Aktuális

2009. március 16. hétfő, 00:52

Saab találkozó - Divat még a papucs

Idézzenek fel gondolatban egy 20 vagy 30 éves Saabot! Nem megy? Akkor nézzék meg a legutóbbi találkozón készült képeinket és olvassák el helyszíni beszámolónkat!

Megérkezés

95 V4 és 99 Turbo egymás mellett
95 V4 és 99 Turbo egymás mellett

Múlt hét végén ismét megrendezésre került a szokásos nyári Saab találkozó Szarvaskőn. Az Egertől 10 km-re északra, a Déli-Bükkben fekvő település életében különleges alkalomnak számított ez a hétvége, amikor 62 régi és új Saab gyűlt össze a külföldiek által is igen kedvelt Öko-Park panzió és kemping területén. Volt, aki már csütörtökön megérkezett a helyszínre, így elsőként a legmesszebbről és egyben a legöregebb Saabbal érkező Ian Studley foglalhatta el helyét a 70-es évek elejéről származó Saab 95-ösével.

A Saab V4-es motorját magyarországi forgalomban már nemigen láthatjuk, ezért is számíthatott nagy érdeklődésre az Angliából érkező 95-ös motorházteteje alatt lévő blokk. Az 1498 cm3-es, 65 lovas V4-es Ford-Triumph fejlesztést 1966-tól szerelték a svéd autókba. A 95-ös ezzel új korában 16 másodperc alatt érte el a 100 km/h-t és végsebessége 155 km/h lett volna, ha a mérnökök ezt biztonsági okokból nem korlátozzák 140 km/h-ra. A 45 fokos V-motor később 1,7 literesre és 80 lóerősre izmosodott, miközben konstrukciója továbbra is teljesen megegyezett a Triumph V8-asával, azaz annak felével. Ezzel az 1,7-essel érkezett hozzánk Ian is, a kissé már ütött-kopott, de nálunk mindenképp kuriózumnak számító autóján.

15 méteres hossz, 3 tengelyből kettő kormányzott, 11 litreres motor, 340 lóerő, 7 sebességes, előválasztós Comfort Shift váltó. Ez a Scania Irizar InterCentury, ami most már ennél is újabb arccal kapható
15 méteres hossz, 3 tengelyből kettő kormányzott, 11 litreres motor, 340 lóerő, 7 sebességes, előválasztós Comfort Shift váltó. Ez a Scania Irizar InterCentury, ami most már ennél is újabb arccal kapható

Pénteken befutottak a szlovén márkatársak is. 900 NG-jük (New Generation, 1994-1997) már nem számíthatott akkora érdeklődésre, mint a később érkező magyar OG-k (Old vagy Original Generation, 1979-1993), de mindenképp elismerésre méltó, hogy ekkora utat megtettek egy magyarországi találkozó kedvéért. A szervezők, a 2000-ben alakult magyarországi Saab 900 Klub Egyesület lelkes alapítói is péntek délután érkeztek a helyszínre fehér 900 OG-jukkal, amivel végre megérkezett a hagyományos és oly sokak által szeretett papucsforma első képviselője. Velük együtt hajtott át a településen a Scania Hungária Kft. által rendelkezésre bocsátott háromtengelyes Scania Irizar InterCentury, ami a maga 15 méteres hosszával komoly riadalmat keltet a nyugalomhoz szokott lakók körében. Főleg akkor próbálta mindenki menteni a környékről autóját és értékeit, amikor a kemping előtti parkolóban, a kormányzott harmadik tengelyének köszönhetően egy tolatással igyekezett megfordulni az óriási, 70 személyes autóbusz. De a tapasztalt vezetőnek és a Scania okos kormányzásának hála, ez minden probléma nélkül sikerült.

Szombati programok

Balról jobbra: 99, 900 OG, 900 NG, 900 NG kabrió, 9000
Balról jobbra: 99, 900 OG, 900 NG, 900 NG kabrió, 9000

Szombat reggel aztán elindult a Saabok özöne. 900-asok mindkét generációból, 9000-esek, 9-3-asok és 9-5-ösök csoportjai érkeztek, kényelmesen és biztonságosan szállítva a helyszínre a lelkes egyesületi tagokat. Néha befutott egy-egy kuriózumnak számító 99-es is, 1974-1982-ig szinte minden változatot képviselve. Volt köztük az 1978-as, 150 lóerős, injektoros, háromajtós 99 Turbóból ugyanúgy, mint a 1974-es lépcsőshátú karburátoros változatból. Ez utóbbi – immár sokadszorra – nyerte meg a napközben megrendezésre került Saab szépség versenyt, mivel a Turbónál sokkal kevésbé eredeti, ellenben igen szép esztétikai állapotnak örvendhet a 32 éves autó, gazdája kitartó odaadásának köszönhetően.

Lassan megtelt a kemping. Közben megérkezetek a magyarországi Saab importőr, a Polar Mobil Kft. munkatársai is, magukkal hozva autókínálatuk egy-egy darabját, amelyeket egész nap a résztvevők rendelkezésére is bocsátottak kipróbálás céljából. Elhozták a legerősebb 9-3 SS Aerót, a 9-3 kombit, a 9-3 kabrioletet, és az új amerikai luxusterepjárót, a Saab 9-7X-et is. Nem is csoda, hogy ezek az autók egész nap a környék útjait járták egy-egy lelkes rajongó mosolyával a kormányuk mögött, mivel a 20-30 éves autóval rendelkező saabosoknak nem minden nap adódik ilyen lehetőségük.

Kukoricából is készülhet az etanol, ami a megnövelt kompressziójú BioPower Saabot hajtja
Kukoricából is készülhet az etanol, ami a megnövelt kompressziójú BioPower Saabot hajtja

A Polar Mobil elhozott még egy érdekes autót, amit sajnos kipróbálni csak igen korlátozottan, a kemping területén lehetett. A különlegesség egy 9-5-ös volt, ami alapjában véve még nem tartott volna számot különösen kiemelkedő érdeklődése, motorja és üzemanyagtankja miatt mégis talán a legérdekesebb tesztautó volt, mivel – a Svédországban már igen elterjedt – etanolos hajtással érkezett Szarvaskőre. A benzinnel és etanollal egyaránt működő, megnövelt kompressziójú motor megoldást kínál a megújuló energiaforrások felhasználásával történő közlekedés problémájára hazánkban is. Igaz várni kell még, amíg már nem csak kukoricapálinkaként lehet az etanol után jövedéki adót fizetni, hanem hivatalos üzemanyagként is elismerik majd. A Saab importőr mindent megtesz ennek érdekében, és ebben a Scania támogatását is nagymértékben élvezi, akik viszont a jövőben etanolos buszok importját tervezik.

Szombat este és vasárnap

Az öreg 900 Aero 185 lóerős volt új korában, de még ma is megindul, ha nem sajnáljuk tőle a 14-15 liter 98-as benzint
Az öreg 900 Aero 185 lóerős volt új korában, de még ma is megindul, ha nem sajnáljuk tőle a 14-15 liter 98-as benzint

A rendezvényen elhangzó BioPower reprezentáció előtt a már szokásosnak számító alkatrész felismerő versenyen és Saabtivityn mérhették össze tudásukat a résztvevők. Eközben falmászás és íjászat gazdagította a programot. Természetesen nem maradhatott el egymás autóinak alapos szemrevételezése sem, miközben megbeszélhették közös műszaki problémáik lehetséges okait és azok megoldását. Ebben segített, a helyszínen rendelkezésre álló motor- és gyújtásdiagnosztika, kipufogó-hangnyomás- és rétegvastagság-mérés is. Eközben az egri rendőrkapitányság jóvoltából kresztudásukat is összemérhették a bátor jelentkezők. Bár félni nem kellett, mivel a hibás kitöltés sem járt jogosítvány-elvétellel. A kedves rendőrök is inkább kikapcsolódni és segíteni jöttek, így nem léptek fel túl nagy szigorral.

Az esti filmvetítés és borkóstoló után a Scaniától kapott busszal a csapat lelkesebb fele meglátogatta a hajnali 3-ig nyitva tartó egerszalóki nyitott termálfürdőt, ahol lassan elkészül az új termálszálloda. Hajnalban az egész napos rendezvény után mindenki kimerülten dőlt az ágyba. Szükség volt a pihenésre a másnapi konvojozáshoz. Reggel mintegy húsz régi Saab indult a bélapátfalvi apátsághoz, majd onnan vissza az egri várhoz, ahol egy közös ebéd után mindenki hazafelé vette az irányt. A Saab népes rajongótáborából a találkozón résztvevők igen jól érezték magukat. Újra felelevenedtek régi barátságok, miközben sok új is köttetett. A Saab egy életforma. Ha papucs, ha nem, az érzés az emberek szívében van. Most ismét bebizonyosodott, hogy sokan szeretik a Saabot és a Saabjukat, legyen az OG vagy NG, 99-es vagy vadonatúj 9-3-as. A közösség összetart.

 

Gracza Zoltán

Galéria

Képgaléria megtekintéséhez kattintson ide!

Comments

comments

Címkék: ,
nyomtatóbarát verzió

Hozzászólások

Comments

comments

Powered by Facebook Comments

Eseménynaptár

Friss anyagok

Szabályok, amikkel érdemes tisztában lenned ha autópályát használsz

Bár a legtöbben nagyjából tisztában vagyunk az autópályán való...

XVI. Lotus-Retro Mobil Concours d’Elegance, 2023 Hévíz

Nyáron újra csináljuk a fesztivált, találkozzunk Hévízen, a részletekért...

A gyújtógyertyák feladata

A gyújtógyertyák elsődleges feladata a levegő/üzemanyag keverék begyújtásához, valamint...

Megvan Európa legjobb vétele!

Az Autobest összeurópai zsűrije a Renault Austral-t választotta 2023...

Miért fontos az olajszűrő?

Ha a motorban az olaj hosszabb ideig szűretlenül marad,...

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás