Jogi tanácsok

2009. március 16. hétfő, 00:52

Ténykérdések: Van esély a teljes kártalanításra?

Olvasónk vétlen volt egy ráfutásos balesetben, hitelre vásárolt autója azonban totálkáros lett.

Esetleírás

A négycsillagos töréstesztű Almera utasait jól védi a csattanáskor. A biztosítóval már a tulajdonosnak kell csatáznia

Akár többévnyi takarékoskodás eredménye úszhat el egy baleset következtében, de ha valaki hitelre vásárol járművet, karambol nélkül is „hátránnyal” küzd. A járműre több százezres kamatot fizet ki az évek során, és mire az autó 5-6 évesen eladósorba jut, a használtautó-piacon csak a befektetett pénz töredékéért lesz eladható. Ezt az emberek nagyobb része el tudja fogadni, de sokakat lelkileg is tönkretesz, ha a futamidő alatt valamilyen előre nem látható esemény következik be. Lopásnál, önhibás törésnél (ha az autó totálkáros lesz) hiába áll a háttérben a casco biztosítás, csak nagy veszteségek árán lehet kiszállni az „üzletből”. Ugyanakkor komoly anyagi hátrány érheti a tulajdonost akkor is, ha egy balesetnél nem ő volt a hibás: amennyiben nem vagyunk elég körültekintőek a biztosítási eljárás során, hasonlóan rosszul járhatunk, mint a fent említett esetekben. Olvasónk úgy véli, a baleset miatt, amelyben ő vétlen volt, elveszíti eddig befizetett pénzét is, autóját is. Jogi szakértőnk viszont lát esélyt arra, hogy az ügy jó irányba forduljon. Íme panaszosunk levele:

2004. november végén vásároltam Nissan Almera típusú autómat, nullkilométeresen, hivatalos Nissan-márkakereskedőtől. A kezdőrészlet 900 000 Ft volt, amit készpénzben befizettem. A havi törlesztés 48 000 Ft, aminek nem tudom pontosan a tőkerészét, de véleményem szerint nagyjából 33 000 Ft lehet. Összesen 15 hónapot fizettem eddig be. 2006. április 10-én álló autómba hátulról fékezés nélkül belerohant egy másik, és a Nissant nekilökte az előttem levőnek is. Az Almera váza deformálódott, az ajtók megszorultak, illetve elállnak a karosszériától, a jármű eleje is összetört. Az autóba beesik az eső még zárt ajtónál és felhúzott ablaknál is. A kocsi mozgásképtelen, a hátsó kerék nem tud forogni, mert megszorult. A biztosító megnézte a járművet, a Nissan-márkaszervizzel közölte, hogy csak részletes árajánlat és az autó szétbontása után tudnak dönteni, mert gazdasági totálkár esete is fennállhat. Az EuroTax szerint az autóm 2 514 000 forintot ér most sérülésmentesen. A finanszírozó szerint a tőketartozásom 2 530 530 forint, tehát ha totálkárt állapít meg a biztosító, akkor még nekem kell 15 000 forintot befizetnem, hogy elengedjenek. Természetesen volt autó, nincs autó. Ezzel elbukom a 900 000 Ft kezdőrészletet és a másfél év alatt befizetett összeget. A balesetnél vétlen voltam, a vétkes fél mind a három sértett fél felé (két autót löktem meg, akkora volt az ütközés) elismerte felelősségét. Feljelentést nem tettem.

Ha az autót megjavítják (minősége kétséges a sérülések nagysága miatt), a bekövetkező értékvesztés (törött autó) saccolásom szerint 500 000 Ft lehet, azaz a javított autó piaci értéke jóval a tőketartozás alatt marad, és még közel öt évig fizethetem a kamatokat és egyebet.

Mi a megoldás, mit tudok tenni? Lehet ilyenkor alkudozni a bankkal vagy a biztosítóval?

Név és cím a szerkesztőségben

Az Autó2 újság 2006/4. számában megjelent cikk rövidített változata

Dr. Kovács Kázmér, az A2 jogi szakértője válaszol:

Olvasónknak nagy szerencséje, hogy nem önhibás cascós kárrendezésre, hanem idegenhibás teljes kártérítésre jogosult a károkozó kötelező felelősségbiztosítása alapján. Sokan tudják, de kevesekben tudatosult, hogy a két kárrendezés között nemcsak a casco közismert önrészesedése a különbség. A kötelező biztosítás alapján történő kárrendezésnél ugyanis a kártérítés mértékére, az érvényesíthető kár terjedelmére nem a biztosítási szerződés rendelkezései, hanem elsősorban a Polgári Törvénykönyv kártérítési szabályai az irányadók.

Ezen utóbbiak azt jelentik, hogy a kárért felelős személy köteles az eredeti állapotot helyreállítani, ha pedig az nem lehetséges, vagy a károsult azt alapos okból nem kívánja, köteles a károsult vagyoni és nem vagyoni kárát megtéríteni. Kártérítés címén a károkozó körülmény folytán a károsult vagyonában beálló értékcsökkenést kell megtéríteni; ez közismert, de a kárért felelős személy (esetleg a biztosító is) szívesen megfeledkezik róla, hogy nemcsak ezt, hanem azt a költséget is meg kell térítenie, amely a károsultat ért vagyoni és nem vagyoni hátrány csökkentéséhez vagy kiküszöböléséhez szükséges.

Miért hangsúlyozom ezen utóbbit? A kárigény érvényesítése során nem mindegy, hogy a károsult a kárösszeget milyen címen igényli. Ha gépkocsiban bekövetkezett kárként kéri az ügyfél a térítést, akkor a biztosító joggal hivatkozik arra, hogy egy hitelből vásárolt gépkocsi nem fog többet érni a piacon, mint a készpénzért vásárolt, ezért a gépkocsiban bekövetkezett kár címén még kötelező felelősségbiztosítás esetén is elzárkózik a kamatveszteség térítésétől (casco biztosítás esetén a hitelkamatoknak mint költségeknek a térítése azért nem követelhető, mert nincs Magyarországon olyan casco biztosítás, ami a hitelkamatokra is vonatkozna).

Amennyiben azonban költségként kísérli meg az igényérvényesítést a felelősségi kár károsultja, akkor a biztosító jogszerűen már nem zárkózhat el a kamatkülönbözet térítésétől, hiszen a Ptk. fent idézett 355. § (4) bekezdése értelmében nemcsak a vagyonban beállt értékcsökkenést, hanem a károsultat ért vagyoni hátrány csökkentéséhez vagy kiküszöböléséhez szükséges költségeket is meg kell térítenie a károkozónak (és természetesen a károkozó helyébe lépő felelősségbiztosítónak is).

Ha az ügyfél másfél éve hitelre vásárolt gépkocsija totálkáros lett, az azt jelenti, hogy kell egy másik kocsit hitelre vásárolnia annak érdekében, hogy az eredeti állapot helyreálljon, vagyis legyen egy kocsija, amit használni tud. A finanszírozó nem fogja visszatéríteni az eddig fizetett kamatokat, és nem fogja elengedni (legfeljebb diszkontálni) a totálkárosítás folytán jelentkező rendkívüli előtörlesztés okán a hitelhátralék kamatait sem. Az ügyfélnél zárási költségek és más költségek is felmerülnek a kétszeres hitelkiváltás folytán. Ezek a rendkívüli költségek és a kamatkülönbözet (figyelembe véve persze, hogy az újabb hitelnek később jár le a futamideje, mint a korábbinak lejárt volna) térítésére a biztosító a Ptk. fent idézett szabálya alapján köteles, hiszen az a károsultnál mint jogellenes károkozó cselekménnyel összefüggésben felmerült költség jelentkezik, ami ennélfogva végső fokon peresíthető is.

Az ügyfél totálkár határán levő károsodás esetén akkor tudja egyszerűbben megoldani a problémáját, ha inkább a kijavítást és az azzal együtt járó értékcsökkenést választja, mert kevesebb az utánajárás. Amennyiben azonban a gazdasági totálkár határát túllépi a sérülés mértéke, akkor a leírtak alapján joga van rá, hogy a balesettel összefüggésben valamennyi felmerült és dokumentált költsége (így a kamatkülönbözet, zárási költség stb.) megtérítését igényelje a károkozó felelősségbiztosítójától, természetesen a vagyonában, tehát adott esetben a gépkocsijában bekövetkezett káron kívül.

Az Autó2 újság 2006/4. számában megjelent cikk rövidített változata

Comments

comments

nyomtatóbarát verzió

Hozzászólások

Comments

comments

Powered by Facebook Comments

Eseménynaptár

Friss anyagok

Hangos Az Autó! – 8. rész

Az 8. rész az első téma alatti lejátszóval indítható...

Első ecoMobility Day a Magyar Autóklub szervezésébenElső ecoMobility Day a Magyar Autóklub szervezésében

Rendhagyó közlekedési témájú konferencia és környezetbarát járműveket bemutató nyílt...

A Nokian Tyres Romániában kezdi meg az első zöldmezős, CO2-mentes gyárának építését

A finn abroncsgyártó vállalat Nagyváradon építi majd meg új...

Hangos Az Autó! – 7. rész

Az 7. rész az első téma alatti lejátszóval indítható...

Legyen saját címoldala!

Lepje meg rokonait, barátait, üzletfeleit, vagy akár saját magát...

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás