Bemutatók
Teherpróba: Scania R500 Euro5 - Segít vezetni
Bár a Svédországból érkezett mediterrán kék színű Scania teszt vontatót a leggyengébb V8-as erőforrás hajtotta, teljesítményhiánynak nyoma sem volt, amikor a 15,6 literes motor belendült. A Scania erejénél azonban érdekesebbnek bizonyultak biztonsági rendszerei.
![]() | |
![]() | ![]() |
![]() | |
| |
![]() |
A 15,6 literes V8-as Scania motorról már sok jót írtunk, ezeket most nem ismételjük meg. Röviden annyit, hogy szinte mindegy, hogy a leggyengébb 500-as, az 560-as, az 580-as vagy akár a 620 lóerős csúcs erőforrás hajtja a vontatót, még teljesen terhelt állapotban is lenyűgöző az a teljesítménypotenciál, amit ezek a motorok nyújtanak.
![]() | |
![]() | ![]() |
![]() | |
| |
![]() |
Azt is mondhatnánk, normál közúti forgalomban szinte sok is a jóból amit tudnak, elsősorban gyakori hegyes-völgyes fuvarok során, állandóan nehéz pótkocsikat vontatva szükségesek igazán. Ráadásul az 500 lóerős változat nyomatéka Euro 3-as és 4-es kivitelben 2.400 Nm, amíg a tesztelt Euro 5-ös azonban 2.500 Nm-t tud! Az Euro 5-öt SCR rendszerrel teljesíti a vontató, menetközben semmi különbség egy Euro 3-as vontatóhoz képest, maximum az, hogy figyelni kell az AdBlue mennyiségét a tartályban, illetve fogyása esetén azt (is) kell tankolni. Hazánkban még elég ritka ez a kúthálózat, a tesztszerelvénybe az M1-esen sikerült tankolnunk, a karbamid oldat literje itt 172 Ft-ba került. Az AdBlue töltőpisztolya hasonló a gázolajéhoz, viszont a fedett állomás megközelíthetősége nem a legegyszerűbb, a hely egyszerűen szűk.
Az automatizált váltó is remekül működik, induláskor tengelykapcsoló pedált felengedni – emelkedőn sincs már ekkor hátragurulás, a Hill Holder megtartja a szerelvényt – majd megálláskor ismét
![]() | |
![]() | ![]() |
![]() | |
| |
![]() |
kinyomni, a többit menetközben elintézi a váltó maga. Esetleg hegymenetkor kell néha a sofőrnek beavatkozni és kézzel váltani, a rendszer ugyanis nem lát előre s nem is gondolkozik, ekkor a tapasztalat sokat segíthet a lendület megtartásában a megfelelő fokozat kiválasztásával. Viszont a legfrissebb biztonsági rendszereket is beépítették
a tesztvontatóba, s ezekkel sikerült is alaposabban megismerkednünk a teszt során. Az autópályán hasznos sávelhagyás figyelő nemcsak a kamion mozgását figyeli a sávban, hanem a kormánymozdulatokat is. Ha mozdult a kormány – szándékos a menetirányváltás – nem jelez a rendszer, vagyis átléphető akár a záróvonal is a szerelvénnyel. Amennyiben azonban nem mozdult a kormány s átlépte a vontató a sáv felfestéseket, elhalkítja a rádiót, majd a veszélyes oldalon a rücskös aszfalton való haladáshoz hasonló hangon riaszt a rendszer. Jónak tűnik az alapgondolat, de nem biztos, hogy tökéletes a rendszer. Mert mi történik, ha az elbóbiskoló sofőr meg is mozdítja a kormányt, s azt a rendszer szándékos irányváltásként értelmezi?! Egyértelműen hasznos viszont az egyik leggyakoribb kamionbaleset valószínűségét – a ráfutást – csökkenteni hívatott követési távolságtartó tempomat, vagyis ACC (adaptív sebességszabályzó).
![]() | |
![]() | ![]() |
![]() | |
| |
![]() |
A rendszer a motor, a retarder és a hátsó fékek használatával öt fokozatban képes tartani a kívánt követési távolságot, nagy terhet véve le ezzel a fáradt teherautó-pilóta válláról. Az egyes vagyis legkisebb féktávolság beállítása esetén keményebbeket fékezve, ötödikben finomabban haladva tartja a biztonságos távolságot a rendszer. De ezekkel még koránt sincs vége a Scania biztonsági offenzívájának! Bemutatták a TPM (keréknyomás-figyelő) rendszert, amely álló helyzetben és menet közben is felhívja a figyelmet arra, ha valamelyik kerékben csökken a nyomás. Szintén a balesetek megelőzésében játszhat fontos szerepet az Alcolock nevű alkoholszonda, amely nem engedi elindítani a motort, ha a sofőr leheletében túl sok alkoholt észlel.
Ács Tibor
![]() | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() | ||||
|
|
| ||||||
![]() | ||||||||
|
Comments
Eseménynaptár
Friss anyagok

Bár a legtöbben nagyjából tisztában vagyunk az autópályán való...

Nyáron újra csináljuk a fesztivált, találkozzunk Hévízen, a részletekért...

A gyújtógyertyák elsődleges feladata a levegő/üzemanyag keverék begyújtásához, valamint...

Az Autobest összeurópai zsűrije a Renault Austral-t választotta 2023...