2009. március 16. hétfő, 00:52
Termékteszt: hordozható indításrásegítő - A vágy akkuja
A bikázás akár életet is menthet: a hordozható indításrásegítő fontos eszköz lehet.
Termékteszt
|
 | |
|
Kicsit bóvlis a megjelenés, de az igazi átverés a 900 A-es megjelölés – igaz, nem említi, hogy az mit is takar. A beépített kompresszor és az energiabank funkciója miatt mégis jócskán megéri a pénzét | |
|
Nem kell ahhoz az utcán elakadni, hogy a lemerült akkumulátor meghiúsítsa az elindulást, a kertben, garázsban ragadt autó még nagyobb próbatétel lehet. Míg az utcán a többi autóstól nem is nehéz áramhoz jutni, a magára maradt autós nehezen boldogul. E helyzeteken segíthetnek a piacon gomba mód-ra elszaporodott indításrásegítő rendszerek. Ezek közül választottunk találomra egyet, hogy az akkuguru Forex Kereskedelmi Kft. segítségével próbára tegyük.
A JNS 1880 Jump Start 12 V 400 A gépjármű indításrásegítő (hogy szó szerint idézzük megnevezését) ráadásul az egyszerű indításrásegítésnél többet is ad: saját akkumulátor hajtotta kompresszort is kínál, lámpaként is használható, ezenkívül három 12 V-os csatlakozójával energiaforrásként is dolgozhat.
Mivel a piacon kompresszor-lámpa konfiguráció már régóta kapható, a legfontosabb tulajdonsága mégiscsak az indítórészlege lenne. Itt azonban ne számítson senki semmi csodára: szétszedve jól látszik, hogy a 12 voltos, 17 A/h akkumulátoron közvetlenül csüngnek drótok, azaz nincs varázslat, a rendszer úgy működik, mintha ezzel az akkumulátorral közvetlenül bikáznánk az indítandó rendszert. A használati utasításában deklarált 400 amperes, a készüléken pedig nagy betűkkel hirdetett 900 amperes indítóáram ettől teljesen értelmét is veszíti.
Az Autó2 újság 2006/1. számában megjelent cikk rövidített változata
Előny – hátrány
Előny | Hátrány |
 | Viszonylag kicsi és könnyű |  | Zárlattól jól védett kábelek |  | Szükség esetén, meleg időben, kisebb motorokhoz indításra is használható |  | Jó kompresszor |  | Lámpa és energiaforrás |  | Sok tartozék |  | Nagyon méltányos ár | |  | Rövid indítókábelek |  | Indításra (különösen 1,6 literes motor felett) nem igazán alkalmas |  | Pontatlan nyomásmérő | |
Az Autó2 újság 2006/1. számában megjelent cikk rövidített változata
Műszaki adatok
Típus: JS 1880
Akkumulátor: 12V 17Ah
Áramerősség: 400 A
Bikakábel: 400 A
Bikakábel hossza: 70 cm
Kompresszor csúcsteljesítménye: 250 psi, 100 W
Világítás: 2×5 W
Fogyasztói ár: 6 490 Ft
Forgalmazó: Nefelejts Kft. 1037 Budapest, Kunigunda útja 60.
* A JNS 1880-hoz mellékelt használati utasításból
Az Autó2 újság 2006/1. számában megjelent cikk rövidített változata
Bika tél
|
 | |
|
Egy rossz bikázó kábel, a szigetelés vastagabb fémet sejtet, a kis keresztmetszet még a bikás indítást is meghiúsítja | |
|
A téli bikázás alapjai nagyjából ismertek, ezért csak néhány apróság, amit az indítást segítő használatakor is figyelembe kell venni. A bikázáshoz a bikázott akkumulátort nem szabad lekötni (a mai autókon már csak azért sem, hogy az elektronika a programokat, kódokat, beállításokat ne felejtse el).
|
|  |
|
Speciális kábel – köztes csatlakozóját csak egyféleképpen lehet egymásba dugni, és világító diódák jelzik a helyes polaritást | |
|
Az összekötést mindig a pozitív (piros) kábellel kell kezdeni, ilyenkor a gyújtás véletlenül se legyen bekapcsolva az indítandó autóban, a másiknak járjon a motorja. A negatív kábelt soha ne az akkumulátorra csatlakoztassuk, hanem mindig egy masszív testpontra, például a motorblokkra. A csatlakoztatás után legalább 20-30 másodpercet várni kell; hidegben – ha nagyon nehezen indulna – akár félórát is. A beindulás után néhány percig maradjon összekötve a két akkumulátor, majd az indítandóról először levett negatív kábel mindkét oldali eltávolításával indul a bontás. A donorautóról a gyújtást a kábelek levétele után lehet levenni. A kábelek fordított bekötése súlyos hibákat és károkat, esetleg sérüléseket okozhat. Ezért léteznek bolondbiztos kábelek, amelyek köztes csatlakozóját csak az akkumulátorokra felcsíptetett kábelpárok után lehet egyféleképpen csatlakoztatni, és ilyenkor is diódák jelzik a helyes polaritást. A jó bikázókábel legfontosabb jellemzője, hogy a benne levő fém keresztmetszete megfelelő, de az áruházi vastag kábelek szigetelése sokszor vékony, és a csipeszekhez rosszul kapcsolt fémeket takar. Ezek sok esetben alkalmatlanok az indításra.
Az Autó2 újság 2006/1. számában megjelent cikk rövidített változata
Comments
comments