Aktuális

2009. március 16. hétfő, 00:52

Sajtószemle: Téligumi-teszt - Jeges keringő

A Német Autóklub (ADAC) idén is próbára fogott 32 téli abroncsot.

Tesztadatok

Alaptézis, hogy a legegyszerűbb téligumi is jóval többet ér a téli utakon mint a bármilyen nyári. A keveset és nem kihegyezetten autózóknak jó bolt lehet a négyévszakos abroncs

A tesztalanyok két méretosztályba tartoztak. A 185/60 R 14 T jelű gumikat a mai kisautókra és a régebbi alsó-középkategóriás típusokra szerelik, a 195/65 R 15 T-ket pedig jellemzően középkategóriás és mai alsó-középkategóriás modellekhez használnak. A kisebb méretosztályban a neves gyártók egy-egy idei darabja mutatta meg képességeit, de szerepelt a listán kevésbé ismert, olcsóbb termék, illetve négy évszakos kivitel is. A legjobb eredménnyel a négy, téligumi specialistának számító gyártó végzett (Bridgestone, Michelin, Continental, Pirelli), náluk rossz tulajdonságot egyáltalán nem mutatott ki a teszt, így mindannyian „nagyon ajánlott“ minősítést kaptak. Négy abroncs, a Goodyear, a Vredestein, az Uniroyal és a Hankook egy-egy kritériumban mutatott csupán gyengeséget, így ezek is közel állnak a legjobbakhoz. A téliek közül a Gislaved és az Avon szerzett „feltételesen ajánlott“ minősítést, előbbi nedves úton, utóbbi száraz felületen tapasztalható hiányosságai miatt. A négy évszakos gumik közül három, a Goodyear, a Hankook és a Vredestein modern fejlesztés, amelyek tervezésénél alapvetően a téli használatra koncentráltak, így esetükben nem meglepő, a jó teljesítmény. A Pirelli és a Dunlop egész éves terméke régebbi tervezésű, havon mutatott tulajdonságaik gyengék.

A 195/65 R 15 T méretosztályban idén a kínálat olcsóbbik felét vallatták. Az átlagosan 64-93 eurós prémium termékekhez képest a 13 résztvevő átlagára mindössze 50 euró körül járt. A teszten nagyobb cégcsoporthoz tartozó, úgynevezett „B“ kategóriás márkák abroncsai, Európában kevésbé ismert dél-koreai és egyéb „egzotikus“ gyártók modelljei, valamint újrafutózott gumik szerepeltek. Az ADAC egy prémiumkategóriás gumit vett alapul, és ehhez hasonlította a különböző abroncsokat. Egyedül a szlovén Sava tudott „ajánlott“ minősítést szerezni, négyen „feltételesen ajánlott“ értékelést zsebeltek be, a többiek azonban „nem ajánlott“-ként kerültek ki az összehasonlításból. A tesztelők véleménye szerint az olcsó gumik többsége a kormos technikával készített ős téli abroncsok technikai szintjén áll, és bár havon és jégen még elfogadhatóan teljesítenek, egyéb tulajdonságaikban a régi négy évszakos darabok jellemzőit mutatják.

Az Autó2 újság 2006/12. számában megjelent cikk rövidített változata.

Eredmények – 185/60 R 14 T

 
Az ADAC ajánlása
Ár (euró)
Száraz burkolaton
Nedves burkolaton
Havon
Jégen
Zaj
Gördülési ellenállás
Kopás
Össz-pontszám
Bridgestone Blizzak LM20
***
54-82
2,4
2,5
2,3
3,1
2,5
1,5
1,3
2,3
Michelin Alpin A3
***
60-91
2,6
2,5
2,5
3,3
2,1
1,5
0,7
2,3
Continental WinterCont. TS 800
***
62-91
2,5
2,3
2,3
3,2
2,7
2
1,8
2,4
Pirelli W190 Snowcontrol
***
54-86
2,9
2,7
2,1
3,2
1,9
1,7
2,5
2,5
Goodyear Ultra Grip 7
**
58-82
2,7
2,9
2,2
3
2,5
1,7
1
2,4
Vredestein Snowtrac 2
**
53-80
2,5
2,3
2,7
3,3
2,7
1,5
1,9
2,4
Uniroyal MS plus 5
**
53-74
2,7
2,8
2,5
3,2
2,7
2
1
2,5
Hankook W 440 Icebear
**
46-65
2,7
2,7
2,6
3,2
2,6
1,3
2,2
2,5
Fulda Kristall Montero 2
**
42-70
3,6
2,6
2,4
3,2
2,5
1,7
1,6
2,6
Maloya Cresta 220
**
47-68
3
2,5
2,5
3,2
2,8
2,3
2,6
2,6
Semperit Winter-Grip
**
49-76
2,8
2,7
2,4
3,4
2,8
2
2,8
2,7
Firestone Winterhawk
**
49-73
2,8
3
2,6
3,2
2,8
1,7
2
2,7
Gislaved EuroFrost 3
*
52-66
2,5
3,2
3,1
3,4
2,9
1,7
1
2,7
Avon Ice Touring
*
44-60
4
3,3
2,6
3,7
2,6
1,5
2,1
3
*Goodyear Vector 5+
**
59-82
2,6
2,4
2,6
2,9
2,2
1,5
1,3
2,3
*Hankook Centrum H720
**
48-75
2,4
3
2,6
3
2,2
1,3
2,2
2,5
*Vredestein Quatrac 2
**
50-80
2,5
2,3
2,9
3,4
2,8
1,5
3,2
2,6
*Pirelli P 2500 Euro
*
57-78
2,3
2,7
3,3
3,2
2,3
1,5
2,7
2,7
*Dunlop SP 4 All Season
*
60-88
2,4
2,2
3,7
3,3
2,4
2,3
2,8
2,7

*Egész éves gumik

ADAC értékelés: *** Nagyon ajánlott **   Ajánlott *     Feltételesen ajánlott X     Nem ajánlott

Az Autó2 újság 2006/12. számában megjelent cikk rövidített változata.

Eredmények – 195/65 R 15 T

195/65 R 15 T
 
Az ADAC ajánlása
Ár (euró)
Száraz burkolaton
Nedves burkolaton
Havon
Jégen
Zaj
Gördülési ellenállás
Kopás
Össz-pontszám
Sava Eskimo S3
**
50-64
2,5
3,1
1,3
2,6
2,9
2,7
2,5
2,5
Tyfoon Eurosnow M+S
*
60-69
2,5
3,7
1,4
2,5
2,9
2
1,7
2,5
Rigdon M+S 179*
*
46
3,1
3,8
1,3
2,2
3,4
2,3
1,5
2,7
Viking Snowtech
*
61-69
2,8
3,7
1,5
2,3
3
2,3
2,7
2,7
Respa Ökon MS 790*
*
38-52
3,1
3,8
1,8
2,8
2,8
2,3
1,4
2,7
Falken HS 437 Eurowinter
X
51-70
2,5
4,6
1,7
2,6
3
1,7
2,3
2,7
Marangoni Meteo HP
X
45-65
2,6
2,5
3,8
2,9
2,8
2
2,2
2,7
Debica Frigo 2
X
48-69
3,8
5,1
1,2
2,1
2,8
2
2
2,8
Lassa Snoways II
X
57
3,6
4,8
1,3
2,5
2,9
2,3
1,7
2,8
Roadstone Euro-Win 650
X
49-64
2,8
5
1,9
2,6
3,2
2
2,1
2,9
Ceat Arctic II
X
50-69
4,4
4,8
1,2
2,3
2,9
2,3
2,9
3
Nexen Winguard
X
45-61
3,9
5
1,8
2,6
2,9
1,5
2,5
3,1
GT Radial Champiro WT plus
X
47-60
3,8
5,5
2,8
2,5
2,7
2,5
1,8
3,3
 * Újrafutózott abroncs

ADAC értékelés: *** Nagyon ajánlott **   Ajánlott *     Feltételesen ajánlott X     Nem ajánlott

Az Autó2 újság 2006/12. számában megjelent cikk rövidített változata.

Értékelés

A gumik képességét kifejező mérőszámot a tesztelési értékekből számították. Minél kisebb a rubrikában szereplő szám, annál jobb az abroncs a vizsgált területen. Az egyes kritériumoknál nem azonos pontszám tartományokat állapítottak meg. A 185-ös méretnél száraz felületen a 3,4-es, jégen a 3,3-as érték még kiválót jelent, míg havon csak 2,5-ig, nedves felületen pedig 2,7-ig terjed a legjobbak szintje. A 195-ösöknél ehhez képest kicsit eltolódtak az arányok: szárazon és jégen 3,2-ig terjed a kiváló szint, nedves talajon 2,9, havon 1,9 a legjobb kategória felső határa.

Az Autó2 újság 2006/12. számában megjelent cikk rövidített változata.

Comments

comments

Címkék: , ,
nyomtatóbarát verzió

Hozzászólások

Comments

comments

Powered by Facebook Comments

Eseménynaptár

Friss anyagok

XVI. Lotus-Retro Mobil Concours d’Elegance, 2023 Hévíz

Nyáron újra csináljuk a fesztivált, találkozzunk Hévízen, a részletekért...

A gyújtógyertyák feladata

A gyújtógyertyák elsődleges feladata a levegő/üzemanyag keverék begyújtásához, valamint...

Megvan Európa legjobb vétele!

Az Autobest összeurópai zsűrije a Renault Austral-t választotta 2023...

Miért fontos az olajszűrő?

Ha a motorban az olaj hosszabb ideig szűretlenül marad,...

Hangos Az Autó! – 8. rész

Az 8. rész az első téma alatti lejátszóval indítható...

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás