Aktuális
Sebességmérés az autópályákon - Csatát nyernek?
Új fegyver van a rendőrség kezében a gyorshajtók megzabolázására: automata sebességmérő figyel az M1-es sztrádán.
Sebességmérés az autópályákon
![]() | |
![]() | ![]() |
![]() | |
| |
![]() |
Tavaly novemberben nagy sajtónyilvánosság mellett helyeztek el négy darab, sebességmérő radar befogadására alkalmas dobozt az M1-es autópályán. A 10-es, a 17-es, a 63-as és a 104-es kilométernél, a középső sávelválasztó korlátok közé telepített klimatizált dobozok közül kettő mindig üres, a hatóság két, Csehországból származó, Ramet márkájú, radaros elven mérő készüléket cserélget bennük meghatározott időközönként. A berendezések forgathatók, mindkét irányt figyelhetik, és ami lényeges, képesek olyan felvételt készíteni, amelyen azonosítható a száguldozó autó vezetője. A hazai szabályozás szerint pillanatnyilag ez az egyetlen mód, hogy a rendőrség mindenképpen hozzájusson a sofőr adataihoz; ismert, hogy akit gyorshajtásért bemérnek, kibújhat a büntetés alól, ha az adatkérő lapon azt válaszolja, hogy nem kíván – magára vagy közvetlen hozzátartózójára – terhelő vallomást tenni. Ennek fényében különösen furcsa, hogy az első időszakban a radart nem a vezetőkkel szembe fordították, hanem az autók hátsó felét fotózták. Volt is mit, a telepítés utáni néhány napban úgy termelt a gép, hogy alig győzték a feldolgozást: előfordult, hogy huszonnégy óra alatt 1600 felvétel készült. A rendőröket is meglepő eredmény még riasztóbb annak tükrében, hogy a mérőegységek az M1/M7 közös bevezetőjén a 100-as korlátozásnál körülbelül 130-nál, míg a többi szakaszon nagyjából 160-nál léptek működésbe: azaz jelentős gyorshajtásokról volt szó. Rendőrségi illetékesektől más-más magyarázatot kaptunk arra a kérdésre, hogy miért nem lehetett rögtön a sofőr felé irányítani a fényképezők objektívjét. Jámbor István, az ORFK Közlekedésbiztonsági Osztályának alezredese azt mondta, közlekedésbiztonsági szempontból nem tartották szerencsésnek, hogy a hagyományos vakuval dolgozó gép esti „műszakban” elvakítja az autóvezetőket, és nem akarták, hogy ebből esetleg balesetek származzanak. Óberling József ezredes, az Autópálya-rendőrség parancsnoka egyszerűbben indokolta a helyzetet: türelmi időt adtak a vezetőknek. Álláspontunk szerint akkor, amikor évente több mint 5000 baleset történik a sebességtúllépés, illetve a helytelenül megválasztott sebesség miatt (2005-ben 5653 volt ez a szám, felülmúlva a balesetekért felelős bármely más okot), illetve miután kellően beharangozták a radarokat, nincs helye türelmi időnek. Érdemes ugyanakkor Jámbor alezredes szavain is elgondolkodni. Kiderült, hogy a „szembefordítás” ugyan néhány hét után megtörtént, de a készülék sötétedés után továbbra sem készített értékelhető felvételt; a fehér fényű vakut nem használták. Vajon miért nem olyan berendezéseket vásároltak, amelyek képesek sötétben is biztonságosan és hatékonyan működni? A válasz prózai. A közbeszerzés során egyrészt komolyan számít a költség, másrészt szubjektív tényezőknek nincs helyük a kiírásokban. A radarok többségét úgy szerzik be, hogy nem szempont, vajon megfelelően lehet-e kezelni őket, milyen a fogásuk, mennyire felelnek meg azoknak az igényeknek, amelyeket a rendőrség fontosnak tart. Ráadásul a beszállítónak elég papíron fűt-fát megígérnie, gyakorlati próba nem előzi meg a szerződéskötést (hallottunk olyan berendezésről, ami annyira nehéz volt, hogy csak két ember bírta el, és a telepítéséhez létrára volt szükség; ha a szállító jármű éppen nem üzemelt, nem tudták használni az eszközt). A két autópálya-radarhoz nemrégiben érkeztek meg azok a vörös szűrők, amelyekkel már elindulhatott a hatékony éjszakai üzem is. Kérdésként ezek után az merül fel, vajon a 21. században miért nem olyan radarban gondolkodik az állam, ami például nem a látható fény tartományban bocsát ki megvilágítást? Természetesen itt is a pénz szól közbe, de a darabonként 4 milliós árú (a telepítés további kétmillió) gépek így is nagy segítséget jelentenek.
![]() | |
![]() | ![]() |
![]() | |
| |
![]() |
A radarokat nemcsak a rendőrségnek, hanem az Állami Autópálya Kezelő Zrt.-nek is köszönhetjük, ők vállalták a telepítés költségeit. A gépek 80 000 felvételt képesek raktározni. Az adatokat nem közvetlenül küldik a feldolgozóközpontba, a letöltéshez szükség van egy járőrautóra és egy speciális szoftverrel ellátott laptopra. A radardobozt most még körülbelül 100-200 méterre meg kell közelíteni, hogy wireless, azaz vezeték nélküli kapcsolattal átmentsék a fényképeket egy adathordozóra, amit elvileg nem lehet manipulálni. A merevlemezt továbbítják a feldolgozóközpontba, ahol megtörténik a kiértékelés. Óberling József szerint az szintén kizárt, hogy egy-egy fényképet esetleg kivegyenek, mivel azok sorszámozottak, és rögtön kiderülne, ha egy vagy több kép hiányzik a „csomagból”. Bár logikusabbnak és egyszerűbbnek tűnne, ha a fotózástól az adatkérésen át egészen a büntetés kiküldéséig mindent automatikusan végezne egy gép, ezt a magyar szabályozás nem teszi lehetővé. Jámbor István elmondta, a Legfőbb Ügyészség álláspontja szerint ilyen esetekben nem lehet az úgynevezett távolléti helyszíni bírságot alkalmazni, a vezető ugyanis a helyszínen van az elkövetéskor, és csupán a rendőrhatóságon múlik, megállítja-e, vagy sem. Az alezredes véleménye szerint itt is – mint sok egyéb kihágásnál – hatékonyabb lenne a helyszíni bírság (vagyis, hogy „egyszerűsített eljárásban” intézzék el az autópályás radarok „áldozatait” – A szerk.). Az autós így egyrészt rögtön szembesülne tettével, nem csupán néhány hét múlva, amikor a levelet kézhez kapja. Másrészt a szabálytalankodó egy 10 000 forintos bírságot nagyobb eséllyel befizet rögvest, míg egy 60-80 ezres tételnél inkább keresni kezdi a kibújási lehetőséget. Az automatizmust egyébként a rendőrség mérlegelési lehetősége is kizárja: enyhébb fokú gyorshajtásnál 30 000 forintig tart a skála (figyelembe veszik a jövedelmi viszonyokat, hogy korábban hányszor szabálytalankodott a vezető, stb.), s a gép nem tudna választani, kinek mi jár. A közeljövőben több fejlesztést is terveznek az autópályákon.
A radarok adatainak mentéséhez nem kell majd közel menni a készülékhez, elég lesz 3-4 kilométerre megközelíteni azokat. Lehetőség nyílik a fényképek azonnali megtekintésére, így a száguldozókat rögtön kiemelhetik a sorból a távolabb posztoló „egységek”. Megkezdődtek a tárgyalások az M1-es sztrádára telepítendő további dobozokról, újabb sebességmérőket ugyanakkor most még nem akarnak vásárolni erre a pályára. Tervezik az M3-as és M7-es „felradarozását”, és az M5-ös üzemeltetője is kinyilvánította már a szándékát, hogy szívesen részt venne a fix sebességmérők telepítésében. A most készülő M6-oson várhatóan nem radaros, hanem úgynevezett section control elvű, azaz a megtett távolságból és az időből átlagsebességet számoló komplex rendszer épül majd, amellyel a követési távolságot, a körözött autók adatait és a forgalmi helyzeteket is meg lehet figyelni. A fix berendezések mellett megmarad az eddigi (autóba, illetve állványra telepített) lézeres mérés is a sztrádákon, sőt az Autópálya-rendőrség hamarosan megkapja azt a 16 új, lézeres műszert is, amit a Schengeni Alapból vásárolt az állam.
Óberling József hozzátette: európai uniós cél, hogy az autópályákon a hagyományos sebességmérési módszerek helyét fokozatosan átvegyék a forgalmat nem zavaró, biztonságos elektronikus automatikus rendszerek, ahol nincs szükség a drága emberi munkaerőre. Ebbe az irányba igyekszik Magyarország is. Gyors hajtásról nincs szó, a rendszer kialakítása döcögősen halad.
Karner Miklós
Az Autó2 újság 2007/2. számában megjelent cikk rövidített változata
Bűn és bűnhődés
A gyorshajtást két szabálysértési kategóriába sorolják. „A sebességkorlátozás jelentős túllépése” vétséget követi el a vezető, ha 100 km/órás maximális sebességet meg nem haladó korlátozásnál (jellemzően város, főút) a felével, 100 km/óránál nagyobb tempót engedélyező korlátozásnál 1/3-ával lépi túl a megengedett legnagyobb sebességet. Enyhébb súlyú a szabálysértés, ha a fent említett határokat nem lépi ugyan túl, de gyorsabban halad, mint az engedélyezett. Előbbinél 60 000, utóbbinál 30 000 forint a pénzbírság felső határa. Az autós úgynevezett előéleti pontra is számíthat: a cselekmény súlyától függően 2, illetve 3 pont adható.
Az Autó2 újság 2007/2. számában megjelent cikk rövidített változata
Mérnek, ha kedvük tartja?
Aki mostanában körbenéz a fővárosban, nem nagyon lát mozgó, autóba szerelt sebességmérőt dolgozni. E cikk írója havonta több ezer kilométert tesz meg Budapest útjain, és azt tapasztalja, hogy a megszokott helyeken október óta nincs mérés. Két magyarázatot találtunk erre a helyzetre: az őszi zavargásokra kivezényelt rendőrök egy részét csak szabadsággal tudták kifizetni, így kevesebb a bevethető ember. A másik magyarázat az előbbihez kapcsolható. Nincs előírva minimális közlekedésrendészeti feladat, az egyébként is létszámhiányos állományt pedig csak a kötelező feladatokra osztják be (kapus, őr stb.). A kerületi kapitányok maguk döntenek, hogy embereikkel mihez kezdenek. A BRFK Közlekedésrendészetén például mindössze öt darab autóba szerelt radart használnak, a többi jármű, ami feltűnhet az utakon, a kerületeké. Ha nincs kedv vagy ember, akkor nincs radarozás.
Az Autó2 újság 2007/2. számában megjelent cikk rövidített változata
Mérés, azonosítás
A most felállított mérőműszerek a sztráda mindegyik sávját pásztázzák. A mérés mindig egy bizonyos autóra fókuszál, ezt követi végig a gép, függetlenül attól, hogy egy másik jármű (akár nagyobb sebességgel) belépett a mezőbe. Ha a radarjelek megzavarodnának, a számítógép nem engedi villanni a fényképezőt. Akkor sincs fotó, ha nem lehet egyértelműen beazonosítani a képen, hogy több jármű esetén melyiket kapta le a radar. A későbbi viták elkerülése érdekében a készülékből egyértelműen kiolvasható, melyik volt a bemért a képen szereplő járművek közül. Az elkészült felvételen a rendszám és – ha elölről fotóznak – az autó orr-része, valamint vezetője is látszik. Az azonosításhoz az adatnyilvántartóban szereplő üzembentartó fényképével is összehasonlítják a felvételt, hogy ne legyen tévedés. Előfordulhat, hogy például női üzembentartónál férfivezetőt találnak. Nos, akkor tovább tudnak kutatni: megnézik, férjnél van-e a hölgy, kivel él egy háztartásban, és így nagy valószínűséggel rábukkannak a gyorshajtó sofőrre. Céges autónál első körben a vállalkozás vezetőjét ellenőrzik, de ha a cégnél visszautasítanák a rendőrség megkeresését, keményebb fellépésre lehet számítani: a második kör már az APEH-hel való „fenyegetést” is magában foglalhatja (a rendőrség „naivan” feltételezi, azért nem adják át a cégautó naplóját, mert valami nincs rendben az adózással). Erre már többnyire bevallják, ki ült a volán mögött. Ha mégis bíróság előtt végződne az ügy, a rendőrség azt reméli, a hazai igazságszolgáltatásban is elfogadják ezeket a felvételeket bizonyítékként, ahogy teszik ezt a hasonló gyakorlatot folytató Németországban vagy más európai államokban.
Az Autó2 újság 2007/2. számában megjelent cikk rövidített változata
Ami modern, nekünk drága?
Országosan mindössze 121 sebességmérő készüléket használ a rendőrség, ezek többsége lézeres elvű. A gépek egy része modern, a kor igényeinek megfelelő, de sok a nehezen kezelhető, rossz minőségű képet készítő masina, amelyeknek inkább múzeumban lenne a helyük. A közeljövőben egy Békés megyei autóba szerelnek olyan sebességmérőt, ami nem látható tartományú fényt bocsát ki a rendszám megvilágításához, nem radaros elven mér (érzékelője fotocellaszerű, a megtett távolságból kalkulál), így a radardetektor sem veszi észre. Képes arra, hogy több sávot is pontosan bemérjen, és átállítás nélkül tud elölről vagy hátulról fotózni. A német berendezés különleges beépítést igényel, ára körülbelül 26 millió forint. Ha még a 4 milliós ár is borsos a rendőrségnek, vajon hogyan terjedhetne el egy ilyen korszerű darab? Az Autó2 szerint az önkormányzatok kezébe lehetne adni a sebességmérés feladatának nagy részét (néhány település – saját kezdeményezésre – már felállított fix sebességmérőt, és egyre több a gyorshajtó autósra „veszélytelen” sebességjelző is), mégpedig úgy, hogy a büntetések is a helyi kasszába folynának be, a közterület-felügyeletek bírságaihoz hasonlóan. Így csökkenne a közlekedési balesetek száma és a rendőrség leterheltsége, ráadásul nőne az önkormányzatok bevétele.
Az Autó2 újság 2007/2. számában megjelent cikk rövidített változata
Comments
Eseménynaptár
Friss anyagok

Nyáron újra csináljuk a fesztivált, találkozzunk Hévízen, a részletekért...

A gyújtógyertyák elsődleges feladata a levegő/üzemanyag keverék begyújtásához, valamint...

Az Autobest összeurópai zsűrije a Renault Austral-t választotta 2023...