Újautó

2009. március 16. hétfő, 00:52

Taxiteszt: Skoda Octavia 1.4 16V Ambiente - Sokadik utas

Az utcaképen is jól látszik: a taxisok szeretik a régi Octaviát. Vajon az utódját is?

Taxiteszt

A fényezés szinte újszerű, a lökhárítók festés nélküli alsó része járdás parkolásoknál praktikus

A 2005 augusztusában eredetileg is taxinak vásárolt Octavia motorja a létező legkisebb 1,4-es benzines, de a felszereltsége egyáltalán nem fapados: légkondija kétzónás, van fedélzeti számítógépe és gyári CD-s rádiója is. Fogyasztása télen és nyáron klímával megközelíti a 8,0 l/100 km-t, de kíméletesen hajtva ez leszorítható 7,2-7,3 l/100 km-re. Az eddig megtett bő 143 000 kilométer teljes átlaga 7,5 l 100 kilométerenként.

Motor, erőátvitel A hengerenkénti négyszelepes, 75 lovas (ma 80 lóerővel árult) alapgép nem túl dinamikus, de a zömében városi fuvarokhoz megteszi. Olajfogyasztása 60 000 km-ig nem volt mérhető, akkor azonban a márkaszerviz a kelleténél hígabb, teljesen szintetikus olajat töltött bele, s ezt ette is rendesen. A 90 000-es nagyszerviz komoly változásokat hozott, a karbantartásokat azóta márkafüggetlen műhely végzi, s olajcserékre is az előírtnál sűrűbben, 30 000 helyett 15 000 km-enként kerül sor. Az olajfogyasztás a sűrűbb olajjal elfogadható, a gyakoribb ciklusok között csak minimális utántöltés szükséges. A váltó kapcsolómechanizmusa nem kopott, 139 000-től azonban minden fokozatban búg az erőátvitel, s ezen a friss váltóolaj sem segített; a következő lépés a váltócsapágyak cseréje lesz. Az autó új kora óta tapasztalható hiba, hogy tolatáskor fékezve recseg a váltó.

Futómű, fékek Az elöl McPherson-, hátul független több lengőkaros felfüggesztések kialakítása finom és kissé kényes. A taxi-Octavia ennek ellenére egyet sem mutat a típusnál nem ritka hibákból: futóműve nem zörög, kerékcsapágyai még a gyáriak. Az elektromos szervós kormánymű sem kopott, a fékek azonban gyorsan fogynak a városi használatban. A márkaszerviz a 30 000-es és a 60 000-es revíziónál is lecserélte mind a négy tárcsafék betéteit, a második alkalommal azonban egy menetet is tönkretettek, a tulaj elsősorban emiatt szakított a gyári műhellyel. A saját szerelő 90 000-nél az összes betétet kicserélte, ekkor már a tárcsákból is új kellett, a 120 000-es szemlénél azonban csak az első betéteket váltották újra. A fék ma is jól fog, hangja az utángyártott betétektől megszokottan sípolós.

A dísztárcsák sértetlenek, a nyári gumik még a gyári Continental EcoContactok, csaknem 100 000 km van bennük, a téliek olcsó futózottak. Izzóból csak a féklámpákét kellett cserélni, azokat viszont már háromszor

Elektromosság Ma is gyári az Octavia akkumulátora, s generátora is hibátlan. A fedélzeti elektronika zavarai elkerülték a taxit, a központi zár, az elektromos első ablakemelő és a fedélzeti számítógép is hibátlan. A műszerfal digitális órája eddig kétszer is sztrájkolt, de a rádió kijelzője ekkor is mutatta az időt. Az óra magától meggyógyult, nem úgy a CD-lejátszó. Az alig több mint egy évesen egyszerűen nem adta ki a lemezt, második évétől pedig nem olvassa, így ma is csak a rádió szól. A központi zár távirányítójában alig több mint egy év és 60 000 km után kellett elemet cserélni, az új még ma is helytáll. Az első komoly hiba 22 000-nél jelentkezett, ekkor a 2-es és a 3-as henger gyújtótrafóját kellett váltani, zárlat miatt, garanciában. A 74 000-nél kifulladt 4-est azonban a még érvényes jótállás ellenére magánszervizben cserélték.

Karosszéria A komolyabb sérülések elkerülték az Octaviát, de egy apró koccanás miatt a hátsó lökhárítót egyszer újra kellett fényezni, az új festést pedig már néhány újabb javítás is ékesíti egy elvétett tolatás miatt. Ezen túl, csupán nagyítóval találhatunk pici hibákat az első köténylemezen. A repedt bal első fényszórót fólia védi; bontott elemet szinte lehetetlen találni, a gyári alkatrészek pedig nem olcsók, ezért amíg lehet, marad a törött lámpa. A fényezés egyébként makulátlan, a gumitömítéseket a ki-beszállások sem gyötörték meg nagyon, a hátsó ajtóknál hasznosnak bizonyult a gyári védőfólia: a cipősarkak karcolásait a mai napig ez fogja fel. A tömítések az első ajtók felső szélénél már feslenek, de az autó nem ázik be.

Utastér A puha anyaggal burkolt műszerfal újnak hat, kopást nemigen találni rajta. Az üléseket az első napoktól méretre szabott huzat óvja. A tulaj legfőbb takarítóeszköze a porszívó, a kárpitot még sem az üléseken, sem az ajtókon nem kellett vegytisztítani. Az első ajtók világos burkolatán felfedezhető némi kopás, de még ma is újszerű. A kormány karimája a küllőknél és a felső íven fényesedett ki, a váltógomb kopása észrevehetetlen, a kar bőrözött szoknyája azonban már meggyötört. Az utastér a nagy futásteljesítmény ellenére megdöbbentően csendes, a burkolatok rossz úton sem zörögnek.

Katona Mátyás

Az Autó2 újság 2008/7. számában megjelent cikk rövidített változata

A beltérben csak nagyítóval fedezhető fel kopás. A kapcsolók kivétel nélkül hibátlanul dolgoznak, a kétzónás klíma még a gyári gáztöltettel hűt
 
A kormány karimája a küllőknél és a felső ívnél már fényesedik, de még nem kopott
 
A váltó kapcsolása ma is könnyű, 139 000 km után a szerkezet búgni kezdett. A kar szoknyáján hajszálnyit meglátszik a használat 
    

  

Eddig csaknem 150 000 kilométert futott az Octavia
 
Az utastér hátul sem kopott meg vészesen, az üléseket huzat óvja, de a gyári szövet az ajtókon is egészen újszerű
 
Az 560 literes csomagtérben négy utazóbőrönd és ugyanennyi kisebb táska is kényelmesen elfér
    

  

Az első ajtók gumiszigetelése a felső saroknál már feslik, de a vizet még jól zárja
 
Taxiüzemben különösen fontos a fényezést óvó fólia a hátsó ajtó szélénél: sikeresen fogja fel a cipőkarcokat
 
A pedálgumik jó állapota meghazudtolja a megtett kilométereket, a kuplung hibátlan, fékalkatrészből viszont sok fogy
    

 

 

 
A motort még sosem mosták le, az 1,4-es olajfogyasztása tűrhető, a műanyag házba rejtett akkumulátor gyári
 
 Az ajtózsanérok a legtöbbet nyitogatott jobb első ajtónál sem lógnak, a kilincsen, az ajtóbehúzón és a kárpiton sem látszik a csaknem 150 000 km
 
Az első köténylemez a bal oldali ködlámpánál találkozott egy „parkolóőr” oszloppal, a nyom csak nagyítóval látható
    

Az Autó2 újság 2008/7. számában megjelent cikk rövidített változata

Műszaki adatok

So­ros négy­hen­ge­res, hen­ge­ren­kén­ti négy­sze­le­pes ben­zin­mo­tor, elöl ke­reszt­ben be­épít­ve. Hen­ger­űr­tar­ta­lom: 1390 cm3. Fu­rat x lö­ket: 76,5×75,6 mm. Tel­je­sít­mény: 75 LE/55 kW (5000/min). Nyo­ma­ték: 126 Nm (3800/min). Öt­fo­ko­za­tú kéziváltó, elsőkerék-hajtás. Elöl McPherson-, há­tul több len­gő­ka­ros füg­get­len fel­füg­gesz­tés, elöl-hátul kanyarstabilizátor. Elöl bel­ső hű­té­sű, há­tul tö­mör tár­csa­fé­kek, ABS. Gu­mik: 195/65 R15 (Continental EcoContact). Cso­mag­tér: 560–1420 l. Üzem­anyag­tar­tály: 55 l. Hos­­szú­ság x szé­les­ség x ma­gas­ság: 4570x1770x1460 mm. Ten­gely­táv: 2580 mm. Gyor­su­lás (0–100 km/h): 15,5 s. Vég­se­bes­ség: 170 km/h. Fo­gyasz­tás (vá­ros/vá­ro­son kí­vül/ve­gyes): 5,5/6,9/9,5. Át­lag­fo­gyasz­tás taxiüzemben: 7,5 l/100 km.

Az Autó2 újság 2008/7. számában megjelent cikk rövidített változata

Comments

comments

Címkék: ,
nyomtatóbarát verzió

Hozzászólások

Comments

comments

Powered by Facebook Comments

Eseménynaptár

Friss anyagok

Hangos Az Autó! – 8. rész

Az 8. rész az első téma alatti lejátszóval indítható...

Első ecoMobility Day a Magyar Autóklub szervezésébenElső ecoMobility Day a Magyar Autóklub szervezésében

Rendhagyó közlekedési témájú konferencia és környezetbarát járműveket bemutató nyílt...

A Nokian Tyres Romániában kezdi meg az első zöldmezős, CO2-mentes gyárának építését

A finn abroncsgyártó vállalat Nagyváradon építi majd meg új...

Hangos Az Autó! – 7. rész

Az 7. rész az első téma alatti lejátszóval indítható...

Legyen saját címoldala!

Lepje meg rokonait, barátait, üzletfeleit, vagy akár saját magát...

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás