Aktuális
Tavaszi felkészítés - Kémia- és fizikaóra
A télben elkoszolódott autót érdemes alapos tisztítókúrának alávetni. Javasolt munkaleírásunk nagynyomású gőzborotvával kezdődik, és otthoni pepecseléssel ér véget.
Első oldal
![]() | |
| |
A gépi mosók nagy része, több-kevesebb sikerrel, lendületes ívű névjegyet hagy a lemezeken (a filccel és szivaccsal dolgozók már nem), kompromisszumot ér viszont, hogy ezek időnkénti polírozással eltávolíthatók, másrészt a mosók egy részében be lehet fizetni a kihagyhatatlan alvázmosásra, ami a sós latyak és sár továbbélését akadályozza meg. Több utánajárást igényel olyan helyre vinni az autót, ahol megemelik alvázmosáshoz, ilyenkor viszont kiderülnek a védőréteg hibái is. Ez esetben garanciális autón szervizben kell a javítást kérni, különben bele tudnak kötni a szakszerviz kihagyása okán. A pénz- vagy érmebedobós automatáknál is be lehet csapatni a nagynyomású, lehetőleg meleg vizet az autó alá, viszont nem valami kényelmes és hatékony a munka; ha pedig oldalanként megemeljük az autót, várakozó sor esetén kinézik az alapos kollégát.
Mielőtt sor kerülne az alsó és a külső mosásra, a lehűlt motortérben előre elkészített és felpróbált nejlonfólia darabokkal be kell burkolni az elosztót, a számítógépet és a relédobozokat. Ha látszanak a gyertyasapkák, azokat sem árt bevonni. A védelmet egyszerű madzag vagy szigetelőszalag, gumigyűrű tartja a helyén. A szabad területeken motormosó spray vagy a fizikai behatás miatt még hatásosabb ecsettel felkent folyadék lazítja a koszt, amíg az autó alját és a karosszériát mossuk. A külsőmosáshoz a legtöbb helyen lehet samponos vizet “rendelni” a géptől. Mielőtt a külsőmosás végén az öblítésre állítanánk a gépet, nyissuk fel újra a motorháztetőt, és a víznyomás hatásának csökkentésére távolabbról mossuk le a motorteret. A kapható környezetbarát oldófolyadék a pár milliméter vastag olajsarat is lazítja, csak le kell vízzel öblíteni. A védőfóliák kidobása (nem szabad bent felejteni, mert valamelyik ékszíj megeheti, a hőség megolvasztja őket) és a motortérzárás után jöhet a külső öblítés, majd a szőnyeg lecsurgatása, visszarakása és a kiállás.
![]() | |
| |
Az Autó2 2005/5-ös számából.
Második oldal
![]() | |
| |
Mielőtt a külső és belső takarítás miatti védőanyaghiányt pótoljuk, elég tiszta az autó, hogy a felületi hibákat kijavítsuk, vagy leltárba vegyük. Ha csak a lakkozás sérült, elegendő színes stifttel javítani, ha a fényezés és az alapozás is, ugyanúgy kell eljárni, mint a gyári fényezéskor. Pótolni kell az alapozót, majd a színkód alapján vásárolt anyaggal a festést. Nem szégyen ilyenkor meghátrálni, és szakműhelybe menni. A bátrabbak a nem túlzottan feltűnő helyeken gyakorolhatják a “ködölést”.
A védő- és az ápolóanyagok bedolgozása odabent kezdődik. A műszerfalat szilikonmentes, inkább mattító hatású folyadékkal, a textil-, műanyag- vagy bőrkárpitot, huzatot erre a célra kapható folyadékokkal kell kezelni. A műszerfalra és a műanyag-felületekre UV-védelmet is adó anyagot érdemes használni. Ha sok folyadékkal tisztítottuk a belteret, indulás előtt alaposan ki kell szárítani, különben bepárásodnak az üvegek. Ha ez bekövetkezik, az utastéri szellőzőnyitás, légkondi-bekapcsolás és feltekert ventilátorral a szélvédőre irányított légáram segít. Az utastér szárítására szánt idő nem számít veszteségnek, ezalatt a lemezek és a műanyag csíkok, műanyag lökhárítók, gumitömítések kapják vissza a mosáskor eltávolított anyagokat. A fénytelenítő és szerkezeti átalakítást okozó UV elleni védőszert tartalmazó anyagokat érdemes precízen, az előírt módon felvinni. Az új
![]() | |
| |
Az autóápolásban járatlanoknak, fáradékonyaknak nem ajánljuk a házilagos nekiugrást, főleg nem a barkácsáruházakban kapható, szakszerűtlen használatkor a fényezést égető polírozógéppel. A polírozás mechanikailag “beleszól” a lakkozott felületek szerkezetébe, végleges vagy legalábbis nehezen eltüntethető hibákat lehet okozni. A fakó karosszériára sem muszáj egyből rámászni polírozóanyaggal, érdemes a színfelújító folyadékot kipróbálni, a munka a viaszoláshoz hasonlóan könnyű. A műanyag részeket több hónapig is fekete színben tartja az erre a célra szolgáló ápolószer. A befejező mozzanat a szélvédők és az ajtótömítések áttörlése glicerinnel. Egyrészt a mai napig nem gyártanak jobb gumiápoló szert, másrészt ezeken a helyeken csak a mutatóujjra húzott vagy két ujj közé fogott folyadékos textildarab jöhet szóba, léghajtású permet nem, mert az ablakokra került védőanyag esőben, este vicsorít a vezetőre. Ha még ezek után sem fokhagymaszagú az autó, az csak azért lehet, mert a kilincsek, zárak karcosak, koszosak maradtak; ezek felújítására kis kiszerelésben sűrű krémpasztát árulnak, ami még a lökhárítók hibáira is gyógyítólag hat.
cs.g.
Az Autó2 2005/5-ös számából.
Comments
Eseménynaptár
Friss anyagok

Nyáron újra csináljuk a fesztivált, találkozzunk Hévízen, a részletekért...

A gyújtógyertyák elsődleges feladata a levegő/üzemanyag keverék begyújtásához, valamint...

Az Autobest összeurópai zsűrije a Renault Austral-t választotta 2023...