Bemutatók

2009. március 16. hétfő, 00:52

Teherpróba: Volvo FL 240 4×2 Citipro - Urbánus

A Volvo Citipro néven egy tökéletesen átgondolt, terítőjáratokra tervezett dobozos teherautót kínál. Az újdonságot Pesten és környékén próbáltuk.

Teherpróba

A kétajtós, kétszemélyes, "nappali" fülke mögötti 37,5 köbméteres alukoffer hatféle színben rendelhető

Az üzemeltető számára előnyt jelent, hogy a Citipro-t a Volvo használatra készen szállítja. A hátul légrugós FL alvázat az anyacég egy cseh karosszáló üzem segítségével teszi konyhakésszé. A 37,5 köbméteres alumínium szendvicsszerkezetű doboz hat színben rendelhető. Annyira feltűnően szép sima oldalfallal rendelkezik, hogy már-már kár használni és ezzel veszélyeztetni. A hátsó ajtón való rakodáshoz egy másfél tonnás német hátfal nyújt segítséget, működését azonban egy apró hiba folytán nem tudtuk kipróbálni. A hátfal formájával egy gyenge tolatásból eredő ütés ellen védi a doboz nagy részét. Alul a zömök cső ütköző nyújt a ráfutások ellen védelmet. A Volvo csak a B tengely mögötti, amúgy jókora, 2 méter feletti szakaszon nincs körbe bástyázva, az aláfutás-gátló itt feltűnően hiányzik. A biztonságot egyébként a tolatást jelző meglehetősen hangos "bip" hangja is növeli. A jármű hátát leszámítva azonban a sofőr a Citipro minden porcikáját átláthatja, gazdag tükör kínálat segíti ebben. A jobboldali ajtón a Renault-nál már látott alsó ablakbetét is segíti a holttér csökkentését.

A raktérajtó másfél tonna terhet tud emelni

A vezető munkavégzését amúgy a lehető legjobban segíti az FL kabin. Az alacsony váz, alulra ültetett kabin kétlépcsős, kifejezetten komfortos beszállást tesz lehetővé. Légrugós, jól formált ülést tettek a minden irányban állítható kormány mögé. Itt a határokat a nagyméretű műszerfal olvashatósága adja meg, a kormány ugyanis könnyen takar belőle. A nagy kijelző fedélzeti számítógépként és diagnosztikai elemként is funkcionál, együttműködik a fej felett elhelyezett elektronikus tachográffal, és még számos kiegészítő funkcióval rendelkezik. A kormány alatt találhatóak a kezelőgombok, így a vezető kezét a kormányon tartva kérheti le az adatokat. A rádió, sőt a váltókar sincs messze a jobb kéznek. A hatfokozatú ZF pontosan, teherautós viszonyok között könnyeden kapcsolható, de azért nem ér fel egy elektronizált ZF-el. A hat „gang” jól illeszkedik a hajtáslánchoz. Sík terepen akár kettesben is indulhatunk és a városban a 4. és 5. fokozatig kell csak felkapcsolni.

A széleskörű tájékoztatást adó műszerek könnyedén olvashatók

A felettébb csendes és nyomatékos 7,2 literes – tehát egyáltalán nem kis – motor tág fordulatszám tartományban használható. Nyomaték maximumot 1200 és 1700 között ad, de 2000 felett sem hal el a motor, sőt a piros tartomány csak 2800-nál van.

A fülkébe jutást két lépcső segíti, a vezetőülés saját felfüggesztésen ringatózik

Ez a fordulatszám-rugalmasság nagyban hozzájárul ahhoz, hogy a hektikus városi, elővárosi forgalomban az FL jó társ lehessen. Bár a 240-es a Volvo teherautók legvéznábbika, ez a belépő teljesítmény teljesen elegendő a 12 tonna mozgatásához. Ráadásul a mintegy 11 tonnára rakott tesztautónk városon kívül megelégedett a húsz liter körüli gázolaj mennyiséggel, de a városban is a 24-27 literes sávban tudtunk maradni.

A kedvező fogyasztás, az EURO4-es emissziós szint és a roppant csendes járás kifejezetten urbánus szállítóeszköz hatását kelti. A könnyen kezelhető-terelhető, városban kifejezetten otthonosan mozgó Citipro felszereltségének kialakításakor a gazdaságossági, más néven eladhatósági szempontokat is figyelembe vettek. Nincs retarder csak kipufogófék, nincs tempomat de azért az ablakok, tükrök elektromosak. Számos pakoló hely van, napellenzőt és tetőszellőzést is felszereltek. Állófűtés, klíma nincs, sőt központi zárat se keressünk, utóbbi a sűrű ki és beszállásos disztribúció közben hiányozhat, a biztonságot csökkentheti. Még egy feltűnő és esetenként megkérdőjelezendő spórolás nyomára bukkantunk, az pedig a „mitfárer” ülése, amely fejtámla nélküli és merevtámlájú, mintha az ő munkában töltött ideje nem számítana. A gazdaságos és megbízható hírében álló, lassan státusszimbólumot jelentő márka használatra kész Citipro-jának flottába állításához megközelítőleg 50 ezer eurós számlára kell felkészülni. Cserébe egy munkára kész, jól átgondolt eszközt vásárolhat, illetve lízingelhet a beruházó.

Domanovszky Henrik

Műszaki adatok

Motor Soros 6 henger, hengerűrtartalom 7200 cm3. Teljesítmény 177/240 kW/LE (2300/min), legnagyobb nyomaték 920 Nm (1200-1700/min). EURO4 besorolás Ad-Blue segítségével. Erőátvitel Hátsótengelyhajtás ZF 6 fokozatú Overdrive váltó. Kialakítás 220×7 mm-es keresztmetszetű U profilú egyenes létraváz. Két tengely, hátul duplakerék. Elöl parabolarugó, hátul légrugó. Elől-hátul tárcsafék. Gumik 265/70 R19,5. Üzemanyagtartály 200 l, Ad-Blue tank 20 l. Felépítmény Kétajtós, kétszemélyes nappali fülke. Zárt koffer. Hátsóajtó, 1,5 tonnás emelő hátfallal szerelve. Tengelytáv 4700 mm. Hátsó kinyúlás 2320 mm. Koffer belső méret HxSZxM 6650x2450x2300 mm. V.: 37,5 m3. Megengedett össztömeg 12 t.

Comments

comments

Címkék: , , ,
nyomtatóbarát verzió

Hozzászólások

Comments

comments

Powered by Facebook Comments

Eseménynaptár

Friss anyagok

Hangos Az Autó! – 8. rész

Az 8. rész az első téma alatti lejátszóval indítható...

Első ecoMobility Day a Magyar Autóklub szervezésébenElső ecoMobility Day a Magyar Autóklub szervezésében

Rendhagyó közlekedési témájú konferencia és környezetbarát járműveket bemutató nyílt...

A Nokian Tyres Romániában kezdi meg az első zöldmezős, CO2-mentes gyárának építését

A finn abroncsgyártó vállalat Nagyváradon építi majd meg új...

Hangos Az Autó! – 7. rész

Az 7. rész az első téma alatti lejátszóval indítható...

Legyen saját címoldala!

Lepje meg rokonait, barátait, üzletfeleit, vagy akár saját magát...

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás