Aktuális
Termékteszt: iGO navigációs szoftver - Vezető beosztásban
Hogyan irányít az új magyar navigációs program?
Első oldal
![]() | |
| |
A programot SD-memóriakártyára rögzítették, amit egyszerűen csak bele kell dugni a Windows Mobile operációs rendszerrel dolgozó PDA-kba. A csomagolásban a kártya dobozán feltüntetett szám a szoftver későbbi frissítésekor és a további vásárlási kedvezmények igénybevételekor jön jól. A csomag második egysége, a rövid használati útmutató fölösleges is, a kártya önmagától „feltámasztja” a rendszert, és csak azt kell kiválasztani, hogy magyar vagy angol nyelvű segítőtársat akarunk-e hallgatni, aki lehet akár nő, akár férfi. A programot nem kell telepíteni és az interneten regisztráltatni, mindazok a feladatok elmaradnak, amelyek miatt a hozzá nem értők már azt is akadémikusnak tekinthetik, aki csak egy számítógépes gombnyomásra képes.
Az iGO-t mindkét műholdas adatfeldolgozási szabványt használó GPS-vevővel kipróbáltuk: pillanatok alatta felismerte a NMEA (Xaiox Wonde XL vevő) és az új Sirf III-as (Yakumo Delta X PDA-ba építve) adatkódolást használó vevőt. Ráadásul a Xaiox Bluetooth-rádióadással kapcsolódik a Fujitsu Pocketloox 720-as PDA-hoz, a másik felállásban pedig a GPS-vevő a PDA-ba van építve – az iGO-nak tök mindegy.
![]() | |
| |
Természetesen címkeresés és az útvonaltervezés mellett sokkal többet is tud a program. A kétféle megjelenésű, nagygombos billentyűzettel (nincs ékezetes karakter) több érintési pontot is kérhetünk egyetlen úthoz, az elérési sorrendet már az iGO önmaga fogja javasolni. Ha valamiért nem tetszik az ajánlás (útlezárás, alacsony híd, forgalmi dugó stb.), az elkerülés beállítására indulás előtt és útközben is mód van. A hangutasítás annyira részletes, hogy közvetlenül a fordulónál is figyelmeztet, ez körfogalmak kijáratainál is hallható. Erre hamar rájöttünk, de az augusztus közepe óta tartó használat elején alig vettük le a szemünket a PDA-ról. Ennek oka a tapasztalatszerzés, másrészt az eddig nem látott dinamikus térképmutatás volt. Az iGO-korszak előtti programoknál az autós nyomkodta a kicsinyítés- vagy nagyításgombokat, ha szerette volna környezetben látni autóját. Ez az automatikusan nagyító térképeknél is így volt, mert az utóbbi csak akkor ért valamit, ha a fordulók közel voltak egymáshoz.
A harmadik megoldásnál a kereszteződések előtt hirtelen megjelenő nagyított részlet egyenesen zavaró is lehet, viszont az iGO az eseményhez közeledve szépen felnagyítja a képet, majd utána visszaáll. A dinamikus képesség eredménye, hogy a program az újabb és újabb műholdjeleket felhasználva nemcsak a helyünket figyeli, hanem újra rajzolja a térkép útjainak szélességét és a feliratokat is. A térképre nézhetünk felülről és úgy is, mintha helikopterről látnánk az utakat. Ez utóbbi esetben a helikopter magassága állítható, vagyis a látószög 0–45 fok között változtatható. Az eddig ismert navigációknál a döntéskor torzan látszottak az utcák és a feliratok, vezetés közben koncentrációt követelt az értelmezés.
Az irányítás pontossága a GPS-vevőtől is függ. Aki nem szeretne külső antennát dugni a vevőbe, és azt az ablakkeret mellett a tetőhöz mágnessel tapasztani, olyan műholdvevős PDA-t használjon, amiben Sirf III-as csip talál a műholdra, és dolgozik az iGO „keze” alá, vagy a PDA-val bluetoothos kapcsolaton beszélgetőt vegyen. Utóbbi azzal az előnnyel is jár, hogy ha a hővédő szélvédő mögött döglöttek a műholdjelek, a vevőt a kalaptartón hagyva kifogástalan adást kap a PDA. A hővédős üveg alá rakott Sirf III-as csipet használó vevő is ki-kihagyhat, különösen a belvárosi utcák és szűk erdei utak keserítik meg az életét, ilyenkor is hasznos a külső antenna. A térkép is lehet hibaforrás, találtunk is néhányat, de a Destinator, a Tom-Tom-navigátor és a teszteléskor forgalomban levő Aeromapnál a frissessége miatt is lényegesen pontosabb az, amit az iGO használ.
A biztonságot nemcsak a részletes, a kanyarok erősségére is utaló hangbemondás és a térkép könynyen értelmezhető megjelenése, hanem a KRESZ-szabályok szerinti irányítás is fokozza. A városok legtöbbjénél látni a sávokat, és a navigáció nem küld be a szembe forgalomba, a behajtani tilos helyekre. A kezelés egyszerűsége szintén kiemelendő, amihez hozzátartozik, hogy működésekor a PDA eredeti gombjainak megnyomásával sem lehet a navigációt véletlenül elkapcsolni.
Az iGO erogén zónája az SD-kártya. A program 128 MB-os kártyán van, és csak 33 MB helyet foglal, extraként a többféle formátumban a kezelési könyv és ajándék játékok is a kártyán vannak. Aki ezeket letörli, átmásolja, 95 MB szabad helyhez jut. Azoknak, akik zenét szeretnének hallgatni, videót nézni vagy más programot tartani, még ez is kevés lehet. Az iGO-ról lehet biztonsági másolatot készíteni, de az csak az eredeti kártyára tölthető vissza, a nagyobb sajátra nem. Érdemes lenne a vásárló saját kártyájára töltött programot is árulni. Az iGO-s kártya 27 900 forintba, egykori regisztrált Destinator- tulajoknak csak a felébe kerül. Az első térképfrissítés ingyenes, az évesért még nem ismert összeget kell fizetni. Az új navigációs program meglódította a PDA-eladásokat, kedvező árú csomagokban együtt kínálják azokat. Az autós navigáció a biztonságot szolgálja, az iGO egyszerűsége miatt nem riasztja el a kezdő autósokat és a kezdő számítógépeseket sem.
Csikós Gábor
Az Autó2 újság 2005/12. számában megjelent cikk rövidített változata
Előnyei – hátrányai
Előnyei | Hátrányai | ||||||||||||||||||||||||||||
|
|
Az Autó2 újság 2005/12. számában megjelent cikk rövidített változata
Adatok
Gyártó: Navi N Go Kft.
Fejlesztés: PDAmill
Térkép: Tele Atlas
Internet: http://www.i-go.com/
e-mail: [email protected]
Telefon: 801-2830
Ára: 27 900 Ft (Destinator-tulajdonosoknak 13 950 Ft)
Az Autó2 újság 2005/12. számában megjelent cikk rövidített változata
Comments
Eseménynaptár
Friss anyagok

Nyáron újra csináljuk a fesztivált, találkozzunk Hévízen, a részletekért...

A gyújtógyertyák elsődleges feladata a levegő/üzemanyag keverék begyújtásához, valamint...

Az Autobest összeurópai zsűrije a Renault Austral-t választotta 2023...