Aktuális

2009. március 16. hétfő, 00:52

Termékteszt: Cerberos biztonsági zárrendszer - Eszes retesz

A sebességváltó zár köré épített komplex rendszer a profi tolvajt is meghátrálásra kényszerítheti.

Tapasztalatok

Ime a Cerberos agya. Ebben van az elektronika, a kuplung folyadék kiengedő rendszere, s ez vezérli a motortérzárat is

Az egyik legnépszerűbb védelmi berendezésnek számító váltózárat a tolvajok többféle módszerrel is megkerülhetik: tipikus a váltószerkezet kiakasztása (ilyenkor a váltót a motortérben sebességbe lehet tenni), de vontatókötéllel is meglovasítható a védett autó. A Cerberos éppen ezt a két eljárást nehezíti meg: a váltózáron kívül speciális motortér- és kuplungzárat szintén felsorakoztat. A rendszerhez kapcsolódik még egy elektronikus, az indítómotort blokkoló egység is. Ez nemcsak kiegészítő lopásvédelem, egyben biztonsági felszerelés is, hogy a feledékeny vezető kuplung nélküli autóval mégse próbáljon részt venni a forgalomban. Lehetőség van további elektronikus védelmi eszközök csatlakoztatására is, akár riasztót vagy immobilizert is tud vezérelni a központi agy.

A Cerberosszal felszerelt autó utasterében nem találunk semmilyen árulkodó jelet, csak egy sima Tytan-Dipol váltózárat. Ezen belül azonban egy indukciós tekercs veszi körül a fémrudat. A rúd betolásával vezérlőjelet küldünk a központi egységnek, ami a motortér mélyén, egy 4 mm falvastagságú fémdobozban, egy bontás nélkül hozzáférhetetlen helyen lapul. A váltózár rúdjától induló vezérlőjel működésbe

Az extrán megerősített motortérzár nem a gyári bowdent használja. Lehetetlen hozzáférni a nyitószerkezethez; a fedélzeti elektronika és más értékes alkatrész is védve van

hoz egy pici szivatytyút, ami az autó hidraulikus rendszeréből saját tartályába szív 2-3 köbcenti folyadékot: ez a gyűszűnyi mennyiség éppen elég ahhoz, hogy az autó kuplungja ne működjön. Ha a rendszer aktív állapotában nyomjuk le a kuplungpedált, az egyszerűen „beesik”. A szivatytyút mozgató elektromotor egy áttétellel a motortérzár bovdenjét is lezárt állásba húzza. Innentől kezdve tehát az autó mozgásképtelen, és a Cerberos konstruktőrei szerint az is marad, amíg a váltózár rúdját ki nem húzzuk. Ennek biztosítéka egyfelől a szakszerű telepítés (aminek része, ha szükséges, a motortér gyári zárszerkezetének extravédelme, megerősítése), másfelől a rendszerbe integrált szabotázsvédelem: bármilyen támadás éri a központi egység elektromos rendszerét, aktiválódik a 12 (!) órás védelmi periódus. Ezalatt a kulccsal sem lehet a védelmet blokkolni. Lemerült akkumulátornál a teljes rendszer lezárva marad. Mivel a motortérbe ekkor sem lehet bejutni, az autó elektromos rendszerének külső „megtáplálása” a járható út: ehhez elég lehet egy boltban kapható 9 voltos zsebtelepet az autó szivargyújtójára csatlakoztatni, és a kulcs birtokában oldhatjuk a védelmet.

A tartály alatti fekete doboz a központi vezérlő, a kuplungmunkahenger légtelenítő csavarjához az „U” alakúra hajlított fekete gumicsővel csatlakoznak; nem kell megbontani a gyári rendszert, így a garancia sem vész el

A komplex módszer kitalálói további fejlesztésekben gondolkodnak. Először is minél több típushoz elérhetővé akarják tenni a Cerberost. Eddig még csak a Volkswagen-csoport autóihoz, illetve néhány népszerűbb Opelhez gyártottak egyedi készleteket. A forgalmazó több autómárkával is tárgyalásban áll, nagyobb megrendelés esetén rövid időn belül képesek az új típusokhoz való „csomag” sorozatgyártására. További terv, hogy a rendszer vezérlését más alapokra helyezzék: már működik az a próbaváltozat, ami a sebességváltó rögzítését is a motortéren belül, a motortérzár jótékony védelme alatt oldja meg. Ezt tisztán elektronikus rendszer is képes vezérelni – mondjuk egy proximity kódkártya vagy más biztonságtechnikai azonosítórendszer –, így megfelelő telepítéssel biztonságosabb lehet a mechanikus zárnál, hiszen lopott kulccsal sem feltétlenül tudja a tolvaj a rendszert kiiktatni.

A Cerberos ára bruttó 139 ezer forint, ebben a szerelés is benne van. A 35-50 ezer forintos váltózárakhoz képest jelentős a felárat indokolja a lényegesen ütőképesebb védelem. Ha a rendszert kiegészítjük egy okos elektronikus védelmi eszközzel, az ár még mindig bőven egy alsó-középkategóriás autó cascoönrésze alatt marad, ugyanakkor képes kedvét szegni a legdörzsöltebb autótolvajnak is.

Szekeres W. István

Az Autó2 újság 2008/2. számában megjelent cikk rövidített változata

Előnyei-hátrányai

Előnyei – Hatékony mechanikus védelem – Átgondolt rendszer – Egyszerű működtetés – Minőségi kivitel

Hátrányai – A három eszközt egyetlen közös zár működteti – Egyelőre szegényes típuslista – Borsos ár

Az Autó2 újság 2008/2. számában megjelent cikk rövidített változata

Comments

comments

nyomtatóbarát verzió

Hozzászólások

Comments

comments

Powered by Facebook Comments

Eseménynaptár

Friss anyagok

Hangos Az Autó! – 8. rész

Az 8. rész az első téma alatti lejátszóval indítható...

Első ecoMobility Day a Magyar Autóklub szervezésébenElső ecoMobility Day a Magyar Autóklub szervezésében

Rendhagyó közlekedési témájú konferencia és környezetbarát járműveket bemutató nyílt...

A Nokian Tyres Romániában kezdi meg az első zöldmezős, CO2-mentes gyárának építését

A finn abroncsgyártó vállalat Nagyváradon építi majd meg új...

Hangos Az Autó! – 7. rész

Az 7. rész az első téma alatti lejátszóval indítható...

Legyen saját címoldala!

Lepje meg rokonait, barátait, üzletfeleit, vagy akár saját magát...

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás