Aktuális
Sajtószemle: Téligumi-teszt - Jeges keringő
A Német Autóklub (ADAC) idén is próbára fogott 32 téli abroncsot.
Tesztadatok
![]() | |
![]() | ![]() |
![]() | |
| |
![]() |
A tesztalanyok két méretosztályba tartoztak. A 185/60 R 14 T jelű gumikat a mai kisautókra és a régebbi alsó-középkategóriás típusokra szerelik, a 195/65 R 15 T-ket pedig jellemzően középkategóriás és mai alsó-középkategóriás modellekhez használnak. A kisebb méretosztályban a neves gyártók egy-egy idei darabja mutatta meg képességeit, de szerepelt a listán kevésbé ismert, olcsóbb termék, illetve négy évszakos kivitel is. A legjobb eredménnyel a négy, téligumi specialistának számító gyártó végzett (Bridgestone, Michelin, Continental, Pirelli), náluk rossz tulajdonságot egyáltalán nem mutatott ki a teszt, így mindannyian „nagyon ajánlott“ minősítést kaptak. Négy abroncs, a Goodyear, a Vredestein, az Uniroyal és a Hankook egy-egy kritériumban mutatott csupán gyengeséget, így ezek is közel állnak a legjobbakhoz. A téliek közül a Gislaved és az Avon szerzett „feltételesen ajánlott“ minősítést, előbbi nedves úton, utóbbi száraz felületen tapasztalható hiányosságai miatt. A négy évszakos gumik közül három, a Goodyear, a Hankook és a Vredestein modern fejlesztés, amelyek tervezésénél alapvetően a téli használatra koncentráltak, így esetükben nem meglepő, a jó teljesítmény. A Pirelli és a Dunlop egész éves terméke régebbi tervezésű, havon mutatott tulajdonságaik gyengék.
A 195/65 R 15 T méretosztályban idén a kínálat olcsóbbik felét vallatták. Az átlagosan 64-93 eurós prémium termékekhez képest a 13 résztvevő átlagára mindössze 50 euró körül járt. A teszten nagyobb cégcsoporthoz tartozó, úgynevezett „B“ kategóriás márkák abroncsai, Európában kevésbé ismert dél-koreai és egyéb „egzotikus“ gyártók modelljei, valamint újrafutózott gumik szerepeltek. Az ADAC egy prémiumkategóriás gumit vett alapul, és ehhez hasonlította a különböző abroncsokat. Egyedül a szlovén Sava tudott „ajánlott“ minősítést szerezni, négyen „feltételesen ajánlott“ értékelést zsebeltek be, a többiek azonban „nem ajánlott“-ként kerültek ki az összehasonlításból. A tesztelők véleménye szerint az olcsó gumik többsége a kormos technikával készített ős téli abroncsok technikai szintjén áll, és bár havon és jégen még elfogadhatóan teljesítenek, egyéb tulajdonságaikban a régi négy évszakos darabok jellemzőit mutatják.
Az Autó2 újság 2006/12. számában megjelent cikk rövidített változata.
Eredmények – 185/60 R 14 T
Az ADAC ajánlása | Ár (euró) | Száraz burkolaton | Nedves burkolaton | Havon | Jégen | Zaj | Gördülési ellenállás | Kopás | Össz-pontszám | |
Bridgestone Blizzak LM20 | *** | 54-82 | 2,4 | 2,5 | 2,3 | 3,1 | 2,5 | 1,5 | 1,3 | 2,3 |
Michelin Alpin A3 | *** | 60-91 | 2,6 | 2,5 | 2,5 | 3,3 | 2,1 | 1,5 | 0,7 | 2,3 |
Continental WinterCont. TS 800 | *** | 62-91 | 2,5 | 2,3 | 2,3 | 3,2 | 2,7 | 2 | 1,8 | 2,4 |
Pirelli W190 Snowcontrol | *** | 54-86 | 2,9 | 2,7 | 2,1 | 3,2 | 1,9 | 1,7 | 2,5 | 2,5 |
Goodyear Ultra Grip 7 | ** | 58-82 | 2,7 | 2,9 | 2,2 | 3 | 2,5 | 1,7 | 1 | 2,4 |
Vredestein Snowtrac 2 | ** | 53-80 | 2,5 | 2,3 | 2,7 | 3,3 | 2,7 | 1,5 | 1,9 | 2,4 |
Uniroyal MS plus 5 | ** | 53-74 | 2,7 | 2,8 | 2,5 | 3,2 | 2,7 | 2 | 1 | 2,5 |
Hankook W 440 Icebear | ** | 46-65 | 2,7 | 2,7 | 2,6 | 3,2 | 2,6 | 1,3 | 2,2 | 2,5 |
Fulda Kristall Montero 2 | ** | 42-70 | 3,6 | 2,6 | 2,4 | 3,2 | 2,5 | 1,7 | 1,6 | 2,6 |
Maloya Cresta 220 | ** | 47-68 | 3 | 2,5 | 2,5 | 3,2 | 2,8 | 2,3 | 2,6 | 2,6 |
Semperit Winter-Grip | ** | 49-76 | 2,8 | 2,7 | 2,4 | 3,4 | 2,8 | 2 | 2,8 | 2,7 |
Firestone Winterhawk | ** | 49-73 | 2,8 | 3 | 2,6 | 3,2 | 2,8 | 1,7 | 2 | 2,7 |
Gislaved EuroFrost 3 | * | 52-66 | 2,5 | 3,2 | 3,1 | 3,4 | 2,9 | 1,7 | 1 | 2,7 |
Avon Ice Touring | * | 44-60 | 4 | 3,3 | 2,6 | 3,7 | 2,6 | 1,5 | 2,1 | 3 |
*Goodyear Vector 5+ | ** | 59-82 | 2,6 | 2,4 | 2,6 | 2,9 | 2,2 | 1,5 | 1,3 | 2,3 |
*Hankook Centrum H720 | ** | 48-75 | 2,4 | 3 | 2,6 | 3 | 2,2 | 1,3 | 2,2 | 2,5 |
*Vredestein Quatrac 2 | ** | 50-80 | 2,5 | 2,3 | 2,9 | 3,4 | 2,8 | 1,5 | 3,2 | 2,6 |
*Pirelli P 2500 Euro | * | 57-78 | 2,3 | 2,7 | 3,3 | 3,2 | 2,3 | 1,5 | 2,7 | 2,7 |
*Dunlop SP 4 All Season | * | 60-88 | 2,4 | 2,2 | 3,7 | 3,3 | 2,4 | 2,3 | 2,8 | 2,7 |
*Egész éves gumik
ADAC értékelés: *** Nagyon ajánlott ** Ajánlott * Feltételesen ajánlott X Nem ajánlott
Az Autó2 újság 2006/12. számában megjelent cikk rövidített változata.
Eredmények – 195/65 R 15 T
195/65 R 15 T | ||||||||||
Az ADAC ajánlása | Ár (euró) | Száraz burkolaton | Nedves burkolaton | Havon | Jégen | Zaj | Gördülési ellenállás | Kopás | Össz-pontszám | |
Sava Eskimo S3 | ** | 50-64 | 2,5 | 3,1 | 1,3 | 2,6 | 2,9 | 2,7 | 2,5 | 2,5 |
Tyfoon Eurosnow M+S | * | 60-69 | 2,5 | 3,7 | 1,4 | 2,5 | 2,9 | 2 | 1,7 | 2,5 |
Rigdon M+S 179* | * | 46 | 3,1 | 3,8 | 1,3 | 2,2 | 3,4 | 2,3 | 1,5 | 2,7 |
Viking Snowtech | * | 61-69 | 2,8 | 3,7 | 1,5 | 2,3 | 3 | 2,3 | 2,7 | 2,7 |
Respa Ökon MS 790* | * | 38-52 | 3,1 | 3,8 | 1,8 | 2,8 | 2,8 | 2,3 | 1,4 | 2,7 |
Falken HS 437 Eurowinter | X | 51-70 | 2,5 | 4,6 | 1,7 | 2,6 | 3 | 1,7 | 2,3 | 2,7 |
Marangoni Meteo HP | X | 45-65 | 2,6 | 2,5 | 3,8 | 2,9 | 2,8 | 2 | 2,2 | 2,7 |
Debica Frigo 2 | X | 48-69 | 3,8 | 5,1 | 1,2 | 2,1 | 2,8 | 2 | 2 | 2,8 |
Lassa Snoways II | X | 57 | 3,6 | 4,8 | 1,3 | 2,5 | 2,9 | 2,3 | 1,7 | 2,8 |
Roadstone Euro-Win 650 | X | 49-64 | 2,8 | 5 | 1,9 | 2,6 | 3,2 | 2 | 2,1 | 2,9 |
Ceat Arctic II | X | 50-69 | 4,4 | 4,8 | 1,2 | 2,3 | 2,9 | 2,3 | 2,9 | 3 |
Nexen Winguard | X | 45-61 | 3,9 | 5 | 1,8 | 2,6 | 2,9 | 1,5 | 2,5 | 3,1 |
GT Radial Champiro WT plus | X | 47-60 | 3,8 | 5,5 | 2,8 | 2,5 | 2,7 | 2,5 | 1,8 | 3,3 |
ADAC értékelés: *** Nagyon ajánlott ** Ajánlott * Feltételesen ajánlott X Nem ajánlott
Az Autó2 újság 2006/12. számában megjelent cikk rövidített változata.
Értékelés
A gumik képességét kifejező mérőszámot a tesztelési értékekből számították. Minél kisebb a rubrikában szereplő szám, annál jobb az abroncs a vizsgált területen. Az egyes kritériumoknál nem azonos pontszám tartományokat állapítottak meg. A 185-ös méretnél száraz felületen a 3,4-es, jégen a 3,3-as érték még kiválót jelent, míg havon csak 2,5-ig, nedves felületen pedig 2,7-ig terjed a legjobbak szintje. A 195-ösöknél ehhez képest kicsit eltolódtak az arányok: szárazon és jégen 3,2-ig terjed a kiváló szint, nedves talajon 2,9, havon 1,9 a legjobb kategória felső határa.
Az Autó2 újság 2006/12. számában megjelent cikk rövidített változata.
Comments
Eseménynaptár
Friss anyagok

Nyáron újra csináljuk a fesztivált, találkozzunk Hévízen, a részletekért...

A gyújtógyertyák elsődleges feladata a levegő/üzemanyag keverék begyújtásához, valamint...

Az Autobest összeurópai zsűrije a Renault Austral-t választotta 2023...