tartani, még ez is kevés lehet. Az iGO-ról lehet biztonsági másolatot készíteni, de az csak az eredeti kártyára tölthető vissza, a nagyobb sajátra nem. Érdemes lenne a vásárló saját kártyájára töltött programot is árulni. Az iGO-s kártya 27 900 forintba, egykori regisztrált Destinator- tulajoknak csak a felébe kerül. Az első térképfrissítés ingyenes, az évesért még nem ismert összeget kell fizetni. Az új navigációs program meglódította a PDA-eladásokat, kedvező árú csomagokban együtt kínálják azokat. Az autós navigáció a biztonságot szolgálja, az iGO egyszerűsége miatt nem riasztja el a kezdő autósokat és a kezdő számítógépeseket sem.

Csikós Gábor

Az Autó2 újság 2005/12. számában megjelent cikk rövidített változata

Előnyei – hátrányai

Előnyei Hátrányai
Csak be kell dugni a PDA-ba
Nagyon egyszerű kezelés
Valamennyi GPS-vevővel dolgozik
Látványos grafika, pontos térkép
Az útvonalról való letéréskor gyors újratervezés
Bejárt útvonal elmenthető és térképre rajzolható
Tervezett út berepülése
170 000 fontos hely (POI) a memóriában
Saját fontos helyek rögzítése
Kedvező ár
Nem tölthető saját SD-kártyára
Az optimális tervezés tévedései
Csak Windows Mobile operációs rendszerrel működik
Nem lehet ékezetekkel írni

 

Az Autó2 újság 2005/12. számában megjelent cikk rövidített változata

Adatok

Gyártó: Navi N Go Kft.
Fejlesztés: PDAmill
Térkép: Tele Atlas
Internet: http://www.i-go.com/
e-mail: [email protected]
Telefon: 801-2830
Ára: 27 900 Ft (Destinator-tulajdonosoknak 13 950 Ft)

Az Autó2 újság 2005/12. számában megjelent cikk rövidített változata

Comments

comments

nyomtatóbarát verzió

Hozzászólások

Comments

comments

Powered by Facebook Comments

Eseménynaptár

Friss anyagok

Hangos Az Autó! – 8. rész

Az 8. rész az első téma alatti lejátszóval indítható...

Első ecoMobility Day a Magyar Autóklub szervezésébenElső ecoMobility Day a Magyar Autóklub szervezésében

Rendhagyó közlekedési témájú konferencia és környezetbarát járműveket bemutató nyílt...

A Nokian Tyres Romániában kezdi meg az első zöldmezős, CO2-mentes gyárának építését

A finn abroncsgyártó vállalat Nagyváradon építi majd meg új...

Hangos Az Autó! – 7. rész

Az 7. rész az első téma alatti lejátszóval indítható...

Legyen saját címoldala!

Lepje meg rokonait, barátait, üzletfeleit, vagy akár saját magát...

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás