Aktuális
Shell Eco-marathon - Absztinencia
A Shell versenyén a világ bármelyik oktatási intézménye elindulhat, de sikerre csak az számíthat, aki egy deci benzinnel legalább 380 kilométert el tud futni, azaz egy literrel képes a Párizs–Moszkva távolságot megtenni.
Képekben
Az Autó2 újság 2008/4. számából
Shell Eco-marathon
![]() | |
![]() | ![]() |
![]() | |
| |
![]() |
Akármilyen hihetetlenül is hangzik, éppen az üzemanyag-eladásban is jócskán érdekelt Shellhez kötődik a világ leghíresebb üzemanyag-takarékossági versenye. A cég saját sztorija szerint ez 1939-ben indult, de nem saját kezdeményezésükre, az Egyesült Államokban a Shell olajkísérleti laboratóriumának dolgozói versengtek azon, hogy melyikük autója éri be a legkevesebb naftával.
![]() | |
![]() | ![]() |
![]() | |
| |
![]() |
A kiírás akkor még rém egyszerű volt: az nyert, aki Illinois állam Wood River városából elindulva a legkevesebb üzemanyaggal a legmesszebbre jutott.
A mai európai sorozat 1985-ben startolt 20 induló csapattal a francia Nogaro pályáján, a kötelező hajtóanyag a Shell 97 oktános benzinje volt. A kiírás szerint a versenyen oktatási intézmények állhatnak rajthoz, amennyiben független csapat szeretne részt venni, annak is oktatási intézménnyel (iskola vagy egyetem) kell szövetkeznie. 1985-ben a győztes 1 liter benzinnel 680 km-t gurult. Azóta a szabályok (lásd Verseny a javából című írásunkat) sokat változtak, de a kifinomult technikának köszönhetően belső égésű motorral a jelenleg érvényben lévő legjobb eredmény a francia Lycée La Joliverie csapaté: 2004-ben egyetlen liter benzin energiatartalmának megfelelő üzemanyaggal 3410 km-t tettek meg. De 2005-ben már ez a rekord is megdőlt, ráadásul az alternatív hajtásokat is felvonultató prototípusok kategóriában a svájci ETH Zürich-csapat üzemanyagcellás járműve 3836 km-t futott be egy liter benzinnek megfelelő hidrogénnel – és hogy a Shell még jobban emelje a hatást, a távolságot a térképre vetítette, a Párizst Moszkvával összekötő egyenesre.
![]() | |
![]() | ![]() |
![]() | |
| |
![]() |
Ma már természetes, hogy a hagyományos (dízel, benzin, PB-gáz) és alternatív (nap, villamos áram, hidrogén, bio) energiaforrások használata megengedett, de általában a belső égésű, az üzemanyagcellás és a napenergiával hajtott megoldások jelennek meg színen. A 2007-es versenyen 155 csapat a Shell 95-ös ólommentesét, 20 csapat a dízelüzemanyagát, 17 PB-gázt, 65 viszont új alternatív energiaforrásokat használt. A különböző energiahordozókkal a fogyasztás összehasonlításához az ólommentes Shell 95-öt veszik alapul, az elhasznált anyagok nettó fűtőértékét ennek az értékére számítják át. Így jön ki az az elképesztő adat, hogy ha Michael Schumacher Forma–1-es Ferrarija a maga idejében olyan gazdaságos lett volna, mint ezek a koplalógépek, akkor egy gallon (3,79 l) üzemanyagga
![]() | |
![]() | ![]() |
![]() | |
| |
![]() |
l három teljes szezont futhatott volna be tankolás nélkül, persze nem az elvárt tempóban.
Az effajta versenyzés ma divatos és persze mindennél fontosabb környezetvédelmi aspektusait is figyelembe véve érdekes megállapítás lehet az is, hogy ezek a járművek a versenyzővel együtt kevesebb szén-dioxidot bocsátanak ki, mint egy világklasszis atléta, amikor 25 km/órás sebességgel fut.
A korábbi versenyek sikerein felbuzdulva a megmérettetés lehetősége ma már két kategóriában is nyitott. Az eredeti célkitűzésnek megfelelő prototípusok kategóriában a technológia és a formatervezés egyaránt nagyobb szerephez jut, míg az úgynevezett városi koncepció kategóriában a Shell a versenyzők segítségével a jövő energiaforrásait keresi, és a járművek közelebb állnak a mai tömeggyártmányokhoz, érdekes módon a hibridüzem csak ebben a kategóriában engedélyezett. Ez a kategória a valós városi közlekedést is (elindulásokat, megállásokat) imitálja. A kutatásnak ezt a különleges módját néhány nagyobb cég is felismerte, és a Shell mellé szegődött. A Bosch például mini üzemanyag-befecskendezőket, az SKF csapágyakat, a Michelin pedig alacsony gördülési ellenállású köpenyeket ad a csapatoknak.
A verseny immár 23 éve a francia Nogaro pályáján zajlik, de van már az Egyesült Államoknak is futama (Fontana, California Speedway). A sok nemzetiség közül a magyar még hiányzik…
– surányi –
Az Autó2 újság 2008/4. számából
Verseny a javából
A városi koncepció kategóriában induló csapatok három fordulóban, 14 körös futamokon versenyeznek az 1,62 kilométeres pályán. Futamonként 22,68 kilométert tesznek meg az előírt legalább 25 km/óra átlagsebességgel. Eközben három kötelező kiállás is van a boxutcába – ez a valódi városi közlekedési körülményeket hivatott tükrözni.
A prototípusok kategóriában mindenkinek legalább hét kört kell lezavarnia (kb. 25,272 km), nem több mint 50 perc 34 másodperc alatt, ezzel érhető el a minimumként meghatározott 30 km/órás átlagsebesség – természetesen minél kevesebb energia felhasználásával.
A prototípusok négy alkalommal próbálkozhatnak a hét kör megtételével: szombaton legfeljebb három, vasárnap maximum két lehetőségük van. Az értékelésnél a legjobb eredményt veszik figyelembe.
A városi tanulmány kategória három különálló futamban mérközik a hétvége során – az összes futamon valamennyien részt vehetnek.
A célnál a felhasznált üzemanyagot pontosan megmérik, és kiszámolják, hogy egy liter benzinnek megfelelő mennyiségű energiával mekkora távolságot tett volna meg a jármű.
A járművek nem versenyeznek egymással! Fedélzeti jeladó segítségével mérik az időt, és a legjobb kísérletet veszik figyelembe a végső értékelésnél. A csapatok biztonsági okok miatt szakaszosan indulnak. Az üzemanyagtartályt minden kísérlet előtt (a csapatok dönthetnek, hogy 30 cm3-es, 100 cm3-es, 250 cm3-es, avagy 350 cm3-es tankot használnak) a pereméig megtöltik egy közeli Shell-töltőállomásról származó benzinnel, vagy dízellel. Etanol és biodízel szintén van az alternatív energia csoportban induló csapatok számára. Az üzemanyag hőmérsékletét megmérik, és kiszámolják a 15 Celsius-fokra vonatkozó teoretikus mennyiséget.
Az PB-gázhoz minden csapat üzemanyagtartályt kap, amit pontosan megmérnek minden egyes kísérlet előtt és után. A hidrogénüzemű járműveket a Shell speciális áramlásmérővel szereli fel, míg a napenergiából származó áramfogyasztást különleges Joule-mérővel mérik, amit szintén a Shell ad.
Az Autó2 újság 2008/4. számából
Comments
Eseménynaptár
Friss anyagok

A gyújtógyertyák elsődleges feladata a levegő/üzemanyag keverék begyújtásához, valamint...

Az Autobest összeurópai zsűrije a Renault Austral-t választotta 2023...

Rendhagyó közlekedési témájú konferencia és környezetbarát járműveket bemutató nyílt...