Bemutatók

2009. március 16. hétfő, 00:52

Teherpróba: Scania R500 Euro5 - Segít vezetni

Bár a Svédországból érkezett mediterrán kék színű Scania teszt vontatót a leggyengébb V8-as erőforrás hajtotta, teljesítményhiánynak nyoma sem volt, amikor a 15,6 literes motor belendült. A Scania erejénél azonban érdekesebbnek bizonyultak biztonsági rendszerei.

Bár nem a legnagyobb, a Highline kabinnal is tekintélyt parancsol a „felspoilerezett” vontató az úton

A 15,6 literes V8-as Scania motorról már sok jót írtunk, ezeket most nem ismételjük meg. Röviden annyit, hogy szinte mindegy, hogy a leggyengébb 500-as, az 560-as, az 580-as vagy akár a 620 lóerős csúcs erőforrás hajtja a vontatót, még teljesen terhelt állapotban is lenyűgöző az a teljesítménypotenciál, amit ezek a motorok nyújtanak.

A műszerfal jobb szélén az Interactor 600-as fedélzeti rendszer kijelzője, előtte a szélvédőre ragasztva a sávelhagyás figyelő kamerája

Azt is mondhatnánk, normál közúti forgalomban szinte sok is a jóból amit tudnak, elsősorban gyakori hegyes-völgyes fuvarok során, állandóan nehéz pótkocsikat vontatva szükségesek igazán. Ráadásul az 500 lóerős változat nyomatéka Euro 3-as és 4-es kivitelben 2.400 Nm, amíg a tesztelt Euro 5-ös azonban 2.500 Nm-t tud! Az Euro 5-öt SCR rendszerrel teljesíti a vontató, menetközben semmi különbség egy Euro 3-as vontatóhoz képest, maximum az, hogy figyelni kell az AdBlue mennyiségét a tartályban, illetve fogyása esetén azt (is) kell tankolni. Hazánkban még elég ritka ez a kúthálózat, a tesztszerelvénybe az M1-esen sikerült tankolnunk, a karbamid oldat literje itt 172 Ft-ba került. Az AdBlue töltőpisztolya hasonló a gázolajéhoz, viszont a fedett állomás megközelíthetősége nem a legegyszerűbb, a hely egyszerűen szűk.

Az automatizált váltó is remekül működik, induláskor tengelykapcsoló pedált felengedni – emelkedőn sincs már ekkor hátragurulás, a Hill Holder megtartja a szerelvényt – majd megálláskor ismét

Ennyi látszik kívülről: a fényszóró és a fekete kupak alatt a követési távolságtartó szenzora

kinyomni, a többit menetközben elintézi a váltó maga. Esetleg hegymenetkor kell néha a sofőrnek beavatkozni és kézzel váltani, a rendszer ugyanis nem lát előre s nem is gondolkozik, ekkor a tapasztalat sokat segíthet a lendület megtartásában a megfelelő fokozat kiválasztásával. Viszont a legfrissebb biztonsági rendszereket is beépítették

Még ritka a hazai AdBlue lánc, a kép az M1-esen készült. A kútfej zárt ajtó mögött van, tankolás előtt szólni kell a kezelőnek. Nagyobb probléma, hogy az állomás kiépítése rendkívül szűk, épp befértünk

a tesztvontatóba, s ezekkel sikerült is alaposabban megismerkednünk a teszt során. Az autópályán hasznos sávelhagyás figyelő nemcsak a kamion mozgását figyeli a sávban, hanem a kormánymozdulatokat is. Ha mozdult a kormány – szándékos a menetirányváltás – nem jelez a rendszer, vagyis átléphető akár a záróvonal is a szerelvénnyel. Amennyiben azonban nem mozdult a kormány s átlépte a vontató a sáv felfestéseket, elhalkítja a rádiót, majd a veszélyes oldalon a rücskös aszfalton való haladáshoz hasonló hangon riaszt a rendszer. Jónak tűnik az alapgondolat, de nem biztos, hogy tökéletes a rendszer. Mert mi történik, ha az elbóbiskoló sofőr meg is mozdítja a kormányt, s azt a rendszer szándékos irányváltásként értelmezi?! Egyértelműen hasznos viszont az egyik leggyakoribb kamionbaleset valószínűségét – a ráfutást – csökkenteni hívatott követési távolságtartó tempomat, vagyis ACC (adaptív sebességszabályzó).

Ezzel a kapcsolóval kapcsolható a sávelhagyás asszisztens

A rendszer a motor, a retarder és a hátsó fékek használatával öt fokozatban képes tartani a kívánt követési távolságot, nagy terhet véve le ezzel a fáradt teherautó-pilóta válláról. Az egyes vagyis legkisebb féktávolság beállítása esetén keményebbeket fékezve, ötödikben finomabban haladva tartja a biztonságos távolságot a rendszer. De ezekkel még koránt sincs vége a Scania biztonsági offenzívájának! Bemutatták a TPM (keréknyomás-figyelő) rendszert, amely álló helyzetben és menet közben is felhívja a figyelmet arra, ha valamelyik kerékben csökken a nyomás. Szintén a balesetek megelőzésében játszhat fontos szerepet az Alcolock nevű alkoholszonda, amely nem engedi elindítani a motort, ha a sofőr leheletében túl sok alkoholt észlel.

Ács Tibor

Ötödik fokozatban a követési távolságtartó rendszer
 
Jobbról a második kapcsoló a követési távolságtartó rendszer kapcsolója
 
Alig látszik a radar, ő mégis mindent lát
    

  

Felfelé és lefelé is nyílik a burkolat
    

 

Comments

comments

nyomtatóbarát verzió

Hozzászólások

Comments

comments

Powered by Facebook Comments

Eseménynaptár

Friss anyagok

Hangos Az Autó! – 8. rész

Az 8. rész az első téma alatti lejátszóval indítható...

Első ecoMobility Day a Magyar Autóklub szervezésébenElső ecoMobility Day a Magyar Autóklub szervezésében

Rendhagyó közlekedési témájú konferencia és környezetbarát járműveket bemutató nyílt...

A Nokian Tyres Romániában kezdi meg az első zöldmezős, CO2-mentes gyárának építését

A finn abroncsgyártó vállalat Nagyváradon építi majd meg új...

Hangos Az Autó! – 7. rész

Az 7. rész az első téma alatti lejátszóval indítható...

Legyen saját címoldala!

Lepje meg rokonait, barátait, üzletfeleit, vagy akár saját magát...

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás